Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan ujevnt bitt på valp rette seg?

tm100001

Recommended Posts

Jeg har besøkt kullet med lancashire heelere i går og i dag. De er nå 6 uker gamle.

Den ene svarte viste seg å ha ganske tydelig underbitt, den andre svarte hadde fint saksebitt og den brune hadde 2 tenner under som gikk over de øverste.

Er det sannsynlig at den brune med de 2 som står feil vil få korrekt bitt som stor? Det var 2 av de man ser rett forfra som gikk utenfor de over. Hvis noen forstår min forferdelige forklaring :wub:

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm si det... min hadde trangt bitt på ene siden når hun var 5 uker (altså høyre hjørnetann nede gikk i gommen oppe). Dette har rettet seg nå og ser helt normalt ut... :whistle:

Den brune var altså på en måte underbitt med to tenner??

Edit: Hva sier oppdretter om dette?? Har hun erfaring med slike bittfeil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg har skjønt er det normalt at valper gjerne vokser litt uproposjonert? Selv om eg ikkje kan sei eg har opplevd det selv med mine hunder.

Hmm. Vet ikke jeg :whistle:

hmm si det... min hadde trangt bitt på ene siden når hun var 5 uker (altså høyre hjørnetann nede gikk i gommen oppe). Dette har rettet seg nå og ser helt normalt ut... :wub:

Den brune var altså på en måte underbitt med to tenner??

Man kan vel si det sånn ja :wub:

Edit: Oppdretters første kull, så hun har ikke erfaring med det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det bittfeil bak på linjene? Hva har skjedd med disse hundene? Det er veldig vanskelig å si om et bitt vil rette seg; noen ganger gjør det det, andre ganger forblir det som det er, og noen ganger blir det verre. Du kan enten krysse fingrene og håpe det beste, eller velge å kjøpe valp uten bittfeil, evt fra et annet sted. Det er vanlig å få rabatt på valpen hvis bittet ikke er bra innen en viss tid (feks 12 eller 18 mnd), evt ved kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Feil plassering av bitt ved den alderen forblir ofte, men bittfeil ved tannfelling forbedrer seg ofte.

(begge mine hadde overbitt i tannfelling, det er ikke uvanlig) Overbitt er det som har størst sjangs for å rette seg.

På AK kjenner jeg en oppdretter som har hatt valper med overbitt i 3 kull. De har da hatt det ved levering, det har ikke rettet seg når det har vært synlig ved den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det bittfeil bak på linjene? Hva har skjedd med disse hundene? Det er veldig vanskelig å si om et bitt vil rette seg; noen ganger gjør det det, andre ganger forblir det som det er, og noen ganger blir det verre. Du kan enten krysse fingrene og håpe det beste, eller velge å kjøpe valp uten bittfeil, evt fra et annet sted. Det er vanlig å få rabatt på valpen hvis bittet ikke er bra innen en viss tid (feks 12 eller 18 mnd), evt ved kjøp.

Foreldrene har fint saksebitt, men det kan jo hende at søsknene deres har feil, for alt man vet :whistle: Hva som har skjedd? :wub:

Det var vel en tråd om underbitt her for en tid siden. Det overbittet det var snakk om var vel ekstremt, men konklusjonen var vel at overbitt kan rette seg opp, mens underbitt bare ble verre?

Feil plassering av bitt ved den alderen forblir ofte, men bittfeil ved tannfelling forbedrer seg ofte.

(begge mine hadde overbitt i tannfelling, det er ikke uvanlig) Overbitt er det som har størst sjangs for å rette seg.

På AK kjenner jeg en oppdretter som har hatt valper med overbitt i 3 kull. De har da hatt det ved levering, det har ikke rettet seg når det har vært synlig ved den alderen.

På dere virker det som det tryggeste å velge den med rett bitt. Bare ikke den også får feil senere da? :wub:

Kanskje hun har noen mentorer hun kan spørre :lol:

Kanskje det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

På dere virker det som det tryggeste å velge den med rett bitt. Bare ikke den også får feil senere da? :whistle:

Det er en garanti som INGEN oppdretter kan gi deg, med mindre du kjøper en såpass stor valp at den har fått voksen tenner. Det er en av sjangsene man tar når man kjøper en valp til utstilling og ikke en unghund/voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du planlegger å drive aktivt med utstilling med valpen, og har forhåpninger der så ville jeg ikke kjøpt en valp med bittfeil. Ja, tannstilling kan endre på seg, men det har du ingen garanti for.

