Gå til innhold
Hundesonen.no

Epleslang


Akita

Recommended Posts

Hvorfor er ikke epleslang stjeling? Man tar seg inn på en annen manns eiendom og tar fra fruktrærne. Ser ikke hvorfor det bare er "spenning i hverdagen" og ikke stjeling.

Men nei, jeg forsvarer ikke bonden - det der var å gå alt for langt! Men politiets kommentar om å lære datteren å ikke stjele, er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke epleslang stjeling? Man tar seg inn på en annen manns eiendom og tar fra fruktrærne. Ser ikke hvorfor det bare er "spenning i hverdagen" og ikke stjeling.

Men nei, jeg forsvarer ikke bonden - det der var å gå alt for langt! Men politiets kommentar om å lære datteren å ikke stjele, er jeg helt enig i.

Joojaa. Skjønner hva du mener men går jo ikke ann å likestilinger elpeslang med stjeling i fra snikkerboden.

Epleslang er mer en tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en mann :console:

Epleslang er ikke greit, men jeg husker da selv hvor spennende det var, handlet jo ikke om epler sånn sett, var bare spenningen i det. Tok jo ikke med oss søppelsekker med epler akkurat, men ett eller to :console:

Husker da jeg og en kamerat drev og snek oss inn i hager og kastet snøballer på vinduer. Gikk bra det, og vi hadde det knallmorsomt, helt til en illsint mann kom ut, løftet meg opp i halsen på dressen (kameraten min stakk), og fikk lirket ut av meg adresse og tlf. Jeg tisset på meg, og gikk livredd hjem igjen. Hva ble jeg møtt av hjemme? Jo latterkrampe fra mamma og pappa :console: mannen ringte aldri, og jeg kastet ikke snøballer igjen. Så sinte menn har jo sin effekt :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bonden lever av frukttrær bl.a, så er jo det å stjele epler hos han vel det samme som å stjele varer fra andre produsenter? Og man kan ikke forsvare tyveri med "tradisjon" synes jeg. Dette er mannens levebrød, så hvorfor skal det være greit å stjele fra han da fordi det alltid har blitt gjort?

Nå gikk denne mannen alt for langt da, i sitt sinne. Men ungene burde la være å stjele. Epleslang i min tid var å gå i andres hager, og ble vi fersket, så løp vi ikke til avisa eller politiet. Selv om vi fikk oss en fysisk reprimande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart epleslang er stjeling, men jeg vil heller bli frastjålet eplene mine enn stort sett alt annet jeg eier. Det er vel aldri ondsinnet, og nesten alltid (håper jeg) barn som gjør det.

Så prinsippet er jeg enig i, men straffen? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart epleslang er stjeling, men jeg vil heller bli frastjålet eplene mine enn stort sett alt annet jeg eier. Det er vel aldri ondsinnet, og nesten alltid (håper jeg) barn som gjør det.

De voksne holder seg til å kjøre rundt natterstid med en haug med bæreposer i bilen og går på "epleslang" da. Tok ei i hagen for noen år siden da jeg bodde i Særp, og hu skjønte ikke helt at hu gjorde noe galt påstod hun. :icon_cry: Ungene derimot kom og spurte om de fikk ta epler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joojaa. Skjønner hva du mener men går jo ikke ann å likestilinger elpeslang med stjeling i fra snikkerboden.

Epleslang er mer en tradisjon.

Jeg håper inderlig du tuller?! :console: Det er snakk om å stjele fra levebrødet til noen! Hva om det kom noen og forsynte seg med en høyball fra en bonde som drev med høy - hadde det vært okei? Eller om noen tok litt planker fra en byggeplass? Eller noen lekebøtter/spader fra en barnehage som hadde glemt å rydde inn alt om kvelden?

Vi var nabo med en eldre mann som hadde frukttrær i hagen sin, han hadde også gresskar. På andre siden av gjerdet var en barnehage. Det var slett ikke sjelden at folk hoppet over gjerdet til naboen og stjal, og stakkars gamle mannen (som ikke levde av dette, men hadde det som hobby), hadde ingen mulighet til å gjøre noe annet enn å kakke på vinduet og veie med stokken sin. Han var for gammel til å komme løpende etter og ta folk på fersk gjerning. Det hendte også flere ganger at barn/ungdom kom og stjal de svære gresskarene, ikke for å spise, men for å kaste de slik at de sprakk - i barnehagen. Så både barnehagen fikk svi for dette, i tillegg til den gamle mannen som mistet alle gresskarene sine.

Jeg tipper at hvis jentene hadde ringt på og spurt om å få smake et eple eller to, så hadde de fått lov til det. Men det er en prinsippsak, moralsk sett, å ikke forsyne seg av annen manns eiendom. Spenning eller ei, tradisjon eller ei. Tør vedde på at jentene aldri kommer til å gå på epleslang igjen, men er enig i at eplebonden var langt over streken.

