Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til å løse nattegalskap

Anette

Recommended Posts

Hei

Amiga er nå snart 10 uker gammel Welsh Corgi Cardigan. Vi har et problem med henne om natta:

Vi sover i et soverom i andre etasje, på dagtid er vi alltid i første etasje som er stue/kjøkken/gang. De første nettene sov hun i lukket bur (med toppen åpen så jeg kunne ta handa ned til henne) og det gikk forsåvidt fint, vi tok henne ut når hun pep og lot henne tisse på en avis på badet. Etter et par dager har hun begynt å bli så aktiv og prøvd å destruere buret at vi lagde en liten inhegning av noen kofferter og stengte under senga med lagringskasser vi hadde der, på denne måten fikk hun sove på gulvet om hun heller ville samt hun hadde avisa der også. Hun da ble til utbryterkongen og klarte å komme seg ut mellom de minste tenkelige åpne cmer. Vi tettet litt mer og sov et par dager til. Så fikk vi fortalt av samtlige hundeeiende familiemedlemmer at vi burde gå helt ut om natta (er 3 etasjer og vei også er man i parken hvor det er gress), og vi tenkte jaja, vi kan jo gjøre det. Problemet er da at når hun kommer inn igjen er hun heeelt pumpet full av energi, og hun setter igang et sytekor når vi setter henne i innhegningen. Hun piper og bjeffer til vi snur oss og gir henne oppmerksomhet (ja jeg vet dette er dumt), vi ønsker ikke at hun skal gjøre dette men må også stoppe henne fordi vi har fått klager fra begge naboer om bråk om natten. Så jeg har ofte blitt sittende med henne og gitt henne tauknuta når hun angrep handa mi og stryket henne rolig til hun etter en halvtimes tid har lagt seg. Igår lørdag så var vi på biltema og kjøpte kompostgjerder og satte sammen et ordentlig valpeinnhegninga på soverommet. Før vi la oss var vi ute i parken hvor hun raset fra seg og herjet rundt og løp masse. Deretter gikk vi hjem i bånd(dette er hun kjempeflink til!). Når vi kom inn hadde hun funnet frem enda mer energi reserver og raste rundt (raptus som mange kaller det) og tok en god 20 rundre i stua med bamsen. Når det ikke var så gøy lenger gikk hun over til å bjeffe til seg oppmerksomhet, hvorav samboeren tok litt leverpostei i kongen og lot henne få jobbe litt, etter denne roet hun seg og begynte å se trøtt ut. Vi tok henne da med opp og la henne i senga si på soverommet hvor det tok forsåvidt ganske kort tid før hun sloknet. Så hun sovnet kl 1. Kl 5 våknet hun og samboeren gikk ut for å la henne tisse, kom inn igjen og hun var i full bjeffe-oppmerksomhet og rase rundt i valpeinnhegningen humør. Det tok meg en god time og en goood porsjon tolmodighet etter å ha hatt en uke med skiftsovning på dagtid, å sitte rolig og prøve å roe henne. Tilslutt i 6 tiden sovnet hun. Da sov hun 3 timer før vi alle stod opp.

Erfaringen var at når vi lot henne tisse på avis, slo hun seg fortere til ro, når vi tar henne ut går hun helt balistic etterpå. Så vi lurer virkelig på om noen har noen forslag til hva vi kan gjøre.

En ting jeg tenkte på selv var at vi sov på stua (hvor hun oppholder seg hele dagen). Jeg kan sove på sovesofaen og hun kan få ha hele stua til å leke på og sove i. Kan det hende at hun liker dette bedre siden hun er veldig vant med rommet? Jeg forventer forøvrig ikke at hun skal sove hele natta, jeg ville bare at hun roet seg etter hun fikk tisse.

Jeg vet at du helst skal overse en bjeffende oppmerksomhet pipende hund men etter klager fra naboer så er vi rett og slett nødt til å snakke til henne og stoppe henne. Om 2 uker når vi har flyttet så vil ikke dette være et problem siden vi har eget hus og hage der. Men jeg gruer meg fryktelig til den sista uka når jeg skal være helt alene med henne :ahappy:

Er det noe jeg kan gjøre for å roe henne ned? Hun girer seg veldig opp med å herje inne og leke og løpe, og jeg vet sannelig ikke hvordan vi skal roe henne.

Har 2 spørsmål til som ikke går helt under topicet men legger de bare på bånn:

Spørsmål nummer to går mer på trim, hun er veldig glad i gå i parken og løper masse fra seg (vi har ingen hage før vi flytter om 2 uker), selvom vi har gått ute og løpt masse og lekt når vi kommer inn igjen har hun liksom enda mer energi og raser rundt inne, er dette helt normalt?

