Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen vanlig sak...


Vimsan

Recommended Posts

  • Svar 680
  • Created
  • Siste svar

Men klarer Økokrim å spore opp svindlerne på noen vis? Får dette noen konsekvenser for dem?

Litt kjedelig at de har så mye info om deg slik at de kanskje i fremtidig vil fortsette med å true deg. Ellers, vil jeg si som de andre her, knalltøft! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

TS har jo det beste trugsmålet vil jeg si. Hun har jo gått til økokrim med saken. Så maser dem og hun sier det så vil jeg tro dem ligger lavt. Eller så skjønner dem det og blir stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du fikk kontakt med damen som satte inn pengene første gangen, og fikk løst det! Regner med at det har vært lærerikt for flere enn meg å følge en slik sak litt videre, og ser hvordan det fungerer. "Ja men pengene skal jo settes inn på en norsk konto..."

Regner med at Økokrim tar kontakt med den andre som også har satt inn penger og venter på en liten sjarmis.

Godt gjort! Du skulle nesten fått en belønning for dette, minst en treretters!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klarer Økokrim å spore opp svindlerne på noen vis? Får dette noen konsekvenser for dem?

Litt kjedelig at de har så mye info om deg slik at de kanskje i fremtidig vil fortsette med å true deg. Ellers, vil jeg si som de andre her, knalltøft! :ahappy:

Ja, vet du... Dette her lurer jeg også på. Det kan da ikke bare slutte her med at Porsgrunnsdamen får igjen sine penger og ferdig med det?

Håper da økokrim drar dette lenger, får tak på svindlerne og satt en stopper for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg ser at tråden er flere måneder gammel, men jeg ble virkelig fengslet av den fra første side. Har sittet og lest i et par timer, minst!

Nå lurer jeg også veldig på.... hvordan gikk det med trådstarter og hvordan endte saken? Tok Økokrim/Politiet tak i saken og registrerte den i sine systemer, eller hva skjedde egentlig til slutt?

Det ble vel ikke liggende bare som noen papirer i en skuff, får jeg håpe? Det er jo sinnsykt viktig at det blir registrert hos politiet i deres registere! Syns egentlig det var svært merkelig at første henv. til politivakta ikke førte til at en finger ble løftet for å utlevere et anmeldelsesskjema til trådstarter i det minste...? Dersom jeg kommer inn på en politistasjon og mener meg utsatt for svindlere, så har jeg jo all rett til å kreve og få det anmeldt og registrert. Om ikke annet, så for å få et brev noen mnd senere med standardfrasen "Saken henlagt pga bevisets stilling".

Jeg dro til politiet og anmeldte noen for telefonsjikane en gang. Telefonterroren skjedde hver eneste helg, spesielt på natta, og holdt på i mange måneder. Jeg holdt på å bli sprø. Vedkommende satt bare og pustet i andre enden, sa aldri et ord. Etter kontakt med Telenor, fikk jeg beskjed om at det først måtte politianmeldes offisielt for at Telenor skulle kunne gå inn og spore navn og adr på vedkommende, og utlevere det.

Dette var, som alle skjønner, før nummervisningens tid og dagens display-telefoner! :)

Men uansett; samme hvor fillete politiet syns at saken er, så har man krav på å få skrive en offisiell anmeldelse i dag også!? Det syns jeg var utrolig merkelig at ikke politimannen gjorde først, han som var "ny" og satt alene på vakta på stasjonen den kvelden. Man lærer da litt grunnleggende før man settes i jobb...

Jeg syns det er fælt å lese hvor lite politiet kan eller gjør når man kommer til dem med en reell sak man trenger hjelp til! Blir nesten skremt jeg.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Först vill jag bara säga att jag beklagar att jag inte skrivit vad som skedde tillslut. Blev så sliten av hela upplägget och saken att jag blev kvalm bara vid tanken på det.

Jeg ser at tråden er flere måneder gammel, men jeg ble virkelig fengslet av den fra første side. Har sittet og lest i et par timer, minst!

Nå lurer jeg også veldig på.... hvordan gikk det med trådstarter og hvordan endte saken? Tok Økokrim/Politiet tak i saken og registrerte den i sine systemer, eller hva skjedde egentlig til slutt?

