Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvite og røde klumper rundt øyne og på magen

Midas

Recommended Posts

Nå har jeg litt noja her. Vi er på hytta, og jeg har oppdaget at Midas har små klumper rundt øynene og på magen. Først tenkte jeg det var flått, men den er mindre enn flått og helt hvite med rød prikk ytterst. Han har det langs raden under øyenvipene, innerst hvor værhårene vokser ut, og på magen og bakbeina. Hva i all verden kan dette være? Jeg prøvde å klemme på de, og da kom det ut gugg og blod... Jeg har ringt veterinær, og hun mente at han kunne ha gått i brennesle eller noe som han har reagert på. HVa tror dere? Bør jeg ta han med til veterinæren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er allmenntilstanden bra da?

Hvis det er lett å bare dra til veterinæren å sjekke kan dere jo gjøre det. Hvis det er vanskelig på hytta ville jeg sett ann litt så lenge han er frisk og fin ellers. Kan dere sjekke tempen hans?

Kanskje det er som veterinæren i telefonen sa, eller kanskje det bare er valpeutslett. Ellie fikk det uten noe grunn i det hele tatt og det gikk over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff,hørtes ikke bra ut :D Har du søkt litt rundt på nettet for å se hva det kanskje kan være? Var jeg deg hadde jeg nok tatt turen til veterinæren for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guggen er hvit og litt sånn tykk. Oppdaget at også Dina hadde et par pikker over ene øyet. Han er i fin form, og har ikke nedsatt allmenntilstand. Han spiser godt og har vært som vanlig i dag. Jeg har renset de nå, men i morgen drar jeg med han til veterinær hvis det ikke har blitt bedre. De har badet begge to da, og løpt mye i gress og jorder, så mulig det er noe de har fått på seg der. Jeg synes det ser veldig merkelig ut, for tuppen på klumpen er liksom helt oransje. Den er ikke blodrød liksom. Dette liker jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme på to ting som ligner. Det ene er valpekviser, men vet ikke om de kan få det over hele kroppen, tror det er mest vanlig på magen. Og det andre er innsektsbitt som er blitt litt betente. Ingen av tilfellene er akutte og begge går over av seg selv :D det som kan hjelpe er og holde det rent, vask et par ganger om dagen med inimsåpe feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er merkelig er at det er akkurat som kviser, med oransje tupp. Nå kom godeste Midas gående med en død fugleunge da. De har funnet et reir på bakken, som de har forsynt seg av :D Kanskje han har fått noe utøy fra reiret? Nå har han disse prikkene over hele kroppen. På ryggen, magen, beina, hodet absolutt overalt.. Jeg drar inn til veterinær med de i morgen. Klarer ikke å se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes da merkelig ut :D Min første tanke var valpekviser/valpeutslett, eventuelt en lokal irritasjon, men det virker jo ikke som at det er det med tanke på utseende og spredelse... Lykke til hos veterinæren, håper det er noe ufarlig!

Edit: la til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått oppdatert da jeg har vært uten nett.

Uansett, i dag var vi hos veterinæren. Jeg bestilte time på tirsdag, men på Gjøvik har de ikke veterinærer på jobb hver dag tydeligvis, så vi måtte vente til i dag. I går hadde prikkene tørket ganske mye inn, og han klødde litt på det. Jeg ville dra uansett, tilfeldig de ville ta blodprøver av han. Han ble undersøkt, og vet mente at han hadde fått noe stikk og evt. utyske fra det fuglereiret de ødela... Det var mye innsekter, og han opplever jo alt det for første gang, så det er lett at de reagerer litt mer enn voksne hunder. Vi fikk et sånn insektmiddel som skulle legges i nakken, husker ikke hva det het, men ikke noe av de vanlige som jeg vet om fra før. Dette fikk begge hundene. Det skulle holde insekter og flått unna. I tillegg hadde han en liten øyebetennelse, så nå drypper vi tre ganger daglig. Han er i full fres, og prikkene har tørket inn til skorper overalt nå. De rundt øynene forsvant heldigvis tidlig. Aner ikke helt hva det kunne vært, men antar det er noe de har fått på seg. Han fikk jo overalt, mens Dina bare fikk et par prikker. Nå er han hvertfall fin igjen, og det er bra, for i morgen drar vi til Jotunheimen. Orker ikke at han blir syk der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...