Det er en garanti som INGEN oppdretter kan gi deg, med mindre du kjøper en såpass stor valp at den har fått voksen tenner. Det er en av sjangsene man tar når man kjøper en valp til utstilling og ikke en unghund/voksen.

Hmm... Nå føler jeg kanskje at det står om den med fint bitt eller ingen fra dette kullet. :whistle: Lurer på om det er større sjanse for at han får feil når brødrene har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett valper med underbitt 6-7ukers alder som får helt fine bitt når de er voksne. Jeg har også sett valper med fine bitt ved 6-7ukers alder som får under/overbitt som voksne. Uavhengig av rase og linjer. To tenner er ikke så ille, de kan bare ha vokst litt skjevt i farta uten noe mer enn det.

Og igjen; du kan kjøpe en ganske fint bygget valp, som i voksen alder ikke har vinkler, blir veldig trang e.l. En vet aldri.

Du må nesten følge magefølelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett valper med underbitt 6-7ukers alder som får helt fine bitt når de er voksne. Jeg har også sett valper med fine bitt ved 6-7ukers alder som får under/overbitt som voksne. Uavhengig av rase og linjer. To tenner er ikke så ille, de kan bare ha vokst litt skjevt i farta uten noe mer enn det.

Og igjen; du kan kjøpe en ganske fint bygget valp, som i voksen alder ikke har vinkler, blir veldig trang e.l. En vet aldri.

Du må nesten følge magefølelsen din.

Hmm :wub: Det føles tryggere å velge den som var mest opptatt av meg, mest rolig borte fra søsknene og i tillegg hadde best ekstriør. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å velge en annen valp fra kullet nå? Det er vanskelig å si med tanke på bittet på den brune.. Om det kun er de to midterste tennene som er litt fremoverbøyd så trenger ikke valpen være underbitt om du skjønner.

Du har ikke mulighet til å ta bilde av bittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å velge en annen valp fra kullet nå? Det er vanskelig å si med tanke på bittet på den brune.. Om det kun er de to midterste tennene som er litt fremoverbøyd så trenger ikke valpen være underbitt om du skjønner.

Du har ikke mulighet til å ta bilde av bittet?

Foreløpig er jeg den eneste som helt sikkert skal ha valp, men jeg tror det er en som er interessert. Så ja, jeg har mulighet til å velge en annen. Blir litt vanskelig å ta bilde nå ja.

Jeg har sendt mail til oppdretteren om at jeg ønsker den med korrekt bitt, men ikke fått svar ennå. :

Edit: Oppdretteren har snakket med oppdrtteren til faren til kullet. Hun sier at man ikke kan se på 6 uker gamle valper hvordan bittet blir som voksne, og at begge sånnsett kan få rett bitt.

Så jeg vil se det an, det står mellom den brune og den største svarte. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev at bittfeil kan "ligge på linjene", så mente jeg at søsken av foreldrene kan ha bittfeil - det er jo sjelden man avler på hunder med bittfeil, men det finnes mange andre hunder i en slekt. :wub:

En annen ting jeg lurer på, er om det er underkjeven som er for lang, eller snutepartiet som er for kort?

