Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene på å bli trygg på andre hunder

Sanne

Recommended Posts

Jah, nå har jo vi jobbet ganske hardt siste månedene for å få Shensi trygg på andre hunder etter en opplevelse hun hadde når hun var mindre. Og hun har blitt utrolig fin rundt andre hunder også, fram til i går.

I går var jeg alene i parken med Shensi, jeg registrerte at det var to hunder løs på andre siden av parken (bernervalp og cavalier), men tenkte at eierne hadde kontroll siden de turte ha hundene løs rett ved veien! Den gang ei, på vei hjem fra parken kom selvfølgelig hundene settende mot meg og Shensi. Først bernervalpen, det gikk heldigvis bra, Shensi og den hilste fint. Så kom cavalieren og noe med holdningen til den skremte Shensi kraftig. Hun krøyp sammen mellom bena mine, så jeg satte meg ned på huk så hun fikk ligge mellom bena mine litt trygt. Der lå hun å peip/knurra om hverandre. Eierne kom jo da og tok hundene sine...

Så i dag var vi i parken igjen, med begge hundene. Denne gangen var samboer også med, men så sprang hun hjem for å hente kamera, så jeg ble stående alene med hundene. Gikk helt fint det, en liten stund... :blink: Da kommer det en rottweiler løpende mot oss. Jeg fisker opp hundene (jah, jeg løfta dem opp, risikerer ikke at de blir angrepet av en stor hund) Bamse klikka jo i vinkel da, han har et problem med rottweilere, så han var jo et såre strev å holde oppe, samtidig som jeg måtte prøve å holde hodet kaldt for Shensi sin del som peip og var vettskremt stakkar. rottisen hoppa opp etter hundene og styra på. Eiern kom løpende og fikk fiska inn bikkja. Så kom samboer da...

Etterpå måtte jeg sette meg ned for jeg var jo selvfølgelig "litt" stressa. Da passerer det en hund i bånd og Shensi klikker totalt! Fullstendig panikk rett og slett :lol: Så nå er det vel gjort da tenker jeg, hun er redd hunder igjen. All den jobbinga rett i vasken takket være uansvarlige hundeeiere ;)

Så da lurer jeg rett og slett på om noen i Trondheim vil hjelpe oss med å prøve få Shensi litt tryggere igjen? Da tenker jeg hovedsaklig passeringstrening, evt snuse litt på, være i nærheten av andre hunder, gå tur osv. Men ingen lek! Tar ingen sjanser nå. Stakkars voffsen er jo bare 7 mnd og allerede har hun hatt 3-4 dårlige oppleveleser ;) Og det grunnet hunder som har vært løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høres veldig fint ut! =D Tror nok det er det lureste for Shensi i starten uansett, å passere/gå tur med hunder uten å få hilse! Kan sende deg en pm etterhvert jeg, så får vi funnet ut tid/sted osv :blink: Tusen takk!

Nå skal hun få slappe helt av et par dager tenker jeg, uten å måtte forholde seg til nye hunder.

Gjerne flere folk også altså, med sånn type trening :lol: Ikke på en og samme gang, men over forskjellige dager evt. Setter utrolig stor pris på det, for er ikke godt å se henne sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Oh nå føler jeg meg dum :) Her har folk svart og vil hjelpe å så har ikke jeg sett det. Faktisk har jeg glemt bort hele tråden *flau* Jaja, uansett, Shensi blir bare verre å verre så nå må noe skje. Hun er veldig interessert i andre hunder altså og leker gjerne med hunder, men det er så intenst dramatisk bjeffing hvis vi står i ro og en hund passerer. Går vi også så bjeffer hun ikke, bare stresser. Når de har hilst er det greit, da er hun ikke interessert lenger og tusler bare rundt å snuser. Men nå prøver vi som best det lar seg gjøre å unngå hilsing i tide og utide da vi ser hun blir fryktelig stressa av det i forkant.

Nå har hun heldigvis ikke hatt en eneste dårlig opplevelse siden de to i første innlegg. Det er litt deilig. Men jeg ser hun er skeptisk til en del hunder altså. Jo en hendelse for noen dager siden, men det var "bare" en hund som brøla til henne, da skvatt hu skikkelig altså. Men jeg fikk heldigvis avledet henne og hun trava stolt forbi.

Så, ja takk alle som vil trene med oss er jeg evig takknemlig for! Kan ikke jeg sende en pm til dere alle når jeg vet en dag, så kan vi enten ta det i samlet tropp, eller at det spres utover flere dager. Bare å rope ut med ønsker, forslag osv :icon_confused:

Ja forresten, hun har løpetid nå da, så da er det vel kanskje greit å vente til hun er ferdig med det :icon_redface: For hun er litt vel bjeffete og gal etter å komme bort til andre hunder nuh om dagen. hehe, så etter hun er ferdig sender jeg en pm :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips, som jeg selv har jobbet med/jobber med.

Les Control Unleashed, en utrolig bra bok om kontakt og kontroll (primært for agilityhunder som er overstresset i trenings- og konkurransesituasjon, men passer for alle med stressproblemer/problemer med andre hunder!).

Tren rotrening i nærheten av andre hunder. La henne "slippe" å måtte hilse på de andre hundene, men bare slapp av, se på, og belønn rolig adferd på tilstrekkelig adferd. Har ikke kommet i gang med det selv, men planen er å stikke på den lokale hundeklubben når de har lydighetstrening, og bare ligge på matta eller i buret og se på. Når han er fullstendig avslappet med det, så tar vi noen enkle øvelser, og tar det videre etterhvert. Hundeklubber er fint sånn, siden det som oftest er (lydighets)trening under noenlunde kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips, som jeg selv har jobbet med/jobber med.

