Gå til innhold
Hundesonen.no

Burbruk - kompostbinge


KarpeSkrotum

Recommended Posts

I samme forbindelse med at folk har bur i varierende grad hjemme, så blir det vel det også for burbruk ved bilkjøring. Noen kjører f.eks land og strand rundt for utstillinger mm. Hunden har ikke behov for å stille seg ut, det er eierne sitt valg det. Det blir ganske så mange timer i bur kontra de som nesten ikke har hunden med på biltur.

Det kan fort bli f.eks 8 timer elns i bur på dagtid det.

Det med bur er sannelig et vanskelig tema - for hva er nyttekjøring og hva er unødvendig.

Sorry, men for en idiotisk sammenligning. Bur i bil er for hundens sikkerhets skyld. For oss menneskers sikkerhets skyld, må vi bruke sele på de samme bilturene. Det vil vel neppe si det samme som at man burde stroppe seg fast i godstolen hjemme, eller?

Og hva så om det er "unyttig" kjøring? Man gjør ikke det hver dag, hver natt, hele året rundt? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Sorry, men for en idiotisk sammenligning. Bur i bil er for hundens sikkerhets skyld.

Du får mene det er idiotisk, men det mener ikke jeg.

Hvis jeg velger å stenge min hund i bur hjemme en times tid for en eller annen grunn en dag og du velger å dra på utstilling den samme dagen og må kjøre 3 timer - Hvilken hund må i bur fordi eierne tar et valg for den? Hvor nødvendig er utstillingen kontra f.eks et valg jeg gjør for meg og min hund på samme tiden.

En sjelden gang utstilling og en sjelden gang hjemme - hva er da verst - virker som det er høyde for kun utstilling. Hvis det er så ille med bur, så merker ikke hunden om det er for sikkerhet eller ei - den merker bare at den er i et bur den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at det kan sammeliknes.

MANGE som er veeeldig utstillingsinteresserte reiser jo gjerne hele landet for å komme på diverse utstillinger. Så da sitter hunden MYE i bur. Gjerne i strekk. Og den sitter også gjerne i bur STORE deler av utstillingen. (JADA ikke alle har bur til hundene på utstillinger, eller har de SÅ lenge i dem om gangen..! :thumbsup: )

Skjønner ikke hvorfor det skal være greit for burmotstandere å bruke bur på utstilling. Og ikke kom med den, hunden føler seg så trygg i buret på utstilling. Eneste måten den får slappet av på osv.. Da kan man jo også bare ha med et lite hundetelt eller liknende istedet for å bruke buret? Så dere som hater bur å mye slipper å bruke det, det er vel logiskt?

Og drit i å sammenligne utstilling med DAGLIG bruk av bur.. Ikke alle som har bur bruker det HVER dag. :innocent:

Det kan sammenlignes, men ikke med daglig (les overdreven) bruk av bur. Og igjen det er nok ikke burmotstanderne sine hunder som sitter mye i bur på utstilling, i strekk. Det er vel heller de samme som har hunden mye i bur hjemme også.

Du får mene det er idiotisk, men det mener ikke jeg.

Hvis jeg velger å stenge min hund i bur hjemme en times tid for en eller annen grunn en dag og du velger å dra på utstilling den samme dagen og må kjøre 3 timer - Hvilken hund må i bur fordi eierne tar et valg for den? Hvor nødvendig er utstillingen kontra f.eks et valg jeg gjør for meg og min hund på samme tiden.

En sjelden gang utstilling og en sjelden gang hjemme - hva er da verst - virker som det er høyde for kun utstilling. Hvis det er så ille med bur, så merker ikke hunden om det er for sikkerhet eller ei - den merker bare at den er i et bur den.

En sjelden gang hjemme er da aldri blitt kalt overdreven bruk hjemme. Det går jo på eksempelet mitt om hvis man har knust noe, og velger å sette hunden i bur for dens sikkerhet, samme som i bilen.

Det er da ingen som er imot litt bruk her og der (hvis det virkelig er nødvendig) det er det daglige, 1/3 - 2/3 av hundens liv i bur, som er diskusjonen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjelden gang hjemme er da aldri blitt kalt overdreven bruk hjemme. Det går jo på eksempelet mitt om hvis man har knust noe, og velger å sette hunden i bur for dens sikkerhet, samme som i bilen.

