Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leve med en mynde

Flyfilla

Recommended Posts

Skrevet

Nå er du bare slem! :)

Nei, det er hun ikke for tenk...snøft...

Edit: Se de små potene da... Også den lille nesen :) Og ørene, som sikkert er silkemyke. *sukk*

Ja, de ER silkemyke, jeg har kjent på dem :)

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Nei, det er hun ikke for tenk...snøft...

Ja, de ER silkemyke, jeg har kjent på dem :)

Slemme begge to *furte* Æsj, æsj, æsj. Kan du ikke si at alle tispene er bestilte da, så jeg ikke faller for fristelsen?

Skrevet

Kan du ikke si at alle tispene er bestilte da, så jeg ikke faller for fristelsen?

Kan godt si det, men da lyver jeg.... :)

Denne gangen er nok de brune gutta i høysetet skjønner'u :)

Skrevet

Klart du kan ha belger og mynde i lag. I lekemåte tror jeg belgere og mynder har mer til felles enn mine to raser som er boxer og saluki. Verken belgeren eller mynden er veldig fysisk når de leker. De liker å løpe sammen, nappe i hverandre, ja slik vanlig hundelek.

Boxeren min vil gjerne leke mer fysisk, sånn rulle rundt, bokse, knurre leke vet du. Det har salukien min brukt litt tid på å forstå. Nå hender det hun er med på den måten å leke på selv om hun som oftest forsøker å få boxere med på å løpe som gærninger rundt på et jorde.

Da jeg bestemte meg for saluki så satt jeg ikke å tenkte på hvilke raser som kunne passe meg og hva jeg kunne tilby en hund liksom. Jeg ville ha saluki dermed basta. Jeg viste at jeg kunne tilby en saluki omtrent det samme som boxeren får. Stort sett daglige turer i skog og mark ispedd litt miljøtrening og enkel lydighet innimellom.

Jeg tror at om du velger enmynde av den orientalske typen (saluki, azawakh, sloughi etc) vil du oppdage at mental trening som belgeren må ha en del av ikke er så viktig for mynden. Jeg merker godt at små økter medlydighet, godbitsøk eller andre mentale utfordringer ikke sliter ut mynden spesiellt mye. Ikke bryr hun seg så veldig om det heller. Godbitsøk liker hun forsåvidt. Men skal hun være 100% fornøyd så må hun få løpe løpe løpe. Boxeren min er kjempesliten etter at vi har vært på lydighetstrening mens lukisen lurer på hvor i all verden ble det av dagens tur??

Jeg syns min saluki er rar, sær, selvstendig, søt og har masse personlighet. Hun prater masse. Omtrent som romlingene fra barne TV i gamle dager. Hun er en dyktig skuespiller som raskt har lært seg hvilke strenger hun skal spille på for å oppnå det hun vil.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...