Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp eller vente? Trenger råd! :)


MonicaB

  

15 stemmer

  1. 1.



Recommended Posts

Jeg lurer da på dette evige spørsmålet, om jeg skal kjøpe meg valp eller ikke. Jeg hadde omtrent bestemt meg for det i vinter før jeg fant ut at jeg måtte virkelig vite hva jeg ville først. Jeg gikk på jus men sluttet der for jeg fant ut at det ikke var det jeg ville. Nå skal jeg følge barndomsdrømmen min og bli veterinær! Jeg skal ta opp realfag på Bjørknes nå etter sommeren for så å flytte til utlandet med min samboer og studere der.

Nå som jeg har alle planer klare lurer jeg igjen på å kjøpe meg valp. Jeg er oppvokst med hund og kan mye om det å ha valp og hunder generelt. Moren min har drevet med hunder hele livet og har nå to kongepudler. Hun er forøvrig også utdannet veterinær. Det er veldig praktisk mtp vaksiner o.l. ;) Hvis vi skal på ferier kan hun passe hunden.

Hvis jeg nå kjøper meg valp blir det til jul så jeg har tre uker helt fri med den først, noe jeg syns er helt essensielt når man kjøper seg hund. Ellers har jeg fått timeplanen min fra Bjørknes og jeg har maks 4 timer om dagen så hunden kommer heller ikke til å være så lenge hjemme alene om gangen, og jeg skal selvfølgelig venne den til å være alene. Jeg bor også 2 min gange fra skolen så det hjelper mtp lufting når den er valp :)

Når det gjelder studiet i utlandet ser jeg ikke noe problem i å ta den med, og siden det tross alt er veterinær jeg skal studere er det godt mulig at det er lov å ha med hunden på skolen (det er det hvertfall i Norge). Ellers har jeg jo en samboer så vi er to om det, selv om det først og fremst er jeg som har hovedansvaret.

Jeg er fullstendig klar over at man må ofre noen ting når man har hund, og det syns jeg er helt greit. Å ha hund gjør opp for det mange, mange ganger. Det er jo så mye positivt med å ha hund, og jeg kommer til å kjøpe meg hund uansett og da tenker jeg som så at det beste tidspunktet er nå. Også er det nok flere enn meg som kommer til å ha hund på veterinærstudiet :P Grunnen til at jeg vil kjøpe nå, før jeg reiser, er at da får jeg tid med den her hjemme i trygge omgivelser og når vi da flytter og jeg begynner på skole er den stor nok til å kunne være litt alene og da er valpeperioden over.

Rasen er allerede bestemt: Shetland Sheepdog. Lydig. hengiven, snill, sunn. Også er de jo helt utrolig vakre ;)

Grunnen til at jeg skriver her er fordi jeg trenger noen råd utenfra om hva jeg bør gjøre. Jeg vil bare kjøpe valp hvis jeg vet jeg har tid til den, og sånn som det ser ut nå så har jeg det. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er klappet og klart for valp synes jeg :) Du må bare huske på vaksiner og sånn, hunden må være rabiesvaksinert for å komme inn i Norge igjen, og det tar lang tid, husker ikke hvor lenge jeg, men akkurat det der kan du jo høre med moren din om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om alt ligger til rette for valp ;)

Eneste er vel at du nok ikke kan ha med hunden på skolen i utlandet.... Hun jeg kjenner som har studert i Budapest hadde ihvertfall hunden hjemme i leiligheten mens hun var på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for info om å ha hund på skolen. Det var bare et lite håp :P Men som jeg sa så skal jo hunden selvfølgelig bli vent til å være alene så det går nok greit uansett :) Og det med vaksiner er jeg klar over, det tar laaang tid, den ene hunden vår ble født i oktober og det var så vidt vi fikk henne med til danmark nå i sommer, testene kom akkurat tilbake. Så det er bare å vaksinere så fort man kan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Toril; det gikk bra for venninnen din å ha hund mens hun studerte i Budapest?

Gikk kjempefint det,veldig fine turmuligheter der visstnok og mange studenter med hund :)

Litt ekstra kostnader ved besøk i Norge,hunden måtte jo også fly hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gitt inntrykk til å være vinglete, men jeg sier en liten ting av egen erfaring. Og det er at du bør være veldig sikker på at det er veterinær du vil bli, og at det faktisk er målet ditt.

