Gå til innhold
Hundesonen.no

Våteksem


Recommended Posts

Santo har fått noe jeg antar er våteksem på underleppa. Det er jo fuktig/vått der ganske ofte, og det har nå blitt gult/rødt og pelsen har begynt å falle av. Det gjør helt tydelig vondt og det lukter ikke spesielt godt! Jeg oppdaget dette i dag.

Jeg prøver å holde han unna vann, men han må jo få drikke. Det hjelper jo ikke akkurat når han puster og peser og han sikler litt. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at dette skal bli bedre, eller må vi til veterinæren for å få sjekket det i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden min hadde våteksem dro jeg til dyrlegen. Alt de gjorde var og barbere vekk pelsen på disse stedene, vaske det med noe desinfiserende og si at han ikke burde bade på en stund. Betalte i underkant av 1000 kr for det og dette er jo ting som er lett og gjøre selv.

Men hvis du ikke er helt sikker på at det er våteksem så er det jo lurt og ta en tur til dyrlegen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende sinksalve; den skal utenfor sårkanten, så ikke det utenfor tørker ut. Så rusler du på apoteket å kjøper salve med kortison i og noe til å vaske det med (husker brått ikke hva det heter). Trinn for trinn gjør du dette:

1: vasker godt

2: tørker godt Bruk gjerne føner på kaldluft

3: smør såret med kortisonsalven (type den vi bruker på lette brannskader f.eks, kjøpes reseptfritt

4: smør sinksalven utenfor sårkanten

5: gjentas to ganger om dagen til såret er borte, eller du ser det en skikkelig skorpe på det.

Målet med dette er å tørke såret ut. Det går relativt fort over om du klarer å gjennomføre det, men i og med at såret er slik det er så vil det bli vanskeligere. Jeg ville nok tatt han med til veterinær for å få mer hjelp til det der, kanskje h*n har noe annet som kan hjelpe der. For det er jo litt rart at våteksemen kommer der. Det dukker stort sett opp inni ved huden på godt pelsede områder som bruker lang tid på å tørke. Men for all del, det kan jo være det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er inni en liten grop i underleppa, litt vanskelig å forklare... Fikk tips om å prøve maizenamel og føner, så vi prøvde det i går. Han har jo vondt stakkars, så regner med at det blir en tur til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke bare er en kvise? Mange får det fordi det blir igjen litt mat og vannrester der. Valpis er periodevis plaget med dette, så jeg er nøye med å tørke henne rundt munnen etter hvert måltid, og når hun har drukket vann, jeg popper kvisene når de er modne, og har på litt tetreolje. Vips, så er det borte, helt til neste gang jeg glemmer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...