Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leve med en mynde

Flyfilla

Recommended Posts

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er hun ikke for tenk...snøft...

Ja, de ER silkemyke, jeg har kjent på dem :)

Slemme begge to *furte* Æsj, æsj, æsj. Kan du ikke si at alle tispene er bestilte da, så jeg ikke faller for fristelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan ha belger og mynde i lag. I lekemåte tror jeg belgere og mynder har mer til felles enn mine to raser som er boxer og saluki. Verken belgeren eller mynden er veldig fysisk når de leker. De liker å løpe sammen, nappe i hverandre, ja slik vanlig hundelek.

Boxeren min vil gjerne leke mer fysisk, sånn rulle rundt, bokse, knurre leke vet du. Det har salukien min brukt litt tid på å forstå. Nå hender det hun er med på den måten å leke på selv om hun som oftest forsøker å få boxere med på å løpe som gærninger rundt på et jorde.

Da jeg bestemte meg for saluki så satt jeg ikke å tenkte på hvilke raser som kunne passe meg og hva jeg kunne tilby en hund liksom. Jeg ville ha saluki dermed basta. Jeg viste at jeg kunne tilby en saluki omtrent det samme som boxeren får. Stort sett daglige turer i skog og mark ispedd litt miljøtrening og enkel lydighet innimellom.

Jeg tror at om du velger enmynde av den orientalske typen (saluki, azawakh, sloughi etc) vil du oppdage at mental trening som belgeren må ha en del av ikke er så viktig for mynden. Jeg merker godt at små økter medlydighet, godbitsøk eller andre mentale utfordringer ikke sliter ut mynden spesiellt mye. Ikke bryr hun seg så veldig om det heller. Godbitsøk liker hun forsåvidt. Men skal hun være 100% fornøyd så må hun få løpe løpe løpe. Boxeren min er kjempesliten etter at vi har vært på lydighetstrening mens lukisen lurer på hvor i all verden ble det av dagens tur??

Jeg syns min saluki er rar, sær, selvstendig, søt og har masse personlighet. Hun prater masse. Omtrent som romlingene fra barne TV i gamle dager. Hun er en dyktig skuespiller som raskt har lært seg hvilke strenger hun skal spille på for å oppnå det hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...