Gå til innhold
Hundesonen.no

Karaktertest

tm100001

Recommended Posts

Helt plutselig fikk jeg så voldsomt lyst til å teste lille pinglevorstehhunden :getlost: Sjekket terminlisten på NKK, både FA, MH og K-test. Den eneste som kunne være aktuell i år er en K-test i Alta.

Embla er pysete til vanlig, så jeg er ganske spent på hvordan en sånn test vil gå.

Egentlig vil jeg gå MH, siden det kun er en beskrivelse og ikke en test. Men det er bare denne K-testen jeg kan finne i Finnmark, og noe lengre enn Alta blir nok litt vanskelig.

Jeg er klar over at de kan få "ikke bestått", men jeg vet ikke hvorfor man evnt. får det?

Ville heller latt være å teste enn å gå en K-test med en liten pysehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten pysehund tåler nok en k-test greit. Det er en snill og lite "utfordrende" test.

Lykke til!

Okei! Jeg tror ikke hun vil leke noe særlig, og hun er veldig klengete på meg. Tror nok hun kan finne på å bjeffe og knurre hvis hun blir redd, og så tror jeg hun kan bli litt skremt av et plutselig skudd veldig nært, men vanligvis er hun ikke skuddredd. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lyst å gjøre med Tinka.. jeg burde egentlig bare sette igang, siden jeg finner unnskyldninger hver gang :icon_cry:

Men man trenger vel ikke noe forberedelse, hverken av hunden, eller enn selv? Altså kan det være lurt å ha sett en K-test først?

Håper det går greit at jeg kupper tråden litt Paws :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msn? :whistle:

Den er i alle fall på nkk.no, under aktiviteter, brukshundprøver og så karaktertest. Se på mentalbeskrivning hund og funksjonsanalyse også :wave:

Takk, jeg fant det! :wave: Kan ikke komme på msn, for jeg er på hytta til tanta og onkelen min, og pc'en har ikke msn.. Men mandags ettermiddag er jeg hjemme! :whistle:

Vurderer og ta MH, men skjønner ikke heeelt hva som er forskjellen på K-test, MH og Funksjonsanalyse? Sorry at jeg kupper tråden din. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg fant det! :wave: Kan ikke komme på msn, for jeg er på hytta til tanta og onkelen min, og pc'en har ikke msn.. Men mandags ettermiddag er jeg hjemme! :whistle:

Vurderer og ta MH, men skjønner ikke heeelt hva som er forskjellen på K-test, MH og Funksjonsanalyse? Sorry at jeg kupper tråden din. :icon_cry:

Jeg kan ikke en pøkk om dette, er jo en grunn til at jeg lager tråd liksom :whistle:

Men jeg tror, merk tror, at:

K-test er kort og man finner ikke ut så mye om hunden. Man kan få bestått/ikke bestått.

MH er en beskrivelse, og man får dermed "gjennomført" uansett hvordan det gikk.

FA er en lengre og tøffere test der man kan få bestått/ikke bestått.

Edit: Nå kom jeg på hvorfor jeg egentlig laget tråden.

Embla fylte 3 år i februar. Kan hun fremdeles gå K-test, eller er hun for gammel? :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Typisk for ikke å gjennomføre vil jeg tro er relativt likt i alle tre testene uten at jeg har erfaring med MH. Det være seg at hunden ikke takler belastningen og ikke evner avreagere innen tiden som er satt mellom momentene, 3 minutter eller så, jeg kan ikke reglene nøyaktig. Kjenner du hunden din bør du ha en viss peil på avreagering, om hunden lett kan riste av seg støvet fra en situasjon og fokusere tilbake på planet earth.

