Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerorientert..


SiriEveline

Recommended Posts

For meg så tenker jeg at hunden er førerorientert når den konsentrerer seg om fører i lydighets situasjoner over tid, stress og med forstyrrelser. At hunden ikke følger med på alt annet rundt, men på fører.

Det er kanskje det andre vil kalle fokus/konsentrasjon ? Blir noe av det som Aya er inne på.

Som eks:

Toya er lett å trene med, hun er oppmerksom på meg og følger med. Bryr seg ikke om andre ting rundt og holder fokus på meg.

Amigo bare vimser, surrer og jeg må virkelig jobbe hardt for å holde på hans fokus - og skulle det dukke opp noe spennende rundt så er det håpløst. Vi har et godt stykke igjen med andre ord.

En ting er at hunden er lydig og setter seg å sitt kommando, men det er ikke dermed sagt at hunden følger med på eier. Om dere skjønner hva jeg mener. Litt vanskelig å forklare.

Jaktmessig så vil jeg kanskje slå førerorientert sammen med samarbeid med føre. At hunden langt der ute jakter sammen med fører. ( mot de hundene som er så selvstendige/egenrådige at de jakter selv ).

Føler ikke at det har noe med hvor langt unna hunden er på tur/jakt. ( nå har de fleste jakthunder god kontroll på hvor eier er - uten at det betyr noe ).

Ser på mine to at litt av det samme går igjen her, Toya er lettstyrt og vi samarbeider godt der ute, mens Amigo kan være litt mer egenrådig til tider. På Toya holder det å gå to-tre skritt til venstre så vinkler hun den veien. På Amigo må jeg gjerne legge til en kommando, vise med hånden etc

( nå er Amigo bare 2 år og ikke så mye trent enda - så noe kan selvsagt skyldes det også. Toya er 9 år og vi har vært et dream team like lenge så litt urettferdig å sammenlikne den egentlig, men grunnlaget er der ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva gammeldagse metoder måtte ha med dette temaet å gjøre. Sånn egentlig. Jeg ser hunder med god kontakt, uansett metode i både jakt og bruksmiljøer. Men førerorienteringen varierer jo utifra rase og linjer :getlost:

Å poenget var bare det at det er som regel de som bruker gammeldagse metoder (av de ikke så bra altså) som mener at hundens søk blir ødelagt hvis man ønsker å ha den inntil seg i vanlig situasjoner utenom jakt.

Men det er jo en helt egen diskusjon det der, som ikke passer her :ahappy:

Men nå har jeg igjen fått gleden tilbake, Tinka er en førerorientert hund. Med en gang jeg plukker opp en pinne (=spennende) så er hun med og er helt fokusert på den og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...