Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trener du mest med hunden(e)?


nordmørsloppa

Hva trener du mest med hunden(e)?  

74 stemmer

  1. 1.

    • Triksetrening
      23
    • Lydighet
      38
    • Agility
      16
    • Spor
      24
    • Freestyle
      3
    • Rally lydighet
      0
    • Brukshundsport
      14
    • Jakt
      6
    • Hundekjøring
      2
    • Lurecoursing
      1
    • Hverdagslydighet
      26
    • Weight pulling
      1
    • Turer, sykling,svømming,skigåing, jogging o.l
      41
    • Redningshund
      3
    • Utstillingstrening
      7
    • Gjeting
      2
    • IPO/SCHH
      2
    • Snørekjøring
      5
    • Friluftsliv
      9
    • Miljøtrening//Sosialisering
      5
    • Servicehund(blindehund,epilepsihund,hjelpehund,terapihund)
      1


Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Noen av oss trener mot utstilling også... Savner det som alternativ. Å trene på et pent trav med nok drive og selvstendighet, hvor en lærer seg hvilket tempo hunden skal ha, og trener inn formasjoner som står i stil til hundens feil og fortrinn er ikke det samme som fysisk trening (selv om en hund må være i god fysikk for å kunne løpe runde på runde på runde i varmen). Å trene på en god stå hvor hunden selv vet hvor den skal sette sine fire bein, og koordinering av hudens feil og fortrinn med hvordan den skal stå er verken lydighet eller triks eller freestyle :ahappy:

Det går mest tid til utstillingstrening når hunden er ung, men vi repeterer stadig vekk litt, jobber for å perfeksjonere, må gjøre endringer når hunden har utviklet seg, og en lærer stadig mer. Men det går neppe mer enn 15 minutter i uka til det.

Vi trener lydighet, mot konkurranse med lave ambisjoner (lave, realistiske - potato, potato...). Jeg regner triks som en del av lydighetstreningen, dels fordi vi har få triks på repertoaret, dels fordi det brukes for å variere lydighetstreningen, og dels fordi noe av det som i dag er triks kan bli moment i lydighetsøvelser i høyere klasser.

Vi går spor hvor det vel er en blanding av kun for moro og kanskje vi skal starte i konkurranse en dag...

Ellers er selvfølgelig fysisk fostring kjempeviktig - både for en god utstillingshund, en god lydighetshund, en god brukshund og en god hund. En fysisk godt trenet hund har bedre helse, har en kropp som tåler mer, og som derfor lever lengre.

Men i mine øyne er en hund lykkeligere og mer tilfreds om den har mer variert liv enn bare båndturer i lysløypa. Så vi varierer på hva slags turer, vi svømmer, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss trener mot utstilling også... Savner det som alternativ. Å trene på et pent trav med nok drive og selvstendighet, hvor en lærer seg hvilket tempo hunden skal ha, og trener inn formasjoner som står i stil til hundens feil og fortrinn er ikke det samme som fysisk trening (selv om en hund må være i god fysikk for å kunne løpe runde på runde på runde i varmen). Å trene på en god stå hvor hunden selv vet hvor den skal sette sine fire bein, og koordinering av hudens feil og fortrinn med hvordan den skal stå er verken lydighet eller triks eller freestyle :D

Det går mest tid til utstillingstrening når hunden er ung, men vi repeterer stadig vekk litt, jobber for å perfeksjonere, må gjøre endringer når hunden har utviklet seg, og en lærer stadig mer. Men det går neppe mer enn 15 minutter i uka til det.

Vi trener lydighet, mot konkurranse med lave ambisjoner (lave, realistiske - potato, potato...). Jeg regner triks som en del av lydighetstreningen, dels fordi vi har få triks på repertoaret, dels fordi det brukes for å variere lydighetstreningen, og dels fordi noe av det som i dag er triks kan bli moment i lydighetsøvelser i høyere klasser.

Vi går spor hvor det vel er en blanding av kun for moro og kanskje vi skal starte i konkurranse en dag...

