Gå til innhold
Hundesonen.no

Spist av tapeten!=O


Vicky

Recommended Posts

Hittil har min lille valp fått være løs på kjøkkenet om nettene da jeg har jobbet og sovet på dagene... Og helt frem til nå har dette gått bra! Men i dag da jeg sto opp hadde hun revet av en DIGER bit av tapeten! Og jeg bare leier huset :lol: Så sier seg jo selv at den skaden som alleree har skjedd selvfølgelig må rettes.. Men når hun først har begynt vil hun da fortsette? Hvordan får jeg hun i såfall til å slutte når jeg ikke er til stedet?

Eller er den eneste måten da og sette hun i bur? Jeg har egentlig ikke veldig lyst til dette siden jeg er lenge forholdsvis mye akkurat de nettene jeg jobber=/ Så vil jo helst hun skal få gjøre fra seg uten å måtte ligge oppi det evt... Men hva kan jeg gjøre da? :icon_redface:

For det at hun hittil har laga litt ødelagte ting deet er greit... Så lenge det ikke går utover selveste huset.. :lol:

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hahahahaha tenkte aldri over at det kunne høres sånn ut! :D:lol:

Eneste er at kjøkkenet mitt er ikke såå veldig stort men skal jeg bare sette kompostgrinder midt på gulvet da eller? Hun klarer nok sikkert å flytte de eller velte det på en eller annen måte sånn at hun kommer til tapeten igjen kanskje :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er litt vanskelig å si hvordan du kan bruke kompostgrinder uten å se kjøkkenet, men du finner sikkert en måte å bruke dem på for å hindre at valpen når tak i noe den ikke skal. Prinsippet er å gjerde inn det som skal beskyttes, ikke valpen. Dersom kjøkkenet ikke er så stort, trenger du kanskje ikke så mange grinder heller, og du finner sikkert en måte å feste dem på. Sånne plaststrips som du får kjøpt på Jula eller Claes Ohlsson er hendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å sperre av veggene da men:P :lol: Nå har jeg prøvd det jeg brukte på katta.. Cat Stop eller noe hahaa funka aldri på katta :lol: så kan jo håpe det funker bedre på bikkja hihi:P :icon_redface: Hun likte i hvertfall ikke lukta med en gang i hvertfall så får jeg håpe det er nok til å avskrekke henne :D Hvis ikke har jeg ikke så mange andre valg en evt et bur tror jeg... :D

Men er ikke sikker på om veggen min er så veldig glad i fukt hehe:P

post-6601-1283019862,226_thumb.jpg

Vet ikke om det funker å legge til bilder sånn? Men er er i hvertfall den lille gjerningssnuppa... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forklare litt mer med kompostgrinder, før du slår fra deg tanken helt. :icon_redface: Fire kompostgrinder selges i en pakke, og koster 99 kr på Biltema. Kjøper du to, er du oppe i 200kr, og det er ganske mye billigere enn et såpass stort bur som du trenger (ergo sparer du penger). Disse åtte grindene blir til sammen ganske mye, så med mindre du har et ekstremt stort kjøkken, tror jeg det vil holde en stund. Strips de fast i hverandre (så mange du trenger, prøv deg frem). Sett de langs veggen og langs kjøkkenskapene/skuffene. Sett stoler eller tunge blomsterpotter eller noe annet tungt foran så de ikke velter. Nå kommer ikke valpen til på tapeten, men har likevel hele kjøkkenet å "boltre" seg på. Du hindrer den også i å lære seg å begynne å gnage på kjøkkeninnredning, noe som kan være fint. Hvis du synes dette blir voldsomt, kan du i begynnelsen bare gjerde ute (sette kompostgrinder foran) de stedene du er redd hunden skal gnage på tapeten igjen, og evt utvide dersom det trengs. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde AKKURAT samme seanes i leild leilighet, noe som førte til en flau tur opp til huseier (men det var HEEELT greit, "han er jo bare en valp"), og et rom inngjerdet av valpegrind. Vi hadde den der i noen mnd., og da forsvant de destruktive tendensene. Men jeg vil anbefale å ha grindene oppe litt lenger enn du tror er nødvendig, slik at ikke det første som skjer er at hun begynner å gnage igjen... Som regel blir det da til en engangsforeteelse:) Om det å smøre på ting for å få en hund til å unngå det; Har en tendens til å virke akkurat da, og etter en dag er virkningen over og de gnager like herlig. Mitt tips er å unngå at hunden trenger å tenke på å begynne å gnage i første omgang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga ville gjerne tygge på alt og klarte fort å ta noen pc kabler så vi gikk til innkjøp av kompostgjerder fra biltema samt lot henne ha storefmuskler og få fryst kong og ha leker som er gode å tygge på. Hun har fortsatt leker liggende rundt og har noen storfemuskler og hun har aldri rørt sko,vegger etc etter det. Vi har valgt og latt henne få ha storfemuskler ol liggende rundt for da slapp vi at hun bet på andre ting :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he.... Skjønte det med en gang jeg så bildet. Det er jo en labbis! :P De spiser jo på alt :)