Det ble vel ikke liggende bare som noen papirer i en skuff, får jeg håpe? Det er jo sinnsykt viktig at det blir registrert hos politiet i deres registere! Syns egentlig det var svært merkelig at første henv. til politivakta ikke førte til at en finger ble løftet for å utlevere et anmeldelsesskjema til trådstarter i det minste...? Dersom jeg kommer inn på en politistasjon og mener meg utsatt for svindlere, så har jeg jo all rett til å kreve og få det anmeldt og registrert. Om ikke annet, så for å få et brev noen mnd senere med standardfrasen "Saken henlagt pga bevisets stilling".

Men uansett; samme hvor fillete politiet syns at saken er, så har man krav på å få skrive en offisiell anmeldelse i dag også!? Det syns jeg var utrolig merkelig at ikke politimannen gjorde først, han som var "ny" og satt alene på vakta på stasjonen den kvelden. Man lærer da litt grunnleggende før man settes i jobb...

Jeg syns det er fælt å lese hvor lite politiet kan eller gjør når man kommer til dem med en reell sak man trenger hjelp til! Blir nesten skremt jeg.... :wub:

Bra att du fick god underhållning iallafall :)

Det som skedde tillslut var alltså att jag kontaktade både banken min och ökokrim efter det negativa och ointresserade bemötandet jag fick av polisen, till trots för att jag hade massa värdefull information om flera personer som var inblandade i lureri-saken. Jag hade allt svart på vitt men eftersom polisen inte visste vad han skulle eller kunde göra så skulle jag bara vänta på att det sker mig något för då har jag rätt att komma och lägga in en anmälan :) . Tyckte det var väldigt dåligt gjort av polisen att lämna saken i mina händer när jag faktiskt bad om hjälp och råd.

Jag kontaktade då ökokrim som heldigvis var mycket intresserade och tacksamma över all den information jag hade och att jag kunde visa till ett helt nytt framgångssätt till dessa svindelfolken. Det blev ett stort möte för dem på ökokrim och de hade jag kontakt med ett par gånger tills de var säkra på vad som var det rätta att göra.

Till slut fick jag ju truende sms från dem som faktiskt sänd över pengar till mig. Vilket jag förstod då att dem också hade blivit lurade. Jag hade ett långt samtal med en av dem där jag förklarade att det inte är sant att jag har tagit livet av en valp eller gjort så att hon dama blivit inlagd på sjukhus. Och att jag heller inte har en taxvalp till salu.

Hon berättade att de hade blivit tillsagda att pusha mig så hårt dem bara kan eftersom det är mitt fel att en valp blitt drept och att det är jag som sitter på alla pengar och så vidare. Det hade även dem på "flygplatsen" gett dem information om.

Ja alltså jag kan ju säga kort sagt nu att saken blev anmäld, jag bad ökokrim att sätta fart och ta ut fingret ur munnen och ta över saken från mig för att jag inte orkar mer. De fick all min info jag hade och de gjorde därför en anmälan till polisen.

Dem som blivit lurade att sända mig pengar för att de trodde de skulle få en valp av mig har fått sina pengar tillbaks.

Det har vart lite av ett äventyr detta och jag måste säga att jag blev väldigt besviken på både polisen och på medmänskligheten.

Jag tror allt för gott om alla folk och hade aldrig tänkt att man kunde vara så ond. Men nu har jag fått se den sidan också och jag hoppas att många fått lära sig av detta äventyr som jag valt att dela med er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :) Jeg skjønner godt at du føler deg helt uttømt for energi etter noe sånt, det må jo være fryktelig å stå midt i det.

Kan jeg likevel få lov å spørre om en ting til...? :wub: (nysgjerrighet er en plagsom ting å ha) Jeg bare lurte på om du skrev noe avsluttende til svindlerene, en email eller noe, eller bare "tiet du dem ihjel" og så stoppet emailene fra de av seg selv?

Denne tråden er veldig lærerik for andre som havner i samme situasjon. Nå vet jeg at tråden finnes, og jeg skal passe på å linke til den hvis det er nye som kommer og spør fordi de lurer på noe ang. en valp de kan få "gratis" fra en utenlandsk annonse eller noe lignende.

Det er tydeligvis et STORT marked for dette i verden, for det kryr av slike hundevalp-annonser på nettet - ikke bare i Norge, men i mange, mange land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :) Jeg skjønner godt at du føler deg helt uttømt for energi etter noe sånt, det må jo være fryktelig å stå midt i det.

