Gå til innhold
Hundesonen.no

Å komme ingang med klikker trening

Red Merle

Recommended Posts

I dag har jeg kjøpt en klikket . hihi.. har planlagt dette lenge.. lest litt .. men har aldri kommet så lang at ejg har kjøpt en klikker.

Spørsmålet er:

Hvordan introduserer jeg klikkeren for hunden min?

bruker man kommandoer?

Foreksempel at man sier sitt , lagr klikke lyd og gir en godbot.

Eller skal man bare så å henge til hunen setter seg av seg selv? Hva er vitsen da ? når hunden skal sette seg på kommando.

(sto ikke noe om dette i boka)

Hvoedan kan jeg se at hunden skjønner tegninga ?

Og det er sånn at man ikke skal kjefte, rykke eller korrigere hunden når det gjør feil?

Er litt forvirret nå.. men gleder meg me då komme i gang. Hva gjør manikke får å lære hunden å gå pent i bånd.

Glemte å spørre om jeg kan bruke stemmen sammen med klikkeren F.eks når hunden setter seg , så kommer klikke lyden, godbiten og et bra fra meg.. er det rett eller feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så god peilig da, men jeg introduserte klikkeren for henne ved å klikke, bare klikke i begynnelse uten at hun gjør noe spesielt, og så gi godbit hver gang, f.eks. hvis hun klør seg eller legger seg ned så kan du klikke.

Først når hun er vant med klikkeren og vet hva lyden betyr kan du begynne å trene med henne med klikkeren ellers blir hun bare forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du lære inn en betinget forsterker. En betinget fosterker forteller at en belønning (den primære (ubetingede) forsterkeren er på vei). Det du gjør er å klikke og belønne (uten å gi kommando!), og lære hunden å assosiere klikk med belønnng. Altså kan du belønne meget presist. Klikk og belønn når hunden ser på deg, sitter seg frivilig, følger etter deg, er på vei mot deg osv, slik at hunden lærer at klikk = belønning uansett situasjon. Når den er lært inn kan du begynne treningen! Klikk for atferd du vl ha. Du kan enten "fange" atferd (klikke når hunden tilbyr atferden du vil ha), shape den inn, bruke target og hvis ingen av delene er mulig - så kan du lokke hunden (grøss).

I klikkertrening bruker vi positiv forsterkning og negativ straff. Altså vi belønner de små og store tingene hundene gjør rett, og fjerner en gode som straff. Ignorering av uønsket atferd kan kun brukes hvis vi har kontroll over situasjonen og hunden (altså man kan ikke overse hunden hvis den kan løpe bort og leke med andre hunder som selvforsterkning, eller å overse at den spiser fra bosset, men vi fjerner altså en gode (tar hunden vekk fra bosspannet eller bosspannet vekk fra hunden, og belønner riktig atferd).

Å lære inn en kommando: Først kan du gjøre som jeg sa over, enten shape, fange atferd eller bruke target for å få hunden til å tilby atferden. Når du gjentatte ganger belønner den samme atferden vil hunden forstå hva du belønner, og tilby atferden oftere. Da kan du begynne å legge på kommando. Ta f.eks sitt. når du har belønnet at hunden sitter mange ganger vil den sikkert sitte raskt neste gang du trener, og da sier du "sitt" når hunden holder på å sitte.

Så prøver du å si "sitt" en gang når hunden står, og dersom du har gjort de første trinnene riktig vil hunden sette seg. Gjenta dette noen ganger, og så begynner du å vekselsvis klikke når hunden sitter seg frivillig, og noen ganger bare når du gir kommandoen. Så kan du gradvis kutte ut helt å beløne når hunden setter seg frivillig. Men noen atferder som er frvillige kan du fortsette å klikke både uten at du har gitt kommando, og når du har gitt kommando (f.eks kontakt og innkalling).

Man skal kke kjefte, rykke eller korrigere hunden når den gjør feil (det er ikke klikkertrening), men belønne det som er riktig :wink:

Glemte å spørre om jeg kan bruke stemmen sammen med klikkeren F.eks når hunden setter seg , så kommer klikke lyden, godbiten og et bra fra meg.. er det rett eller feil?

Ja, det kan du, men bra vil ikke ha noen effekt siden den ikke følges av noen forsterkning :wink:

Benedicte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen skal du gjøre som "Wheaten terrier" sa :wink: Klikke-belønn, klikke-belønn osv.. slik skjønner hunden at et "klikk" betyr at nå er det en godbit/leke på vei...

Etter du har gjort dette mange ganger og du tror hunden din har skjønt poenget, kan du teste det ved å klikke en gang når hunden din ser vekk.. Om hunden snur seg med èn gang har han trolig skjønt poenget :wink:

Så kan du sette igang me klikkertrening.. Vil bare si først at i klikkertrening er det ingen straff, kjefting eller korrigeringer :)

Når du skal lære inn en ny ting som f.eks sitt, kan du sitte å følge med på hunden.. Etter en stund vil trolig hunden sette seg, og du klikker-belønner.. Hunden vil kanskje ikke skjønne noe som helst av dette, men kanskje han tenker over hva det var han gjorde som utløste klikket. Da vil han kanskje sette seg igjen, og du klikker-belønner..

Etter en del repetisjoner av dette har nok hunden din tatt poenget, og skjønner at det lønner seg å sitte ned :D Da kan du legge på en kommando.. f.eks: hunden setter seg fordi den vet at da kommer det godbit. Akkurat i det den setter seg, sier du "sitt", klikker og belønner:-)

Altså.. når du skal lære noe nytt, skal du være passiv og fange opp det du vil ha hos hunden din.. Og dette gjør du med klikkeren :P Når hunden din senere har blitt "klikkerlur" og du skal lære inn nye øvelser, så vil den sikkert prøve masse forskjellige ting for å få godbiten/leken..