For en mann :console:

Epleslang er ikke greit, men jeg husker da selv hvor spennende det var, handlet jo ikke om epler sånn sett, var bare spenningen i det. Tok jo ikke med oss søppelsekker med epler akkurat, men ett eller to :ahappy:

Husker da jeg og en kamerat drev og snek oss inn i hager og kastet snøballer på vinduer. Gikk bra det, og vi hadde det knallmorsomt, helt til en illsint mann kom ut, løftet meg opp i halsen på dressen (kameraten min stakk), og fikk lirket ut av meg adresse og tlf. Jeg tisset på meg, og gikk livredd hjem igjen. Hva ble jeg møtt av hjemme? Jo latterkrampe fra mamma og pappa :console: mannen ringte aldri, og jeg kastet ikke snøballer igjen. Så sinte menn har jo sin effekt :icon_cry:

:console: Kan tenke meg du lærte leksen din da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig du tuller?! :icon_cry: Det er snakk om å stjele fra levebrødet til noen! Hva om det kom noen og forsynte seg med en høyball fra en bonde som drev med høy - hadde det vært okei? Eller om noen tok litt planker fra en byggeplass? Eller noen lekebøtter/spader fra en barnehage som hadde glemt å rydde inn alt om kvelden?

Vi var nabo med en eldre mann som hadde frukttrær i hagen sin, han hadde også gresskar. På andre siden av gjerdet var en barnehage. Det var slett ikke sjelden at folk hoppet over gjerdet til naboen og stjal, og stakkars gamle mannen (som ikke levde av dette, men hadde det som hobby), hadde ingen mulighet til å gjøre noe annet enn å kakke på vinduet og veie med stokken sin. Han var for gammel til å komme løpende etter og ta folk på fersk gjerning. Det hendte også flere ganger at barn/ungdom kom og stjal de svære gresskarene, ikke for å spise, men for å kaste de slik at de sprakk - i barnehagen. Så både barnehagen fikk svi for dette, i tillegg til den gamle mannen som mistet alle gresskarene sine.

Jeg tipper at hvis jentene hadde ringt på og spurt om å få smake et eple eller to, så hadde de fått lov til det. Men det er en prinsippsak, moralsk sett, å ikke forsyne seg av annen manns eiendom. Spenning eller ei, tradisjon eller ei. Tør vedde på at jentene aldri kommer til å gå på epleslang igjen, men er enig i at eplebonden var langt over streken.

:console: Kan tenke meg du lærte leksen din da ja!

Dette som du nevner her har jo ingenting med epleslang å gjøre. Du snakker om herværk og epleslang skal ikke gjøres mot eldre folk med stokk.

Mine kusiner spurte meg her om dagen om epleslang. Satte et par krav til de. Ikke skal de ødelegge/ knekke greiner/ klatre.

Kun to epler hver, og de som bor i huset skal ikke være gammle gammle folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kusiner spurte meg her om dagen om epleslang. Satte et par krav til de. Ikke skal de ødelegge/ knekke greiner/ klatre.

Kun to epler hver, og de som bor i huset skal ikke være gammle gammle folk.

Så det er greit om jeg stjeler bare to planker fra hver byggeplass da, om jeg ikke ødelegger gjerdene eller tar fra de små firmaene? Eller greit å stjele hos Rema 1000, men ikke hos kolonialen på hjørnet? Så lenge det bare er et par ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit om jeg stjeler bare to planker fra hver byggeplass da, om jeg ikke ødelegger gjerdene eller tar fra de små firmaene? Eller greit å stjele hos Rema 1000, men ikke hos kolonialen på hjørnet? Så lenge det bare er et par ting?

Må du gi deg. Ser folk virkelig ikke forskjell på STJELING og epleslang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du gi deg. Ser folk virkelig ikke forskjell på STJELING og epleslang...

I mine øyne er stjeling å tilegne seg annen manns eiendom urettmessig. Uansett om det er epler, gulrøtter, planker eller andre ting.

Ja, man gjorde det som barn, men ikke søren om jeg hadde gitt mine barn (eller kusiner) tillatelse til å gjøre det selv. Eller trøst om noen fersket de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankene vokser jo ikke ut igjen da...! :icon_cry:

Altså, ærlig talt.. Jeg syns det blir litt vel drøyt å sammenligne epleslang (der man tar to-tre epler fra et overfylt tre) med stjeling i en butikk...

I mine øyne er epleslang nettopp det å snike seg inn i noens hage og ta med seg et eple hver før man løper ut igjen. Tar man med seg en pose og fyller den opp, eller går inn i hagen til samme personen hver dag å forsyner seg, da er det ikke epleslang lenger, da er det stjeling! I mine øyner ihvertfall. Greit, epleslang er jo en form for tyveri, men en veldig uskyldig en. Og måten denne bonden reagerte på er jo helt bak mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som du nevner her har jo ingenting med epleslang å gjøre. Du snakker om herværk og epleslang skal ikke gjøres mot eldre folk med stokk.

