Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhundjakt


armagnac

Recommended Posts

Hvordan går man frem for å finne den rette hannhunden?? Man ser jo en god del på utstilling, eller hvis man surfer rundt på hjemmesider og på raseklubber og man kan da brått finne noe som ser spennende ut. Men hvor finner man resten av infoen hvis du finner en hund fra utlandet, for eksempel tyskland eller Finland osv... Et språk man ikke skjønner.

Man vil jo finne info om søsken, tidligere kull, foreldre osv

Helsen bør kunne sjekkes og de bør være friske og gemyttet bra. Bør man da helst høre med folk som kjenner hunden, men ikke eier dem for å få rett info? Blir vel lett slik at eieren sier det positive eller glemmer/utelater negative ting...

Og sender man mail for å finne svakhet i linjene man er interessert i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du finner en hund du liker - se på far" er en regel jeg liker. Da kan man se på flere avkom hunden har gitt, og forhåpentligvis også helsestatistikk på barna. Svenske hunddata og koiranet i Finland er vel åpne databaser, mens danske dogweb er lukket slik det norske er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du finner en hund du liker - se på far" er en regel jeg liker. Da kan man se på flere avkom hunden har gitt, og forhåpentligvis også helsestatistikk på barna. Svenske hunddata og koiranet i Finland er vel åpne databaser, mens danske dogweb er lukket slik det norske er det.

Takk for svar :icon_redface: Okei man finner faren og søker den opp i databasen i dens hjemland for å finne info om søsken til den tiltenkte parteren og valper etter han... Men da også se på typen tisper han er parret med og hva slags type de er gitt. Hva som har slått gjennom og nedarvet fra faren osv??

Edit: Ingen som veit noe mer??

Hvis det skal bli kull på Kita vil jeg være ute i GOD tid og ha sjekket alt godt og nøye under lupen :lol: Dette forutsetter at hun blir røntet fri og fortsetter den fremgangen hun har hatt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike strategier, det er ingen fasit.

Du kan for eksempel maile/ringe/skrive brev til flest mulig - det som går igjen stemmer sannsynligvis, og noen vet ting som ikke andre vet for å få et mer helhetlig bilde. Så du kan kontakte hannhundeier, hannhundens oppdretter, eier av far til hannhunden, eierne av hannhundens søsken, oppdrettere som har brukt hannhunden før, raseklubben og avlsrådet, også videre. Kontakt kennelklubben i det landet, kanskje har de informasjon å gi ut.

Er en mer bevandret og erfaren i rasemiljøet, har en kanskje kontakter i det landet som kan sjekke ting for deg, hjelpe deg.

Meld deg inn i raseklubben i det landet for å få medlemsblad og informasjon.

Dra på rasespesialen i det landet for å få sett hannhunden, avkom, familie og slektninger. Avtal privat besøk samtidig, så du får treffe hannen i andre omgivelser, snakket rolig uten en stresset utstillingssetting.

Google er en god venn - søk på hundens navn og se hva som kommer opp - bilder, kritikker, resultatservicer, blogger, you name it.

Ærlige og seriøse mennesker vil gi deg gode svar og hjelpe deg så godt de kan - men du må også være beredt på å gi av deg selv, og en må stille de rette spørsmålene. Om du spør etter hannhundens svakheter, kan det hende de sier at han har lyse øyne og har gitt små kull. Mens du vil vite mer om HD-statistikk og om den er dårlig - men de svarer ikke på det fordi det ikke er så viktig med HD i deres land. Still konkrete spørsmål. Hva ønsker du ikke å få inn i dine linjer, hvilke svakheter har Kita som du ikke ønsker å doble med hannhunden? Jeg har noen ting hos X'en som jeg ikke vil ha på hannhundens linjer, og spør eksplisitt om det når jeg gjør research på hannhund til henne. En hannhund ble forkastet fordi han bar på det samme - det er ikke sikkert eier hadde nevnt det som en svakhet om jeg bare spurte generelt, for det er ikke et problem før en dobler det, og de ville kanskje heller sagt at han var litt løs i fronten eller at han ikke hadde valper i røntgenalder enda som det de mente var svakhetene hans.

Om du ikke kan landets språk, er det mange som kan engelsk.

Om du tenker konkret på finsk, er det mange av oss som bruker KoiraNet nok til at vi har knekt koden og lært oss hundefinsk :icon_redface:

Eller allier deg med folk som kan hjelpe deg språkmessig, selv om de ikke kan hund. Sjefen min snakker finsk og har måttet oversette mye rart for meg :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og fint svar :D Ja jeg veit, i hvertfall eksteriørmessig hviklen svakheter hun har som jeg ikke vil doble, men også positive som jeg kunne tenke meg å doble, eller gjøre enda bedre :icon_redface: Jeg veit også sånn tålig hva jeg vil ha av gemytt og miljøsterkhet,og den skal være frisk og rask :lol:

Sende mail osv osv til de som har hunder i slekt med den hannen man vurderer da? også samle info :cry: Spennende arbeid syntes jeg, og vil gjøre så godt jeg kan, da jeg tror Kita har mye å gi til den blå GD-avlen :lol:

Har fortsatt kontakt med oppdretteren til Kita og vil tippe han kan hjelpe meg godt på vei :lol: Da han kjenner linjene sine godt og har drevet med GD i 30 år :D:lol:

Hadde aldri trodd jeg skulle ha et GD kull, men Kita har hatt mye fremgang den siste tiden og er et fint eksemplar av den blåe GD'en :lol:

Jeg vil jo tippe at også hannhund eiere har forskjellige krav til tispene.

