Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavalier King Charles Spaniel.

Nerinnas

Recommended Posts

• 1 month later...
Guest Lilli22

Hei.. Eg lurte på om noen her som har Cavalier og vet om hvor de går an og søke på hunder for å se stamtavlen og litt om hunden?

Nå vil jeg at du skal være ops på cavalier king charles spaniel oppdrettere. Cavalier king charles har en sykdom som har blitt mer og mer vanlig men fortsatt ikke så "kjent" blandt valpe kjøpere. Vi overtok en Cavalier tispe og hun vi overtok fra var uvitende om at valpen var syk. og hadde arvet en sykdom fra sine foreldre, på grunn av innavl. Sykdommer ble værre når hunden var 3-4 år og det var da man først kunne merke sykdommen. Du må grave dypt når det gjelder oppdrettere og forhøre deg godt før du tar valget å kjøper en cavalier. Nå skal jeg ikke være kald og ødelegge din lyst på å få en cavalier. Det er ikke min hensikt. Jeg vil bare at du skal være sikker på ditt valg av valp og oppdretter. Cavalieren er utrolig flott rase og vi har hatt mye kjekt med vår, men på grunn av den irriterendes sykdommen som skaper ubehag hos hunden så mister vi veldig respekt for cavalier king charles spaniel oppdrettere. Grav dypt og finn ærlige oppdrettere. på http://www.nkk.no finner du ett skjema for deg som valpekjøper med spørsmål som kan hjelpe deg med å finne den rette for deg.

Håper du finner det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg at du skal være ops på cavalier king charles spaniel oppdrettere. Cavalier king charles har en sykdom som har blitt mer og mer vanlig men fortsatt ikke så "kjent" blandt valpe kjøpere. Vi overtok en Cavalier tispe og hun vi overtok fra var uvitende om at valpen var syk. og hadde arvet en sykdom fra sine foreldre, på grunn av innavl. Sykdommer ble værre når hunden var 3-4 år og det var da man først kunne merke sykdommen. Du må grave dypt når det gjelder oppdrettere og forhøre deg godt før du tar valget å kjøper en cavalier. Nå skal jeg ikke være kald og ødelegge din lyst på å få en cavalier. Det er ikke min hensikt. Jeg vil bare at du skal være sikker på ditt valg av valp og oppdretter. Cavalieren er utrolig flott rase og vi har hatt mye kjekt med vår, men på grunn av den irriterendes sykdommen som skaper ubehag hos hunden så mister vi veldig respekt for cavalier king charles spaniel oppdrettere. Grav dypt og finn ærlige oppdrettere. på http://www.nkk.no finner du ett skjema for deg som valpekjøper med spørsmål som kan hjelpe deg med å finne den rette for deg.

Hva er navnet på sykdommen? Hvordan arter den seg? Er det alvorlig? Fortell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Sykdommen heter syringomyelia. Syringomyelia er en sykdom som betegner væskefylte hulrom i ryggmargen. Hos Cavalier-rasen finnes disse væskefylte hulrommene vanligvis mellom hjernen og tredje halsvirvel.

Symptomer på sykdommen starter normalt innen hunden er fylt 3 år. Man kan ofte merke de første symptomene ved 1-1½ års alder, især på de som er hardest rammet . Det hyppigst forekommende og mest karakteristiske symptom på sykdommen er vedvarende kløe på typisk den ene siden av hode, skulder- eller halsregionen.

Behandling:

Det er få muligheter for behandling. Det finnes pr. dd ikke studier som viser effekten av langtidsbehandling med medikamenter, men det synes klart at sykdommen ikke kan kureres med dette. Operasjon kan være et alternativ i helt ekstreme tilfeller.

Du kan lese mer her http://www.syringomyelia.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis begynner syringomyelia å bli mer og mer kjent og "respektert" som sykdom. Da min cavalier fikk diagnosen i 2007, så fikk jeg bare høre at "det finnes på alle linjene" så det kunne de ikke ta hensyn til i avl. Nå ser jeg flere og flere oppdrettere som engasjerer seg og tar MRI av avlshunder. Desverre har man fremdeles ingen garantier på rasen med hensyn til sykdommen da man fremdeles ikke har kartlagt helt hvordan den nedarves, og man ser også syringomyelia på flere raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du ser gjennom denne dokumentarfilmen av BBC: Pedigree dogs exposed.

De tar blant annet opp den sykdommen hos Cavalier spaniel. OBS! Det er ikke pent å se på, men likevel bør man være klar over at sykdommen syringomyelia finnes hos rasen.

Når du har sett filmen vet du hvorfor man ofte understreker viktigheten av å undersøke linjene og oppdretter nøye ved valg av hund hos Cavalieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig si at SM er ikke blitt mere vanlig, men den er blitt mere kjent. Og fordi den er blitt mere kjent har flere scannet med MRI og funnet ut om hunden har det eller ikke. :rolleyes2:

Men cavalierprat og syringomyelia.no er 2 meget fine steder å søke opp informasjon om.

Anbefaler at du ser gjennom denne dokumentarfilmen av BBC: Pedigree dogs exposed.

De tar blant annet opp den sykdommen hos Cavalier spaniel. OBS! Det er ikke pent å se på, men likevel bør man være klar over at sykdommen syringomyelia finnes hos rasen.

Når du har sett filmen vet du hvorfor man ofte understreker viktigheten av å undersøke linjene og oppdretter nøye ved valg av hund hos Cavalieren.

Jeg vil også understreke det at alt som blir sagt i denne filmen om SM ikke er helt riktig. Det er uttalelser som er private meninger og stemmer ikke overrens med det vi vet idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...