Kan jeg likevel få lov å spørre om en ting til...? :wub: (nysgjerrighet er en plagsom ting å ha) Jeg bare lurte på om du skrev noe avsluttende til svindlerene, en email eller noe, eller bare "tiet du dem ihjel" og så stoppet emailene fra de av seg selv?

Denne tråden er veldig lærerik for andre som havner i samme situasjon. Nå vet jeg at tråden finnes, og jeg skal passe på å linke til den hvis det er nye som kommer og spør fordi de lurer på noe ang. en valp de kan få "gratis" fra en utenlandsk annonse eller noe lignende.

Det er tydeligvis et STORT marked for dette i verden, for det kryr av slike hundevalp-annonser på nettet - ikke bare i Norge, men i mange, mange land!

Ja det tog väldigt på energin att stå mitt uppi det så på slutet ville jag bara koppla ur helt för jag kände att det blev för mycket tillslut.

Jag skrev inget avslut till dem nej, för efter varje gång jag skrev till dem så var det som att jag "erta" dem så dem blev mer "på" och både ökokrim och polisen anbefalte mig på det starkaste att kutte ut kontakten helt och inte svara dem eller skriva något med dem mer, gärna byta telefonnummer också. Och ja, det att jag inte svarade dem tillslut gjorde dem väääldigt stressade och det blev väldigt intenst in i det sista då de både pushade på mig andra folk som ringde och skrev truende sms till mig. Så jag valde tillslut att inte läsa dem mer för det tog för mycket av mina krafter och min "livskvalitet". Till slut förstod dem att jag inte tänker svara dem och ja, dem blev ju kontaktade av polisen så då viste dem väl att dem har blivit busted.

Ja, det är bara att visa denna tråden om det är något som verkar misstänksamt. Dessa startade ju med att skriva att de bodde i oslo, men stod ingenting om att valpen faktiskt hade sitt liv på spel osv. det var info som kom efter att jag skrev ett mail till dem för att jag ville veta mer. I tillägg så har jag ju funnit ut att dem driver med samma lureri fast med hästar. Och jag har lyckats spåra upp vem som är "ledaren" i det hela. Så ja... jag undrar hur dem klarar att sova om nätterna...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg fant linken til denne siden på et annet forum, og har registrert meg her for å kunne skrive et innlegg.

Jeg jobber med hundesmugling og etter hvert også med scam. Denne saken er typisk, men her har vi A. en svært oppegående ung dame som gjorde alt rett og B. et forum som støttet og hjalp til med til dels meget gode råd. Derfor endte dette også godt.

Nå har jeg et spørsmål til alle sone-deltakerne: Hvordan skal vi klare å spre informasjon om denne typen forbrytelser? Vi har et enormt mørketall når det gjelder smugling av og svindel med dyr. Dette er organisert kriminalitet. Noen tjener mye penger på dette, penger som kan brukes til mer omfattende forbrytelser.

Det er ikke nok at noen diskusjonsforum tar opp disse sakene og gjør medlemmene oppmerksomme på dem. Hvordan kan vi formidle disse kunnskapene til folk flest?

Vi kan selvsagt bruke media. Vi kan ta opp saken med politikerne, og be dem presse på politiet slik at en anmeldelse blir tatt på alvor.

Er det noen som har flere forslag? Scamming tar penger fra folk, men det er ikke noe problem for de ikke-eksisterende dyrene. Smugling er derimot et stort dyrevernsproblem, og dersom vi til slutt får inn rabies eller hunde-bendelorm, kan det også bli et alvorlig helseproblem for mennesker i Norge.

Det er disse tankene vi bør ha i hodet når vi prøver å bekjempe denne typen organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg fant linken til denne siden på et annet forum, og har registrert meg her for å kunne skrive et innlegg.

Jeg jobber med hundesmugling og etter hvert også med scam. Denne saken er typisk, men her har vi A. en svært oppegående ung dame som gjorde alt rett og B. et forum som støttet og hjalp til med til dels meget gode råd. Derfor endte dette også godt.

Nå har jeg et spørsmål til alle sone-deltakerne: Hvordan skal vi klare å spre informasjon om denne typen forbrytelser? Vi har et enormt mørketall når det gjelder smugling av og svindel med dyr. Dette er organisert kriminalitet. Noen tjener mye penger på dette, penger som kan brukes til mer omfattende forbrytelser.

Det er ikke nok at noen diskusjonsforum tar opp disse sakene og gjør medlemmene oppmerksomme på dem. Hvordan kan vi formidle disse kunnskapene til folk flest?

