Gå til innhold
Hundesonen.no

Leilighet m/hund


Ane

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Jeg føler at jeg bør utdype mitt siste innlegg i tråden litt mer.

Det dere oppnår med å være overærlige og opplyse om alt mulig er rett og slett å gjøre det vanskeligere for hundeeiere å få leid leilighet!

Dere lager faktisk kun problemer for dere selv og andre med hund, gjennom at dere legitimerer utleiers dyreforbud, et forbud som det står eksplisitt i loven at man kan se bort fra dersom det er gode grunner til det!

Gode grunner til dyrehold kan de aller fleste hundeeiere vise til.

Så fortsett med det folkens! Lykke til med å gjøre det hakket vanskeligere å få leie med hund! Dere får det nok til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg bør utdype mitt siste innlegg i tråden litt mer.

Det dere oppnår med å være overærlige og opplyse om alt mulig er rett og slett å gjøre det vanskeligere for hundeeiere å få leid leilighet!

Dere lager faktisk kun problemer for dere selv og andre med hund, gjennom at dere legitimerer utleiers dyreforbud, et forbud som det står eksplisitt i loven at man kan se bort fra dersom det er gode grunner til det!

Gode grunner til dyrehold kan de aller fleste hundeeiere vise til.

Så fortsett med det folkens! Lykke til med å gjøre det hakket vanskeligere å få leie med hund! Dere får det nok til!

Er dette helt riktig, da? En ting er leiligheter i borettslag, sameie osv. Der skal det noe til før styret kan nekte hundehold og man kan bli "kastet ut." Men når det gjelder utleie blir det vel noe helt annet? Enhver som skal leie ut kan jo selv bestemme hvem som skal leie. Og ønsker ikke vedkommende husdyr/hunder så er vel h*n i sin fulle rett til å nekte dette og utforme en kontrakt som utelukker husdyr/hunder og som er juridisk holdbar. Eller seriøst - er jeg helt ute å kjøre nå? :innocent: I såfall - kan jeg få link til ettellerannet som omhandler utleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg bør utdype mitt siste innlegg i tråden litt mer.

Det dere oppnår med å være overærlige og opplyse om alt mulig er rett og slett å gjøre det vanskeligere for hundeeiere å få leid leilighet!

Dere lager faktisk kun problemer for dere selv og andre med hund, gjennom at dere legitimerer utleiers dyreforbud, et forbud som det står eksplisitt i loven at man kan se bort fra dersom det er gode grunner til det!

Gode grunner til dyrehold kan de aller fleste hundeeiere vise til.

Så fortsett med det folkens! Lykke til med å gjøre det hakket vanskeligere å få leie med hund! Dere får det nok til!

Jeg tror nok du må forklare litt mer, for jeg ser ikke helt logikken din. :innocent: Leiemarkedet er knalltøft, i alle fall i de største byene. Jeg har vært heldig og fått meg studentbolig (hvor det ikke er tillatt med dyr...), men jeg har flere venner som virkelig sliter med å finne et sted å bo. Leiemarkedet fungerer motsatt av de fleste andre markeder - det vil si at det er ikke kjøper (leietager) som har makta, det er selger (utleier). Huseier har mulighet til å prise boligen omtrent som h*n vil, kan sile ut leieboere etter smak og behag, kreve referanser og sette vilkår som i grunnen virker helt urimelige. Ja, det er hårreisende at de har denne makta, men det er slik det er - og det er ikke fordi folk ved første kontakt nevner at de har hund, eller at de har andre "særegenheter" (som utleier kan oppfatte som ulemper). Det er fordi etterspørselen er så utrolig stor, og tilbudet så utrolig lite. Når man skal til en ny by for å studere eller jobbe, kan man ikke vente i månedsvis med å finne et sted å bo, derfor innretter man seg etter alle de vilkårene og prisene som finnes på markedet, så man i det minste kan få tak over hodet.