Vår hund nummer to (som hun kommer til å møte når vi flytter om 2 uker) sov fra dag 1, tisset aldri inne og ja, var englebarn.

spørsmål nummer 3 går på mat. Vi har målt og veid opp riktig mat til henne og gir henne 3 ganger, som regel spiser hun 1/3 av porsjonen på 80gram. Er det at hun rett og slett ikke trenger mer? synes nå hun virker tynn men hun spiser litt også etter et kvarter tar vi det vekk.

Jeg tror jeg fikk skrevet alt ned, ble litt langt dette gitt. Håper på noen hjelpende svar for å roe ned den lille gale her :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg ikkje lest absolut hele inlegget ditt siden eg sitter på telefonen. Men. Tror litt av teknikken i ditt tilfelle bare er og være brutal. stå opp luft hunden i 5 min og rett i buret igjen. (kan være lurt og dekke til toppen og noen av sidene med foreksempel eit teppe. Så ville eg totalt ignorert all form for piping, bjeffing osv siden du vet hunden ikkje må ut eller har noen andre problemer. Rett og slett bare være knall hard noen dager og la hunden pipe,bjeffe og generelt være pøbel i buret og slite seg selv ut. På denne måten lærer hunden flere ting.

#1: Mamma kommer ikkje kvar gang eg piper bjeffer og kjeder meg

#2: På natten skal en hvile i buret sitt..

#3: Du over tid gjør hunden vant med og ligge i bur (noe som også er ein fin start til være alene)

Sikkert mangen som er uenig med meg her men..

En liten ting til. Er også ein ide og ikkje la hunden løpe og herje fritt.. Valper må settes i timeout da dem ikkje har noen forutsetning for og vite at det er smart og hvile innimellom. Jo lengre turer,mere dere leker osv gjennom dagen gjør sitt til at hunden blir vanskeligere og villere på kvelden da alle intrykk skal fordøyes.

Husk at valper kun skal ha korte og rolige turer. Ville heller ikkje latt hunden løpe fritt kvar dag i parken forksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg ikkje lest absolut hele inlegget ditt siden eg sitter på telefonen. Men. Tror litt av teknikken i ditt tilfelle bare er og være brutal. stå opp luft hunden i 5 min og rett i buret igjen. (kan være lurt og dekke til toppen og noen av sidene med foreksempel eit teppe. Så ville eg totalt ignorert all form for piping, bjeffing osv siden du vet hunden ikkje må ut eller har noen andre problemer. Rett og slett bare være knall hard noen dager og la hunden pipe,bjeffe og generelt være pøbel i buret og slite seg selv ut. På denne måten lærer hunden flere ting.

#1: Mamma kommer ikkje kvar gang eg piper bjeffer og kjeder meg

#2: På natten skal en hvile i buret sitt..

#3: Du over tid gjør hunden vant med og ligge i bur (noe som også er ein fin start til være alene)

Sikkert mangen som er uenig med meg her men..

En liten ting til. Er også ein ide og ikkje la hunden løpe og herje fritt.. Valper må settes i timeout da dem ikkje har noen forutsetning for og vite at det er smart og hvile innimellom. Jo lengre turer,mere dere leker osv gjennom dagen gjør sitt til at hunden blir vanskeligere og villere på kvelden da alle intrykk skal fordøyes.

Husk at valper kun skal ha korte og rolige turer. Ville heller ikkje latt hunden løpe fritt kvar dag i parken forksempel.

Siden du ikke har lest hele så fikk du ikke med deg at naboen har allerede klaget og jeg kan ikke kjøre hard rutine før vi har flyttet om 2 uker :/ Men forrige hunder har vi vært harde og latt dem hyle fra seg, men i leiligheten vi bor i nå så har vi desverre naboer som allered har klaget.

Blir det for lenge og vente til vi har flyttet,ie 2 uker før vi går hardt mot hardt eller?

tenkte iallefall og prøve å sove i stua inatt, også skal vi herje mindre ute :> (men hun har jo så mye energi! :frantics: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at valpen raser rundt inne selv om den har vært ute er helt normalt. Noen ganger kan det komme av at valpen rett og slett har fått får mye aktivitet, og blir "varm i toppen" og ikke klarer å slappe av når den skal være i ro igjen. Men regner med at dere lar valpen holde på helt i sitt eget tempo, så dette går over. Ignorer den når den herjer inne, og blir det for ille kan kanskje en timeout i bur eller bånd hjelpe. Ikke lek med henne inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese tråden nattegalskap? Den handler om nøyaktig det samme omtrent, og har mye gode tips.

