Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksprogrammet

Superbikkja

Recommended Posts

Jeg sitter og prøver å få styr på bruksprogrammet :whistle: .

Har jeg skjønt det rett så er det (i D) sånn at alle må gjennom lydighet og budføring, også kan man velge mellom rundering, rapport og spor? Teller alle delene like mye, eller noen mer enn andre? Hva går budføringen ut på? Leste om det i reglene, men ikke så lett å danne seg et bilde ut fra dem, lettere om noen forklarer litt mindre "a4".Hva er "sluttsløyfa"? Sporoppsøket - hvor sender man ut hunden i forhold til hvor sporet begynner? I hvilken vinkel sender man hunden ut i oppsøket? Er det oppsøk eller setter man hunden rett på i D? Hvilken formasjon har sporet? Z? Hestesko? Hvordan vet man at sporet er slutt? Hvor langt er sporet i D?

Hvis folk har andre ting å legge til som er lurt å få med seg for en skikkelig nybegynner i bruks, sleng det på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og prøver å få styr på bruksprogrammet :whistle: .

Har jeg skjønt det rett så er det (i D) sånn at alle må gjennom lydighet og budføring, også kan man velge mellom rundering, rapport og spor? Teller alle delene like mye, eller noen mer enn andre? Hva går budføringen ut på? Leste om det i reglene, men ikke så lett å danne seg et bilde ut fra dem, lettere om noen forklarer litt mindre "a4".Hva er "sluttsløyfa"? Sporoppsøket - hvor sender man ut hunden i forhold til hvor sporet begynner? I hvilken vinkel sender man hunden ut i oppsøket? Er det oppsøk eller setter man hunden rett på i D? Hvilken formasjon har sporet? Z? Hestesko? Hvordan vet man at sporet er slutt? Hvor langt er sporet i D?

Hvis folk har andre ting å legge til som er lurt å få med seg for en skikkelig nybegynner i bruks, sleng det på :lol:

Budføring: Man sender hunden til figurant som står ca 50m unna. Man starter med at man tar kontakt med figuranten som hunden skal sendes til, også stiller man seg opp ved siden av hverandre. Så går fører med hunden koblet ca. 50m i anvist retning, og når man har gått strekningen gjør man en holdt og vender seg imot figuranten. Så sendes hunden på kommando til figurant, og skal innta utgangsstilling hos denne. Figurant sender så hunden tilbake til fører, og den skal komme inn i utgangsstilling igjen.

Du kan velge imellom spor eller rundering, da det ikke trener rapport i Norge idag. Spor/rundering teller like mye såvidt jeg vet, det er bare forskjellige spesialøvelser.

Det er ikke sporoppsøk i klasse D.

Sluttsløyfa er en sløyfe som signaliserer slutten på et spor.

Feltsøk er forresten også en del av bruks-programmet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har lest reglementet opp, ned og i mente, men det er så innmari tungvindt skrevet at jeg ikke klarer å holde styr på det...

Er det noen som vet om man får trekk hvis hunden ser på fører/veksler mellom gjenstand og fører ved dekkmarkering i sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har lest reglementet opp, ned og i mente, men det er så innmari tungvindt skrevet at jeg ikke klarer å holde styr på det...

Er det noen som vet om man får trekk hvis hunden ser på fører/veksler mellom gjenstand og fører ved dekkmarkering i sporet?

Det er kun i D du har med deg dommer i sporet, og du må ikke ha en hund som ligger perfekt og nistirrer på pinnen i bruks. Du kan like gjerne ha ståmarkering, så lenge det faktisk er en markering av pinnen og at dette vises, vet ikke om noen som har fått trekk for "skjønnhetsfeil". I tillegg er det du selv som legger sporet i D (300m, oftest i en hestesko med to vinkler), og du som dermed legger ned de tre pinnene.

I de øvrige klassene er du og bikkja alene i skogen, det er egentlig da det er viktigst at du har en markering som funker, slik at dere finner de 8 pinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budføring: Man sender hunden til figurant som står ca 50m unna. Man starter med at man tar kontakt med figuranten som hunden skal sendes til, også stiller man seg opp ved siden av hverandre. Så går fører med hunden koblet ca. 50m i anvist retning, og når man har gått strekningen gjør man en holdt og vender seg imot figuranten. Så sendes hunden på kommando til figurant, og skal innta utgangsstilling hos denne. Figurant sender så hunden tilbake til fører, og den skal komme inn i utgangsstilling igjen.

*klippe*

I klasse C er avstanden 100 m på budføringa. Bare sånn for å flisespikke litt.. :whistle:

Du er ikke nødt til å ha dekk/ståmarkering. Du trekker ikke mer ned med hund som apporterer pinnene så lenge den tar opp sporet med letthet igjen etter pinnen er avlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...