Gå til innhold
Hundesonen.no

Som hund så eier


Martemor

Recommended Posts

Nå har jeg jo ikke fått hund ennå men svarer like vell siden rasevalget er tatt.

Skal ha briard, og det som gjorde at valgte kom på den rasen var et ønske om en større hund med inteligens, personlighet, et nært forhold til sin familie, og den har i tillegg et vakert ytre.

Nå ser det ut til at det virkelig er et "barn" vi har plukket oss ut ikke en hund. :D Fordi da vi skal ha en fawn blir den seende mest ut som ham, men en fin blanding av personlighetene våre ved siden av. Eks. hans reservasjon rundt andre folk og min "ikke fortell meg hva jeg skal gjøre når jeg alt vet det" holdning. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mops og Heeler

Mopsen og jeg er ikke spesielt like, hverken utseendemessig eller personlighet. Har kommet frem til at jeg nok ble tiltrukket av rasen fordi de personlighetsmessig ligner veldig på min samboer. Så Sambo og Mopsen, de er som to dråper vann. Supersosiale, avslappede, sjarmerende og tvers gjennom veldig trivelige. Men fortsatt med sterke meninger om ting. De forventer begge full oppvartning. Hadde de fått hver sin røde silkepute og tjenere som bar dem rundt på dem, hadde gutta vært i sitt rette element.

Heelern og jeg, vi er nok mer like. Aldri tid til å sitte i ro, jo fortere ting går, jo bedre. Også er vi litt skeptiske til fremmede, men veldig glade i dem vi kjenner. Sier i fra høyt og tydelig hvis vi ikke er fornøyde også er vi løsningsorienterte til tusen.

Men så er spørsmålet, er vi like fra naturens side eller har vi blitt sånn av og leve sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt å høre om deres rasevalg og likheter/ulikheter.

Jeg har en blandingshund, kan bare gjette rasene.

Min likhetstrekk med med Buster er da noen. Han er en veldig glad hund, og ejg også er stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og liker seg i skog og mark, det gjør jeg og. Kanskje ikke like aktiv som han, men. :D Vi elsker begge snø, og er lojale og trofaste mot familien vår.

Glade i mat er vi begge to, og av utseende er vi nok begge litt rufsete. :P

Grunnen til at akkurat han ble valgt var vel mye pga det litt rufsete utseende. Vi så at han kom til å passe inn i familien her, og det gjorde han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har buhund. Jeg er vokst opp med buhund og da den forrige hunden døde ville jeg ha ny (valgte svart for å få litt forandring :D ). Buhund har jeg hatt, buhund har jeg og buhund skal jeg alltid ha. :P Dessuten passer buhunden oss veldig godt.

Om vi har likhetstrekk? Tja, vi er jo begge ganske late, vi er begge stae, vi kan begge fort bli litt hypre og vi er glad i å bade... Men Luna er søt, god, morsom, glad i å blande seg inn hvis andre hunder flyr i tottene på hverandre ( :P ) det er ikke jeg. Det som irriterer meg er at jeg har mark i kroppen og vil stadig ut, mens Luna..., makan til sofabikkje skal du lete lenge etter! Heldigvis har jeg hest også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har golden retriever.

Tja, jeg har hørt at jeg er ganske så lik Elwira, både utseende og personlighet. Vi er begge rolige og stresser sjelden, meeen hun er ikke særlig sosial, noe jeg er. Vi to passer nok rimelig bra sammen på mange måter, og jeg finner stadig nye likhetstrekk :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, X'en (berner sennenhund) og jeg er begge meget glad i mat, vi snorker hjertelig når vi sover godt, vi kan sovne hvor som helst. Vi synes det er litt kjedelig å gjøre det samme altfor lenge, og liker variasjon. Vi jobber begge to bedre med godteri som motivasjonsmiddel. Vi er store, robuste jenter begge to. Vi kan være litt egoistiske og tankeløse begge to, men forsøker å flyte på sjarmen. Vi liker begge å dra seg i sofaen, men bare en av oss har lov til det... Vi slår oss begge fort til ro på nye steder.

Tja, hva mer kan en si? Vi har noen likhetstrekk, men også noen enorme forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt på GD da jeg ville ha en rolig og stabil hund :ahappy: Med tanke på at jeg er førstegangshunde-eier :lol: Forelsket meg i rasen og kjøpte en til. Jeg vil heller ikke ha en liten hund :D

Jeg er nok kanskje litt lik GD'en :D Rolig og avbalansert, men liker å finne på morsome ting og er ikke vanskelig å få med på noe :D Veit ikke om jeg er like atletisk som GD'en :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min BC er begge lette å rive med, har en tendens til hysteri, liker at folk liker oss, blir grinete av å sitte for mye i ro, liker å ligge mykt og i masse puter og dyner, og reagerer med sinne hvis vi blir skremt :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine hunder er noen utstillingsstjerner, og siden jeg ikke akkurat passer til "Mr Universe" eller Frøken Norge, så er vi ganske så like der. Kanskje ikke så pene å se på, men vi er i det minste brukbare til noe. :frantics: Jeg kommer fra "brukslinjer" forøvrig, siden ingen av mine forfedre hverken har drevet med missekonkurranser, eller andre "se på meg" konkurranser.