Det er da ingen som er imot litt bruk her og der (hvis det virkelig er nødvendig) det er det daglige, 1/3 - 2/3 av hundens liv i bur, som er diskusjonen :icon_redface:

Jeg nevnte "i varierende grad" i mitt innlegg - der er nok "litt bur her og der" også - det ble det reagert på og som jeg svarte på. Spørsmålet her er vel hva som er 'nødvendig'. Jeg kan velge å sette hunden i bur hjemme 1 time, andre kan velge å kjøre til utstilling - begge kan være unødvendig/nødvendig - alt ettersom man ser det. (men virker som bur-motstandere som sagt 'godtar' bil til et eller annet man velger å dra til mer enn hvis man gjør et valg hjemme) Jeg kan ikke minnes at jeg startet denne tråden med 1/3 - 2/3 av hundens liv i bur som tema - det var vel heller mer om det er så svart/hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ganske enkelt. Hunden bør få ha så stor plass som man har til rådighet. Vi kan ikke la dem reke rundt i "vill" tilstand, først og fremst fordi det ikke er LOV - men vi kan gi dem et så fritt og godt liv som vi har mulighet til i våre hjem. Jada, noen bor i diger villa og lar bikkja boltre seg på mange etasjer, andre har kun hunderom. Hvis hunderommet er så lite eller monotont at hunden ikke har noe valg i liggeplass eller temperatur så ER det som et stort bur.

Det sier seg selv at når man kjører bil, så har man ikke ubegrenset plass verken til seg selv eller hunden. Både hunder og mennesker skal sikres under transport, derfor bør menneskene ha på sele og hundene trenger sele eller bur. Hunder har også godt av å komme seg rundt og oppleve ting, dog ville jeg ikke synes det var riktig å (alltid) ta med hunden på jobb som yrkessjåfør - det har rett og slett med tiden tilbragt på liten plass å gjøre.

At hunder plasseres i bil eller bur på utstilling er blitt en nødvendighet som samfunnet har skapt. Det er ikke aksept for at hund er hund, de skal helst ikke snuse i retning av noen som ikke har bedt om det. Ei heller har folk noen forståelse for at hunder ER hunder, og plukker ivei uten å tenke. Ellers kunne det sikkert gått an med en annen form for oppstalling av hunder mens eier er opptatt.

Igjen har dette noe med tid å gjøre - hunder er ikke på utstilling fire dager i uka. Jeg synes forresten ikke noe om folk som drar på utstilling "nesten hver helg" og stuer bikkja i bur når den ikke er i ringen - det kan bli mange timer sammenhengende over flere dager, og holder man på sånn ofte, så synes jeg man tar for lite hensyn til hunden. Nøyaktig det samme tenker jeg om trening - hvis hunden ligger mer og venter i buret enn den trener, mens eieren har kaffeslaberas, så hadde det kanskje vært bedre å samle kaffeslaberas og hundetrening på separate tidspunkt, så hunden kunne være igjen hjemme.

Å stenge hund i bur er en løsning på et problem, eller noe som oppfattes som et problem. Kjernen i saken her er jo - hva ER egentlig problemet, og hvilke andre løsninger finnes? Dersom den eneste løsningen man ser på sitt problem er å ha hunden i bur over flere timer på daglig basis, bør man virkelig revurdere om man faktisk vil og kan ha hund for det de er - hvis hunden er problematisk for en halvparten av døgnet eller mer, skjønner jeg ikke hvorfor man har den.

Selv har jeg opplevd flere av de situasjonene som oppgis som "grunner" til burbruk. Operert hund som ikke skulle klatre opp og ned av ting og skulle holdes i ro, valp som spiser på ting, valp som både tisser og bæsjer inne, hund som klorer på dører, barn inn og ut, hunder som ikke går overens, etc. Jeg valgte ikke bur i noen av disse situasjonene, selv ikke til den nyopererte hunden - en situasjon der jeg mener det absolutt kan være riktig å bruke bur.

Og enda en gang, siden det ser ut til å være vanskelig for enkelte å forstå - et bur med døra åpen "er ikke" et bur.

Edit: Og det er vel det at så mange nå om dagen anser bur for å være en del av valpepakka som ergrer og bekymrer så mange av oss. Da har man allerede bestemt seg for at en valps naturlige adferd er problematisk. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda en gang, siden det ser ut til å være vanskelig for enkelte å forstå - et bur med døra åpen "er ikke" et bur.

Joda, det er et bur - det er et bur med døra åpent - Har man igjen døra, så har man et bur med døra lukket.