Jeg har i grunnen full forståelse for at huseiere kan finne på å se på hunder som en ulempe. Selv om vi sonenbrukere vet hvordan det er å ha hund i hus, og vet hvordan vår egen hund er, er det ikke sikkert at utleier gjør det. Kanskje har h*n en vrangforestilling om at "alle" hunder riper opp parketten, gnager på kjøkkenskapene og bjeffer døgnet rundt (eller mildere versjoner av disse tingene), og om dette er noe vedkommende ser for seg forstår jeg godt at h*n velger en rolig student uten hund framfor noen som har en hund eller to. Utleier har makta til å velge det som i hans/hennes øyne er den beste leieboeren, så hvorfor skal h*n ikke gjøre det? For å være snill?

Når ville du ha sagt fra om at du har hund? Aldri, eventuelt til huseier tilfeldigvis ser deg lufte bikkja i nabolaget? Hva er "gode grunner" for å ha hund - er ikke det noe du og huseier kan ha ganske forskjellig syn på? Og er det ikke bedre å komme til enighet om dette før du har signert kontrakt og plutselig dukker opp med bikkja når du skal overta nøkkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leietager har sterke rettigheter - veldig sterke rettigheter. Det er en av grunnene til at utleiemarkedet er stramt. Mange har brent seg på å leie ut, og gidder til slutt ikke mer. Blandt disse leietagerne finner man slike som Pan, som gir en lang f i avtalen som er inngått og blåholder på sine rettigheter. Så Pan - din vei er også en av grunnene til at det er et vanskelig leiemarked :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg bør utdype mitt siste innlegg i tråden litt mer.

Det dere oppnår med å være overærlige og opplyse om alt mulig er rett og slett å gjøre det vanskeligere for hundeeiere å få leid leilighet!

Dere lager faktisk kun problemer for dere selv og andre med hund, gjennom at dere legitimerer utleiers dyreforbud, et forbud som det står eksplisitt i loven at man kan se bort fra dersom det er gode grunner til det!

Gode grunner til dyrehold kan de aller fleste hundeeiere vise til.

Så fortsett med det folkens! Lykke til med å gjøre det hakket vanskeligere å få leie med hund! Dere får det nok til!

Ærlighet varer alltid lengst. Ok, si at man ikke sier noe om hunden, hva gjør du om de spørr?

Uansett så føler jeg at man skal si ting så godt som sånn de er. Man trenger ikke å blurte ut om hele privatlivet og hvem som pleier å komme på besøk og sånn. Men man leier jo på en måte ut til hunden(e) også, og da fortjener jo utleier å få sjansen til å godkjenne leietakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette helt riktig, da? En ting er leiligheter i borettslag, sameie osv. Der skal det noe til før styret kan nekte hundehold og man kan bli "kastet ut." Men når det gjelder utleie blir det vel noe helt annet? Enhver som skal leie ut kan jo selv bestemme hvem som skal leie. Og ønsker ikke vedkommende husdyr/hunder så er vel h*n i sin fulle rett til å nekte dette og utforme en kontrakt som utelukker husdyr/hunder og som er juridisk holdbar. Eller seriøst - er jeg helt ute å kjøre nå? :innocent: I såfall - kan jeg få link til ettellerannet som omhandler utleie?

Husleieloven gjelder for alle leieforhold.

§5-2 er ganske interessant, og er virkelig noe flere bør sette seg inn i.

Jeg tror nok du må forklare litt mer, for jeg ser ikke helt logikken din. :)

Slikt overrasker meg ikke lenger..

Leiemarkedet er knalltøft, i alle fall i de største byene. Jeg har vært heldig og fått meg studentbolig (hvor det ikke er tillatt med dyr...), men jeg har flere venner som virkelig sliter med å finne et sted å bo. Leiemarkedet fungerer motsatt av de fleste andre markeder - det vil si at det er ikke kjøper (leietager) som har makta, det er selger (utleier).

Utleier har ganske mye makt ja, og ved å være overærlige vil leietakerne overføre stadig mer makt til utleier.

Det er en selvforsterkende prosess.

Jeg har i grunnen full forståelse for at huseiere kan finne på å se på hunder som en ulempe.

Ulempe er her en juridisk definisjon, og ikke noe en utleier bare kan finne på se på noe som.