Ellers er selvfølgelig fysisk fostring kjempeviktig - både for en god utstillingshund, en god lydighetshund, en god brukshund og en god hund. En fysisk godt trenet hund har bedre helse, har en kropp som tåler mer, og som derfor lever lengre.

Men i mine øyne er en hund lykkeligere og mer tilfreds om den har mer variert liv enn bare båndturer i lysløypa. Så vi varierer på hva slags turer, vi svømmer, også videre.

lydighetsmomenter er jo egentlig bare en haug med triks :ahappy: Utstillingstrening er lagt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener lydighet med mål å starte i konkurranse etterhvert og trener også til å bli redningshund (selvom vi er heeelt i starten). Og så krysset jeg av på hverdagslydighet fordi det er noe vi egentlig jobber med hele tiden! Og selvfølgelig fysisk aktivitet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner "snørekjøring" som eget alternativ, og så savner jeg friluftsliv. Synes fysisk aktivtet og firluftsliv blir litt to forskjellige ting :D Fysisk aktivitet er jo for å bli sprekere, mens for friluftslivet øver vi på masse rare ting så han skal tåle at det rare vi kan oppleve (kløving, elvekryssinger, kanopadling, hengebruer osv osv:P)

Synes egentlig det er litt juks at alt jeg og bikkja gjør (utenom jakt og lydighet) avskrives som "fysisk aktivtet". Sykling og snørekjøring er jo egne grener man kan konkurrere i, og aktivt friluftsliv er som sagt noe annet enn å være på vanlig fottur :(

Synes friluftsliv kan få egen sak og dekke elvekryssing, kløv, fjellturer, pulkdrag ol. og så har man fysisk trening som svømming, turer, jogging osv. Og snørekjøring, havner det under hundekjøring?

Avventer stemmen min i protest mot at vår hovedaktivitet er neglisjert til "bare fysisk aktivitet" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner "snørekjøring" som eget alternativ, og så savner jeg friluftsliv. Synes fysisk aktivtet og firluftsliv blir litt to forskjellige ting :D Fysisk aktivitet er jo for å bli sprekere, mens for friluftslivet øver vi på masse rare ting så han skal tåle at det rare vi kan oppleve (kløving, elvekryssinger, kanopadling, hengebruer osv osv:P)

Synes egentlig det er litt juks at alt jeg og bikkja gjør (utenom jakt og lydighet) avskrives som "fysisk aktivtet". Sykling og snørekjøring er jo egne grener man kan konkurrere i, og aktivt friluftsliv er som sagt noe annet enn å være på vanlig fottur :(

Synes friluftsliv kan få egen sak og dekke elvekryssing, kløv, fjellturer, pulkdrag ol. og så har man fysisk trening som svømming, turer, jogging osv. Og snørekjøring, havner det under hundekjøring?

Avventer stemmen min i protest mot at vår hovedaktivitet er neglisjert til "bare fysisk aktivitet" :ahappy:

Hvorfor er det juks? Fysisk aktivitet må jo ikke bety det samme som kjedelig og ensformig? Min hund får kløve av og til, får trekke av og til (vi har verken kløv eller vogn, men låner innimellom av klubben) - det er måter å variere fysisk aktivitet på, og det skjer i grader - noen fyller kløven med cola og kvikk lunsj for å spise i parken, andre fyller med hundemat for en uke og drar på fjellet.

Misforstå meg rett, jeg tror jeg skjønner hvor du vil - for det er forskjell på båndtur langs kvartalene, basetur i skogen eller klatring i fjell. Men må alt deles opp? Det er forskjell på å gå tur og å jogge tur, det er forskjell på å sykle og å jogge, men er det så stor forskjell på å sykle og å snørekjøre? Gjør det noen forskjell å ha 30 i stedet for 20 kategorier i pollen?

