Gå til innhold
Hundesonen.no

Mistenksom..

JennyG

Recommended Posts

For 2-3/4 uker siden sprang hunden min Kaja, og en hannhund sammen oppe på fjellet.. De var sammen ca. 5 timer, og herja. Kaja har ikke hatt løpetid på ei god stund nå, og jeg ser at pattene har blitt LITT større. Begynner å mistenke at hun er gravid..

Dessuten lurer jeg på om hun TROR at hun har en valp(kosebamse).. Hun bærer veldig forsiktig rundt med kosebamsen, og legger den kun på teppe, elns.. Hun vasker den, og når den ikke er til stede kan hun av-og-til pipe, straks hun får den blir alt bra. Hvorfor dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker på om hunden er parret, må du oppsøke veterinær. 28 dager etter parring kan de ta ultralyd, så forsøk å få tidfestet bedre når parringen kan ha skjedd. Det er mulig veterinær kan sjekke drektighet på andre måter tidligere også, det finnes for eksempel blodprøver - men jeg vet gyldigheten av svaret deres er omdiskutert.

Hennes oppførsel med bamsen er klassisk atferd ved innbilt svangerskap. Hun ser på den som en valp, erstatning for valpen. Jeg vet om flere tisper som har gjort slikt, finner et eller annet som kan erstatte valpen de tror de har født - sko, hansker, det de finner. Du kan enten fjerne bamsen fra henne, så går savnet etter hvert over - eller så kan du la henne beholde bamsen og late som ingenting. Jeg ville ikke gjort noe for å forsterke en slik atferd, ved for eksempel å trøste, finne flere "valper" til henne, hjelpe henne å lete, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min minste hund kan virke som om hun blir mer innbilsk hvis hun har fått omgås hanhunder under sist løpetid. Da virker det som om hun faktisk tror at hun har valper i magen, og oppfører seg deretter. Hun graver, og det topper seg til hun antageligvis "får" valpene også går det sakte men sikkert bort igjen. Jeg har ikke sett min hund finne seg valper i form av gjenstander etc. så jeg tror det er den "før-valpene-kommer-fasen" hun har, mens andre hunder kanskje bare har denne fasen med valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min minste hund kan virke som om hun blir mer innbilsk hvis hun har fått omgås hanhunder under sist løpetid. Da virker det som om hun faktisk tror at hun har valper i magen, og oppfører seg deretter. Hun graver, og det topper seg til hun antageligvis "får" valpene også går det sakte men sikkert bort igjen. Jeg har ikke sett min hund finne seg valper i form av gjenstander etc. så jeg tror det er den "før-valpene-kommer-fasen" hun har, mens andre hunder kanskje bare har denne fasen med valper.

- - - Hmmm... Interessant! Min ungtispe har hatt innbildt etter begge løpetidene, og er slitsomt for alle parter involvert.

Etter å ha lest om minste-hunden din, skal jeg holde frøkna mer unna hannhunder under neste løpetid. - Om det bremser på den begredelige innbildt-perioden, er opplysningen gull verdt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...