Gå til innhold
Hundesonen.no

Særemne norsk


edlitam

Recommended Posts

Jeg fant en annen tråd inne på hundesonen angående særemne, men det er ikke helt relevant. Særemne står for tur snart og jeg trenger litt hjelp. Jeg har funnet en viss ide om hva jeg vil ha om men jeg trenger å utdype den mer. Jeg har lyst til å skrive om retorikk, og forfatterenes ulike måter å bruke retorikk i bøkene sine når de fremstiller noe som er ondt/kaldt/innesluttet. hvordan får forfattere til å skrive en gripende bok når ting er ondt o.l. For retorikk spiller jo i hovedsak mye på følelser og fornuft. Jeg har valgt meg ut noen bøker seg syns virker spennende og har allerede begynt å lese.

Carl Frode Tiller - innsirkling

Henrik Langeland - Francis Meyers lidenskap

Albert Camus - den fremmede

Nikolaj Frobenius- latarous katalog

American Psyko- Bret Ellis

men jeg trenger litt hjelp, og sonen har jo alltid svar på alt.

Er dette en oppgave jeg kan gå videre med?

Har noen en problemstilling jeg kunne brukt?

Er det andre bøker jeg kunne lest?

Eller har noen ett helt annet forslag?

Jeg har først og fremst lyst til å lese noe jeg selv syns er morsomt. Jeg kan godt lese Dorothe Engelbretsdotters rimbrev, eller bjørnstjerne bjørnson, men jeg har ikke lyst itl det. Jeg vil ha noe som jeg selv har glede av å lese, med tanke på hvor mye vi skal jobbe med dette her. Jeg har også lyst til å ta noe annet en Lars Saabye Christiensen. En annen bok jeg syns er bra er Johan Borgen sin Lillelord hvis noen kunne laget noe morsomt ut av det :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ingenting konstruktivt å bidra med - jeg har ikke lest bøkene du nevner og det er derfor vanskelig å snevre inn en problemstilling - men jeg ville bare si at jeg syns det virker som et veldig bra tema! Spennende og annerledes, og jeg ser for meg det er noe du kan få til å skrive en del om. Du bør nok ta en vurdering på om du skal bruke alle fem bøkene eller kutte dem ned til tre (det kan bli nok å ta for seg om du skal sette deg godt inn i og komme med eksempler fra alle fem!).

Angående problemstilling er det ofte greit å formulere det som et konkret spørsmål - da blir det mye lettere å holde seg til tema enn om du bare har en generell hypotese. Sett opp et par forslag (f.eks. de setningene du selv har skrevet - "Hvordan får forfattere til å skrive gripende når de skildrer onde, kalde og innesluttede fenomener?" eller "Hva slags retoriske virkemidler bruker forfattere for å framstille noe som er ondt, kaldt og innesluttet?"), og få læreren din til å komme med et par synspunkter. Læreren er det for å hjelpe deg med slike ting, men det er ofte lettere for vedkommende og mer konstruktivt for deg om du har et par konkrete forslag å jobbe ut fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

jeg trekker frem denne tråden igjen for jeg sitter virkelig fast, læreren elsket problemstillingen, og gleder seg til å få noe annet en oppgaver som Ibsens kvinneskikkelser, men jeg sliter virkelig med å svare. Innleveringen nærmer seg med stormskritt og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre akuratt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke fått skrevet så mye så langt, kun kort omtale av bøkene. Jeg har endt opp med problemstillingen, Hvordan bruker forfattere retoriske virkemidler for å fremstille hovedpersoner som er kalde og følelelsesløse? er det eventuelt noen som har bøker om retorikk som kunne vært lure å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...