Gå til innhold
Hundesonen.no

Å a betalt for bilder...

PsychoLynx

Recommended Posts

Hum, ja... Jo, jeg lurer jo litt på om jeg skal gjøre en liten "bedrift" ut av fotointeressen min da. Men, jeg aner jo virkelig ikke i det hele tatt hva folk kan være intr i å betale for bilder? Av egne hunder? Av andre motiver? Feks landskapsbilde?Av barn?

Vi snakker her bilder ute i det fri... Jeg har ikke noe studiotilgang, selv om jeg strengt tatt ønsker å kunne lage meg et lite et i andre etasje her hjemme. (ååå, drøm og sånn :ahappy:)

Men ja.... Vil dere uttale dere litt om dette? Feks...

Bilde, med ramme (en type, forhåndsbestemt), bilde i str A4 og ramme med paspartout (ååå, jeg aner ikke åssen det skrives!!), så ramma er 30x40?? Pris?

Cd med bilder. Hvor mange bilder?? Minimum 10??? Og maks det antallet som faktisk blir bra under fotoshooten? Eller? Pris?

Ta betalt for kjøregodtgjørelse?

Ingen tvang om å kjøpe bildene om man ikke liker dem, evnt pris da for fotografering? KUN kjøregodtgjørelse, eller?

Pakkepris for å bestille opp bilder i forskjellige størrelser? Hva kan være intr her? Jeg vet jo priser på forstørrelse inntil A4, men kan lite om priser over det....

Haff, jeg kjenner prestasjonsangsten snike seg på bare jeg skriver dette her....

Noe annet å tenke på? Noen ideer der ute? Jeg tenker i første omgang å forstørre noen av de beste bildene jeg har tatt og evnt stille meg på en stand et sted for å vise dem frem. Gi folk mulighet til å både kjøpe bilder jeg allerede har tatt og til å evnt bestille time til egen fotografering av dyr... Biler? Mennesker? Hytta til naboen? Dama til naboen?? (hehe, neida :lol: )

Men ja... Alle mulige tanker, ideer osv ønskes :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er som regel villig til å betale om de ser tidligere bilder du har tatt og liker dem :frantics:

Det er vanlig at man jobber raskt med bildene i Photoshop (de som er brukbare), men ikke legg hele sjela di i det. Det blir relativt tidkrevende og drar ned "timelønna" :ahappy: ...kommer jo også litt an på hvor mange kunder du har da, om det er en i uka og du har masse tid er det jo ingenting i veien for å bruke lenger tid.

Tror selv jeg ville sagt f. eks "du betaler X for å få X brukbare bilder fra shooten", og så utenom det ha egne "tilbud" i forhold til ramme, forstørrelser osv. Er vel egentlig et stort skritt fra å gi folk digitale bilder for en viss sum, og det å faktisk bestille for dem, rammer osv.

Det er ganske billig å bestille f.eks lerret fra nettet med egne bilder på, så det er jo noe du bør sjekke ut sånn at prisene dine ikke er helt ville i forhold til hva folk kan skaffe seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ide! :frantics: Hva med å søke litt på nettet da, se hva andre tar. Sikkert en del som har prisliste liggende ute. Nå kan du jo neppe ta like mye som en utdannet fotograf da vil jeg tro, men markedet bestemmer prisen så i utgpkt kan du ta akkurat så mye som folk er villige til å betale! :ahappy: Må ta i betraktning at du kanskje ikke får mulighet til å dra med deg de som skal ha bilde av tingen (og tingen vil nok oftere enn du liker være en unge eller ti gjetter jeg) akkurat dit du vil da så du må liksom jobbe i det miljøet du får "utdelt". Men vet om MANGE som har snakket om at det er veldig vanskelig å få gode bilder av ungene når de er hos fotograf (blir veldig oppstilt og unger gjør oftest ikke hva man ønsker osv) så om du tenker at disse er tobeinte hunder så tror jeg du har en stor potensiell kundekrets der! Mye artigere med bilder av Lise-Lotte som henger leende oppned i huska istedenfor å sitte sur i dollekjole i et fotostudio! :lol: Men tror kanskje ikke de store pengene ligger hos hundeeiere dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å ta bilder av barn, er at de er....ehm... barn :ahappy: ja, fotostudio gjør det i mange tilfeller verre. Ikke alle barn liker å stå der og bli glodd på av fotografen, med lamper mot seg og gjerne også et stooort kamera.

Men, det samme kan skje utendørs, plutselig har de bestemt seg for at dette gidder de ikke mer, og da er det som regel gjort. Å ta bilder av barn krever MASSE av fotografen og man må ha barnetekke til en viss grad (hvertfall min erfaring tilsier det). Samtidig er det jo en spennende utfordring, og barnebilder som blir bra er jo gull verdt :frantics:

Jeg ville nok ikke satset "hovednæringa" på barnebilder med mindre jeg var veldig glad i og interessert i barn. Har hørt flere fotografer som er drittlei av å ta bilder av barn, men de gjør det fordi de "må" og fordi det ligger mye penger i det. Barn/babyfotografering.

(ser jeg virker veldig negativ her nå, men er egentlig ikke det altså! Bare drar litt tanker og egne erfaringer ut av hodet :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nettopp 500,- fra per shoot i studio. De får cd/dvd med produksjonsfilene og originalfilene.

I dette tilfelle får de så mange produksjonsfiler som var gode. :lol: Dette dekket studioleie, cd/dvd'r og 2 gratis shoot for meg og søstern. (vår betaling på en måte :ahappy: )

Det er jo noe å gå utifra :D

Men kjøregodttilgjørelse synes jeg er fint, synes ikke du skal betale for toten-oslo for eks. men kanskje toten - gjøvik er okey? altså nærområde er en ting, men lengre unna er noe annet. Finn ut hva forskjellene er.. Pris per shoot er okey og sette opp synes jeg å. Også ville jeg skaffet avtale med noen til å printe bilder/lerret eller hva det skal på som er ditt ønske, se hva prisene deres er og finn pris per bilde(eller bunt?) for deg som skal gå ved siden dette og sett opp en prisliste :D

Vil du være så billig som mulig, medium priset eller dyr? Store studioer som Fame koster en del, men du har en del småfimaer som gjerne ikke tar så mye. Er det noen i nærheten som du kan titte på prislisten hos? Som etter min mening du kanskje skal holde deg under siden det er utefotografering og ikke studio... :D

Håper dette hjalp.. bare noen tanker å tenke på :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker jo under studio pris uansett. Det blir jo ikke en sånn kvalitet på mine bilder liksom. Men de er da ok nok de jeg har her som er forstørret til A4 tror jeg? Gjort hos Elkjøp for 15 kr pr bilde :) Rammene jeg bruker er Ikea sine til 79 eller 99 (husker ikke jeg).

Det jeg lurte på var jo å bestille opp av de bildene jeg har tatt, laminere dem og vise dem frem på evnt stand osv. Og om folk mot all formodning vil kjøpe noen av bildene jeg allerede har tatt (natur, ville dyr (i dyrehage) eller annet) så kan de da få gjøre det for en viss pris. Men hvilken pris?

Hummmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig god kompis av meg som har gjort god business i foto har ikke noe studio. Tar alle bildene "ute". Han tjener nå så mye på fotograferingen at han må lage seg et firma, mener jeg å forstå.

Forøvrig er jeg imponert over måten han har gjort seg kjent på, ingen reklame - ingen ting. Kun "venners venner" og kvaliteten på bildene som har ført til jungeltelegrafen og suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...