Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære inn "på plass" og "gå fint" uten kl

SD

Recommended Posts

Skrevet

Som overskriften sier: hvordan lære inn "på plass" og " gå fint" uten klikker hos en 6 mnd gammel labradortispe som drar noe inne H******?

Dette er noe vi har virkelig slitt med ganske så lenge. Hun var flinkere til å gå i bånd når hun var mindre, og blitt 1000 gangere vanskeligere nå.

Jo, sterke og større hun blir jo dårligere blir hun til å gå i bånd.

Har smålest den der boken av Turid Rugaas (?) "Når hunden drar", men synes det er så vanskelig å prakisere det jeg har lest i en bok. Synes det er så vanskelig vite akkurat hva jeg skal gjøre..

UFF!

Skrevet

Har du prøvd og stoppet når det blir motstand i båndet? og rose og gå videre når hun slakker det, om hun ikke slakker inn det selv, så kan du prøve å snu å gå andre veien og rose mens båndet er slakt.og stoppe og snu igjen når det strammer. også fortsetter sånn..

Skrevet

Ja, har prøvd det og. har vært ganske så konsekvent og, men hittil ingen forbedring. Men hvis jeg lærer inn at "gå fint" betyr det samme som å ikke dra tror jeg hun vil klare det. men hvordan å lære henne kommandoen "gå fint" = stort problem/vanskelig..

Skrevet

prøv å få kotakt med henne, med enn gang hun gir kontakt roser du, etterhvertkan du begynne å si fot å la henne holde kontakten å gå noen skritt, øk distansen etter hvert :)

funker kjempefint for mine hunder :D

Skrevet
Jeg mente også det du tenkte. Hvordan å lære henne og ikke dra..

Enklere sagt enn gjort :)

ja hehe det er nok det.. :wink:

Skrevet
Har du gått på valpekurs med hunden? Ellers så vil jeg anbefale deg det' date=' der lærer du masse nyttig for både deg og hunden. :wink:[/quote']

Nei, har ikke det. Kom liksom aldri så langt, og nå hører jeg det er for sent.

Siden hun er 6mnd. Også trodde jeg ikke man lærte og gå pent i bånd på slike kurs. Bare sitt, innkalling og ligg..

Skrevet
prøv å få kotakt med henne, med enn gang hun gir kontakt roser du, etterhvertkan du begynne å si fot å la henne holde kontakten å gå noen skritt, øk distansen etter hvert :)

funker kjempefint for mine hunder :D

Ja, får se hva jeg får til.

Hun får ros og godbit når hun ser på meg og tar kontakt.

Men etter hun har fått godbiten eller ros, så er like ille. Tror hun har lært seg at hun bare ser på meg/tar kontakt for å få godbit/ros for så å være like ille etterpå og igjen ta kontakt for en ny godbit.

Er nok jeg som gjør det feil på en eller annen måte..

Skrevet

Jeg har ikke det problemet med at hunden drar selv, men når jeg var på lydighetskurs var det noen som hadde det.

Da var tipset å rykke litt i båndet og bråsnu med engang hunden går litt for langt enn tillatt eller drar. Dette gjør du HVER GANG! og man må være veldig konskvent. :wink:

Skrevet

Det er ikke for sent å dra på valpekurs. Hvis du bare sier at du ikke har fått dratt på et som passet tidligere, så går det sikkert greit. I klubben hos meg var det en dalmatiner på 11 mnd, og Mona var jo nesten 6 mnd selv.

Du lærer alle de standardøvelsene, ja, men du kan sikkert spørre om du kan få trene ekstra på å gå pent i bånd. Evt. finn deg en hundeklubb og tren der, med instruktører.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...