Åpent bur (kanskje det beste å bruke når man uttrykker seg?) slik at det fungere som en seng - full frihet for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig med Argyros.

Men det jeg synes blir feil er at hvis man sier man er for burbruk INNIMELLOM så kommer mostanderne med utsagn som om vi også da, siden vi er for MODERAT burbruk, også synes det er greit med 16-20 timer i bus daglig..! Det er det jeg har lagt merke til ihvertfall. Og det blir helt feil! Motstanderne bruker ofte (ikke ofte som i hele tiden, men generelt) bur selv på utstilling/stevner og i bil (såklart).. Er det greit der da bare fordi de bruker de selv? Der blir jo buret brukt som en "nødvendighet"... Man kunne fint ha andre løsninger på "problemet", hvis man absolutt skal hate det buret så mye.

Selv om jeg er imot overdreven burbruk betyr det ikke at jeg klandrer andre folk med engang de sier de bruker bur. Jeg vil gjerne høre litt mer om hundeholdet før jeg dømmer de ned og opp. :icon_redface:

Alle de jeg har sett her inne sier jo at de er IMOT burbruk døgnet rundt.

Og ja, alle synes det er dumt at bur blir en del av valpepakka. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er et bur - det er et bur med døra åpent - Har man igjen døra, så har man et bur med døra lukket.

Åpent bur (kanskje det beste å bruke når man uttrykker seg?) slik at det fungere som en seng - full frihet for hunden.

Det var derfor jeg skrev "er ikke" et bur. :icon_redface: Det er ikke åpne bur vi diskuterer her, og det bør være åpenbart (dog er det tydeligvis ikke det, alltid).

Men det jeg synes blir feil er at hvis man sier man er for burbruk INNIMELLOM så kommer mostanderne med utsagn som om vi også da, siden vi er for MODERAT burbruk, også synes det er greit med 16-20 timer i bus daglig..! Det er det jeg har lagt merke til ihvertfall.

Dette har ikke jeg sett noe til, kun at mange definerer "moderat" på en helt annen måte enn motstanderne gjør. Det er tydeligvis nødvendig med spesifikke mål, "alle" synes jo at deres egen burbruk er akkurat passe.

Og det blir helt feil! Motstanderne bruker ofte (ikke ofte som i hele tiden, men generelt) bur selv på utstilling/stevner og i bil (såklart).. Er det greit der da bare fordi de bruker de selv? Der blir jo buret brukt som en "nødvendighet"... Man kunne fint ha andre løsninger på "problemet", hvis man absolutt skal hate det buret så mye.

Som jeg skrev over, "alle" synes at sin egen burbruk er passende, ihvertfall ikke for mye. Selv eier jeg ikke bur, ikke engang bilbur - og det er for lite, mener jeg. Det er ikke av hensyn til hundene at vi ikke bruker bilbur, det er fordi vi enda ikke har en fungerende bil med plass nok til to store bur (altså, vår feil). Jeg har også vært med på utstilling (som tilskuer) og endt med å ha hunden min i et bur som egentlig var for lite, og over lengre tid enn jeg synes er komfortabelt. Det er snakk om totalt et døgn/halvannet (resten av tiden var han i eller utenfor campingvogn) av hans fire år lange liv, og jeg tror slettes ikke han fikk noen skader av det. Men det er IKKE sånn jeg vil "oppbevare" hunden min, det er på ingen måte optimalt, verken en helg eller tjue. Dog ville jeg vært langt mer komfortabel med det om det var et større bur, så han fikk skikkelig plass til i det minste å strekke på seg og skifte stilling.

Jeg synes det er kjempeflott med de som har med seg campingvogn på tur og setter opp små inngjerdinger utenfor vogna så hundene kan være litt ute, dog forstår jeg at dette ikke er mulig for alle, og ihvertfall ikke hele tiden. Jeg mener ikke de skal bli hjemme av den grunn.

Jeg valgte å flytte soveplassen inn på stua og sov på madrass på gulvet i mange uker fordi jeg synes det var bedre for den opererte hunden enn å bli avstengt alene for noe han ikke kunne for, men jeg mener ikke at folk er slemme eller late om de velger bur i den situasjonen likevel.

Og ja, alle synes det er dumt at bur blir en del av valpepakka. :thumbsup:

Nei, alle synes ikke det. De fleste av dagens nye hundeeiere (enten de har hatt hund før eller ikke) får anbefalt eller kommandert bur, og gjør som de får beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mene det er idiotisk, men det mener ikke jeg.