For strengt tatt burde vel alle kunne svare på at de bedriver fysisk fostring av hundene sine, på et eller annet vis - så vil personlige interesser, bosted/tilgang/ressurser og raseforskjeller påvirke hva slags fostring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner "snørekjøring" som eget alternativ, og så savner jeg friluftsliv. Synes fysisk aktivtet og firluftsliv blir litt to forskjellige ting :lol: Fysisk aktivitet er jo for å bli sprekere, mens for friluftslivet øver vi på masse rare ting så han skal tåle at det rare vi kan oppleve (kløving, elvekryssinger, kanopadling, hengebruer osv osv:P)

Synes egentlig det er litt juks at alt jeg og bikkja gjør (utenom jakt og lydighet) avskrives som "fysisk aktivtet". Sykling og snørekjøring er jo egne grener man kan konkurrere i, og aktivt friluftsliv er som sagt noe annet enn å være på vanlig fottur :(

Synes friluftsliv kan få egen sak og dekke elvekryssing, kløv, fjellturer, pulkdrag ol. og så har man fysisk trening som svømming, turer, jogging osv. Og snørekjøring, havner det under hundekjøring?

Avventer stemmen min i protest mot at vår hovedaktivitet er neglisjert til "bare fysisk aktivitet" :D

har under tvil lagt til snørekjøring og friluftsliv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har under tvil lagt til snørekjøring og friluftsliv :ahappy:

Tusen takk :D Under tvil? *hmf* :lol:

Til Emma: for meg er friluftsliv noe annet en fysisk trening av hund. Selv om jeg egentlig kan gå med på at snørekjøring kan havne under hundekjøring eller fysisk aktivitet eller at sykling også kan havne der, så er fortsatt friluftslivet noe annet. Der andre trener på raskere sitt, penere vendinger og finere oppstilling, trener vi på bedre balanse og lydighet for å klare fjellklatring, elvekryssinger osv osv. Så for meg er friluftslivet ett like annerledes alternativ fra fysisk aktivtet som det brukshund eller hundekjøring er. Lydighet og triks kunne jo i så måte blitt avskrevet som psykisk trening, men tror ikke folk hadde vært fornøyd med det :(

Hvor er forøvrig kategorien for psykisk trening? Vi snakker jo stadig om viktigheten av miljøtrening og det å gi hunden hodebry, men egen kategori har vi jo ikke? he he:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :D Under tvil? *hmf* :lol:

Til Emma: for meg er friluftsliv noe annet en fysisk trening av hund. Selv om jeg egentlig kan gå med på at snørekjøring kan havne under hundekjøring eller fysisk aktivitet eller at sykling også kan havne der, så er fortsatt friluftslivet noe annet. Der andre trener på raskere sitt, penere vendinger og finere oppstilling, trener vi på bedre balanse og lydighet for å klare fjellklatring, elvekryssinger osv osv. Så for meg er friluftslivet ett like annerledes alternativ fra fysisk aktivtet som det brukshund eller hundekjøring er. Lydighet og triks kunne jo i så måte blitt avskrevet som psykisk trening, men tror ikke folk hadde vært fornøyd med det :(

Hvor er forøvrig kategorien for psykisk trening? Vi snakker jo stadig om viktigheten av miljøtrening og det å gi hunden hodebry, men egen kategori har vi jo ikke? he he:P

as you wish. miljø/sosial trening lagt til i pollen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :D Under tvil? *hmf* :lol:

Til Emma: for meg er friluftsliv noe annet en fysisk trening av hund. Selv om jeg egentlig kan gå med på at snørekjøring kan havne under hundekjøring eller fysisk aktivitet eller at sykling også kan havne der, så er fortsatt friluftslivet noe annet. Der andre trener på raskere sitt, penere vendinger og finere oppstilling, trener vi på bedre balanse og lydighet for å klare fjellklatring, elvekryssinger osv osv. Så for meg er friluftslivet ett like annerledes alternativ fra fysisk aktivtet som det brukshund eller hundekjøring er. Lydighet og triks kunne jo i så måte blitt avskrevet som psykisk trening, men tror ikke folk hadde vært fornøyd med det :(

Hvor er forøvrig kategorien for psykisk trening? Vi snakker jo stadig om viktigheten av miljøtrening og det å gi hunden hodebry, men egen kategori har vi jo ikke? he he:P