Jeg pleier å bruke stemmen min når jeg trener med Sico :wink: Men dette er ikke noen belønning da, det er mer bare fordi jeg føler det er naturlig også girer jeg han litt opp :wink:

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du lære inn en betinget forsterker. En betinget fosterker forteller at en belønning (den primære (ubetingede) forsterkeren er på vei). Det du gjør er å klikke og belønne (uten å gi kommando!), og  lære hunden å assosiere klikk med belønnng. Altså kan du belønne meget presist. Klikk og belønn når hunden ser på deg, sitter seg frivilig, følger etter deg, er på vei mot deg osv, slik at hunden lærer at klikk = belønning uansett situasjon. Når den er lært inn kan du begynne treningen! Klikk for atferd du vl ha. Du kan enten "fange" atferd (klikke når hunden tilbyr atferden du vil ha), shape den inn, bruke target og hvis ingen av delene er mulig - så kan du lokke hunden (grøss).

I klikkertrening bruker vi positiv forsterkning og negativ straff. Altså vi belønner de små og store tingene hundene gjør rett, og fjerner en gode som straff. Ignorering av uønsket atferd kan kun brukes hvis vi har kontroll over situasjonen og hunden (altså man kan ikke overse hunden hvis den kan løpe bort og leke med andre hunder som selvforsterkning, eller å overse at den spiser fra bosset, men vi fjerner altså en gode (tar hunden vekk fra bosspannet eller bosspannet vekk fra hunden, og belønner riktig atferd).

Å lære inn en kommando: Først kan du gjøre som jeg sa over, enten shape, fange atferd eller bruke target for å få hunden til å tilby atferden. Når du gjentatte ganger belønner den samme atferden vil hunden forstå hva du belønner, og tilby atferden oftere. Da kan du begynne å legge på kommando. Ta f.eks sitt. når du har belønnet at hunden sitter mange ganger vil den sikkert sitte raskt neste gang du trener, og da sier du "sitt" når hunden holder på å sitte.

Så prøver du å si "sitt" en gang når hunden står, og dersom du har gjort de første trinnene riktig vil hunden sette seg. Gjenta dette noen ganger, og så begynner du å vekselsvis klikke når hunden sitter seg frivillig, og noen ganger bare når du gir kommandoen. Så kan du gradvis kutte ut helt å beløne når hunden setter seg frivillig. Men noen atferder som er frvillige kan du fortsette å klikke både uten at du har gitt kommando, og når du har gitt kommando (f.eks kontakt og innkalling).

Man skal kke kjefte, rykke eller korrigere hunden når den gjør feil (det er ikke klikkertrening), men belønne det som er riktig :wink:  

Ja, det kan du, men bra vil ikke ha noen effekt siden den ikke følges av noen forsterkning :wink:

Benedicte :wink:

hehe.. Okey så fikk du to lange svar :D hehe.. Så ikke svaret ditt før jeg allerede hadde svart :wink: Jaja :) Litt morsomt at vi quotet akkurat det samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å kjøpe "Klikkertrening for din hund." Ikke begynne med klikkeren helt på egen hånd, da tror jeg det er ganske mye du går glipp av :D

Jepp. :) Kjøp boken og bli hektet :P Heldigvis slipper du vente lenge på oppfølgeren som kommer 10. desember *venteventevente*

Lykke til. Klikker er GØY! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, takk for 2 lange svar og mange korte . Har blitt litt klokere nå..

jeg skal kjøpe boken etterhvert(må spare litt først). Har sagt til mange at jeg ønekser meg den til jul.. så da får vi se. jeg gleder meg sikelig til å komme igang. Kanskje endelig ka få vent av geisha med drainga si..

Har prøvd alt unntatt klikker trening (og bruk av vold, men det kommer IKKE på tale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• I helgen deltok Lilje på sin aller første blodsporprøve, etter å ha gått to-tre treningsspor 😅 Her har vi virkelig skyhøye ambisjoner Vi deltok egentlig mest for turen sin del, hun er en utrolig usikker hund både når det gjelder fremmede mennesker og andre hunder, og jeg tenkte en sånn setting kunne være en fin trening for henne. Det jeg var mest redd for var at hun skulle utagere på dommer og sporlegger, men hun kunnen virkelig ikke brydd seg mindre. Når sporsela kommer på er hun på jobb, og å gå spor er tydeligvis morsommere enn usikkerheten på fremmede. Virkelig morsomt å se selvtilliten komme frem i sporet, og vanskelig terreng er heller ingen hindring, selv om hun er en ganske liten hund. Hun brøyter seg frem gjennom tette kratt og nærmest svømmer over myr for å få følge sporet 😅 Treningssporene har bare vært rundt en time gamle, 50-100 meter uten vinkel og opphold, så et prøvespor ble som forventet litt i vanskeligste laget for henne. Men super trening, og fine kritikker: Kritikk lørdag: "Trivelig hund med stor motor. Dessverre går ekvipasjen av sporet i blodoppholdet." Kritikk søndag: "Meget god start. Følger sporet godt frem til vinkel. Tempo fint innledende, men øker gradvis. Ekvipasjen brytes av dommer når de går av og ikke finner tilbake."  Så her er det absolutt noe å jobbe videre med  Søndag var det for så vidt ingen andre i åpen klasse som kom til sporslutt heller, så vi var i godt selskap 
    • https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...