Gå til innhold
Hundesonen.no

Å komme ingang med klikker trening

Red Merle

Recommended Posts

I dag har jeg kjøpt en klikket . hihi.. har planlagt dette lenge.. lest litt .. men har aldri kommet så lang at ejg har kjøpt en klikker.

Spørsmålet er:

Hvordan introduserer jeg klikkeren for hunden min?

bruker man kommandoer?

Foreksempel at man sier sitt , lagr klikke lyd og gir en godbot.

Eller skal man bare så å henge til hunen setter seg av seg selv? Hva er vitsen da ? når hunden skal sette seg på kommando.

(sto ikke noe om dette i boka)

Hvoedan kan jeg se at hunden skjønner tegninga ?

Og det er sånn at man ikke skal kjefte, rykke eller korrigere hunden når det gjør feil?

Er litt forvirret nå.. men gleder meg me då komme i gang. Hva gjør manikke får å lære hunden å gå pent i bånd.

Glemte å spørre om jeg kan bruke stemmen sammen med klikkeren F.eks når hunden setter seg , så kommer klikke lyden, godbiten og et bra fra meg.. er det rett eller feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så god peilig da, men jeg introduserte klikkeren for henne ved å klikke, bare klikke i begynnelse uten at hun gjør noe spesielt, og så gi godbit hver gang, f.eks. hvis hun klør seg eller legger seg ned så kan du klikke.

Først når hun er vant med klikkeren og vet hva lyden betyr kan du begynne å trene med henne med klikkeren ellers blir hun bare forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du lære inn en betinget forsterker. En betinget fosterker forteller at en belønning (den primære (ubetingede) forsterkeren er på vei). Det du gjør er å klikke og belønne (uten å gi kommando!), og lære hunden å assosiere klikk med belønnng. Altså kan du belønne meget presist. Klikk og belønn når hunden ser på deg, sitter seg frivilig, følger etter deg, er på vei mot deg osv, slik at hunden lærer at klikk = belønning uansett situasjon. Når den er lært inn kan du begynne treningen! Klikk for atferd du vl ha. Du kan enten "fange" atferd (klikke når hunden tilbyr atferden du vil ha), shape den inn, bruke target og hvis ingen av delene er mulig - så kan du lokke hunden (grøss).

I klikkertrening bruker vi positiv forsterkning og negativ straff. Altså vi belønner de små og store tingene hundene gjør rett, og fjerner en gode som straff. Ignorering av uønsket atferd kan kun brukes hvis vi har kontroll over situasjonen og hunden (altså man kan ikke overse hunden hvis den kan løpe bort og leke med andre hunder som selvforsterkning, eller å overse at den spiser fra bosset, men vi fjerner altså en gode (tar hunden vekk fra bosspannet eller bosspannet vekk fra hunden, og belønner riktig atferd).

Å lære inn en kommando: Først kan du gjøre som jeg sa over, enten shape, fange atferd eller bruke target for å få hunden til å tilby atferden. Når du gjentatte ganger belønner den samme atferden vil hunden forstå hva du belønner, og tilby atferden oftere. Da kan du begynne å legge på kommando. Ta f.eks sitt. når du har belønnet at hunden sitter mange ganger vil den sikkert sitte raskt neste gang du trener, og da sier du "sitt" når hunden holder på å sitte.

Så prøver du å si "sitt" en gang når hunden står, og dersom du har gjort de første trinnene riktig vil hunden sette seg. Gjenta dette noen ganger, og så begynner du å vekselsvis klikke når hunden sitter seg frivillig, og noen ganger bare når du gir kommandoen. Så kan du gradvis kutte ut helt å beløne når hunden setter seg frivillig. Men noen atferder som er frvillige kan du fortsette å klikke både uten at du har gitt kommando, og når du har gitt kommando (f.eks kontakt og innkalling).

Man skal kke kjefte, rykke eller korrigere hunden når den gjør feil (det er ikke klikkertrening), men belønne det som er riktig :wink:

Glemte å spørre om jeg kan bruke stemmen sammen med klikkeren F.eks når hunden setter seg , så kommer klikke lyden, godbiten og et bra fra meg.. er det rett eller feil?

Ja, det kan du, men bra vil ikke ha noen effekt siden den ikke følges av noen forsterkning :wink:

Benedicte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen skal du gjøre som "Wheaten terrier" sa :wink: Klikke-belønn, klikke-belønn osv.. slik skjønner hunden at et "klikk" betyr at nå er det en godbit/leke på vei...

