Gå til innhold
Hundesonen.no

Særemne norsk

edlitam

Recommended Posts

Jeg fant en annen tråd inne på hundesonen angående særemne, men det er ikke helt relevant. Særemne står for tur snart og jeg trenger litt hjelp. Jeg har funnet en viss ide om hva jeg vil ha om men jeg trenger å utdype den mer. Jeg har lyst til å skrive om retorikk, og forfatterenes ulike måter å bruke retorikk i bøkene sine når de fremstiller noe som er ondt/kaldt/innesluttet. hvordan får forfattere til å skrive en gripende bok når ting er ondt o.l. For retorikk spiller jo i hovedsak mye på følelser og fornuft. Jeg har valgt meg ut noen bøker seg syns virker spennende og har allerede begynt å lese.

Carl Frode Tiller - innsirkling

Henrik Langeland - Francis Meyers lidenskap

Albert Camus - den fremmede

Nikolaj Frobenius- latarous katalog

American Psyko- Bret Ellis

men jeg trenger litt hjelp, og sonen har jo alltid svar på alt.

Er dette en oppgave jeg kan gå videre med?

Har noen en problemstilling jeg kunne brukt?

Er det andre bøker jeg kunne lest?

Eller har noen ett helt annet forslag?

Jeg har først og fremst lyst til å lese noe jeg selv syns er morsomt. Jeg kan godt lese Dorothe Engelbretsdotters rimbrev, eller bjørnstjerne bjørnson, men jeg har ikke lyst itl det. Jeg vil ha noe som jeg selv har glede av å lese, med tanke på hvor mye vi skal jobbe med dette her. Jeg har også lyst til å ta noe annet en Lars Saabye Christiensen. En annen bok jeg syns er bra er Johan Borgen sin Lillelord hvis noen kunne laget noe morsomt ut av det :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ingenting konstruktivt å bidra med - jeg har ikke lest bøkene du nevner og det er derfor vanskelig å snevre inn en problemstilling - men jeg ville bare si at jeg syns det virker som et veldig bra tema! Spennende og annerledes, og jeg ser for meg det er noe du kan få til å skrive en del om. Du bør nok ta en vurdering på om du skal bruke alle fem bøkene eller kutte dem ned til tre (det kan bli nok å ta for seg om du skal sette deg godt inn i og komme med eksempler fra alle fem!).

Angående problemstilling er det ofte greit å formulere det som et konkret spørsmål - da blir det mye lettere å holde seg til tema enn om du bare har en generell hypotese. Sett opp et par forslag (f.eks. de setningene du selv har skrevet - "Hvordan får forfattere til å skrive gripende når de skildrer onde, kalde og innesluttede fenomener?" eller "Hva slags retoriske virkemidler bruker forfattere for å framstille noe som er ondt, kaldt og innesluttet?"), og få læreren din til å komme med et par synspunkter. Læreren er det for å hjelpe deg med slike ting, men det er ofte lettere for vedkommende og mer konstruktivt for deg om du har et par konkrete forslag å jobbe ut fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

jeg trekker frem denne tråden igjen for jeg sitter virkelig fast, læreren elsket problemstillingen, og gleder seg til å få noe annet en oppgaver som Ibsens kvinneskikkelser, men jeg sliter virkelig med å svare. Innleveringen nærmer seg med stormskritt og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre akuratt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke fått skrevet så mye så langt, kun kort omtale av bøkene. Jeg har endt opp med problemstillingen, Hvordan bruker forfattere retoriske virkemidler for å fremstille hovedpersoner som er kalde og følelelsesløse? er det eventuelt noen som har bøker om retorikk som kunne vært lure å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...