Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er en akseptabel løgn?


ipadda

Recommended Posts

Ja. Jeg lurer rett å slett på. Hva er en akseptabel løgn?

Eksempel:

Per rydder hagen for Trine. Trine spør Per om han synes det er en grei jobb, hvorpå Per til tross for at han ikke kan fordra hagejobb sier "ja". Er dette en akseptabel løgn?

I mine øyner blir dette å lyve til fordel for noen andre en seg selv, å er dermed akseptabelt i mine øyner.

Et annet eksempel:

Trine spør Per hva han har gjort i helgen,å om han fikk besøkt Nils å Kari, hvorpå Per svarer at "nei, vi tok det over mail heller", når sannheten er at Per var på besøk hos dem.

Er dette en akseptabel løgn?

I mine øyner er dette i større grad en løgn en hva eksempel 1 er. Her lyver Per for Trine rett opp i fjeset på henne.

Hva synes sonen? Hva er akseptabelt, hva er ikke akseptabelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løgn som skader andre enn en selv, uavhengig av om personen kanskje ikke hadde blitt såret om sannheten ble skjult (eks utroskap), er uakseptabelt.

I det første eksempelet ditt skal per få lyve som mye han bare vil, men i lengden kommer det antakelig til å gå utover Trine da Per blir lei av å stadig bli spurt og utnyttet til noe han egentlig ikke liker. Da skader han først seg selv, hvilket han helt fint kan gjøre men som jeg synes er unødvendig selvplaging, men til sist er det jo fare for at han skader andre og da er ikke lenger den lille løgnen akseptabel.

Jeg tror ikke på at ærlighet alltid varer lengst, der er faktisk ikke alltid sannheten er det beste å si. Men normalt oppegående mennesker vet hvor skillet går mellom god og dårlig ærlighet. I de fleste tilfeller er sannheten best, men om den überfeite vennina di spør om hun ser ut som en elefant på søppelhaugen i den nye kjolen trenger du jo ikke å svare "ja det gjør du" selv om det er sannheten. Man pynter litt og er dermed ikke 100% ærlig, men den skader ingen tror jeg. Med mindre kjolen er katastrofe, da må man nesten være en venn og si ifra. Og så inviterer man henne med på fottur med bikkja dagen etterpå :aww:

Jeg er som oftest ærligere enn mitt (og omverdenens?) eget beste, så jeg vet at ærlighet ikke alltid er beste vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg om folk er ærlige, så kan jeg i alle fall fatte en beslutning om hva jeg synes om dem på et ordentlig grunnlag. Kjenner veldig ofte at jeg liker ærlige folk som driter seg ut mye bedre enn tilsynelatende perfekte mennesker :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg virkelig å være ærlig og jeg syntes ikke løgn skal aksepteres. Men så er det forskjellige måter å si ting på, man trenger liksom ikke si rett ut "den kjolen var grusom" til venninnen sin, men heller kanskje noe ala "det finnes mange andre kjoler som passer deg mye bedre, og som fremhever din gode trekk som .. enn denne, så nei, jeg syntes ikke du skal ha på/kjøpe den".

Men det jeg faktisk syntes er lov er å ikke alltid måtte si absolutt alt, med mindre det er relevant informasjon, og den andre parten har en slags rett til å vite noe.

Derimot om man føler seg litt nedfor en dag, men helst ikke vil snakke om det.. så kan man svare (om noen spør hvordan går det?) at det går sånn passe, men at man helst vil slippe å snakke om det.

Dog er det faktisk forskjell på å da f.eks. ikke si at man var å besøkte Nils og Kari, bare fordi Trine ikke spørr, om det faktisk var relevant informasjon for Trine.

Personlig har jeg uansett erfart at sannheten kommer ut tilslutt, uansett omtrent :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg om folk er ærlige, så kan jeg i alle fall fatte en beslutning om hva jeg synes om dem på et ordentlig grunnlag. Kjenner veldig ofte at jeg liker ærlige folk som driter seg ut mye bedre enn tilsynelatende perfekte mennesker :aww:

En ting er "tilsynelatende perfekte" mennesker (hmm, hvordan er de egentlig?), men hvor enn mye folk egentlig mener de liker ærlighet er det jammen ikke alltid de gjør det når det kommer for en dag. Jeg er en som f.eks heller tar opp ting direkte med folk fremfor og baksnakke eller baksnakkes, dette er tilsynelatende plagsomt for folk har blitt både sure og enkelte har liksom gradvis droppet meg etter det. Kan jo være tilfeldig (eller så er jeg kanskje mer usmakelig enn jeg selv tror :aww: )

Men i det lengste er jo ærlighet best, og de store løgnene blir som regel avslørt på ett eller annet tidspunkt uansett. Jeg vil heller ha ærlighet enn uæerlighet, dessverre er ikke alle i verden helt enig med det. Og om man først skal gå for 100% ærlighet må man faktisk være rimelig 100% også har jeg erfart. Om ikke blir man på en måte dobbeltfalsk kontra "vanlige" folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...