Gå til innhold
Hundesonen.no

Rar løpetid

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

For et halvt år siden fikk Ellie sin første løpetid. Hun blødde endel, og stod når hun 'skulle' (var helt klar :aww: ) og luktet veeeldig godt syntes gutta.

Nå helt etter boka fikk hun løpetid nr to. Hun er hoven bak og det lukter litt løpetid av henne innimellom, men veldig lite. Hun blør nesten ikke.

Da vi kom til stådagene skjedde det ikke noe spesielt, hun treffer hannhunder (som hun kjenner) hver dag og de snuser litt mer på henne en vanlig, men får et 'nei' og lar det være med det. Hun bretter ikke halen til siden eller er tøsete slik som sist. Vi er midt i stådagene nå, og hun går løs på tur med andre hannhunder uten at de bryr seg (vi har de under oppsikt først i bånd, så løs). Selv ikke en hannhund som er veldig forelsket i henne og pep og maste da hun IKKE hadde løpetid, bryr seg noe mer nå. Kun fremmede hannhunder vi møter på tur viser noen form for interesse.

Er det vanlig at noen løpetider kan være så 'svake', eller bør jeg bli bekymret for at 'noe' kan være galt? Hun er frisk og fin - sprek og gal :aww:

Skrevet

Jenta er ung og ting er i variasjon.... :aww:

Men jeg ville aldri - aldri - sluppet bikkja i løpetid. Uansett hvor mye jeg stolte på hannhunder eller bikkja selv. Du aner ikke hva som skjer i huet på dem.

Skrevet

Jepp hun er ung, og det vet jeg jo.

Lurer likevel på om andre har opplevd ligende med sine tisper, og også alder på de isåfall.

Skrevet

Jeg ville tro løpetiden har stoppet litt opp. Noen tisper kan starte på en løpetid, for så å plutselig ikke vise noe tegn på å være løpsk. Om noen mnd kan hun få en normal løpetid igjen. Kanskje begynner hun da på begynnelsen, eller kanskje er perioden før stådagene litt kortere. Ikke noe å bekymre seg for på bakgrunn av det du skriver, men helt normalt med variasjon - spesielt hos unge tisper. :aww:

Skrevet

Hvordan vet du at hun har kommet til stådagene da ? Dette kan variere veldig fra hund til hund og mellom løpetidene. Nå sist da Babs hadde løpetid var ikke Willy interessert i henne overhodet før på dag 19... men DA ble det action kan man si.

Jeg ville forøvrig aldri sluppet henne sammen med hannhunder under løpetiden - man vet aldri NÅR det brått er klart for litt "kos"...

Skrevet

Syntes det begynner å bli litt vel sent, hun løp på dag 14 forrige gang, og nå er vi på dag 21 :aww:

Det med å ikke slippe henne er notert.

Takk for svar alle tre :aww:

Skrevet

Jeg vet om parringer gjort på dag 25, disse hundene leser veldig få bøker om hva som er normalt...

Det er mer enn en som har blitt lurt av at hundene viser null interesse, så blunker du litt for lenge, og de har stukket til skogs og henger.

Skrevet

Skummelt, men det har de heldigvis ikke fått sjansen til.

Så det er ikke der problematikken ligger, måtte bare spørre om det var normalt med så svake løpetider, eller om det kunne vært noe annet 'skummelt' feks livmorbetennelse eller lignende. Logisk sett vet jeg det ikke er det, men sånn hønemorish følte jeg meg bedre ved å spørre en gang for mye enn en gang for lite, og lurte altså på om flere har opplevd det. :aww:

Skrevet

Begge mine tisper varrierer i blødning og stådager fra løpetid til løpetid :aww:

Skrevet

Samme gjør mine tisper... Saeta ble paret på dag 14 og 16 første gang og fant ut at det var på tide allerede på dag 9 andre gang... Har også hørt om tisper som står på dag 25 og utover, så normalen varierer veldig :aww:

Skrevet

Bali har hatt 2 løpetider, og det virker som at hun ikke skjønner at hun har løpetid selv engang. Hun blør minimalt, lukter ingenting, og hun har ikke vist noe tegn til å "være klar (stådager). Håper ikke det er unormalt heller??

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...