Går det for eksempel an å kontakte avlsrådet i det landet hannhunden kommer fra?? Har de lov å gi informasjon om hannen til meg??

Skulle gjerne vært inne på databasen til DKK, får kanskje finne meg en danske som kan sjekke opp litt for meg :lol: Kom på at jeg kanskje kjenner ei jeg kan bruke :D

Skal en del rundt å farte neste sommer, rundt å titte på utstillinger :) Håpe å finne noe som kan være lovende :D

Okei hvis det skal vise seg å bli finsk, går det sikkert å finne ut en god del med oversetterprogram også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler for hva du kan og ikke kan - det verste som skjer når du sender en mail er at du ikke hører noe fra mottageren. Hva raseklubbene praktiserer av informasjonsflyt varierer sikkert, men jeg vil tro de fleste vil kunne gi deg noe informasjon.

Jeg samler all informasjon jeg finner i ulike worddokument (et for hver hannhund) og en database jeg har laget meg, så jeg kan se ting og tang. Jeg setter opp stamtavler for "kullet" i flest mulig ledd (gjerne åtte-ni) for å se hvilke hunder som går igjen flere ganger, hvor langt bak det er, og hva slags dritt de bærer på (jeg går ut fra at alle gir noe negativt) - om det er noe jeg kan leve med.

Jeg spør venner og andre jeg stoler på hva de synes om hannhunden for å få et mer objektivt blikk på hunden, jeg sjekker hvilke dommere som gir hannen blått og hvilke som gir CK (for ofte vet en jo om en synes en dommer dømmer rasen godt eller dårlig, liker min type eller setter den ned).

Og jeg vil foreløpig ikke parre med en hannhund jeg ikke har hilst på selv, jeg skal kunne se valpekjøperne i øynene og si at jeg har gjort mitt beste. I februar dro jeg til Kirkenes for å parre X'en - og da hadde jeg vært oppe en tidligere helg for å hilse på hannhunden, se han i ulike miljø, sjekke om han så ut som på bildene, ta en endelig avgjørelse på om jeg ville bruke ham eller ei. Det blir mer penger ut, men jeg vil gjøre det som for meg er en god jobb, jeg skal ha ro i magen for det jeg gjør.

Utover høsten skal jeg ut på ny tur for å treffe en ny kandidat til X'en, og se om han står i stil til de beskrivelser jeg har fått og bilder jeg ser. Hvis ikke, har jeg en plan B. Det er greit å ha flere hannhunder i kikkerten, slik at en ikke satser alle kort på en hund - og to dager før parring viser det seg at hannhunden ikke er aktuell likevel.

En god oppdrettervenn opplevde det - samme dag h*n skulle reise utenlands for å parre tispa, fikk h*n vite at informasjon som var gitt var feil, og dermed var hannen uaktuell å bruke. Heldigvis hadde h*n flere kandidater i kikkerten, og fikk parret tispa med en annen hannhund. Og en hannhund fra dette kullet er foreløpig min plan B, tilfeldigvis :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja foreløbig surfer jeg rundt og ser om det dukker opp noe spennende :icon_redface: Skal lage meg noen dokumenter og samle info, både positive og negative og jeg skal ha med meg noen som har god peil når jeg drar for å se hannhund :lol:

Veit selv at jeg er fersk i gemet, derfor greit med å ha med et par godt trente øyne :lol:

Høres ut som jeg har masse spennende jobb foram meg :cry: Sette meg ned å notere hva som er viktig osv :lol:

Nå er det ikke så mange som avler blått i Norge... Desto fler i Danmark og Finland :lol: Men skal nok få ut litt inputt av folk uansett :lol: Om det så må bli på noe gebrokkent engelsk :D

Greit å ha en i bakhånd ja :lol: Kita skulle egentlig hatt en annen far, for det var første parringen til denne hannhunden... Den sleit litt og skjønte ikke helt greia, så tispen begynte å bli lei, dermed bar det til reservehannen som var rutinert :)

Har også tenkt det kan være greit med en hannhund som har parret og har gitt bra avkom, istedenfor å satse på noe helt nytt og fremmed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her hørtes ut som både en koselig og spennende jobb!

Og siden det var prat om Finland tenkte jeg bare å nevne at jeg er finsk og hjelper gjerne med oversetting om det er behov for det! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her hørtes ut som både en koselig og spennende jobb!

Og siden det var prat om Finland tenkte jeg bare å nevne at jeg er finsk og hjelper gjerne med oversetting om det er behov for det! :cry:

Ja ikke sant :lol: Si alt går bra med helsesjekk og utstilling fremover, så blir det kull om ca 2 år :lol:

Flott at du stiller som Finskeoversetter :lol: Det setter jeg utrolig pris på :lol::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...