Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor får man skaffet seg en blandet rase valp?


Hundemannen

Recommended Posts

Antar at du mener en blandingshund. Blandingshunder kan du finne annonser på i f.eks. lokalavisen, eller på finn.no osv. Vil råde deg til å tenke litt på hvilke raser hunden er blanding av, og om disse rasene passer dere. Blir det en stor hund? Er det blanding av f.eks. border collie som gjerne kan bli veldig aktive? Vil du kunne regne med mye pelsstell? Osv. Du kan få med både gode og dårlige ting. Er foreldrene friske? Helst helsesjekket( f.eks. røntget, øyelyst, sjekket for aktuelle problemer innen rasene)? Har valpene blitt skikkelig sosialisert, eller vokser de opp i et fjøs? Virker foreldrene som trivelige hunder?

Rett og slett mange ting som er lurt å tenke på, uansett om man kjøper rasehund eller blandingshunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker en sånn Golden Retriver :getlost:

Men er det ikke sånn at renrasede hunder koster mer?

Renrasede koster noe mer, men da vet du at foreldrene er sjekket for sykdommer, og at de er friske(dette får du vite dersom du finner en seriøs oppdretter). Ulempen med blandingshunder, eller valper som selges billig fordi de ikke er registrert, er ofte at foreldrene kanskje ikke er helsesjekket, og da kan man være uheldig og ende opp med en syk hund. Eller noe helt annet enn man forventet seg, dersom den er blanding av to raser. Som oftest er det virkelig verdt det å betale de ekstra pengene for en renraset hund. Samt at man kan delta på valpeshow/utstillinger, noe som er kjempemorsomt, og lydighet/agility uten å måtte registrere den i nox-registeret.

Hvis man tenker på alle pengene man kommer til å bruke på hunden i løpet av 10-15 år, så er det verdt å kjøpe en hund for f.eks. 10 000 fra en seriøs oppdretter som vil hjelpe deg om du lurer på noe, og som helsesjekker foreldrene slik at valpen mest sannsynlig ikke bærer på noen alvorlige defekter. De aller fleste blandinger gjør heller ikke det, men det er en større risk hvis man ikke vet om foreldrene er helsesjekket, dessverre.

Håper dere finner en hund som passer for dere! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her ja :getlost:

Og det er faktisk sånn at det koster like mye å ha en blandingshund som en renraset (forutsatt at de er ganske like i størrelsene/matveien). Så om du betaler 10-12.000kr i engangsbeløp eller nedi 5-6.000kr er kun rundt 500kr i året (om hunden bare lever i 10år). Fra før av må du betale fór ca. 500kr i mnd, vaksiner ca. 1000kr i året og forsikring ca. 1500kr i året dvs at du allerede har årlige utgifter på nesten 10.000kr (blir jo en del utstyr også, godbiter osv) så hva er da 500kr ekstra?

Du får jo fordeler som mulighet til å stille ut hunden din, avle på den, bli champion i grener som lydighet og agility. Pluss at du som regel vet mye mer om hunden og dens stamtavle, samt at det finnes mye mer informasjon om en spesifikk rase, enn blandingshunder, nettopp fordi man aldri vet helt hva man får.

Men lykke til med valget! Hunder er fantastiske uansett hvordan de ser ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder begynner nå å bli så dyre at det nesten ikke "lønner seg" å kjøpe blanding lenger. Det er absolutt verdt å spytte i 2-3 tusen kroner mer for å få valp etter foreldre som har helsesjekker i orden (dvs HD, AD, øyelysning, kanskje mer) i forhold til å kjøpe en valp etter foreldre der selger ikke vet noe om helsen til hundene. Det er litt dyrt å sjekke HD osv, men det er en fæl sykdom å få - og den kan blandingshunder få i like stor grad som renrasete! Det finnes massevis av øyesykdommer også, og når foreldrene ikke er sjekket, aner man ikke om man kjøper valp etter syke foreldre eller ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...