Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leve med en mynde

Flyfilla

Recommended Posts

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er hun ikke for tenk...snøft...

Ja, de ER silkemyke, jeg har kjent på dem :)

Slemme begge to *furte* Æsj, æsj, æsj. Kan du ikke si at alle tispene er bestilte da, så jeg ikke faller for fristelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan ha belger og mynde i lag. I lekemåte tror jeg belgere og mynder har mer til felles enn mine to raser som er boxer og saluki. Verken belgeren eller mynden er veldig fysisk når de leker. De liker å løpe sammen, nappe i hverandre, ja slik vanlig hundelek.

Boxeren min vil gjerne leke mer fysisk, sånn rulle rundt, bokse, knurre leke vet du. Det har salukien min brukt litt tid på å forstå. Nå hender det hun er med på den måten å leke på selv om hun som oftest forsøker å få boxere med på å løpe som gærninger rundt på et jorde.

Da jeg bestemte meg for saluki så satt jeg ikke å tenkte på hvilke raser som kunne passe meg og hva jeg kunne tilby en hund liksom. Jeg ville ha saluki dermed basta. Jeg viste at jeg kunne tilby en saluki omtrent det samme som boxeren får. Stort sett daglige turer i skog og mark ispedd litt miljøtrening og enkel lydighet innimellom.

Jeg tror at om du velger enmynde av den orientalske typen (saluki, azawakh, sloughi etc) vil du oppdage at mental trening som belgeren må ha en del av ikke er så viktig for mynden. Jeg merker godt at små økter medlydighet, godbitsøk eller andre mentale utfordringer ikke sliter ut mynden spesiellt mye. Ikke bryr hun seg så veldig om det heller. Godbitsøk liker hun forsåvidt. Men skal hun være 100% fornøyd så må hun få løpe løpe løpe. Boxeren min er kjempesliten etter at vi har vært på lydighetstrening mens lukisen lurer på hvor i all verden ble det av dagens tur??

Jeg syns min saluki er rar, sær, selvstendig, søt og har masse personlighet. Hun prater masse. Omtrent som romlingene fra barne TV i gamle dager. Hun er en dyktig skuespiller som raskt har lært seg hvilke strenger hun skal spille på for å oppnå det hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du sett på Hundlands? De har jakker ned i xxs: https://www.hundlands.com/en/collections/hundagare
    • Ikke bare du som var syk i jula. Det var også han med den andre hunden, som jeg ikke vil at min hund skal omgås. Så da fikk junior være med på juleselskap. Herlig 🎄❤️
    • Min første hund ble angrepet av naboens store aggressive hund. De betalte veterinæren, og jeg valgte å ikke anmelde. Tror bare det å få en ekstra-regning på denne måten, fikk de til å passe bedre på hunden sin. For det gjorde de 👍 Jeg tenker at en anmeldelse vil bli henlagt uansett. De har kanskje tatt lærdom av denne hendelsen?
    • For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...