Gå til innhold
Hundesonen.no

Svømming og drektighet


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Jeg har begrenset Talli og bading nå de første ukene etter parring, men hun har fått være med å se på.

Som delvis badeand så syns jo hun det er helt forferdelig.

Jeg vet jeg har blitt fortalt dette med bading og drektighet, men finner ikke noe i noen av bøkene mine.

Er det noen som har ett sikkert svar på hva som er do/do not når det kommer til parrete tisper og bading? Når "lukker" de seg igjen?

Det ideele er jo at hun hadde fått den trimmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste lett etter info om det samme i mine bøker uten å bli noe klokere. Men det jeg er blitt fortalt er at det er spesielt viktig de siste 2 ukene å unngå bading da infeksjonsfaren er størst den perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har i det siste lett etter info om det samme i mine bøker uten å bli noe klokere. Men det jeg er blitt fortalt er at det er spesielt viktig de siste 2 ukene å unngå bading da infeksjonsfaren er størst den perioden?

Ja det er naturlig rett etter løpetiden iallefall. Om du har kjent "inni" en tispe som er klar så er de ganske åpen innover i forhold til det som er normalt.

Men jeg lurer litt på når det egentlig er sikkert for de å bade igjen. Lurer litt på å ringe veterinæren i morgen egentlig og høre. Om den rette veterinæren er der så har hun litt ekstra utdannelse innen reproduksjon.

Syns det er synd om Talli skal gå glippa av den fine trimmen når det er varmt ute.

Jeg har funnet dette på andre forum:

Hei, Jeg har drektige tisper flere sommere på rad. Etter å ha rådført meg både andre oppdrettere samt veterinær lot jeg tispene få bade fram til ca dag 50. Dette pga av at livmoren åpner seg. Bading og svømming er fin morsjon for en drektig tispe i sommervarmen. Lykke til med den drektige:)

Det blir vel med hunder som med mennesker, bading sent under svangerskapet frarådes...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er naturlig rett etter løpetiden iallefall. Om du har kjent "inni" en tispe som er klar så er de ganske åpen innover i forhold til det som er normalt.

Men jeg lurer litt på når det egentlig er sikkert for de å bade igjen. Lurer litt på å ringe veterinæren i morgen egentlig og høre. Om den rette veterinæren er der så har hun litt ekstra utdannelse innen reproduksjon.

Syns det er synd om Talli skal gå glippa av den fine trimmen når det er varmt ute.

Jeg har funnet dette på andre forum:

Du får si ifra om du finner ut av det. Jeg har ikke turt å ta sjansen enda (3 uker siden paring) men får litt vondt av badedyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Du får si ifra om du finner ut av det. Jeg har ikke turt å ta sjansen enda (3 uker siden paring) men får litt vondt av badedyret.

Også fant jeg denne nå..

Hi Lauren

With respect to the exercise, a female will regulate herself and will stop when she becomes tired. Providing you are not forcing her to exercise and she is already used to this type of activity, it is actually healthy that she remain in shape and active. You will notice as she gets further along in the pregnancy, she will slow down on her own. Of course if you see her in any type of stress or getting over heated, it would be best to bring her in and get her cooled off asap.

The possible pesticides and other toxins are a VERY big concern. This is particularly dangerous for your pregnant female and her unborn puppies but it's also dangerous for your other dogs as well. Pesticides and toxins can cause all sorts of birth defects and complications in the pregnancy. Pesticides have been linked to many different cancers and illnesses in both people and animals.

You need to treat a pregnant dog as you would a pregnant person; any insult to the growing fetuses can cause birth defects.

So, unless you know what is actually in that water, I wouldn't allow any of the dogs to swim in there and especially your pregnant girl.

I would suggest contacting your city/town hall and asking for a water test kit to check the chemical and bacterial levels. They may be able to tell you how safe the water is for your dogs. High levels of bacteria can be deadly as well so it's best to have things checked out.

Please let us know if you have any further question

Man bli jo usikker. Nå er jeg ganske sikker på at vannet hvor vi bader er ett av de reneste jeg noen gang har badet i.

Nei blir koko av alle de forsjellige tingene på nett, så jeg tror jeg ringer veterinær med litt innsyn i reproduksjon i morgen. Håpte bare noen her inne kanskje hadde undersøkt det grundig før meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fikk svar fra en dyrepleier jeg kjenner som jobber på NVH, og hun er oppdretter selv.

Hun kunne ikke se problemet ved å la tispene bade. Så Talli fikk lov til å svømme i dag hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tatt i betrakning av at gravide kvinner bader i både ferskvann, saltvann og baseng så kan jeg ikke for mitt bare liv se for meg at å bade burde være ett problem for drektige tisper :whistle: - tror kanskje at det å måtte se på at andre bader er en langt større påkjenning. *ler*

Tipper Talliban var glad for en dukkert i dag jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...