Etter du har gjort dette mange ganger og du tror hunden din har skjønt poenget, kan du teste det ved å klikke en gang når hunden din ser vekk.. Om hunden snur seg med èn gang har han trolig skjønt poenget :wink:

Så kan du sette igang me klikkertrening.. Vil bare si først at i klikkertrening er det ingen straff, kjefting eller korrigeringer :)

Når du skal lære inn en ny ting som f.eks sitt, kan du sitte å følge med på hunden.. Etter en stund vil trolig hunden sette seg, og du klikker-belønner.. Hunden vil kanskje ikke skjønne noe som helst av dette, men kanskje han tenker over hva det var han gjorde som utløste klikket. Da vil han kanskje sette seg igjen, og du klikker-belønner..

Etter en del repetisjoner av dette har nok hunden din tatt poenget, og skjønner at det lønner seg å sitte ned :D Da kan du legge på en kommando.. f.eks: hunden setter seg fordi den vet at da kommer det godbit. Akkurat i det den setter seg, sier du "sitt", klikker og belønner:-)

Altså.. når du skal lære noe nytt, skal du være passiv og fange opp det du vil ha hos hunden din.. Og dette gjør du med klikkeren :P Når hunden din senere har blitt "klikkerlur" og du skal lære inn nye øvelser, så vil den sikkert prøve masse forskjellige ting for å få godbiten/leken..

Jeg pleier å bruke stemmen min når jeg trener med Sico :wink: Men dette er ikke noen belønning da, det er mer bare fordi jeg føler det er naturlig også girer jeg han litt opp :wink:

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du lære inn en betinget forsterker. En betinget fosterker forteller at en belønning (den primære (ubetingede) forsterkeren er på vei). Det du gjør er å klikke og belønne (uten å gi kommando!), og  lære hunden å assosiere klikk med belønnng. Altså kan du belønne meget presist. Klikk og belønn når hunden ser på deg, sitter seg frivilig, følger etter deg, er på vei mot deg osv, slik at hunden lærer at klikk = belønning uansett situasjon. Når den er lært inn kan du begynne treningen! Klikk for atferd du vl ha. Du kan enten "fange" atferd (klikke når hunden tilbyr atferden du vil ha), shape den inn, bruke target og hvis ingen av delene er mulig - så kan du lokke hunden (grøss).

I klikkertrening bruker vi positiv forsterkning og negativ straff. Altså vi belønner de små og store tingene hundene gjør rett, og fjerner en gode som straff. Ignorering av uønsket atferd kan kun brukes hvis vi har kontroll over situasjonen og hunden (altså man kan ikke overse hunden hvis den kan løpe bort og leke med andre hunder som selvforsterkning, eller å overse at den spiser fra bosset, men vi fjerner altså en gode (tar hunden vekk fra bosspannet eller bosspannet vekk fra hunden, og belønner riktig atferd).

Å lære inn en kommando: Først kan du gjøre som jeg sa over, enten shape, fange atferd eller bruke target for å få hunden til å tilby atferden. Når du gjentatte ganger belønner den samme atferden vil hunden forstå hva du belønner, og tilby atferden oftere. Da kan du begynne å legge på kommando. Ta f.eks sitt. når du har belønnet at hunden sitter mange ganger vil den sikkert sitte raskt neste gang du trener, og da sier du "sitt" når hunden holder på å sitte.

Så prøver du å si "sitt" en gang når hunden står, og dersom du har gjort de første trinnene riktig vil hunden sette seg. Gjenta dette noen ganger, og så begynner du å vekselsvis klikke når hunden sitter seg frivillig, og noen ganger bare når du gir kommandoen. Så kan du gradvis kutte ut helt å beløne når hunden setter seg frivillig. Men noen atferder som er frvillige kan du fortsette å klikke både uten at du har gitt kommando, og når du har gitt kommando (f.eks kontakt og innkalling).

Man skal kke kjefte, rykke eller korrigere hunden når den gjør feil (det er ikke klikkertrening), men belønne det som er riktig :wink:  

Ja, det kan du, men bra vil ikke ha noen effekt siden den ikke følges av noen forsterkning :wink:

Benedicte :wink:

hehe.. Okey så fikk du to lange svar :D hehe.. Så ikke svaret ditt før jeg allerede hadde svart :wink: Jaja :) Litt morsomt at vi quotet akkurat det samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å kjøpe "Klikkertrening for din hund." Ikke begynne med klikkeren helt på egen hånd, da tror jeg det er ganske mye du går glipp av :D

Jepp. :) Kjøp boken og bli hektet :P Heldigvis slipper du vente lenge på oppfølgeren som kommer 10. desember *venteventevente*

Lykke til. Klikker er GØY! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, takk for 2 lange svar og mange korte . Har blitt litt klokere nå..

jeg skal kjøpe boken etterhvert(må spare litt først). Har sagt til mange at jeg ønekser meg den til jul.. så da får vi se. jeg gleder meg sikelig til å komme igang. Kanskje endelig ka få vent av geisha med drainga si..

Har prøvd alt unntatt klikker trening (og bruk av vold, men det kommer IKKE på tale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...