Er man av spesielle årsaker som f.eks problematferd eller bruksegenskaper genuint interessert i å teste hundens atferd og mentalitet vil jeg anbefale Terje Østlie Hundesenter. Der testes hunden uoffisielt i en FA-testløype og du vil få svar på det du ev måtte lure på utover en vanlig test og den kan tilpasses individuelt utifra hva man vet om ekvipasjen eller finner ut underveis. Det settes av 2 timer pr. ekvipasje. Terje er utrolig dyktig på mentalitet og for alt jeg vet er det ikke mange om ingen som har testet så mye hunder som den mannen. Det arrangeres også egne kurs i mentalkunnskap hvor testløypa er grunnlaget for praksis. Det er generelt ingen raser dette ikke passer for. Mange bruker også dette for å dra nytte rettet mot konkuranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Egen plass i sofaen var en lur løsning ja, takk for tips! 
    • Stikkordet her er å være konsekvent, og ha tydelige signaler. Våre hunder fikk lov å være i sofaen hjemme, men ikke hos mine foreldre. Jeg mistenker dog at de hadde sneket seg opp i sofaen om de hadde fått være alene i stuen hos mine foreldre, men de prøvde seg sjelden ellers. Helt til minstemann lærte at han fikk lov når teppet hans lå der. Og det er forsåvidt en mulig løsning. La hunden få lov til å være i sofaen, men kun på sitt eget teppe. Da kan man ta teppet bort når man skal ha gjester, f.eks. Teppet blir da et tydelig fysisk signal på når det er lov og ikke. Satte hunden min poten utenfor teppet så var det umiddelbart ned fra sofaen. Men jeg vil nok være supernøye på at hunden ikke har tilgang til sofaen alene før den er ganske trygg alene og drillet på at sofaen er forbudt område uten tillatelse.
    • Hei! Får snart valp i hus og ønsker å være konsekvent og tydelig med treningen fra starten av. Har et dilemma når det gjelder det å la hunden være i sofa og seng(min seng altså). Jeg ønsker ikke at hunden skal hoppe opp i sofaen uten lov eller uten invitasjon. Jeg passet en hund en gang som tok det som en selvfølge at den skulle oppi alt av senger og sofaer, og det ble et problem når det var gjørmete og våte poter, løpetid, besøk som ikke likte hunder osv. Passet også en hund som ikke fikk lov, men jeg lot den komme opp i sofaen EN gang, og da forventet den at det var lov hele tiden... Jeg har egentlig lyst til å kunne kose med hunden i sofaen når hunden er ren og tørr. Er det overkommelig å trene hunden til å kun komme opp i møbler på invitasjon, eller bør man være konsekvent på at dette ikke er lov? Og om man satser på å trene på at den skal inviteres opp, hvordan går det da når den er alene hjemme? Hører stadig vekk at folk angrer på at de ikke var mer konsekvente med hundene tidligere. Noen som har erfaringer med dette som vil dele de med meg? På forhånd takk!   
    • Vi er en familie som ser etter en labrador retriever som både skal være en trygg familiehund og god turkamerat. Vi er relativt aktive, glade å gå på tur, har hytte på fjellet, tilgang på hytte ved sjøen, og bor på østlandet i et hus med en romslig hage og nærhet til marka. Barna i familien er 8+ år. Vi er nybegynnere å regne når det gjelder å eie hund, men har hunder i nær familie og far i familien er vokst opp veldig nærme besteforeldre som under oppveksten hadde tre labradorer på rad. Det er viktig for oss at hunden kan passe i en familiesetting, men samtidig være aktiv og glad i å komme seg ut: Trene apport og søk, være med på telttur, lange langrennsturer, joggetur, fisketurer osv. Far er jeger og kan tenke seg å ha hunden med som apporterende kompis i skogen/fjellet. Og som kan trene apport i skogstjern når fisken ikke vaker. Robust gemytt og godt lynne et must, så den må også klare å slappe av når den er hjemme og ha en fungerende "av-knapp". Så vi ønsker ingen kraftig hund med kortere ben som man kan få inntrykk av at en del av utstillingslinjene kan bli. Vi er i dialog med noen oppdrettere av jaktlabrador, men skulle også gjerne kommet i kontakt med noen oppdrettere som er seriøse og som avler frem "lettere" labradorer som ikke nødvendigvis utelukkende er fra jaktlinjer. Noen anbefalinger?
    • Ånei kjære deg, så uutholdelig trist!! Ord blir så fattige, men jeg kjenner det i hele kroppen hvor tomt og stille alt blir i en slik situasjon. Kondolerer!! RIP Ariel❤️❤️❤️
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...