Vi har heldigvis ikke tapet, men hadde vi hatt det... Ja da hadde snuppa vår antagelig også gått på den :P

Det vi har lagt merke til er at når hun kjeder seg, det er da kreativiteten får flyte vilt. Hun er dessidert mest oppfinnsom da. :P

F. eks har jeg en sko uten hæl, flere sko uten innersåler (kjempedumt å glemme å stenge døra til yttergangen), hun har gnagd på sengestolpen, spist opp en oppvaskbørste, massakrert et par bøker, tatt knekken på en mobiltelefon og en fjernkontroll mm.

Og alt dette når hun må klare seg selv. Så beste råd er å rydde unna alt som kan gnages/spises på.

Litt verre er det jo med en vegg, er ikke bare bare å rydde bort den :P

Det med "valpegrind" høres veldig lurt ut. Da får de litt større plass å boltre seg på uten at de skader seg selv eller omgivelsene.

Lykke til, det går seg nok til etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

He he he.... Skjønte det med en gang jeg så bildet. Det er jo en labbis! :P De spiser jo på alt :P

Vi har heldigvis ikke tapet, men hadde vi hatt det... Ja da hadde snuppa vår antagelig også gått på den :D

Det vi har lagt merke til er at når hun kjeder seg, det er da kreativiteten får flyte vilt. Hun er dessidert mest oppfinnsom da. :wub:

F. eks har jeg en sko uten hæl, flere sko uten innersåler (kjempedumt å glemme å stenge døra til yttergangen), hun har gnagd på sengestolpen, spist opp en oppvaskbørste, massakrert et par bøker, tatt knekken på en mobiltelefon og en fjernkontroll mm.

Og alt dette når hun må klare seg selv. Så beste råd er å rydde unna alt som kan gnages/spises på.

Litt verre er det jo med en vegg, er ikke bare bare å rydde bort den :P

Det med "valpegrind" høres veldig lurt ut. Da får de litt større plass å boltre seg på uten at de skader seg selv eller omgivelsene.

Lykke til, det går seg nok til etterhvert :P

Hehe wow kanskje jeg faktisk har vært heldig da min på langt nær har tygd i seg sååå mye! :P Meeen dæven! Minte meg litt om bissevovven i Marley and Me faktisk hihi :P Men siden tapeten så var det en natt hun klarte å skyve kjøkkenstolen frem til kjøkkenbenken, klatre opp og hente seg av alle ting BRØDKNIVEN :P:P Det var med andre ord dagens sjokk! Også fant jeg ut at det ble burhund på nattestid da jeg enten jobber eller sover.. Dagen kunne hun jo være løs for da ville jeg jo høre henne? Heh, yeah right! Dagen etterpå! (allerede) fant hun ut hvordan man åpna underskuffen til komfyren, og klarte å fiske til seg tresleiva som var min alle tiders favoritt :P:P:P Menmen sånn kunne det gå, og da ble det jaggu meg burhund annenhver uke da jeg sover på dagen...

