Gå til innhold
Hundesonen.no

Komte+kløv


Recommended Posts

Generell tråd som omhandler nettopp kløv, komte og lignende.

Mitt spørsmål er:

Jeg har skaffet en komte til Chico, münsterländeren, og planen er å få ordnet med en kløv. Tanten min hadde en gammel Grasshoppa-kløv som hadde feste til komte. Denne var dessverre altfor stor, største størrelsen som fantes da.

Han er jo en liten hannhund på 20kg, så han er vel mer medium eller noe. Han bruker ihvertfall mellome S og M i Ruffwear sin sele, og antagelivis det samme i kløv.

Så er det noen som vet hvor jeg får tak i en kløv som har fester til komte?

Og det andre jeg lurer på er om noen vet om noen som seler komter, for jeg er litt på utkikk etter en til lille Tinka.. eller er det bare et longshot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper komte til en pappis/phalene er et litt langt skudd ja.

Seleverkstedet og hundekjørerverkstedets kløver kan man feste på komte. Har en kløv fra de begge selv.

Kløvstørrelsene varierer noe fra verksted til verksted, men jeg tipper nok han vil bruke S i både den fra hundekjørerverkstedet og fra seleverkstedet. Var S jeg brukte på min aussiehanne på ca 20kg, 50cm høy. Det er lengden fra albue til albue som har betydning for størrelsen på kløven, ikke høyde eller tyngde i seg selv. :getlost:

Trooor og Nes sledeverksted sine kan festes på komte, men det husker jeg ikke helt i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper komte til en pappis/phalene er et litt langt skudd ja.

Seleverkstedet og hundekjørerverkstedets kløver kan man feste på komte. Har en kløv fra de begge selv.

Kløvstørrelsene varierer noe fra verksted til verksted, men jeg tipper nok han vil bruke S i både den fra hundekjørerverkstedet og fra seleverkstedet. Var S jeg brukte på min aussiehanne på ca 20kg, 50cm høy. Det er lengden fra albue til albue som har betydning for størrelsen på kløven, ikke høyde eller tyngde i seg selv. :getlost:

Trooor og Nes sledeverksted sine kan festes på komte, men det husker jeg ikke helt i farta.

Så de kan festes til komte ja, så liksom ikke sånn ut på bildene nemlig. Men da blir det antagelivis derifra da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de kan festes til komte ja, så liksom ikke sånn ut på bildene nemlig. Men da blir det antagelivis derifra da :icon_cry:

Kan fint festes på komta ja. På Seleverkstedets kløv må du ha et ekstra webbånd rundt selve komta for å feste i kløven (det får du sikkert med om du spør seleverkstedet). På kløven fra hundekjørerverkstedet trenger man ikke det, der er alt "ferdig" på kløven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint festes på komta ja. På Seleverkstedets kløv må du ha et ekstra webbånd rundt selve komta for å feste i kløven (det får du sikkert med om du spør seleverkstedet). På kløven fra hundekjørerverkstedet trenger man ikke det, der er alt "ferdig" på kløven.

Hva mener du med webbånd rundt komten??

Og har Hundekjørerverkstedet noe side, sånn ala Seleverkstedet, hvor man kan se produktene dems?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må feste komta med noe til kløven. Oftest brukes lærbånd, på sela feks, men for å feste i komta med seleverkstedets kløv så må du ha et ekstra webbånd rundt og feste i festedingsen på kløven. Hør med seleverkstedet, de fikser evt det :lol:

Edit: du kan vel forsåvidt bare bruke lærbåndene som hører til komta og feste de i festedingsene på Togo-kløven.

Hundekjørerverkstedet har ikke noe fungerende nettside med produkter p.d.d. som jeg vet om, men du finner info og kontaktinfo her: Finnmarkskollektivet

kløv fra hundekjørerverkstedet.

DSCN4225.jpg?t=1278945193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må feste komta med noe til kløven. Oftest brukes lærbånd, på sela feks, men for å feste i komta med seleverkstedets kløv så må du ha et ekstra webbånd rundt og feste i festedingsen på kløven. Hør med seleverkstedet, de fikser evt det :lol:

Edit: du kan vel forsåvidt bare bruke lærbåndene som hører til komta og feste de i festedingsene på Togo-kløven.

Hundekjørerverkstedet har ikke noe fungerende nettside med produkter p.d.d. som jeg vet om, men du finner info og kontaktinfo her: Finnmarkskollektivet

kløv fra hundekjørerverkstedet.

DSCN4225.jpg?t=1278945193

Ok, så du mener der man på gamle kløver bruker lærreimer? I de "sprekkene" på siden liksom? For da er det jo det samme om man bruker lær eller webbånd egentlig eller?

Huff, dette ble komplisert for lille meg som har null erfaring med komte. Det er bare det at alt annet virker som det sklir veldig, utenom Ruffwear sin kløv da, men både så koster den masse, pluss at det er små rom i den.

Men mulig at tanten min kan snakke med han fra Seleverkstedet da hun kjenner ham, så kan hun forklare hva jeg trenger. For hun vet jo hva jeg vil ha også liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du mener der man på gamle kløver bruker lærreimer? I de "sprekkene" på siden liksom? For da er det jo det samme om man bruker lær eller webbånd egentlig eller?

Huff, dette ble komplisert for lille meg som har null erfaring med komte. Det er bare det at alt annet virker som det sklir veldig, utenom Ruffwear sin kløv da, men både så koster den masse, pluss at det er små rom i den.

Men mulig at tanten min kan snakke med han fra Seleverkstedet da hun kjenner ham, så kan hun forklare hva jeg trenger. For hun vet jo hva jeg vil ha også liksom :lol:

Nei, man bruker lærreimer fra selve komten. Og ja, det er det samme om man bruker lær eller web mellom komten og kløven.

Kløvene fra hundekjørerverkstedet og seleverkstedet er nok dyrere enn de fra ruffwear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man bruker lærreimer fra selve komten. Og ja, det er det samme om man bruker lær eller web mellom komten og kløven.

Kløvene fra hundekjørerverkstedet og seleverkstedet er nok dyrere enn de fra ruffwear.

For jeg har bare liksom selve komten, eller halsringen, det heter kanskje komte når det er med hele selen.

Jeg har ihvertfall kun halsringen, men kløven til tanten min hadde to sånne lærreimer festet i sidene. Så jeg må isåfall ha lærreimer i tillegg.

Det er de nok, men da vet man at man får noe ordentlig, og gjerne tilpasset den enkelte hunden. Men Ruffwear sine er jo 1299kr for lite plass! Spesielt når du har en liten plugg av en hund, som gjerne kan bære tungt, men som må ha noe lite nok til at det kan festes på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg innom den lokale hundebutikken og prøvde Breeder's kløven. Og den satt utrolig godt, og har jo et komtelignende feste rundt halsen som gjør at den ligger utrolig stødig.

Den har også remmer til å løfte baggene litt opp og vekk fra hundens sider, og virker generel veldig fin. Han som driver butikken er utrolig dreven på hund, og bruker masse kløv selv, og han anbefaler den på det sterkeste.

Så, er det noen som har noen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...