Når ville du ha sagt fra om at du har hund? Aldri, eventuelt til huseier tilfeldigvis ser deg lufte bikkja i nabolaget? Hva er "gode grunner" for å ha hund - er ikke det noe du og huseier kan ha ganske forskjellig syn på? Og er det ikke bedre å komme til enighet om dette før du har signert kontrakt og plutselig dukker opp med bikkja når du skal overta nøkkelen?

Jeg ville dersom jeg hadde vært i en slik situasjon ikke sagt noe som helst, jeg er ikke pliktig til å informere utleier om alt som skjer i livet mitt.

Ja, leietager har sterke rettigheter - veldig sterke rettigheter. Det er en av grunnene til at utleiemarkedet er stramt. Mange har brent seg på å leie ut, og gidder til slutt ikke mer. Blandt disse leietagerne finner man slike som Pan, som gir en lang f i avtalen som er inngått og blåholder på sine rettigheter. Så Pan - din vei er også en av grunnene til at det er et vanskelig leiemarked :)

MIN vei er definitivt med på å lette leiemarkedet, med tanke på at jeg har valgt å bo i en bolig jeg selv eier.

Ærlighet varer alltid lengst. Ok, si at man ikke sier noe om hunden, hva gjør du om de spørr?

På direkte spørsmål bør man selvsagt svare ærlig.

Uansett så føler jeg at man skal si ting så godt som sånn de er. Man trenger ikke å blurte ut om hele privatlivet og hvem som pleier å komme på besøk og sånn. Men man leier jo på en måte ut til hunden(e) også, og da fortjener jo utleier å få sjansen til å godkjenne leietakere.

Du sier på utpust at du skal fortelle om alt, og på innpust at man ikke skal det.. Kan du bestemme deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempe er her en juridisk definisjon, og ikke noe en utleier bare kan finne på se på noe som.

Ah okei, omtrent som det å definere hva som er "gode grunner" for hundehold, altså! Ikke noe man bare kan finne på selv der og da, med andre ord...

MIN vei er definitivt med på å lette leiemarkedet, med tanke på at jeg har valgt å bo i en bolig jeg selv eier.

Da regner jeg med at du gikk til anskaffelse av hund før du kjøpte egen bolig, slik at du vet hvordan leiemarkedet er for de som har med seg hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleieloven gjelder for alle leieforhold.

§5-2 er ganske interessant, og er virkelig noe flere bør sette seg inn i.

Tænk ju, dette visste jeg ikke. :innocent: Og da fant jeg dette ang. Husleieloven hos Forbrukerrådet:

Husleieloven

Hører til lover, regelverk og leie bolig

Husleieloven regulerer plikter og rettigheter i forholdet mellom leier og utleier av en del boliger.

Publisert: 20.08.2010 23:16

For å sikre leierne visse minimumsrettigheter, er loven ufravikelig til fordel for leieren. Det vil si at det ikke kan avtales vilkår som gir leieren færre rettigheter enn de loven gir, dersom loven selv ikke åpner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På direkte spørsmål bør man selvsagt svare ærlig.

Du sier på utpust at du skal fortelle om alt, og på innpust at man ikke skal det.. Kan du bestemme deg?

Både på innpust og utpust mener jeg at hundehold er såpass essensielt at det er noe man bør inkludere. Derimot at man f.eks. ofte tar med seg gutter hjem fra byen, det er unødvendig. Og heller ikke informasjon som utleier kan kreve vel?

Men hundehold har jo faktisk veldig mye utleieforholdet å gjøre, da det bl.a. kan forårsake slitasje på bl.a. gulv. Har man f.eks. et gammel gulv man helst vil bevare, så ønsker man kanskje ikke hunder inn der, og det må kunne aksepteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrehold:

Leieren kan holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleier eller de øvrige andre brukere av eiendommen. jfr § 5-2 annet ledd

Joda, vi har visse rettigheter Pan. Om jeg opplever at en hund skremmer meg, så kan jeg be den om å flytte.

