Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene på å bli trygg på andre hunder


Sanne

Recommended Posts

Jah, nå har jo vi jobbet ganske hardt siste månedene for å få Shensi trygg på andre hunder etter en opplevelse hun hadde når hun var mindre. Og hun har blitt utrolig fin rundt andre hunder også, fram til i går.

I går var jeg alene i parken med Shensi, jeg registrerte at det var to hunder løs på andre siden av parken (bernervalp og cavalier), men tenkte at eierne hadde kontroll siden de turte ha hundene løs rett ved veien! Den gang ei, på vei hjem fra parken kom selvfølgelig hundene settende mot meg og Shensi. Først bernervalpen, det gikk heldigvis bra, Shensi og den hilste fint. Så kom cavalieren og noe med holdningen til den skremte Shensi kraftig. Hun krøyp sammen mellom bena mine, så jeg satte meg ned på huk så hun fikk ligge mellom bena mine litt trygt. Der lå hun å peip/knurra om hverandre. Eierne kom jo da og tok hundene sine...

Så i dag var vi i parken igjen, med begge hundene. Denne gangen var samboer også med, men så sprang hun hjem for å hente kamera, så jeg ble stående alene med hundene. Gikk helt fint det, en liten stund... :blink: Da kommer det en rottweiler løpende mot oss. Jeg fisker opp hundene (jah, jeg løfta dem opp, risikerer ikke at de blir angrepet av en stor hund) Bamse klikka jo i vinkel da, han har et problem med rottweilere, så han var jo et såre strev å holde oppe, samtidig som jeg måtte prøve å holde hodet kaldt for Shensi sin del som peip og var vettskremt stakkar. rottisen hoppa opp etter hundene og styra på. Eiern kom løpende og fikk fiska inn bikkja. Så kom samboer da...

Etterpå måtte jeg sette meg ned for jeg var jo selvfølgelig "litt" stressa. Da passerer det en hund i bånd og Shensi klikker totalt! Fullstendig panikk rett og slett :lol: Så nå er det vel gjort da tenker jeg, hun er redd hunder igjen. All den jobbinga rett i vasken takket være uansvarlige hundeeiere ;)

Så da lurer jeg rett og slett på om noen i Trondheim vil hjelpe oss med å prøve få Shensi litt tryggere igjen? Da tenker jeg hovedsaklig passeringstrening, evt snuse litt på, være i nærheten av andre hunder, gå tur osv. Men ingen lek! Tar ingen sjanser nå. Stakkars voffsen er jo bare 7 mnd og allerede har hun hatt 3-4 dårlige oppleveleser ;) Og det grunnet hunder som har vært løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høres veldig fint ut! =D Tror nok det er det lureste for Shensi i starten uansett, å passere/gå tur med hunder uten å få hilse! Kan sende deg en pm etterhvert jeg, så får vi funnet ut tid/sted osv :blink: Tusen takk!

Nå skal hun få slappe helt av et par dager tenker jeg, uten å måtte forholde seg til nye hunder.

Gjerne flere folk også altså, med sånn type trening :lol: Ikke på en og samme gang, men over forskjellige dager evt. Setter utrolig stor pris på det, for er ikke godt å se henne sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Oh nå føler jeg meg dum :) Her har folk svart og vil hjelpe å så har ikke jeg sett det. Faktisk har jeg glemt bort hele tråden *flau* Jaja, uansett, Shensi blir bare verre å verre så nå må noe skje. Hun er veldig interessert i andre hunder altså og leker gjerne med hunder, men det er så intenst dramatisk bjeffing hvis vi står i ro og en hund passerer. Går vi også så bjeffer hun ikke, bare stresser. Når de har hilst er det greit, da er hun ikke interessert lenger og tusler bare rundt å snuser. Men nå prøver vi som best det lar seg gjøre å unngå hilsing i tide og utide da vi ser hun blir fryktelig stressa av det i forkant.

Nå har hun heldigvis ikke hatt en eneste dårlig opplevelse siden de to i første innlegg. Det er litt deilig. Men jeg ser hun er skeptisk til en del hunder altså. Jo en hendelse for noen dager siden, men det var "bare" en hund som brøla til henne, da skvatt hu skikkelig altså. Men jeg fikk heldigvis avledet henne og hun trava stolt forbi.

Så, ja takk alle som vil trene med oss er jeg evig takknemlig for! Kan ikke jeg sende en pm til dere alle når jeg vet en dag, så kan vi enten ta det i samlet tropp, eller at det spres utover flere dager. Bare å rope ut med ønsker, forslag osv :icon_confused:

Ja forresten, hun har løpetid nå da, så da er det vel kanskje greit å vente til hun er ferdig med det :icon_redface: For hun er litt vel bjeffete og gal etter å komme bort til andre hunder nuh om dagen. hehe, så etter hun er ferdig sender jeg en pm :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips, som jeg selv har jobbet med/jobber med.

Les Control Unleashed, en utrolig bra bok om kontakt og kontroll (primært for agilityhunder som er overstresset i trenings- og konkurransesituasjon, men passer for alle med stressproblemer/problemer med andre hunder!).

Tren rotrening i nærheten av andre hunder. La henne "slippe" å måtte hilse på de andre hundene, men bare slapp av, se på, og belønn rolig adferd på tilstrekkelig adferd. Har ikke kommet i gang med det selv, men planen er å stikke på den lokale hundeklubben når de har lydighetstrening, og bare ligge på matta eller i buret og se på. Når han er fullstendig avslappet med det, så tar vi noen enkle øvelser, og tar det videre etterhvert. Hundeklubber er fint sånn, siden det som oftest er (lydighets)trening under noenlunde kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips, som jeg selv har jobbet med/jobber med.

