Gå til innhold
Hundesonen.no

THK og NKK Tromsø 16. og 17. oktober

Hundepsyk

Recommended Posts

Skrevet

Nå har det blitt september, så nå er det ikke for tidlig med en sånn tråd :)

Hvem skal stille i Tromsø i oktober?

Jeg og Frøya skal miljøtrene og "heie" på alle andre fra sidelinja (og helt sikkert shoppe litt *host*).

Med mindre Frøya får løpetid, seff. Da får det holde med èn dag for hennes del.

Skrevet

Er vel de samme som går igjen i alle tredene om utstillingene her Nord... :)

Lørdagen skal jeg stille Hampus (DSG ) i championklassen, samt Gåttfred ( Boston terrier ) i valp 4-6 mnd.

Søndag blir Gåttfred hjemme og bytta ut med Linus ( shiba ) i jakta på det fordømte store certet og N UCH.

Så han stiller da i åpen klasse og Hampus i championklassen.

Nye Nordiske dommere for Hampus blir bra!

Skrevet

Vi skal! (=

Bono stiller i chk begge dager og lille frø er junior!

Jeeei!

Stiller for engelske dommere, vi gleder oss MASSE! (=

Jeg kommer kanskje (baaaare kanskje) med Krona (basenji, junoir) og Fixa (DP, åpen). Var der i fjor også, så tenker på å dra :D

Ida: Det er norske dommere lørdag (krona har fått BIR fra begge og BIS4 fra gruppe dommeren), norsk og engelsk søndag! Blir spennende :P Vet ikke helt hvor jeg skal overnatte om jeg drar da. Lå på scandic i fjor men de er fullbooket nå :D

Skrevet

Har meldt på :-D. Var nok lurt å være tålmodig å vente til etter NKK rogaland - for da ble det plutselig 2 dagers uten stor cert press, hehe.... Jeg har ikke sett så nøye men er. Det sammwe hall begge dager? Hvordan er underlaget ovs? Pleier det å være ok størrelse på ringene?

Skrevet

Det er samme hall begge dager ja, og i grunnen ganske romslige ringer.

Det er jo kunstgress i hallen, så det legges treplatter på gulvet og matter oppå der igjen i firkant samt diagonalt i ringen.

Mattene teipes fast, så underlaget er helt ok, ikke glatt.

Skrevet

Vi har fine dommere begge dager, så jeg skulle mer enn gjerne dratt nordover. Men det passet dessverre ikke i år, av ulike grunner. Hvis utstillingen fortsetter å være på sommeren drømmer jeg om å legge ferien nordover i forbindelse med utstillingen, jeg har en del av mitt hjerte der etter å ha bodd der halvannet år.

Noen som vet om utstillingen blir på Tromsø HKs område neste år, er det stort nok for en internasjonal utstilling?

Skrevet

Vi har fine dommere begge dager, så jeg skulle mer enn gjerne dratt nordover. Men det passet dessverre ikke i år, av ulike grunner. Hvis utstillingen fortsetter å være på sommeren drømmer jeg om å legge ferien nordover i forbindelse med utstillingen, jeg har en del av mitt hjerte der etter å ha bodd der halvannet år.

Noen som vet om utstillingen blir på Tromsø HKs område neste år, er det stort nok for en internasjonal utstilling?

Vår/sommer utstillingen du tenker på? Den som er på hundeklubbens område blir vel arrangert av lokalklubbene, og jeg vet ikke om de er av internasjonal standard. Jeg syns det ute-arealet i Kroken virker mindre enn den hallen vi skal i i oktober, så spørs om det er mulighet for internasjonal utstilling der. :lol:

Skrevet

Vår/sommer utstillingen du tenker på? Den som er på hundeklubbens område blir vel arrangert av lokalklubbene, og jeg vet ikke om de er av internasjonal standard. Jeg syns det ute-arealet i Kroken virker mindre enn den hallen vi skal i i oktober, så spørs om det er mulighet for internasjonal utstilling der. :lol:

Neste år er den internasjonale utstillingen i august, så jeg tenkte den kanskje var utendørs. Men om det ikke finnes store nok områder, må de kanskje være innendørs likevel?