De aller fleste som leier ut til en så billig penge (6-7000) har leiligheter i "kjelleren", såkalte aupair leiligheter, mange av disse har også felles utgang. Om jeg som utleier er redd/liker ikke/er allergisk, har jeg rettighetene på min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg bør utdype mitt siste innlegg i tråden litt mer.

Det dere oppnår med å være overærlige og opplyse om alt mulig er rett og slett å gjøre det vanskeligere for hundeeiere å få leid leilighet!

Dere lager faktisk kun problemer for dere selv og andre med hund, gjennom at dere legitimerer utleiers dyreforbud, et forbud som det står eksplisitt i loven at man kan se bort fra dersom det er gode grunner til det!

Gode grunner til dyrehold kan de aller fleste hundeeiere vise til.

Så fortsett med det folkens! Lykke til med å gjøre det hakket vanskeligere å få leie med hund! Dere får det nok til!

Da jeg letet etter leilighet i Bergen for litt siden, fikk jeg maaange positive svar - og jeg var ærlig fra første e-post av, mtp at vi hadde fire, store hunder deriblant en sankt bernhard. Lov i teori og praksis er to litt forskjellige ting, Pan, og det er ikke spesielt kult å gjøre seg lite poppis i nabolaget, gjennom uærlighet eller bare ved å unnlate å fortelle vesentlige ting som seg selv. Hvem som har retten på sin side spiller en veldig liten trille, dersom man skal gå rundt og forårsake sur stemning. Jeg personlig, synes ikke det er verdt det i det hele tatt! :innocent:

Med din ytterst lite ydmyke, holdning kan du i hvert fall ikke forvente deg at DU gjør livet til oss andre hundeeiere enklere, tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rettferdighetens navn - det er jo ikke Pan som har utformet verken den nye Husleieloven, forarbeidene til denne eller funnet tiden inne til å fornye den gamle. :innocent:

Nei, men han oppfordrer til å holde det skjult at man har hund siden husleieloven er utydelig på dette og leietaker har sterke rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men han oppfordrer til å holde det skjult at man har hund siden husleieloven er utydelig på dette og leietaker har sterke rettigheter.

Signerer

Det er vel nettopp dette som gjør at flere av oss er uenige med Pan. Husleieloven er vel de fleste ganske kjent med, eller kan lese det til seg i denne tråden.

Faren min er helt ekstrem på det området, jeg bor jo i selveierleiligheten til mor og far. Jeg betaler da leie til dem, men det er sånn oss imellom og vil gå til studier og oppussing. Derfor er jeg i praksis eier av leilighet, utenom at pappa er kontaktperson med styret da.

Dette er altså et sameie, hvor hver leilighet er selveid, i Husordensreglene så kreves det at man søker tillatelse for å holde hund, da det er ikke er tillatt med mindre gode grunner taler for det. Sistnevne utsagn er jo helt umulig å tolke på bare en måte.

Men jeg måtte da søke om tillatelse, fordi faren min var veldig ordentlig på dette her. Sameiet drøyde da tiden, lengre om langt, kanskje to mnd, hvor hunden min sov hos foreldrene mine (egentlig har man jo lov til å holde hund til evt. søknad blir avslått).

Personlig syntes jeg det blir for tullete, at man følger noen ugyldige regler.

Men vi var hele tiden åpne om at jeg hadde hund, og jeg er selv veldig åpen mot pappa om at planen er en hund til i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah okei, omtrent som det å definere hva som er "gode grunner" for hundehold, altså! Ikke noe man bare kan finne på selv der og da, med andre ord...

Stemmer.

Ulempe må kunne påvises, og da holder det ikke med at man ikke liker hunder..

Jeg kjenner pr. i dag ikke til noen sak der utleier faktisk har vunnet en sak i retten..

Da regner jeg med at du gikk til anskaffelse av hund før du kjøpte egen bolig, slik at du vet hvordan leiemarkedet er for de som har med seg hund?

Jeg har aldri vært på leiemarkedet, og kommer nok aldri til å få behov for å leie heller.

Jeg flyttet inn i leilighet i april i år, før det har jeg bodd en årrekke i annen eid bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på leiemarkedet, og kommer nok aldri til å få behov for å leie heller.