Ta meg f.eks., jeg skulle ha valp, så skulle jeg til Alta (det skar seg), nå skal jeg jobbet et år før jeg begynner på skole igjen. Men nå har jeg hatt en del uheldige ting som har skjedd, men jeg har heldigvis ventet litt. På den annen side så skal jeg ha en rase som krever veldig mye tid med fysisk trening (nemlig vorsteh) og den skal også holdes i toppform.

Dette er ikke en anklagelse, for jeg er absolutt enig med de over meg, i at alt virker klappet og klart. Jeg vet bare av egen erfaring at det kan være lurt å høre litt negative opplevelser også, for da tenker man enda mer grundig igjennom :)

Du får ha lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du sier men som jeg skrev så sluttet jeg på jussen nettopp fordi det var veterinær jeg ville bli og det er det som føles riktig. Denne gangen er jeg hundre prosent sikker på at det er det jeg vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i at man bør vente, jeg synes det er mye bedre å skaffe valp når man har litt ekstra tid og er i et "kjent" liv, også tar man det som det kommer etter det. Mye mer styr å skaffe hund etter flytting til et annet land. Jeg skaffet meg hund mens jeg bodde i Danmark, dro til Norge med den, hadde hele sommerferien pluss litt til med valpen før jeg begynte å studere, og da var han gammel nok til å kunne være alene litt (5 mnd). Som fersk student ville det blitt mye med en 8 uker gammel valp i tillegg til alt det andre nye.

Min mening, det meste går jo bra egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du sier men som jeg skrev så sluttet jeg på jussen nettopp fordi det var veterinær jeg ville bli og det er det som føles riktig. Denne gangen er jeg hundre prosent sikker på at det er det jeg vil :)

Det har jeg også fått inntrykk av, men nettopp fordi det er et drastisk valg så ville jeg bare kommentere min erfaring. Jeg var også 100% sikker, men så var det faktisk ikke heeelt min feil at det skar seg. Og ting kan jo skje med deg og, akkurat som alle andre.. f.eks. kan man jo komme i en bilulykke å bli lam el.lig., men sånne ting kan man ikke tenke på.

Kjøp deg hund du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mer fornuftig å anskaffe seg valp nå. Da du har mer tid nå til valpen, og de trenger jo ekstra TLC når de er små.

Når du her klar til å reise til utlandet så har den nok lært seg å kunne være alene hjemme i noen timer, men som du også skriver du er jo ikke alene i dette. Samboere er veldig kjekke å ha, spesielt når det er dager du må studere ekstra. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Og til Simira: Jeg søker i Tyskland, Østerrike, Budapest og Tsjekkia så en av de stedene kommer jeg hundre prosent sikkert inn. Hvis jeg mot formodning ikke skulle kommet inn så blir det å ta opp fag et år til for så å begynne i Norge. Har tenkt mye på dette, og jeg kommer uansett til å skaffe meg hund innen de 6 årene utdanningen tar og da tror jeg det er best å skaffe det nå, eller til jul når jeg har ferie.

Blir veldig glad for å høre dere som vet om folk som har studert med hund i utlandet, det hjelper på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte for vente. Du har tydeligvis alt klappet og klart, men det er sjelden verden fungerer som man vil, og noen ganger (eller ofte) er ikke ting like klappet og klart som man tenker. Jeg tror at det kan bli vanskelig å flytte med en unghund som sannsynligvis vil være midt i kjønnsmodningen; du kan få noen tøffe første uker i nytt land og på et nytt (og hardt!) studium med en hormonell hund som ikke har selvtilliten på topp og attpåtil kan bli redd for å bli forlatt i alt det skumle, nye. Ikke for det, jeg unner deg en valp, men å være hundeeier (og spesielt valpeeier) for første gang er ganske tøft, og å flytte til utlandet for å studere er også ganske tøft, og blandingen kan rett og slett bli vanskelig både for deg og en valp/unghund. Jeg hadde heller gjort det der med en voksen hund, eller kjøpt en valp (gjerne fra Norge, altså) etter å ha bodd i utlandet en stund. Så du vet hva du går til der, og vet at du vil fortsette å studere der, og vet at du kan tilby en hund det den trenger for å få et godt liv.