Les Control Unleashed, en utrolig bra bok om kontakt og kontroll (primært for agilityhunder som er overstresset i trenings- og konkurransesituasjon, men passer for alle med stressproblemer/problemer med andre hunder!).

Tren rotrening i nærheten av andre hunder. La henne "slippe" å måtte hilse på de andre hundene, men bare slapp av, se på, og belønn rolig adferd på tilstrekkelig adferd. Har ikke kommet i gang med det selv, men planen er å stikke på den lokale hundeklubben når de har lydighetstrening, og bare ligge på matta eller i buret og se på. Når han er fullstendig avslappet med det, så tar vi noen enkle øvelser, og tar det videre etterhvert. Hundeklubber er fint sånn, siden det som oftest er (lydighets)trening under noenlunde kontrollerte former.

Tusen takk for tips. Og det er dette vi prøver på nå. Eller vi prøver å komme oss noenlunde behersket forbi andre hunder, men det er sannelig ikke lett altså, for alle slipper jo hundene sine bort til hun. Hun er så søt og liten må forstå, så da må nesten hundene få hilse :icon_confused:

Skal absolutt ta med dette tipset ut på tur da. Men da lurer jeg på; er det lurt av oss å stoppe når vi ser en hund lengre fram? for jeg tenker litt sånn at hun kanskje blir litt stressa av at vi stopper, da får hun det kanskje for seg at det må være noe med den hunden liksom :icon_redface: Eller skal vi bare gå videre. Og da er vi tilbake til problem to, vi kommer oss som regel greit forbi andre hunder så lenge vi går. Det er når vi er i ro hun klikker helt. og det er ikke bare litt bjeffing heller, det er bortimot uling liksom.

Synes det er utrolig vanskelig for jeg vil så gjerne at hun skal kunne slappe av selv om det kommer en hund og vi sitter i ro, men når det kommer en hund får vi søren meg ikke kontakt altså, eller av og til får vi kontakt, men det er sånn 1 av 20 ganger liksom. Alle tips taes imot med stor takk altså, for det er litt vondt å se henne gire seg helt opp på den måten. Nå har hun jo begynt å bjeffe på mennesker hvis de er på en viss avstand også da, men det er litt enklere å jobbe med allikevel, for folk møter vi hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så synd at hun er blitt så usikker på andre hunder :icon_redface:

Kan det være en ide å ikke gå på tur på steder der dere risikerer å møte løse hunder?

Oppsøke hundeklubb å være med på fellestreningene der? Da vil dere jo møte masse andre hunder som er under kontroll og hun vil kunne få masse positive opplevelser.

Skjønner godt at du løftet opp hundene i møte med rottweileren dersom de er så usikre, men samtidig så forsterket du den frykten veldig.

Håper ting ordner seg for dere! Ikke noe gøy å ha en usikker hund :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Ja vi prøver som best det lar seg gjøre å gå på plasser der det ikke er løse hunder. Problemet er at de er overalt :/ men så snart vi ser en løshund så går vi en annen vei å sånn. problemet er når vi skal forbi noen som går med bikkja si i bånd og de bare slipper den bort uten forvarsel! Slitsomt! Ja hundeklubb skal absolutt oppsøkes!

Ja jeg tar rett og slett ikke sjansen, for jeg kan ikke vite om hunden som er løs bare vil leke eller om den er fryktaggressiv feks. Med en liten hund er ikke det noe problem, for der kan jeg holde unna å sånn, men med en rottis/golden/labbis osv så vet man aldri og det er mye styrke i de.

Takk for det! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen gode råd eller tips, vil bare si at jeg vet så utrolig godt hva du sliter med for jeg har samme problem med min hund.

Men han vil bare bort og hilse på alle hunder da, er ikke engstelig eller no, bare glad og nysgjerrig.

Men det er så utrolig frustrerende og irriterende med andre hundeeiere som bare slepper bikkjene sine bort uten å spørre først... jeg prøver for harde livet å lære bikkja at han _ikke_ skal hilse på andre hunder når han går i bånd på tur. De gangene vi møter folk med hunder som ikke bryr seg så går det relativt greit, da får jeg han med forbi uten store problemer.... men så har man da de som kommer med bikkja fem meter foran seg i flexibånd og som lar hunden bare gå rett bort til min hund. Eller som den damen som konsekvent slipper sin egen hund løs så fort hun ser andre hunder som går i bånd... hu har i tillegg en hund som sirkler rundt andre hunder, akkurat på sånn avstand at de ikke kommer bort til hverandre, og gneldrer som bare fy. :no:

Og hun blir snurt når jeg ber henne ha bikkja i bånd hvis hun ikke har kontroll på den (hunden hører ikke etter der hun står å ropehvisker "hysj da, vennen... ikke bråke så fælt... hyyysj...." ) og hun skjønner absolutt ikke at ikke alle andre vil la hundene sine hilse på hennes. :icon_confused:

Festligste var vel egentlig hu som gikk med ei lita bikkje i flexibånd... bikkja løp fem-seks meter foran og vimsa fram og tilbake... Shadow gikk ved siden av meg, pent på plass.... men han er jo valp... en stor huskyvalp på 9 mnd og 23 kg.... veldig voldsom i leken både med tenner og labber, hopper og spretter som en gal.... denne jenta _så_ helt tydelig at jeg hadde min hund under kontroll inntil meg og at jeg ikke var interessert i å la dem hilse, likevel lar hun sin egen lille teppetisser løpe rett bort... og når da Shadow gjør ett byks i ren og skjær glede og lek og dasker til den lille bikkja med labben så blir hun rasende fordi jeg lar hunden min angripe hennes. :icon_redface:

Short story... hu fikk høre nøyaktig hva jeg mente om henne og bikkja og det å ha hunden under kontroll. Bærta burde f*** ikke hatt bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...