Hvis jeg velger å stenge min hund i bur hjemme en times tid for en eller annen grunn en dag og du velger å dra på utstilling den samme dagen og må kjøre 3 timer - Hvilken hund må i bur fordi eierne tar et valg for den? Hvor nødvendig er utstillingen kontra f.eks et valg jeg gjør for meg og min hund på samme tiden.

En sjelden gang utstilling og en sjelden gang hjemme - hva er da verst - virker som det er høyde for kun utstilling. Hvis det er så ille med bur, så merker ikke hunden om det er for sikkerhet eller ei - den merker bare at den er i et bur den.

La meg bare spørre, hvorfor putter du hunden i bur en times tid en dag? Bare sånn helt ut av det blå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er ikke spesielt imponert over at drevne hundefolk ikke greier å ha hund om natta uten å putte dem i bur, jeg. Hjelper ikke at man er ærlig og sier det er for sin egen del engang. Også lurer jeg på hvilken del av hunden som synes det er enkelt i bur ? Det verste er faktisk at man ikke skjemmes...

Nei, jeg skjemmes ikke Siri - og vil du vite hvorfor? Fordi mine hunder har (og har hatt) det bra, veldig bra - de får mye oppmerksomhet, de får nok mosjon og mental stimuli, pelsstell, god mat og veterinærtilsyn når det er behov for det.

At de tilbringer nettene i bur frem til de har lært forskjell på hva som er aksepterte tyggeleker og hva som ikke er det ser ut til å være helt greit for dem. De bærer ikke nag, og har aldri gjort det.

Og jo, jeg bruker bur på valper og unghunder fordi jeg ikke gidder ødeleggelser, og ja - jeg er så kjip at jeg ikke engang gidder å gi de sjansen til å forsøke å ødelegge noe før jeg innfører bur. Jeg vet at du ynder å si at hunder ikke lærer noe av å sitte i bur og det er helt riktig Siri - men i motsetning til deg så evner ikke jeg å lære mine hunder å la være å tygge på møbler og inventar når jeg selv ikke er tilstede (les sover). Den biten tar vi når jeg er våken og tilstede hvis det er behov, erfaringen min tilsier imidlertid at fordi de aldri har erfart at å tygge på møbler og annet løsøre er underholdende (jeg går jo aktivt inn for å forhindre den slags erfaringer ved å enten være tilstede eller sette hunden i bur) så velger de aldri den løsningen når de blir eldre heller.

(blir som med hannhunder, en hannhund som aldri har vært i krangel eller hatt uheldige opplevelser som ung vil skjelden bli kranglete som voksen).

Alle hundene jeg har hatt har vært burfrie fra halvannet års alder sånn ca. - og jeg har vært velsignet forskånet fra ødeleggelser av noe slag og sånn har jeg tenkt å fortsette å ha det så ja, neste valp kommer også til å tilbringe den første tiden i bur natterstid og nei, jeg kommer ikke til å skjemmes over det og jeg kommer heller ikke til å føle meg som noen dårligere hundeeier enn dere andre :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig med Argyros.

Men det jeg synes blir feil er at hvis man sier man er for burbruk INNIMELLOM så kommer mostanderne med utsagn som om vi også da, siden vi er for MODERAT burbruk, også synes det er greit med 16-20 timer i bus daglig..! Det er det jeg har lagt merke til ihvertfall. Og det blir helt feil! Motstanderne bruker ofte (ikke ofte som i hele tiden, men generelt) bur selv på utstilling/stevner og i bil (såklart).. Er det greit der da bare fordi de bruker de selv? Der blir jo buret brukt som en "nødvendighet"... Man kunne fint ha andre løsninger på "problemet", hvis man absolutt skal hate det buret så mye.

Selv om jeg er imot overdreven burbruk betyr det ikke at jeg klandrer andre folk med engang de sier de bruker bur. Jeg vil gjerne høre litt mer om hundeholdet før jeg dømmer de ned og opp. :getlost:

Alle de jeg har sett her inne sier jo at de er IMOT burbruk døgnet rundt.

Og ja, alle synes det er dumt at bur blir en del av valpepakka. :hmm:

Kan jeg få dokumentasjon på at motstanderne bruker bur på utstilling? Hvordan vet du det?