PS: Det kan være lurt å sjekke forumet for lignende tråder før man poster en ny en :frantics:

jeg har lest hele tråden og fulgt med men synes den peilet av det det handlet om, samt at min situasjon er annerledes ettersom naboene klager på bråk fra henne og jeg rett og slett ikke kan la henne hyle og skrike fra seg :>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om dere egentlig vet hva dere bør gjøre, men at dere trenger at noen skal si at det er lurt. Det er kjempelurt! :banana: Hvis det fungerte fint med avispapir om natta, så ville jeg fortsatt med det, jeg, så lenge valpen har behov for å tisse i løpet av natta. Nattetissinga varer nok ikke så altfor lenge, og valpen blir helt sikkert akkurat like stueren av å tisse på aviser om natta, som å bli tatt med helt ut - men lærer kanskje å være rolig om natta litt fortere. Alle valper og valpeeiere er ulike, og det finnes et hav av metoder - så hvorfor ikke bare velge de metodene som passer situasjonen og valpen best?

Raptuser har alle valper, og det er fryktelig søtt hvis det er noen annens valp, og enormt sliten hvis det er din egen valp, er min erfaring :ahappy: I en periode strødde jeg godbiter utover gulvet før jeg slapp valpen min inn døra etter tur; da ble han så travelt opptatt med å snuse og tygge seg gjennom godisen at han helt glemte å være gal :frantics: Etterpå var valpehjernen så sliten og rolig at han velta om og sovnet. Å være føre var er ofte lurt; hvis valpen har vært i aktivitet kan det være smart å gi den noe å jobbe litt med før den fleiner. Det kan være godbitsøk på stuegulvet, en liten bit av et griseøre, en dorull/melkekartong/pappeske/e.l. som må destrueres for å få tak i godbitene inni - eller kong med leverpostei som du sier at dere bruker. Etterhvert vil dere bli flinkere til å lese valpen og skjønne at det snart er raptus på gang, sånn at det blir lettere å preventere, og ikke bare avbryte/dempe.

Det er ingen stor sak for en valp å lære nye rutiner (de har så små hjerner og er så glemske uansett atte :banana: ), så hvis dere virkelig ta hensyn til naboene i 2 uker til, så er det vel ikke verdens undergang, det blir bare enda vanskeligere å plukke av uvanene i ettertid. Hvis dere gir henne oppmerksomhet når hun bjeffer nå, vil hun ha veldig vanskelig for å gi seg med bjeffinga når dere har flytta og hun plutselig ikke får oppmerksomheten hun mener hun har gjort seg fortjent til... :ahappy: Men det ordner seg vel med tid og stunder, det også. Valper er snodige, små dyr, men det høres egentlig ut som om dere vet hva dere bør gjøre med situasjonen :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptuser har alle valper, og det er fryktelig søtt hvis det er noen annens valp, og enormt sliten hvis det er din egen valp, er min erfaring :ahappy: I en periode strødde jeg godbiter utover gulvet før jeg slapp valpen min inn døra etter tur; da ble han så travelt opptatt med å snuse og tygge seg gjennom godisen at han helt glemte å være gal :frantics: Etterpå var valpehjernen så sliten og rolig at han velta om og sovnet. Å være føre var er ofte lurt; hvis valpen har vært i aktivitet kan det være smart å gi den noe å jobbe litt med før den fleiner. Det kan være godbitsøk på stuegulvet, en liten bit av et griseøre, en dorull/melkekartong/pappeske/e.l. som må destrueres for å få tak i godbitene inni - eller kong med leverpostei som du sier at dere bruker. Etterhvert vil dere bli flinkere til å lese valpen og skjønne at det snart er raptus på gang, sånn at det blir lettere å preventere, og ikke bare avbryte/dempe.

God ide med godbitene, jeg skal jobbe med å være litt føre var med henne. Jeg har f.ex lært meg å se når hun kommer til å bjeffe på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at vi har lukket henne inne i buret når hun har vært veldig bjeffete og masette og hun gir seg nå etter 5-10 min istedenfor 20. Sendte samboeren rundt blokka for å høre om det var veldig grusomt på utsiden men tror det kan gå bra å gjøre på natta hvis vi er i 1 etasje (alle soverom er i andre) .

Så, det ser ut til å fungere :frantics:

*glad*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...