Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaskan Husky

Lillekos

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for en blandingshund, men pga diverse problemer så endte har vi endt opp med å sikle på en Alaskan Husky gutt. Jeg har vokst opp med en slik i nabohuset og de brukte den som familiehund og turhund, ikke til sledetrekking etc. han jeg har snakket med driver med hundekjøring, har småbarn og en haug med hunder. Noen trekker og andre er familiehunder. Og han så ingen problem med at vi kan skaffe oss en slik rase med et godt gemytt selv om vi har en liten sønn på 3 år. Så lenge hunden fikk være en del av vår tilværelse, får godt nok stell og mosjon og gjerne være ute i hundehus så mente han dette skulle gå bare bra :whistle:

For vår del bli hunden en del av familien, vi blir å farte på turer i skog og mark, telttur når det lar seg gjøre, camping og ellers fjellturer og i skog og mark. Tenker å trene han opp til å trekke oss på ski, evt trekke pulk og akebrett noe som er morsomt for ungene også.

Men jeg vil veldig gjerne vite mer om rasen.

Og gjerne erfaringer fra dere som evt har denne typen hund.

Begge foreldrene er lederhunder og har gode stamtavler, men bare moren er visst kjent.

Skrevet

Alaska Husky er ingen rasehund. Det er en blandingshund, avlet til å trekke kjappest mulig over lange distanser. Noen AH har mye fuglehund i seg, andre har mer SH i seg.

Generelt kan man beskrive en AH slik: De er sosiale med andre hunder, da de som oftest lever og jobber sammen. Nytter ikke med slosskjemper da. De har lite eller ingen vaktinstinkt (litt avhengig av hva de har i seg. Mer fuglehund gir litt mer vakt), og vil like alle som kommer på besøk. Jaktinnstinktet er det derimot mer av, så husdyr og vilt vil være mat. Noen kan gå løs passende steder, andre med mye SH må kanskje alltid være i bånd.

De kan være noen ordentlige sofagriser når de først slapper av, men dette er hunder som er avlet til å like å løpe 6 timer i strekk. Så arb. lysten er der, noen har mer enn andre. En halvtime joggetur med en slik hund tilsvarer lett oppvarming, ikke trening... Jeg eier en AH av de mer ekstreme, som ikke hadde passet som noen familiehund. Men her er det store forskjeller. De fleste AH jeg kjenner er barnevennlige, så så lenge tiden strekker til, er ikke AH noen dårlig hund i hus med barn.

De trives best ute, men de trives ikke godt alene. Så det må man tenke på. En "utehund" er ikke det samme som en "liker å ligge alene ute" hund...Til det passer det mest med de større tunge hunderasene.

Ellers finnes ett eget forum for AH og polarhunder. www.vov.no

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi har mailet litt frem og tilbake med selger nå og jeg ser at slaget er tapt i forhold til det han skriver og det samboer mener osv. Så det får bli med min drøm, og så leter vi videre etter vår drømmehund som passer perfekt for en familie med små barn :whistle:

Skrevet

Enig i alt som har blitt sagt over her. De kanha et stort jaktinstinkt, men vil ikke si at alt de ser på er "mat". Men her er det jo også individuelt såklart =)

Jeg har akkurat gitt min alaskan husky et nytt hjem, og jeg har veldig lyst på en AH som min neste hund. De har en stor personlighet og jeg simpelten elsker rasen. Husk å gi de tilstrekkelig med mosjon og man må huske på at det er ikke sikkert dere kan ha hunden løs.

Ellers mener jeg en AH er en super familiehund, sålenge den blir godt sosialisert med det meste og så lenge den får godt med aktivisering!

Lykke til med valget og så håper jeg dere ender opp med en flott hund og et flott familiemedlem! :whistle:

Skrevet

De har lite eller ingen vaktinstinkt (litt avhengig av hva de har i seg. Mer fuglehund gir litt mer vakt), og vil like alle som kommer på besøk.

Huh? ;) Jeg har aldri opplevd en fuglehund med vakt :whistle:

Skrevet

Da mener jeg at de fleste fuglehunder vil boffe litt om det ringer på døra eller kommer folk. Ikke at de overfaller besøkende på en negativ måte :whistle:

Jeg har aldri vært borti en lydløs fuglehund ;)

Skrevet

Da mener jeg at de fleste fuglehunder vil boffe litt om det ringer på døra eller kommer folk. Ikke at de overfaller besøkende på en negativ måte :D

Jeg har aldri vært borti en lydløs fuglehund :P

Og jeg har aldri vært borti en fuglehund som varsler ... Men fuglehund er jo så mangt, det er stor forskjell på setter, vhorster og weimaraner liksom ...

Skrevet

Og jeg har aldri vært borti en fuglehund som varsler ... Men fuglehund er jo så mangt, det er stor forskjell på setter, vhorster og weimaraner liksom ...

Vorsteh*

Tror nok en V eller W vil boffe mer enn en setter ja!

Skrevet

Huh? :D Jeg har aldri opplevd en fuglehund med vakt :D

Da har du ikke hørt om Kleiner Münsterländer :P Det er en tysk stående fuglehund, som i sin tid ble brukt både som gjeterhund, vakthund og jakthund.

Altså vil de varsle om det kommer noen. Og det gjør Chico, uten tvil. Det gjør Tinka også, som opprinnelig er jakthund.

PS. Vakt er vel bare at hunden gir beskjed, den angriper vel ikke da?

Skrevet

Helt OT, men man lærer tydeligvis noe nytt hver dag - på hvilket tidspunkt har phalene blitt brukt som jakthund?

Tja, tok vel litt i ved å si jakthund, for da tenker man jo automatisk fugl/elg osv.

Her er et lite sitat den denne siden:

"De fleste papillons er perfekte flue- , bille- , muse- og småfugljegere. På 15-1800-tallet tok de lus, lopper og annet småkryp i sengene og hvor det ellers befant seg . I våre dager er heldigvis akkurat denne egenskapen unødvendig, men jaktlysten kan utnyttes i trening av lydighet eller agility."

Og mitt litt rare dyr har ihvertfall plenty med jaktinstinkt, som jeg har klart å overføre på fugl; rype, trost og lig.

Skrevet

Skrev ikke du et innlegg i morges om at dere skal hente valp i løpet av uken?

Jo, vi skulle det. Men pga useriøs selger og diverse problemer i forbindelse med det, så valgte vi det bort. Dessverre for hun var en nydelig liten valp :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...