Vi kan selvsagt bruke media. Vi kan ta opp saken med politikerne, og be dem presse på politiet slik at en anmeldelse blir tatt på alvor.

Er det noen som har flere forslag? Scamming tar penger fra folk, men det er ikke noe problem for de ikke-eksisterende dyrene. Smugling er derimot et stort dyrevernsproblem, og dersom vi til slutt får inn rabies eller hunde-bendelorm, kan det også bli et alvorlig helseproblem for mennesker i Norge.

Det er disse tankene vi bør ha i hodet når vi prøver å bekjempe denne typen organisert kriminalitet.

Alle (?) de som finner hunder de ønsker å kjøpe, som viser seg å være scam, vil jeg tro har funnet de på finn eller lignende steder. Det er kanskje et impulskjøp (de undersøker ikke mye før de ønsker å kjøpe; stamtavle, oppdrettere, raseklubber, kennelklubben, osv). Jeg vil tro at den beste måten å nå ut til de som skal advares på, er å faktisk gjøre det via finn. Hadde det vært mulig å legge inn en annonse som virker typisk forlokkende (overskriften altså), for så å skrive i annonsen om typiske tegn på at en annonse kan være scam? Man kan også skrive hvorfor man ikke bør kjøpe slike hunder (helse blant annet), og om hvordan man heller bør gå frem for å finne en bra hund. Jeg tror ikke det har noe som helst for seg å opplyse via NKK, raseklubber osv; fordi folk som kjøper denne typen hunder (ofte små billige rasehunder), ikke tar kontakt med NKK/raseklubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle (?) de som finner hunder de ønsker å kjøpe, som viser seg å være scam, vil jeg tro har funnet de på finn eller lignende steder. Det er kanskje et impulskjøp (de undersøker ikke mye før de ønsker å kjøpe; stamtavle, oppdrettere, raseklubber, kennelklubben, osv). Jeg vil tro at den beste måten å nå ut til de som skal advares på, er å faktisk gjøre det via finn. Hadde det vært mulig å legge inn en annonse som virker typisk forlokkende (overskriften altså), for så å skrive i annonsen om typiske tegn på at en annonse kan være scam? Man kan også skrive hvorfor man ikke bør kjøpe slike hunder (helse blant annet), og om hvordan man heller bør gå frem for å finne en bra hund. Jeg tror ikke det har noe som helst for seg å opplyse via NKK, raseklubber osv; fordi folk som kjøper denne typen hunder (ofte små billige rasehunder), ikke tar kontakt med NKK/raseklubber.

Dette høres ut til å være en bra ide. Jeg skal ta den med meg videre, og kommer tilbake til saken etter hvert. Flere gode ideer mottas med takk.

Dette er et kjempeflott forum! Mye kunnskap og mye positive holdninger. Det skal bli kjekt å utforske sonen nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle (?) de som finner hunder de ønsker å kjøpe, som viser seg å være scam, vil jeg tro har funnet de på finn eller lignende steder. Det er kanskje et impulskjøp (de undersøker ikke mye før de ønsker å kjøpe; stamtavle, oppdrettere, raseklubber, kennelklubben, osv). Jeg vil tro at den beste måten å nå ut til de som skal advares på, er å faktisk gjøre det via finn. Hadde det vært mulig å legge inn en annonse som virker typisk forlokkende (overskriften altså), for så å skrive i annonsen om typiske tegn på at en annonse kan være scam? Man kan også skrive hvorfor man ikke bør kjøpe slike hunder (helse blant annet), og om hvordan man heller bør gå frem for å finne en bra hund. Jeg tror ikke det har noe som helst for seg å opplyse via NKK, raseklubber osv; fordi folk som kjøper denne typen hunder (ofte små billige rasehunder), ikke tar kontakt med NKK/raseklubber.

Jeg vil tro at man må slite litt for å få satt inn en sånn annonse på Finn.no. Amerikansk bulldog klubb forsøkte å legge ut en annonse på Finn med advarsel for ca. ett år siden, men ble avvist gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det som er raskest er vel å vasle annonse stedene at dette er svindel så annonsene blir borte. Hvor kortere tid annonsene ligger ute færre får dem svindlet og blir det mange vasler på annonser så må nettstedet ta det seriøst ville jeg tro. Og gjøre noe med alle svindlerne som får lagt inn annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...