Som sagt, jeg ser delvis hva du mener - jeg henger meg vel opp i gråsonene. En hund som har vært vant til å gå tur i bånd på asfalt vil faktisk kunne snuble og ikke være i stand til å gå tur på vanlige skogsstier - dette vet jeg konkrete eksempler på, omplasseringssituasjoner. Bedriver de friluftsliv når de går i skogen, eller handler det heller om å ha varierte hverdager for å få hunder som mestrer ulike miljøer? Jeg vet om en valp som var livredd for å gå på gress da den ble levert til eier, fordi den i oppveksten hadde gått for det meste innendørs. Jeg vet om hunder som har reagert på den første snøen, fordi de har levd hele valpetiden med asfalt, grus, gress og sand. Jeg mener at en godt fysisk trent hund og en miljøsterk hund mestrer ulike underlag - men det er kanskje spørsmål om til hvilken grad, og at du trekker strikken utover det jeg ville definert som "gjennomsnittlig". Jeg ønsker meg en hund som kan bruke en sjø til å kjøle seg ned, som kan svømme litt og plaske i vannet for å trene muskler på den måten - men jeg forventer ikke at hun balanserer seg fram over en stri, kald bekk, det er ikke innenfor "normalen" min. :ahappy:

Vet ikke om du skjønner hva jeg mener? Det er kanskje en kombinasjon av at jeg ikke forstår rekkevidden eller omfanget av det du beskriver (siden jeg selv ikke er så glad i kalde, strie bekker eller klatrer så mange fjellvegger eller oppsøker taubroer) - og at jeg kanskje har en større kategori jeg kaller "fysisk fostring/aktivitet" enn det du har?

Da jeg åpnet tråden trodde jeg at den ville handle om det en trener på utover det en må ha som en plattform for et godt hundeliv, det som er ekstraaktiviteter utover hverdagen - altså tenker jeg at hverdagsdressur, sosialisering, miljøtrening og fysisk fostring er slikt enhver burde ha i sin hundehverdag. Ikke noe en trener på to ganger i uka, men noe en simpelthen bare gjør i hundehverdagen. Så jeg ble litt overrasket over hva som skulle inkluderes av kategorier, og så ikke helt at det skulle være urettferdig for de som ikke trente mot et mål utover et godt hundeliv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er forøvrig kategorien for psykisk trening? Vi snakker jo stadig om viktigheten av miljøtrening og det å gi hunden hodebry, men egen kategori har vi jo ikke? he he:P

Da tror jeg du legger noe annet i tråden enn resten, jeg tolker denne tråden som "målbasert" og "hva gjør DU". De aller fleste trener jo fysisk og psykisk med hunden sin - det er vel det jeg vil kalle en selvfølge.

Men at friluftsliv er en egen sjanger kan jeg egentlig være med på - det er noe eget å trene på at hunden skal kunne gå bak, være løs, balansere, traversere og liknende. Det blir ikke det samme som "å bare gå tur" eller "bare trene mosjon". Det blir jo like mye kroppsbeherskelse og forsåvidt lydighet som f.eks freestyle, agility og liknende - bare at man ikke konkurrerer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv passet mye bedre til det jeg beskrev tidligere da valget fysisk aktivitet ble lagt til.

Jeg kommer til å bytte nå. For det er stor forskjell på å ta en joggetur/sykkeltur i marka, og på og aktivt trene sånn for så å ta langturer i helgene og være med på renn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til diverse:

Jeg er helt enig med deg i at "noe basics" har alle hunder felles, og sånn sett burde hverken fysisk aktivitet eller psykiske utfordringer eller triks eller hverdagslydighet osv osv være med. Men når man først begynte å få de med burde man jo ha med alle :getlost:

Driver du ikke med friluftsliv selv er det sikkert litt vanskeligere å forstå hva jeg mener med at det er noe helt annet enn å "gå turer", og for meg er friluftslivet like treningsviktig som en hvilken som helst lydighetstrening. Det krever like mye øvelse og trening av fører og hund, samarbeidet er faktisk livsviktig til tider (om du prøver å klatre ned ulendt fjellterreng en gang finner du fort ut hvorfor :hmm:). Friluftsliv er fysisk trening, akkurat som lydighet er mental trening, og har man først delt opp så synes jeg friluftsliv trenger egen kategori (noe jeg jo fikk ;) ).