Prøvde og lage gjerder, men det som ikke satt fast bare dyttet hun på, og det som ikke hadde tak hoppet hun over.. Så burhund på livstid! Men hun godtar det med overraskende ro og virker nesten happy da hun går inn i buret når hun skal være alene.. Så DET er bra da! :D

Men er faktisk ikke labbis :P Det er en gatemix.. :P Mest av BC og Golden retriver :)

Måtte bare inn og se hva denne hundespisende tapeten var for noe. Kanskje endre overskrift til "Har spist litt av tapetet" eller noe :P

Haha veel jeg er vel ikke alltid like flink til å ordlegge meg rett kanskje :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille valp har nesten ikke spist noe. Han prøvde seg på en sko en gang, fikk kjeft, og aldri mer. Prøvd seg på strømledninga til dataen, men den har vi pakka bort, og han har prøvd seg på gulvbelegget. Det er vel igrunn det. :wub: Men han er i bur på natta, eller når vi er ute, så da slipper vi å komme hjem til ville texas. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ha den liggende ved siden av deg når du sover, da? Altså flytte hundesenga/teppet inn på soverommet ved siden av senga di. Ha igjen døra inn til soverommet og/eller ha på bånd som du enten har opp i senga di eller holder i. Før dere legger dere så luft den lenge/godt.

Dette blir ikke noe permanent, men bare til den blir eldre. Jeg har gjort akkurat det samme med mine valper, jeg jobbet skift og sov "til alle døgnets tider." Det fungerte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga ville gjerne tygge på alt og klarte fort å ta noen pc kabler så vi gikk til innkjøp av kompostgjerder fra biltema samt lot henne ha storefmuskler og få fryst kong og ha leker som er gode å tygge på. Hun har fortsatt leker liggende rundt og har noen storfemuskler og hun har aldri rørt sko,vegger etc etter det. Vi har valgt og latt henne få ha storfemuskler ol liggende rundt for da slapp vi at hun bet på andre ting :banana:

Fryst kong? Hva er det for noe? altså, har du noe i den som du fryser? hva evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryst kong? Hva er det for noe? altså, har du noe i den som du fryser? hva evt?

Jeg fylte kongen med Leverpostei og la den i fryseren noen timer, da ble det enda vanskeligere å få ut leverposteien og hun hadde mer å jobbe med. Smørte leverposteien godt rundt inni, så hun virkelig måtte jobbe for å få alt ut. Du kan bruke andre ting også, smøreost etcetc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte kongen med Leverpostei og la den i fryseren noen timer, da ble det enda vanskeligere å få ut leverposteien og hun hadde mer å jobbe med. Smørte leverposteien godt rundt inni, så hun virkelig måtte jobbe for å få alt ut. Du kan bruke andre ting også, smøreost etcetc.

Så lurt! :banana:

har kjøpt en sånn kong som ser ut som en smokk, og har lurt litt på hva jeg skal ha inni den.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt! :wub:

har kjøpt en sånn kong som ser ut som en smokk, og har lurt litt på hva jeg skal ha inni den.. hehe.

Du får også godbiter designet til å passe inni, du får også en sprayboks med diverse smøreoster for hund med diverse smaker, jeg har funnet ut leverpostei avr mye billigere og smakte bedre :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også godbiter designet til å passe inni, du får også en sprayboks med diverse smøreoster for hund med diverse smaker, jeg har funnet ut leverpostei avr mye billigere og smakte bedre :wub:

Tipper levepostei er det beste av alternativene, om man skal tenke på hva hunden vil like best :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...