(Hund i bil er jeg personlig litt ferdig med, da dette faktisk ikke er eiers valg, men et valg som går på hundens sikkerhet. Det er samme for mennesker i bil, vi kan ikke flytte mye rundt på oss.)

Jeg er imot at man bruker bur om natten (unødvendig), om dagen (unødvendig) og egentlig generelt all unødvendig bruk av bur. Hvis et engangstillfelle, eller en situasjon viser seg å bli permanent (eller var lenge) så tror jeg på å finne andre løsninger som kan brukes. Og jeg regner en valp, som bruker flere måneder på å lære seg hvordan te seg hjemme og modne, som en semi-permanent situasjon der andre løsninger enn bur bør brukes

Er jeg da å regne som en burmotstander?

Eller er det kun mennesker som aldri bruke bur selv, og mener at ingen andre skal gjøre det heller? I det tilfellet så bruker ikke en motstander bur i det hele tatt.

For det sier seg selv at selvom man er imot burbruk, men bruker det selv på utstilling (så kan man ikke være 100% burmotstander) og man kan heller ikke rakke ned på andre som bruke bur på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få dokumentasjon på at motstanderne bruker bur på utstilling? Hvordan vet du det?

(Hund i bil er jeg personlig litt ferdig med, da dette faktisk ikke er eiers valg, men et valg som går på hundens sikkerhet. Det er samme for mennesker i bil, vi kan ikke flytte mye rundt på oss.)

Jeg har ikke vært på mange utstillinger, men så da hunder både i bil og bur, bur og binger var det overalt - både med og uten hunder i. Ta deg en tur, så ser du dokumentasjonen.

Eieren velger å dra på utstilling, ikke hunden - De kunne heller dratt på en langtur (spaserende) og avtalt møte med andre med hunder, der hundene kunne lekt og kost seg istedet for eiers behov for å få kreditt for sin hund. Noen drar på kun utstillinger i nærområdet, mens andre drar på alt som er kan det virke som, og det kan bli utrolig mange timer i bur for hunden - sikkerhet ja, men er det greit at de som er så og si på alt bruker sikkerhet som grunn ved bilkjøring da? (må ikke hunden sitte utrolig mye i bur bare for at eierne velger å være med på alt?)

Nei, jeg syns ikke det er ille at folk driver med det, det er for å poengtere at alt er egentlig et valg eierne gjør og hundene er i varierende grad i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Så hun er da altså aldri oppe og strekker seg? Drikker vann, flytter seg fra sofa til senga sammen deg?

Sier ikke imot deg, for det kan jo stemme. Kanskje min hund er rar :getlost: Men utifra hvordan min er, så ville det vært dårlig gjort å sette henne i bur om natten.

Nei, hun er faktisk ikke det. De få gangene hun beveger seg (annet enn å bytte mellom ulike liggestillinger på samme sted) våkner jeg. Jeg sover veldig lett, og siden hun vanligvis er så stille om natta våkner jeg av at hun beveger seg, og hun gjør kun det når det er noe galt (dårlig i magen el.l). Hun fôres på ferskfôr, så hun drikker svært lite.

Nå skal det sies at hun ikke er i bur, og har hele leiligheten til rådighet hele natta og hele tiden mens hun er alene hjemme. De gangene jeg har observert henne alene hjemme ligger hun og sover dypt på en genser jeg legger frem til henne på senga (min lukt er supert å sove på når man er alene hjemme). Hun beveger seg altså svært lite når hun er inne, uansett om hun er alene, det er natt eller vi er hjemme sammen med henne. Min forrige hund var også sånn. Kanskje det er en puddel-greie?

Men tilbake til kompostbingespørsmålet så vil jeg si at det er størrelsen på buret i forhold til hunden det kommer an på, samt lengden hunden skal være der. Jeg har jo en liten hund, og kunne med letthet laget et bur stort nok til at hun kunne hatt flere liggesteder (både på gulvet, inne i en sovekasse og oppå denne f.eks), vannskål og bevegelsesmuligheter. Dette er mye lettere å få til med en liten hund enn en stor. Nå har ikke jeg det behovet, da Stella fungerer utmerket uten bur, men det er ikke meg i mot å ha hunden f.eks en arbeidsdag i et slikt bur.

Bur om natten skjønner jeg ikke behovet av. Kan man ikke trene hunden til å være rolig om natta, eventuelt at den skal ligge på et gitt sted og være rolig der? Det har aldri vært noe problem med de 6 ulike hundene jeg har hatt.