Jeg trengte egentlig ikke psykisk trening/ miljøtrening som egen kategori, var bare for å vise at noe manglet. Og det med snørekjøring osv trakk jeg meg jo på.

Nå føler jeg meg som en kranglefant, beklager om jeg også oppfattes som det, men tror jeg har fått frem nå at friluftsliv er noe eget utover fysisk aktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til diverse:

Jeg er helt enig med deg i at "noe basics" har alle hunder felles, og sånn sett burde hverken fysisk aktivitet eller psykiske utfordringer eller triks eller hverdagslydighet osv osv være med. Men når man først begynte å få de med burde man jo ha med alle ;)

Driver du ikke med friluftsliv selv er det sikkert litt vanskeligere å forstå hva jeg mener med at det er noe helt annet enn å "gå turer", og for meg er friluftslivet like treningsviktig som en hvilken som helst lydighetstrening. Det krever like mye øvelse og trening av fører og hund, samarbeidet er faktisk livsviktig til tider (om du prøver å klatre ned ulendt fjellterreng en gang finner du fort ut hvorfor :D). Friluftsliv er fysisk trening, akkurat som lydighet er mental trening, og har man først delt opp så synes jeg friluftsliv trenger egen kategori (noe jeg jo fikk :getlost: ).

Jeg trengte egentlig ikke psykisk trening/ miljøtrening som egen kategori, var bare for å vise at noe manglet. Og det med snørekjøring osv trakk jeg meg jo på.

Nå føler jeg meg som en kranglefant, beklager om jeg også oppfattes som det, men tror jeg har fått frem nå at friluftsliv er noe eget utover fysisk aktivitet

Noe av poenget her er jo netopp at jeg ville se mangfoldet innen hundeholdet til folk, derfor er det for min del veldig greit å få delt opp mange forskjellig akiviteter :hmm: Jeg er enig i at friluftsliv er noe annet en den daglige gåturen, og at det krever en del fra hunden, samarbeid, styrke, mot, kordinasjon, selvstendighet og kondisjon.

Miljøtrening er veldig fint å ha med her, og selv om noen syns det er selfølgelig at hverdagen inneholder hverdagslydighet og miljøtrening så betyr det jo ikke at alle driver med det. Med min ene hund er det lite med slikt etter som han er " ferdig" med grunn oppdragelsen og flink i de fleste miljøer. Her krysser jeg da for lydighet ettersom det er det vi driver mest med nå..og turer da.

Er det flere svaralternativer som kan i pollen er det bare for folk og si fra,så legger jeg til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Her går det i lydighet-konkurranse, med Blaze.

Og med Talli bruks-konkurranse som er både spor, rundering, felt og lydighet.

Blaze får selvsagt også holde på med bruks, men for øyeblikket ikke konkurranse rettet.

Ellers blir det fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset av for 'Turer, sykling, svømming, skigåing,jogging o.l', 'Hverdagslydighet' og 'Miljøtrening/Sosialisering'. Typisk familiehund altså :hmm:

Litt usikker fremdeles på hva som menes med 'Friluftsliv'; han skal trenes til kløv og vi liker å gå i fjellet, men er ikke helt Lars Monsen akkurat..

Trener litt bruksspor, men ikke konkurranserettet, kun for aktiviseringens skyld. Skal også på agilitykurs neste helg + i juli, men har jo ikke begynt ordentlig med agility enda (han er akkurat fylt ett), så vet ikke helt hvor mye vi kommer til å trene det fremover. Har en mistanke om at vi kommer til å synes det er såpass gøy at vi kommer til å trene det en del da :getlost:

Ellers blir det litt lydighetstrening (forhåpentligvis i hvert fall bronsemerket..) etterhvert, men akkurat nå fokuserer vi fremdeles mest på hverdagslydigheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...