Les Control Unleashed, en utrolig bra bok om kontakt og kontroll (primært for agilityhunder som er overstresset i trenings- og konkurransesituasjon, men passer for alle med stressproblemer/problemer med andre hunder!).

Tren rotrening i nærheten av andre hunder. La henne "slippe" å måtte hilse på de andre hundene, men bare slapp av, se på, og belønn rolig adferd på tilstrekkelig adferd. Har ikke kommet i gang med det selv, men planen er å stikke på den lokale hundeklubben når de har lydighetstrening, og bare ligge på matta eller i buret og se på. Når han er fullstendig avslappet med det, så tar vi noen enkle øvelser, og tar det videre etterhvert. Hundeklubber er fint sånn, siden det som oftest er (lydighets)trening under noenlunde kontrollerte former.

Tusen takk for tips. Og det er dette vi prøver på nå. Eller vi prøver å komme oss noenlunde behersket forbi andre hunder, men det er sannelig ikke lett altså, for alle slipper jo hundene sine bort til hun. Hun er så søt og liten må forstå, så da må nesten hundene få hilse :icon_confused:

Skal absolutt ta med dette tipset ut på tur da. Men da lurer jeg på; er det lurt av oss å stoppe når vi ser en hund lengre fram? for jeg tenker litt sånn at hun kanskje blir litt stressa av at vi stopper, da får hun det kanskje for seg at det må være noe med den hunden liksom :icon_redface: Eller skal vi bare gå videre. Og da er vi tilbake til problem to, vi kommer oss som regel greit forbi andre hunder så lenge vi går. Det er når vi er i ro hun klikker helt. og det er ikke bare litt bjeffing heller, det er bortimot uling liksom.

Synes det er utrolig vanskelig for jeg vil så gjerne at hun skal kunne slappe av selv om det kommer en hund og vi sitter i ro, men når det kommer en hund får vi søren meg ikke kontakt altså, eller av og til får vi kontakt, men det er sånn 1 av 20 ganger liksom. Alle tips taes imot med stor takk altså, for det er litt vondt å se henne gire seg helt opp på den måten. Nå har hun jo begynt å bjeffe på mennesker hvis de er på en viss avstand også da, men det er litt enklere å jobbe med allikevel, for folk møter vi hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så synd at hun er blitt så usikker på andre hunder :icon_redface:

Kan det være en ide å ikke gå på tur på steder der dere risikerer å møte løse hunder?

Oppsøke hundeklubb å være med på fellestreningene der? Da vil dere jo møte masse andre hunder som er under kontroll og hun vil kunne få masse positive opplevelser.

Skjønner godt at du løftet opp hundene i møte med rottweileren dersom de er så usikre, men samtidig så forsterket du den frykten veldig.

Håper ting ordner seg for dere! Ikke noe gøy å ha en usikker hund :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Ja vi prøver som best det lar seg gjøre å gå på plasser der det ikke er løse hunder. Problemet er at de er overalt :/ men så snart vi ser en løshund så går vi en annen vei å sånn. problemet er når vi skal forbi noen som går med bikkja si i bånd og de bare slipper den bort uten forvarsel! Slitsomt! Ja hundeklubb skal absolutt oppsøkes!

Ja jeg tar rett og slett ikke sjansen, for jeg kan ikke vite om hunden som er løs bare vil leke eller om den er fryktaggressiv feks. Med en liten hund er ikke det noe problem, for der kan jeg holde unna å sånn, men med en rottis/golden/labbis osv så vet man aldri og det er mye styrke i de.

Takk for det! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen gode råd eller tips, vil bare si at jeg vet så utrolig godt hva du sliter med for jeg har samme problem med min hund.

Men han vil bare bort og hilse på alle hunder da, er ikke engstelig eller no, bare glad og nysgjerrig.

Men det er så utrolig frustrerende og irriterende med andre hundeeiere som bare slepper bikkjene sine bort uten å spørre først... jeg prøver for harde livet å lære bikkja at han _ikke_ skal hilse på andre hunder når han går i bånd på tur. De gangene vi møter folk med hunder som ikke bryr seg så går det relativt greit, da får jeg han med forbi uten store problemer.... men så har man da de som kommer med bikkja fem meter foran seg i flexibånd og som lar hunden bare gå rett bort til min hund. Eller som den damen som konsekvent slipper sin egen hund løs så fort hun ser andre hunder som går i bånd... hu har i tillegg en hund som sirkler rundt andre hunder, akkurat på sånn avstand at de ikke kommer bort til hverandre, og gneldrer som bare fy. :no:

Og hun blir snurt når jeg ber henne ha bikkja i bånd hvis hun ikke har kontroll på den (hunden hører ikke etter der hun står å ropehvisker "hysj da, vennen... ikke bråke så fælt... hyyysj...." ) og hun skjønner absolutt ikke at ikke alle andre vil la hundene sine hilse på hennes. :icon_confused:

Festligste var vel egentlig hu som gikk med ei lita bikkje i flexibånd... bikkja løp fem-seks meter foran og vimsa fram og tilbake... Shadow gikk ved siden av meg, pent på plass.... men han er jo valp... en stor huskyvalp på 9 mnd og 23 kg.... veldig voldsom i leken både med tenner og labber, hopper og spretter som en gal.... denne jenta _så_ helt tydelig at jeg hadde min hund under kontroll inntil meg og at jeg ikke var interessert i å la dem hilse, likevel lar hun sin egen lille teppetisser løpe rett bort... og når da Shadow gjør ett byks i ren og skjær glede og lek og dasker til den lille bikkja med labben så blir hun rasende fordi jeg lar hunden min angripe hennes. :icon_redface:

Short story... hu fikk høre nøyaktig hva jeg mente om henne og bikkja og det å ha hunden under kontroll. Bærta burde f*** ikke hatt bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...