Jeg flyttet inn i leilighet i april i år, før det har jeg bodd en årrekke i annen eid bolig.

Så du har egentlig ingen annen kjennskap til leiemarkedet enn det du har lest i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både på innpust og utpust mener jeg at hundehold er såpass essensielt at det er noe man bør inkludere. Derimot at man f.eks. ofte tar med seg gutter hjem fra byen, det er unødvendig. Og heller ikke informasjon som utleier kan kreve vel?

Om du tar med deg ny type hjem hver fredag og lørdag kan det absolutt være relevant å nevne det.

At jeg har hund er da fullstendig irrelevant for alle andre enn meg, det påvirker ikke naboer eller en evnt utleier noe som helst.

Men hundehold har jo faktisk veldig mye utleieforholdet å gjøre, da det bl.a. kan forårsake slitasje på bl.a. gulv. Har man f.eks. et gammel gulv man helst vil bevare, så ønsker man kanskje ikke hunder inn der, og det må kunne aksepteres.

Alt utover normal slitasje er det selvsagt å forvente at leietaker ordner opp i, veldig enkelt.

Joda, vi har visse rettigheter Pan. Om jeg opplever at en hund skremmer meg, så kan jeg be den om å flytte.

Og jeg kan be deg droppe rosa topp.

Det blir ikke juridisk forpliktende av den grunn.

Den må faktisk skremme deg såpass at det utgjør en STØRRE ulempe enn det medfører gode grunner for deg.

Det er det retten som må avgjøre.

De aller fleste som leier ut til en så billig penge (6-7000) har leiligheter i "kjelleren", såkalte aupair leiligheter, mange av disse har også felles utgang. Om jeg som utleier er redd/liker ikke/er allergisk, har jeg rettighetene på min side.

Det er opp til retten å avgjøre når du har retten på din side, ikke deg.

Å ikke like hunder er ikke nok.

Når det gjelder allergi er det nødvendig å påvise at allergien er forårsaket av den aktuelle hunden.

Du må gjerne tro og mene hva du vil, men med den holdningen anbefaler jeg at du dropper å leie ut.

Sånne småkapitalister som tror de har retten på sin side i alle tilfeller har lett for å gå av seg skoene..

Med din ytterst lite ydmyke, holdning kan du i hvert fall ikke forvente deg at DU gjør livet til oss andre hundeeiere enklere, tvert i mot!

Vel, det er faktisk slike som meg som får kjørt saker gjennom rettssystemet slik at man får avklaring på hva som er lovlig av forbud..

Det slike som meg som får fjernet urettmessige forbud i borettslag osv.

Litt utfyllende: Husleieloven er for dårlig

Og Pan, jeg regner med du skjønte hva jeg mente, men i tilefelle ikke så t-skjemetode: Den måten du anbefaler andre å forholde seg til huseier på er med på å gjøre leiemarkedet vanskeligere.

Husleieloven er akkurat som mange andre lover ikke helt konkret.

Det burde Carlsen vite at i stor grad er regelen snarere enn unntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har egentlig ingen annen kjennskap til leiemarkedet enn det du har lest i media.

Det vet du veldig lite om.

Jeg kjenner leiemarkedet bedre enn man kan forvente av en som aldri har hatt behov for å leie.

Lovverket kjenner jeg vesentlig bedre enn de fleste gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe at du er en rigid paragrafrytter hersker det i alle fall ingen tvil - men det er heller ingen tvil om at den fremgangsmåten du anbefaler ikke gagner leiemarkedet av private leiligheter :innocent:

Jeg er ingen rigid paragrafrytter, jeg er bare en som sørger for å vite hva jeg har av rettigheter, og hvilke konsekvenser brudd på gjeldende regler medfører.

Jeg bryter nemlig lover og regler hver eneste dag, som regel flere ganger om dagen.

Og ikke minst liker jeg å kunne sette på plass småkapitalistiske svin.

Enda bedre enn å sette på plass småkapitalistiske svin er det å sette på plass snuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...