Mine kusiner spurte meg her om dagen om epleslang. Satte et par krav til de. Ikke skal de ødelegge/ knekke greiner/ klatre.

Kun to epler hver, og de som bor i huset skal ikke være gammle gammle folk.

Det har vel ingenting med alder på de som eier trærne å gjøre. Det er rett og slett stjeling og ta frukt o.l. fra andres eiendom.

Nå vet jeg tilfeldigvis litt mer om denne bonden, og han er dritlei av at folk forsyner seg av levebrødet hans. For en tid tilbake hadde noen lusket rundt og tatt biter av mange epler, mens de fremdeles hang på trærne, og deretter spyttet ut bitene på bakken. Pur faenskap og herverk m.a.o. Jeg skjønner at han blir forbanna, og uheldigvis for disse jentene, så ble de tatt. Håper de har fått seg en lærepenge :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en går i en fruktbondes hage og tar epler uten lov så vil det si at en tar med seg noen kroner fra lønna hans. Ville dere likt å miste noen kroner her og noen kroner der av det dere får i lønn? Tror ikke det. Det er nok ikke de første barna som har vært på slang hos han men det er kanskje de første han har fått tak i og dermed så sprakk det for alle som har vært på slang. Selv om jeg syntes han var litt vel voldsom av seg

Når vi var på slang i gamledager så var det om å gjøre å gå i private hager og ikke ta mer enn et eller to epler og ikke ødelegge noe etter oss. I noen hager fikk vi også lov til å ta nedfallsfrukt så mye vi ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ingenting med alder på de som eier trærne å gjøre. Det er rett og slett stjeling og ta frukt o.l. fra andres eiendom.

Nå vet jeg tilfeldigvis litt mer om denne bonden, og han er dritlei av at folk forsyner seg av levebrødet hans. For en tid tilbake hadde noen lusket rundt og tatt biter av mange epler, mens de fremdeles hang på trærne, og deretter spyttet ut bitene på bakken. Pur faenskap og herverk m.a.o. Jeg skjønner at han blir forbanna, og uheldigvis for disse jentene, så ble de tatt. Håper de har fått seg en lærepenge :icon_cry:

Visst dette er en bonde som har hatt mye problemer med slang så blir det jo litt anderledes.

Ta en bit av et eple for så og spytte ut og la det henge har heller ingenting med epleslang å gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering på saken.

Så kan man jo lure på om det er de uskyldige små jentene som lyver hjemme fordi de er flaue over å ha blitt tatt på fersken, eller om det er bonden som lyver.

Det er tross alt alltid tre sider av en sak...

Vel, med tanke på vitneobservasjonene så er det vel ganske sannsynlig at bonden har overdrevet straffet til jentene. Men her kan det virke som om det er flere voksne som har oppført seg som drittunger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeling er stjeling! Og jeg kan ikke fåtte at man kan fortelle barn at det er greit å gå på slang om man kun tar to epler hver og ikke ødelegger greiener. Man står å støtter oppunder tyveri! :icon_cry: Her i huset har vi alltid frukt på bordet, og mine har fått streng beskjed om å ikke røre andres frukt trær. De prøvde seg dog på naboens tre i fjor, men etter at naboen hadde sett meg hente ungene i hagen der flere ganger, så fikk ungene lov å komme å spise så mye de ville bare de spurte og hjalp til med å plukke opp eplene som var falt på bakken.. Så ærlighet lønner seg ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du gi deg. Ser folk virkelig ikke forskjell på STJELING og epleslang...

slang1

subst. m entall slang [ʃlɑŋ] tyveri av frukt fra hage

Jo, jeg ser forskjellen. Stjeling kan være stjeling av hva som helst, epleslang er mer konkret: stjeling av epler!

Edit: Forøvrig synes jeg det er rimelig stor forskjell på å stjele epler fra en bonde som faktisk bruker dem, enn å ta nedfallsfrukt/frukt som likevel ikke spises, fra en nabo som ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slang1

subst. m entall slang [ʃlɑŋ] tyveri av frukt fra hage

Jo, jeg ser forskjellen. Stjeling kan være stjeling av hva som helst, epleslang er mer konkret: stjeling av epler!

Kanskje man kan innføre pengeslang? Det er jo ganske så stor tradisjon på å stjele penger fra folk. :console: Og i motsetning til epler, så kommer det jo nye penger hver mnd. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg ble "opplært" av min stefar til å gå på slang. Og ja, selvsagt er det stjeling, men i det boligfeltet jeg vokste opp i hadde alle et eller to gamle epletrær i hagen, og alle visste hvem som aldri plukket de. Det var også snakk om å ta ett eple, aldri mer. Å stjele epler fra en bonde som kanskje lever av det blir litt annerledes for meg, selv om begge kategoriene hører inne under termen tyveri. (Jeg var forøvrig så lovlydig at jeg oftere enn ikke ringte på og spurte om jeg fikk gå på slang i hagen deres :icon_cry: Ødela litt av spenningen, men ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...