Jeg er altså av typen som ser gråsoner, og har ingen bastant for eller imot bur-mening. Som med nesten alt annet her i verden er bur helt ok, brukt rett. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange timer i året sover eller jobber man? Og hvor mange timer i året er man på utstilling?

Vi snakket jo nå om dagen og selv tar jeg meg veldig sjelden en times dupp på dagen - arbeid som skal gjøres hjemme varierer vel fra person til person - ofte kan dette gjøres når andre er til stedet. Noen drar på utstilling mye mer enn hva undertegnede sover dupper og jobber i huset når det ikke er andre personer til stedet for å ta seg av hunden f.eks. Selvfølgelig går det andre veien også - noen er kun på utstilling i nærområdet og sjeldent, mens noen sover dupper ofte og har mange jern i ilden av arbeid i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket jo nå om dagen og selv tar jeg meg veldig sjelden en times dupp på dagen - arbeid som skal gjøres hjemme varierer vel fra person til person - ofte kan dette gjøres når andre er til stedet. Noen drar på utstilling mye mer enn hva undertegnede sover dupper og jobber i huset når det ikke er andre personer til stedet for å ta seg av hunden f.eks. Selvfølgelig går det andre veien også - noen er kun på utstilling i nærområdet og sjeldent, mens noen sover dupper ofte og har mange jern i ilden av arbeid i huset.

Det kler deg ikke å spille dum.

Om man har en hund som kan sove løs om natta, er det neppe noen grunn til å ha den i bur selv om du skulle velge å ta en dupp på dagen. Har man en hund som kan gå løs i huset når man er på jobb, er det neppe noen grunn til å sette den i bur om du skulle ha noe forefallende arbeid du måtte ta i huset.

Det er også rimelig åpenlyst at burmotstandere er motstandere av antall TIMER hunden tilbringer i buret. Nei, det er ingen hund som lider av å sitte 4-5 timer i bur (en lengre kjøretur f.eks), men om det er 5-6-7-8 timer hver natt og/eller dag, så snakker vi plutselig en god del timer, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke noe mer å diskutere da for alle her har sagt at man er imot bruk av bur i SÅ mange timer. Eller hur?

Er det noen her som synes det er greit å ha hunden i bur i 8 timer i strekk?

Hvis hunden står i bur om natta når folk sover, hvor mange timer er det?

Hvis hunden står i bur om dagen når folk er på jobb, hvor mange timer er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en hund som kan sove løs om natta, er det neppe noen grunn til å ha den i bur selv om du skulle velge å ta en dupp på dagen. Har man en hund som kan gå løs i huset når man er på jobb, er det neppe noen grunn til å sette den i bur om du skulle ha noe forefallende arbeid du måtte ta i huset.

Trenger man nødvendigvis ha den løs på natta eller når man er på jobb? Man kan da også f.eks ha soverommet som 'sikkert' område for hunden om natta og under jobb, mens man velger å ha hunden i bur når man f.eks gjør noe og at den da kan være i nærheten istedet for å bli skilt fra eier.

Er ikke den timen med dupp/forefallent arbeid en ekstra time i bur uansett?

Forøvrig er det da de som stiller ut sine hunder som også bruker bur natt og når de er på jobb. Ekstra timene i bur ved utstilling eller andre grunner som egentlig er saken her - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden står i bur om natta når folk sover, hvor mange timer er det?

Hvis hunden står i bur om dagen når folk er på jobb, hvor mange timer er det?

Jobb = alt fra 3-8 timer

Natt = fra 5-8 timer

OK for å spørre litt annerledes da..!

Er det noen her som har hunden i bur når man er på jobb? Eller hele natten når man sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok brukt valpegrind istedet, men fordi du bruker bur om natten så skal jeg ikke angripe deg for det! :hmm: Men har du ikke muligheten til å bruke valpegrind istedet da?

Men bur om dagen, mens man er på jobb er værre enn om natten synes jeg faktisk.. Fordi temperaturene kan være så varierende mtp. på sol osv. KOmmer jo an på hvor buret står. Står det lunt med en gjevn temperatur er det bedre enn om det står i stua ved verandavinduet liksom.. Men jeg er ikke for bruk av bur på dagtid for det. Og helst ikke om natten. Men hvis det er den eneste løsningen for folk, så BØR buret været stort nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...