Når det gjelder Tsjekkia, er det ikke et veldig hyggelig sted å ha hund, skal jeg tro min søster som studerte der; det kan i alle fall bli vanskelig å få sosialisert hunden, og det i en kritisk periode av hundens liv. Jeg ville altså ventet til jeg visste hvor jeg skulle, visste hvordan ting var der, hadde orientert meg om sosialiseringsmuligheter (gjerne blitt kjent med andre hundefolk) og visste at det skulle gå bra. Altså, jeg må bare understreke at det er det jeg ville gjort, sånn som jeg kjenner meg selv og utifra de erfaringene jeg har gjort meg med min første valp. Hvis du virkelig tenker over alt det her, gjør alle forhåndsregler, og ikke minst har god hjelp, tror jeg at du får det til. Men jeg er likevel overbevist om at både du og din framtidige hund vil tjene på at du har litt is i magen, og venter et år til (og evt bruker sommerferien til å bli kjent med valpen i Norge) - du kan uansett bruke ventetiden til å planlegge valpen :) Uansett - jeg ønsker deg virkelig lykke til, med både valp og studier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar :)

For det første så er nok Tsjekkia uaktuelt uansett for det er vanskeligere å komme inn der enn i Budapest og jeg vil heller til Budapest. Jeg vil helst til Wien og vi skal bo et sted med mye parker/grøntområder så det er bra turmuligheter.

Jeg forstår veldig godt alt det du skriver og er helt enig med deg. Jeg vet at det blir mye nytt både for meg og hunden. Nå er det sånn at vi kommer til å flytte ned i slutten av mai for å bli vant med det nye stedet og gå på språkkurs. Dvs at vi kommer til å bo der i tre hele måneder før studiene overhodet begynner. Da har vi god tid til å komme inn i nye rytmer i et nytt land, både oss og hunden. Jeg hadde ikke villet komme ned og begynne på studiet med en gang, det er alt for mye nytt på en gang. Når vi da flytter ned tre mnd før har vi mye fritid og dermed tid til å også venne hunden til det nye stedet.

Jeg kjenner en som er født og oppvokst i Wien og jeg skal ta en prat med henne om hunder og sosialiseringsmuligheter der, vi skal også ned til Wien i slutten av august og får se litt mer da.

Når det gjelder å vente et par år skjønner jeg også at du syns det - tro meg, jeg har også tenkt over det. Men jeg har kommet frem til at jeg tror nå (til jul) er den beste tiden i og med at jeg går på skole to min fra der jeg bor og at jeg ikke har mange timene om dagen. Her har jeg også min mor som kan hjelpe meg med en del "valpeting" hvis jeg skulle trenge det. Det er også en stor trygghet å ha henne i nærheten når valpen er i en så viktig fase av sitt liv.

Uansett, tusen takk for et konstruktivt svar. det setter jeg pris på! Jeg kommer nok til å tenke nøye gjennom det du skrev en gang til, selv om det meste er ting jeg allerede har vært innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ok, takk for oppklaring! Nå er jeg mer beroliget! ;)

Skal jeg være helt ærlig, syns jeg faktisk det var positivt at du faktisk tvilte, og søkte råd utenfra! :) Så da håper jeg bare at alt går din vei, at det blir valper på den kombinasjonen du tenker på, at du får en valp derfra og at den er fin og sunn både utenpå og inni, at du kommer inn i Wien (utifra det jeg har sett og opplevd, er nok både Østerrike og Tyskland fine land å ha hund i; Bulgaria aaaaner jeg ikke) og at den blir en slik grått hår-skapende pelspiraya som takler flyttingen på strak arm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jo tusen takk! Men jeg vet ikke helt hvor du fikk Bulgaria fra, det var Budapest det var snakk om... Ungarn! :)

ups ;) Men jeg har ikke peiling på Budapest/Ungarn heller, så da spiller det vel ingen rull? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sant det ;) Hehe. Bare at flere her inne har skrevet at de kjenner folk som har hund i Budapest og at det ikke er noe problem, masse grøntområder o.l. :P Men har aldri vært der så aner ikke selv, hehe. Men satser på at det blir Wien eller Berlin/Tyskland, siden vi skal lære oss tysk dette året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...