De har jo en dobbeltutstilling i juni i Kroken nå, men den er jo betydelig mindre enn NKKs utstilling i deltagertall, og jeg klarer ikke å huske fra sist jeg var der hvor god plass det var.

Jaja, det er langt fram, så får vi se når det nærmer seg :lol:

Skrevet

Området i Kroken er ikke så stort.

Men om man går ned på str på ringene til feks samme mål som Bjerke, så får de nok DESSVERRE pressa inn en internasjonal utstilling der.

Noe jeg håper de IKKE gjør.

Vårutstillinga i Kroken er romslig og grei med ok ringstr og plass utenfor ringene.

Hadde de nekta folk å parkere nede på området kan man vel frigjøre ytterligere plass.

Men den i august håper jeg de legger inne..

Skrevet

Har forhørt meg litt med noen som er aktive i Tromsø hundeklubb angeånde utstillinga her i august neste år.

Den skal arrangeres på kunstisbanen ovenfor Tuil arena i Tromsdalen.

Nå er det lenge siden jeg gikk på skøyter, og jeg har ikke vært der på sommerstid.

Men kan ikke huske at dette området er så enormt stort nei...

Tror nesten jeg må ta meg en tur å se der en dag.

• 2 weeks later...
Skrevet

Da har informasjonen kommet ut. Vi er faktisk flere flatcoats enn vi var i Bergen for 2 helger siden. Tror også det er 50/50 hanner og tisper slik det ser ut. Gleder meg - første gang jeg er og stiller i Tromsø :)

Skrevet

Da har informasjonen kommet ut. Vi er faktisk flere flatcoats enn vi var i Bergen for 2 helger siden. Tror også det er 50/50 hanner og tisper slik det ser ut. Gleder meg - første gang jeg er og stiller i Tromsø :)

Skrevet

NKK'en til neste år i Tromsø blir å gå siste helga i august (om jeg ikke husker feil) i Tromsdalen, hvor flere av banene blir brukt, blant annet er det snakk om å bruke grusbanen ved campingen (for de som er kjente) til ag/lp slik at de ringene ikke "tar plassen" til utstillingsringene. Det er vel en 100m unna utstillingsringene eller så, så man trenger ikke gå langt alikavel :-)

Skrevet

Er vel de samme som går igjen i alle tredene om utstillingene her Nord... :wub:

Lørdagen skal jeg stille Hampus (DSG ) i championklassen, samt Gåttfred ( Boston terrier ) i valp 4-6 mnd.

Søndag blir Gåttfred hjemme og bytta ut med Linus ( shiba ) i jakta på det fordømte store certet og N UCH.

Så han stiller da i åpen klasse og Hampus i championklassen.

Nye Nordiske dommere for Hampus blir bra!

Det var utrolig få shibaer påmeldt...

Når man har en spesialdommer så burde man vel melde på alt man har for å virkelig få vurdert kvaliteten på hundene?

Det bruker jo å være en del shibaer påmeldt nordover...

Skrevet

For de som eventuelt skal kjøre nordover så vil jeg anbefale på det sterkeste å skifte til vinterdekk! Vi har fått snø i dag, og med ei værmelding som varierer fra dag til dag, så ville ikke jeg tatt sjansen på å kjøre på sommerdekk, i alle fall ikke om man skal over fjell!

Skrevet

Lørdag: 6 basenji og 11 dvergpinschere (var 23 i fjor, så det har tapt seg veeeldig)

Søndag: 8 basenji og 14 dvergpinschere.

Gleder meg veldig føler jeg nå, bare 3 dager igjen til man sitter på flyet ;)

Skrevet

Nå har jeg også fått med meg at utstillinga til neste år er flytta til august og skal være utendørs. Den skal sikkert være oppe ved kunstisbanen fordi vi (endelig?) har fått ishall i Tromsø, så da er det jo plass der oppe. Tenk om det der gullegget som planlegges faktisk blir bygd og vi kunne vært inni der? :wub:

Ellers er jeg veldig enig med Mailin: skift til vinterdekk, dere som brummer nordover. Vinteren har meldt sin ankomst og veiene har blitt spennende å kjøre på igjen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...