Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt/ blødende tannkjøtt

Recommended Posts

Skrevet

Oppdaget for kort tid siden att min yngste hund hadde knall rødt tannkjøtt som blødde viss mann tok/skrapet på det.

Reiste til veterinær som kikket, uten egentlig å finne ut hva det kunne være. Hun har hatt ett herpesutbrudd bak, så jeg foreslo

att det kanskje hadde spredd seg i slimhinnene i munnen. Vet hadde aldri hørt om dette før, men tok bilder som ble sendt til

spesialist. ( har ikke hørt noe derfra enda).

Så det jeg da lurer på er da om noen har vært borti lignende på hund?

Det jeg syntes er litt snedig er att det kun er i overmunnen hun har sår, hun har ikke vondt, ikke noe plakk og hun tygger pinner

og bein uten att dette skaper noe ubehag..

rosintann.jpg

Siri

Skrevet

Tannkjøttbetennelse (gingivitt) eller betennelse som går ned i tannfestene (periodontitt). Litt merkelig at veterinæren ikke skjønte hva det var.. Det kan være gamle matrester som har havnet mellom tenner og tannkjøtt som ligger og lager lommer med betennelse, isåfall må det vel antibiotika til. Litt vanskelig å skylle munnen på en hund med rensemiddel?

Skrevet

c-vitamin mangel kan gi rødt og blødende tannkjøtt.

Okei, da vet man det. Får kjøpe noen tabeletter og ser om det kan hjelpe.

Tannkjøttbetennelse (gingivitt) eller betennelse som går ned i tannfestene (periodontitt). Litt merkelig at veterinæren ikke skjønte hva det var.. Det kan være gamle matrester som har havnet mellom tenner og tannkjøtt som ligger og lager lommer med betennelse, isåfall må det vel antibiotika til. Litt vanskelig å skylle munnen på en hund med rensemiddel?

Har smørt gummen hennes med Klorhexidin, uten att dette har hjulpet nevneverdig.Kjørte også på med en antibiotika kur siden de var så usikre på hva det var.. Vet mente at det ikke var gingivitt, siden det var lokalisert kun i nederste del av tannkjøttet.

Takker for svar, har aldri hatt slike problemer på hund før, og føler att Vet var like blank som meg egentlig..

Føler meg vel ikke så mye klokere desverre :)

Siri

Skrevet

Okei, da vet man det. Får kjøpe noen tabeletter og ser om det kan hjelpe.

Kjøp c- vitamin pulver, da hunder tar opp pulver bedre enn tabeletter pga kort tarmsystem. C-vitaminene bør også være syrenøytral feks Ester-c så det ikke sliter på magen til hunden. For eksempel denne typen: http://www.bionature.no/Nettbutikk_+_Produktinfo/Vitaminer/Ester+C+Pulver.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9f3TP9D6CJ1OYF.ips

Her står det litt om hunder og c-vitamin:

Dogs and Vitamin C

Vitamin C is a powerful antioxidant, antiviral and toxin fighter, and plays an important role in your dog's immune system. It is also essential for muscle and joint health due to its collagen-building abilities, and important to urinary health as well. Of course, dogs synthesize their own supply of Vitamin C, approximately 40 mg per 2.2 pounds of body weight per day. But some experts believe factors such as stress, toxins, pregnancy, injury or illness can deplete that supply, causing deficiencies. Symptoms of Vitamin C deficiency in dogs include muscle weakness, gum disease, bad breath, bleeding and bone weakness. If your dog is exhibiting symptoms of deficiency or undergoing stress, check with your veterinarian to see if Vitamin C supplementation is warranted.

http://www.ehow.com/way_5721659_can-dogs-vitamin-boost-immunity_.html

Jeg hadde noe lignende på en hund for en del år tilbake. Min hund var ikke så rød og betent, men blødde lett i tannkjøttet. Vet. fant heller ikke ut den gangen hvorfor og jeg gikk da til en akkupunktør. Denne mente at det hadde samlet seg opp mye slaggstoffer i nyrene til hunden. Tipsene fra akupunktøren var c-vitaminer og to runder med akupunktur. Og hunden ble bra igjen og hadde aldri dette igjen. Om det var c-vitaminene eller akupunkturen som virket kan jeg ikke si..

Skrevet

Kjøp c- vitamin pulver, da hunder tar opp pulver bedre enn tabeletter pga kort tarmsystem. C-vitaminene bør også være syrenøytral feks Ester-c så det ikke sliter på magen til hunden. For eksempel denne typen: http://www.bionature.no/Nettbutikk_+_Produktinfo/Vitaminer/Ester+C+Pulver.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9f3TP9D6CJ1OYF.ips

Her står det litt om hunder og c-vitamin:

Dogs and Vitamin C

•Vitamin C is a powerful antioxidant, antiviral and toxin fighter, and plays an important role in your dog's immune system. It is also essential for muscle and joint health due to its collagen-building abilities, and important to urinary health as well. Of course, dogs synthesize their own supply of Vitamin C, approximately 40 mg per 2.2 pounds of body weight per day. But some experts believe factors such as stress, toxins, pregnancy, injury or illness can deplete that supply, causing deficiencies. Symptoms of Vitamin C deficiency in dogs include muscle weakness, gum disease, bad breath, bleeding and bone weakness. If your dog is exhibiting symptoms of deficiency or undergoing stress, check with your veterinarian to see if Vitamin C supplementation is warranted.

http://www.ehow.com/way_5721659_can-dogs-vitamin-boost-immunity_.html

Jeg hadde noe lignende på en hund for en del år tilbake. Min hund var ikke så rød og betent, men blødde lett i tannkjøttet. Vet. fant heller ikke ut den gangen hvorfor og jeg gikk da til en akkupunktør. Denne mente at det hadde samlet seg opp mye slaggstoffer i nyrene til hunden. Tipsene fra akupunktøren var c-vitaminer og to runder med akupunktur. Og hunden ble bra igjen og hadde aldri dette igjen. Om det var c-vitaminene eller akupunkturen som virket kan jeg ikke si..

Sånt liker man å høre :) Eldste hunden får akupunktur hver 14 dag, men har ikke fått noen behandling på 1 mnd, p.g.a ferie. Skal få reist dit til uka, slik att hun får kjent igjennom minsten også. Akupunktøren er fantastisk flink, og kjenner det fort viss nyrene er overarbeidet..

Tusen takk for tips, att ting forhåpentligvis kan ordnes med alternativ medisin er kjempebra, er ikke noe fan av å stappe allt for

mye syntetiske medisiner i hunden..

Siri

Skrevet

Sånt liker man å høre :) Eldste hunden får akupunktur hver 14 dag, men har ikke fått noen behandling på 1 mnd, p.g.a ferie. Skal få reist dit til uka, slik att hun får kjent igjennom minsten også. Akupunktøren er fantastisk flink, og kjenner det fort viss nyrene er overarbeidet..

Tusen takk for tips, att ting forhåpentligvis kan ordnes med alternativ medisin er kjempebra, er ikke noe fan av å stappe allt for

mye syntetiske medisiner i hunden..

Siri

Lykke til! :)

Jeg vil veldig gjerne høre om dere finner ut noe og hvordan det går. Sånna caser er altid interessant

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...