Gå til innhold
Hundesonen.no

Funksjonsanalyse


Aussieglis

Recommended Posts

Ok, nå pleier jeg å være med på å arrangere MH bl.a., og jeg kjenner jeg blir bittelitt oppgitt over holdningen din. For, man kan ikke forvente å regnes som påmeldt før man faktisk har meldt seg på. Før den tid har du ikke noe "krav" på minimumsinfo utover det som står på NKK's terminliste. Det blir arrangert få MH'er antageligvis av samme grunn som at "vi" (min klubb) ikke arrangerer flere - mye jobb på få personer hver eneste gang, og tro det eller ei, også folk som arrangerer tester og stevner har annet å fylle helgene sine med enn hundegreier sånn innimellom. Og det såkalte kameraderiet du tror du ser, det kan jo være ganske enkelt fordi at disse kameradene faktisk MELDER seg på?

Her i nord er det også fryktelig dyrt å ha MH, det går stort sett i minus hver gang. Derfor blir det ikke holdt så mange og de klubbene som har det gjør det stort sett fordi de har en ok økonomi så de tåler å gå litt i minus på det. En annen ting er, som du 2ne sier; det er mye arbeid på få personer, og her oppe er det de samme personene hver gang som fikser, ordner og står 10-12 timer hver dag fredag-søndag i skogen for at folk skal få testet/beskrevet hundene sine. Det sier seg selv at en ikke orker å gjøre det 4-5 helger på en kort sommersesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i nord er det også fryktelig dyrt å ha MH, det går stort sett i minus hver gang. Derfor blir det ikke holdt så mange og de klubbene som har det gjør det stort sett fordi de har en ok økonomi så de tåler å gå litt i minus på det. En annen ting er, som du 2ne sier; det er mye arbeid på få personer, og her oppe er det de samme personene hver gang som fikser, ordner og står 10-12 timer hver dag fredag-søndag i skogen for at folk skal få testet/beskrevet hundene sine. Det sier seg selv at en ikke orker å gjøre det 4-5 helger på en kort sommersesong.

Det er ofte slik her på østlandet også. Liten sjangs for å gå i pluss, med mindre klubben har egne figuranter og testleder som er utdannet, som også gjør dette på dugnad uten dekning av kjøreutgifter mm. Beskriverne koster jo endel. I klubben til meg og 2ne så ordner den samme gjengen alt, alle gangene. Vi legger ned mye tid å jobb og bruker da hele helga vår på andre sine hunder, både fordi vi er genuint interesert i testing av hund og fordi vi synes det er gøy. Men når noen da påstår at: "blir litt sånn kameraderi. Du må liksom være "inne i miljøet" og nesten lage muntlige avtaler for å få vært med. " kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt..

Det er nok slik at noen oppdrettere planlegger og melder på sine hunder i god tid før testen, ja opp til ett halvt år før testen, og at det da kan bli litt vanskelig å komme med ser jeg. Men hva med å være ute i god tid, sende påmelding til riktig adresse. Og følge opp når det begynner å nærme seg. Det gjør iallfall jeg når jeg melder meg på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli så oppgitt du bare vil. Jeg som deltaker har faktisk et liv utenom hund, og jeg må ha mulighet til å planlegge i forveien. Området hvor MH-er holdes er en drøy halvtimes kjøring utenfor byen. Når man da skal være der hele dagen krever det at jeg får sjans til å planlegge - jeg har jo like lyst som dere/arrangørene å få kartlagt mentaliteten. Alt koster penger i verden, dere trenger ikke komme med sårede fortellinger og forvente at jeg skal bli overrasket. Det gjelder som jeg har blitt fortalt - spesielt her i nord - da flybilletter koster mucho. Men sett på en annen måte, man kunne jo gjerne fått flere MH-deltakere hvis man var mer "kundevennlig"? Eller er det umulig å få MH-tester til å gå opp i opp rent økonomisk?

Er forøvrig ganske brennsikker på at jeg ikke hadde fått svar på noe mail om jeg la til registreringsnummeret i forhold til alt det andre av informasjon jeg skrev (navn, mobilnummer, hundens navn etc.) - altså noe liknende som Argyros skriver om.

Så til neste gang får man ringe med en gang da.... Synd at det står en mailadresse når man ikke får noe info fra den. Uansett om det er offisielt eller uoffisielt - står det en mailadresse under kontakt på ei liste som er tilgjengelig for offentligheten - så forventer man at man får svar fra den. Enkelt og greit. Nå har jeg jo "lært" og kommer til å ringe neste gang, men det vet jo nødvendigvis ikke andre som har lyst å delta på MH, ikke kjenner til disse "uskrevne" regler og ikke er i det mest hardbarka hundemiljøet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli så oppgitt du bare vil. Jeg som deltaker har faktisk et liv utenom hund, og jeg må ha mulighet til å planlegge i forveien. Området hvor MH-er holdes er en drøy halvtimes kjøring utenfor byen. Når man da skal være der hele dagen krever det at jeg får sjans til å planlegge - jeg har jo like lyst som dere/arrangørene å få kartlagt mentaliteten. Alt koster penger i verden, dere trenger ikke komme med sårede fortellinger og forvente at jeg skal bli overrasket. Det gjelder som jeg har blitt fortalt - spesielt her i nord - da flybilletter koster mucho. Men sett på en annen måte, man kunne jo gjerne fått flere MH-deltakere hvis man var mer "kundevennlig"? Eller er det umulig å få MH-tester til å gå opp i opp rent økonomisk?

Man får bare ha med så og så mange hunder per dag (8-10). Og det fylles stort sett opp med ventelister. Så selv med fulle lister så går det i minus, desverrre. Da må man i såfall ta en del mer per hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...