Som en ekte bruksmenneske, så er jeg ganske så arbeidssom, og jeg kan repetere det samme ganske mange ganger bare belønningen er høy nok. Krever nok litt mer enn en pølsebit eller en ball vel og merke. Jeg har god arbeidsmoral, og skal som oftest være halvt dau før jeg er hjemme fra jobb. Nirm spesielt må vel mangle noen bein før han ikke vil jobbe. Vida gir seg nok litt før beina detter av trur jeg.

Ingen av oss liker det late liv, og vi må ha noe å gjøre ganske ofte. Derimot er jeg ikke så "kosete" av meg ovenfor andre mennesker da. Ei heller har jeg megadigre ører som står alle veier. Så kanskje vi er litt like egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min tante og farmor har gjentatte ganger påstått at jeg og Sari, min forrige belger, lignet på hverandre, av utseende :frantics: Vel, jeg har en bildeserie av oss på fb som er ganske morsom, men jeg vil påstå vi var mer like av personlighet.

Stort sett alltid glade, og alle følelser var veldig fremtredene. Var Sari sint, sur eller lei seg, så visste man det, og sånn er vel strengt tatt jeg også. Følelsesmenneske. Sari var også distré, men smart når det måtte til... Gikk fort lei om ting ble repetert og fant da på andre ting for å underholde seg selv. Ser man på karakterene mine fra både skole og universitet, så ser man kanskje litt av det igjen :ahappy:

Rina er nok mer forskjellig fra meg. Hun er fryktelig konsetrert, snill, passe glad, kosete, tålmodig (det kan ikke jeg påstå at jeg er!), men er alltid med når noe skjer. Rina vet også å underholde seg selv, dog på mindre destruktive måter enn Sari... Hun er fryktelig glad i de hun er glad i, men skeptisk til å slippe fremmede innpå seg (der kjenner jeg meg igjen). Jo, alt i alt tror jeg at jeg har mye til felles med de to belgerjentene, men det er også en del forskjeller. Uansett er jeg fryktelig glad i gronniser, det er "min" rase :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stadig sakt at folk kjøper hunder som ligner seg selv, både av utseende og gemytt. Så jeg lurer litt på om dette stemmer her på Sonen?

Så da spør jeg:

Hvilke hunder har dere?

Hvorfor valgte dere akkurat den/de hunden/e eller rasen?

Og sist, men ikke minst, hvilke likhetstrekk har du og din hund?

Har en vakker, brun bc så av utseende er vi vel veldig lite like tror jeg, jeg er definitivt IKKE brun iallefall (mer kefirblå)! :D Innvendig...? Tjaaa... Buffy er hyggelig mot alle til de prøver å dominere eller til de ikke oppfører seg ordentlig, da sier hun fra, pent først og om de ikke hører etter så får de beskjed. Dessuten er hun selvoppnevnt politi og hindrer sånne ting som løping i korridorene og knuffing mellom elevene.... eh nei, det var visst meg.... :lol:

Ja, vi er nok like på innsiden! *konkludere* :D

Yepp yepp, dere går under kategorien BITCH begge to, så joda. LIke som to dråper olje, eller noe sånn :D (Bente ble nemlig kåret til "Bitch OnePiece" modellen i går :frantics: Og bikkja er jo en bitch, det er det ikke tvil om :ahappy: )

JEG derimot.... Øhrm...

Jeg har to aussier. Skaffet meg dem (hehe, ble pushet dem på meg) fordi jeg liker "lettlært, happy, klovne typen" av hund.

Og likhetstrekk... Tja...

Bridie liker godt å ligge på sofaen for kos kos kos, og det gjør vel jeg også. Men kan fort bli rastløs, i motsetning til bikkja.

Utseende kan jeg vel ikke akkurat skryte på meg å være lik noen av dem. De er FOR tynne i følge mange, og oppdretter vurderer nok å kidnappe tilbake Gry for underernæring tror jeg ;), mens jeg er i totalt motsatt ende av skalaen. Noen burde kidnappe meg og plassere meg på en slankefarm :P

Så, den største likheten ligger nok kanskje på Gry og meg.... Kinderegg modellen. Mørke utenpå, blonde inni og ned en overraskelse eller tre på lager. Og DER kan det vel sies å være slående.

I tilegg er vel både bikkjene og jeg glade for folk som ler!! Da blir vi i godt humør alle tre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...