Gå til innhold
Hundesonen.no

NUCH for championer fra andre nordiske land.

aCa

Recommended Posts

Jeg diskuterte i helgen champion reglene med noen i Rogaland og det er en regel jeg er litt usikker på.

Fra punkt 3.1.1b

Hund som allerede har nasjonalt utstillingschampionat i en annen nordisk

kennelklubb, trenger et certifikat vunnet på utstilling arrangert av NKK eller på

utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til

championat på linje med certifikat vunnet på NKK-utstilling. Certifikatene må

være vunnet for minst tre forskjellige dommere totalt.

Minst et av certifikatene må vinnes etter at hunden har fylt 24 måneder.

Så spørsmålet mitt er som følger:

Vil et norsk stor CERT være hvilende slik at hvis en hund tar ett stor CERT før fylte to år og så blir svensk/dansk/finsk champion når den har fylt to år. Vil man ta automatisk være norsk champion eller må man ta ett lite/stort CERT til i Norge slik at man har tatt ett CERT i Norge etter hunden er to år?

Jeg lurer også på hvordan dette fungerer i de andre nordiske landene. Altså hvis man tar ett svensk/dansk/finsk CERT før man fyller to år. Jeg har tidligere hørt at svensk CERT blir bare hvilende hvis man er fylt to år, mens den danske aldri er hvilende. Vet ikke hvordan det er i Finland. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort cert tatt i Norge er hvilende uansett alder. Det certet de tar etter fylte 24 måneder tar de i sitt hjemland for å bli champion der.

I Finland og Sverige er cert hvilende, hvis hunden er over to år.

I Danmark er ikke cert hvilende, hunden må først være champion i annet land for å bli dansk champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...