Gå til innhold
Hundesonen.no

Karaktertest

tm100001

Recommended Posts

Helt plutselig fikk jeg så voldsomt lyst til å teste lille pinglevorstehhunden :getlost: Sjekket terminlisten på NKK, både FA, MH og K-test. Den eneste som kunne være aktuell i år er en K-test i Alta.

Embla er pysete til vanlig, så jeg er ganske spent på hvordan en sånn test vil gå.

Egentlig vil jeg gå MH, siden det kun er en beskrivelse og ikke en test. Men det er bare denne K-testen jeg kan finne i Finnmark, og noe lengre enn Alta blir nok litt vanskelig.

Jeg er klar over at de kan få "ikke bestått", men jeg vet ikke hvorfor man evnt. får det?

Ville heller latt være å teste enn å gå en K-test med en liten pysehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten pysehund tåler nok en k-test greit. Det er en snill og lite "utfordrende" test.

Lykke til!

Okei! Jeg tror ikke hun vil leke noe særlig, og hun er veldig klengete på meg. Tror nok hun kan finne på å bjeffe og knurre hvis hun blir redd, og så tror jeg hun kan bli litt skremt av et plutselig skudd veldig nært, men vanligvis er hun ikke skuddredd. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lyst å gjøre med Tinka.. jeg burde egentlig bare sette igang, siden jeg finner unnskyldninger hver gang :icon_cry:

Men man trenger vel ikke noe forberedelse, hverken av hunden, eller enn selv? Altså kan det være lurt å ha sett en K-test først?

Håper det går greit at jeg kupper tråden litt Paws :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msn? :whistle:

Den er i alle fall på nkk.no, under aktiviteter, brukshundprøver og så karaktertest. Se på mentalbeskrivning hund og funksjonsanalyse også :wave:

Takk, jeg fant det! :wave: Kan ikke komme på msn, for jeg er på hytta til tanta og onkelen min, og pc'en har ikke msn.. Men mandags ettermiddag er jeg hjemme! :whistle:

Vurderer og ta MH, men skjønner ikke heeelt hva som er forskjellen på K-test, MH og Funksjonsanalyse? Sorry at jeg kupper tråden din. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg fant det! :wave: Kan ikke komme på msn, for jeg er på hytta til tanta og onkelen min, og pc'en har ikke msn.. Men mandags ettermiddag er jeg hjemme! :whistle:

Vurderer og ta MH, men skjønner ikke heeelt hva som er forskjellen på K-test, MH og Funksjonsanalyse? Sorry at jeg kupper tråden din. :icon_cry:

Jeg kan ikke en pøkk om dette, er jo en grunn til at jeg lager tråd liksom :whistle:

Men jeg tror, merk tror, at:

K-test er kort og man finner ikke ut så mye om hunden. Man kan få bestått/ikke bestått.

MH er en beskrivelse, og man får dermed "gjennomført" uansett hvordan det gikk.

FA er en lengre og tøffere test der man kan få bestått/ikke bestått.

Edit: Nå kom jeg på hvorfor jeg egentlig laget tråden.

Embla fylte 3 år i februar. Kan hun fremdeles gå K-test, eller er hun for gammel? :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Typisk for ikke å gjennomføre vil jeg tro er relativt likt i alle tre testene uten at jeg har erfaring med MH. Det være seg at hunden ikke takler belastningen og ikke evner avreagere innen tiden som er satt mellom momentene, 3 minutter eller så, jeg kan ikke reglene nøyaktig. Kjenner du hunden din bør du ha en viss peil på avreagering, om hunden lett kan riste av seg støvet fra en situasjon og fokusere tilbake på planet earth.

Er man av spesielle årsaker som f.eks problematferd eller bruksegenskaper genuint interessert i å teste hundens atferd og mentalitet vil jeg anbefale Terje Østlie Hundesenter. Der testes hunden uoffisielt i en FA-testløype og du vil få svar på det du ev måtte lure på utover en vanlig test og den kan tilpasses individuelt utifra hva man vet om ekvipasjen eller finner ut underveis. Det settes av 2 timer pr. ekvipasje. Terje er utrolig dyktig på mentalitet og for alt jeg vet er det ikke mange om ingen som har testet så mye hunder som den mannen. Det arrangeres også egne kurs i mentalkunnskap hvor testløypa er grunnlaget for praksis. Det er generelt ingen raser dette ikke passer for. Mange bruker også dette for å dra nytte rettet mot konkuranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...