Hvis det er kun tannstillingsfeil som gjør at hunden ser ut som om den får underbitt, ville jeg nok ikke bekymret meg så mye. Tennene skal falle ut de, og nye skal komme opp. Hvis kjeven er plassert der den skal i forhold til øvre del av kraniet/snutepartiet, kan det love bra. :lol:

Edit: Jeg har hørt om valp med kraftig underbitt ved levering, som fikk perfekt bitt når den var utvokst, men det tilhører nok sjeldenhetene. Hvis underbittet er stort, vil jeg tro du er ekstremt heldig dersom den får saksebitt som voksen. I beste fall ville jeg håpet på et noe uryddig bitt, men ansett sjansen for å få underbitt som størst. Er du skikkelig uheldig, kan det bli bare verre og verre; vi har jo en tråd på sonen om en hund med underbitt som ble avlivet pga det.. :wub:

Jeg hadde en valp med underbitt i mitt kull, og jeg mente det var så stort at de fikk avslag på henne. Nå har hun kommet i tannfelling, og bittet ser bedre ut nå enn det har gjort tidligere. Det er en thriller uten like! :D På linjene bak faren ligger det noe bittfeil; noen har hatt underbitt som har rettet seg, noen har hatt underbitt som har holdt seg, og noen har fått underbitt etterhvert. På "min" valp var det snutepartiet som var for kort, og siden det sies at underkjeven vokser senere, antok jeg at underbittet ville bli verre (at underkjeven vokste enda mer og gjorde underbittet større). Mulig jeg tok feil der, og at valpens hode vokser i rykk og napp og ikke helt etter boka, og at den vil få et okei bitt til slutt - tiden vil vise.. :whistle:

Underbittet på "min" valp var så stort at man kunne se det uten å åpne munnen hennes; underleppa stakk liksom ut fremfor overleppen. Som en boxervenninne av meg sa - hun hadde et perfekt boxerbitt.. :lol: Nå stikker visstnok ikke underleppa frem mer alltid, det varierer litt. Som sagt; jeg er veldig spent på hvor dette ender!

Hvis jeg var deg, og du er interessert i å stille ut denne hunden, ville jeg ikke valgt den med tydelig underbitt nå. Jeg ville også fått med meg noen kyndige for å se på den med feilstilte tenner, og sett om det er tennene som kun står feil, eller om det går mer på kjeve/snuteparti. Jeg ville også spurt oppdretteren om hvordan bittene er hos søsken av foreldre og besteforeldre er, og evt tidligere avkom etter hannhunden (og tispa hvis hun har hatt kull tidligere hos annen oppdretter); sjansen for at det er underbitt på linjene høres ut til å være stor, i og med at det er såpass mange valper i kullet som har problemer med bittet. Jeg ville visst om disse bittfeilene, når de kom, og hva som skjedde; fikk de underbitt før eller etter tannfelling? ble bittene verre eller bedre? hadde noen tannstillingsfeil som ble bedre etter tannfelling? osv osv. I tillegg ville jeg forhørt meg med en mer erfaren oppdretter om bittfeil hos rasen, hørt om det er vanlig og evt hva som pleier å skje med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke den med tydelig underbitt Paws skal ha heller.

Det står mellom en med "plettfritt bitt" og en med to skjeve tenner. Sånn sett har ikke bittet noe å si synes jeg, og mener framdeles du må tenke forbi det og på "hva du har lyst på". Følg magefølelsen, de var flotte valper begge to - men det er DU som skal bo med den. Og glem ikke at uansett hvem du velger så blir du og bikkja to gode venner uansett :whistle: Såpass like var de, og såpass godt kom du overens med dem begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dina var underbitt når jeg kjøpte henne, ganske tydelig også - dette rettet seg før tannfelling faktisk - dette fordi kjeven til valper vokser ujevnt. Dina har ikke gitt bittfeil til noen av sine valper, det ligger heller ikke på linjene.

Det er det som er det interessante her - finnes det bittfeil på linjene så skal du under ingen omstendigheter velge en valp med bittfeil da er sjansene store for at det forblir.

To tenner underbitt kan lett rette seg under tannfelling så det ville jeg ikke stresset så mye med om den valpen ellers var den jeg virkelig ønsket meg. Om jeg bare ønsket meg den som var best eksteriørt og den var den med perfekt bitt så ville jeg gått for den. I alle fall om valpene ellers er jevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My hadde også en tann eller to som "gikk over" de andre tennene. Det rettet på seg av seg selv på ganske kort tid, så jeg vil tro det er ganske vanlig på valper? My har ikke underbitt og det er ikke bittfeil på linjene såvidt jeg vet, selv om linjene hennes har en tendens til å gi litt kortere snutepartier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...