Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til å løse nattegalskap

Anette

Recommended Posts

Hei

Amiga er nå snart 10 uker gammel Welsh Corgi Cardigan. Vi har et problem med henne om natta:

Vi sover i et soverom i andre etasje, på dagtid er vi alltid i første etasje som er stue/kjøkken/gang. De første nettene sov hun i lukket bur (med toppen åpen så jeg kunne ta handa ned til henne) og det gikk forsåvidt fint, vi tok henne ut når hun pep og lot henne tisse på en avis på badet. Etter et par dager har hun begynt å bli så aktiv og prøvd å destruere buret at vi lagde en liten inhegning av noen kofferter og stengte under senga med lagringskasser vi hadde der, på denne måten fikk hun sove på gulvet om hun heller ville samt hun hadde avisa der også. Hun da ble til utbryterkongen og klarte å komme seg ut mellom de minste tenkelige åpne cmer. Vi tettet litt mer og sov et par dager til. Så fikk vi fortalt av samtlige hundeeiende familiemedlemmer at vi burde gå helt ut om natta (er 3 etasjer og vei også er man i parken hvor det er gress), og vi tenkte jaja, vi kan jo gjøre det. Problemet er da at når hun kommer inn igjen er hun heeelt pumpet full av energi, og hun setter igang et sytekor når vi setter henne i innhegningen. Hun piper og bjeffer til vi snur oss og gir henne oppmerksomhet (ja jeg vet dette er dumt), vi ønsker ikke at hun skal gjøre dette men må også stoppe henne fordi vi har fått klager fra begge naboer om bråk om natten. Så jeg har ofte blitt sittende med henne og gitt henne tauknuta når hun angrep handa mi og stryket henne rolig til hun etter en halvtimes tid har lagt seg. Igår lørdag så var vi på biltema og kjøpte kompostgjerder og satte sammen et ordentlig valpeinnhegninga på soverommet. Før vi la oss var vi ute i parken hvor hun raset fra seg og herjet rundt og løp masse. Deretter gikk vi hjem i bånd(dette er hun kjempeflink til!). Når vi kom inn hadde hun funnet frem enda mer energi reserver og raste rundt (raptus som mange kaller det) og tok en god 20 rundre i stua med bamsen. Når det ikke var så gøy lenger gikk hun over til å bjeffe til seg oppmerksomhet, hvorav samboeren tok litt leverpostei i kongen og lot henne få jobbe litt, etter denne roet hun seg og begynte å se trøtt ut. Vi tok henne da med opp og la henne i senga si på soverommet hvor det tok forsåvidt ganske kort tid før hun sloknet. Så hun sovnet kl 1. Kl 5 våknet hun og samboeren gikk ut for å la henne tisse, kom inn igjen og hun var i full bjeffe-oppmerksomhet og rase rundt i valpeinnhegningen humør. Det tok meg en god time og en goood porsjon tolmodighet etter å ha hatt en uke med skiftsovning på dagtid, å sitte rolig og prøve å roe henne. Tilslutt i 6 tiden sovnet hun. Da sov hun 3 timer før vi alle stod opp.

Erfaringen var at når vi lot henne tisse på avis, slo hun seg fortere til ro, når vi tar henne ut går hun helt balistic etterpå. Så vi lurer virkelig på om noen har noen forslag til hva vi kan gjøre.

En ting jeg tenkte på selv var at vi sov på stua (hvor hun oppholder seg hele dagen). Jeg kan sove på sovesofaen og hun kan få ha hele stua til å leke på og sove i. Kan det hende at hun liker dette bedre siden hun er veldig vant med rommet? Jeg forventer forøvrig ikke at hun skal sove hele natta, jeg ville bare at hun roet seg etter hun fikk tisse.

Jeg vet at du helst skal overse en bjeffende oppmerksomhet pipende hund men etter klager fra naboer så er vi rett og slett nødt til å snakke til henne og stoppe henne. Om 2 uker når vi har flyttet så vil ikke dette være et problem siden vi har eget hus og hage der. Men jeg gruer meg fryktelig til den sista uka når jeg skal være helt alene med henne :ahappy:

Er det noe jeg kan gjøre for å roe henne ned? Hun girer seg veldig opp med å herje inne og leke og løpe, og jeg vet sannelig ikke hvordan vi skal roe henne.

Har 2 spørsmål til som ikke går helt under topicet men legger de bare på bånn:

Spørsmål nummer to går mer på trim, hun er veldig glad i gå i parken og løper masse fra seg (vi har ingen hage før vi flytter om 2 uker), selvom vi har gått ute og løpt masse og lekt når vi kommer inn igjen har hun liksom enda mer energi og raser rundt inne, er dette helt normalt?

Vår hund nummer to (som hun kommer til å møte når vi flytter om 2 uker) sov fra dag 1, tisset aldri inne og ja, var englebarn.

spørsmål nummer 3 går på mat. Vi har målt og veid opp riktig mat til henne og gir henne 3 ganger, som regel spiser hun 1/3 av porsjonen på 80gram. Er det at hun rett og slett ikke trenger mer? synes nå hun virker tynn men hun spiser litt også etter et kvarter tar vi det vekk.

Jeg tror jeg fikk skrevet alt ned, ble litt langt dette gitt. Håper på noen hjelpende svar for å roe ned den lille gale her :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg ikkje lest absolut hele inlegget ditt siden eg sitter på telefonen. Men. Tror litt av teknikken i ditt tilfelle bare er og være brutal. stå opp luft hunden i 5 min og rett i buret igjen. (kan være lurt og dekke til toppen og noen av sidene med foreksempel eit teppe. Så ville eg totalt ignorert all form for piping, bjeffing osv siden du vet hunden ikkje må ut eller har noen andre problemer. Rett og slett bare være knall hard noen dager og la hunden pipe,bjeffe og generelt være pøbel i buret og slite seg selv ut. På denne måten lærer hunden flere ting.

#1: Mamma kommer ikkje kvar gang eg piper bjeffer og kjeder meg

#2: På natten skal en hvile i buret sitt..

#3: Du over tid gjør hunden vant med og ligge i bur (noe som også er ein fin start til være alene)

Sikkert mangen som er uenig med meg her men..

En liten ting til. Er også ein ide og ikkje la hunden løpe og herje fritt.. Valper må settes i timeout da dem ikkje har noen forutsetning for og vite at det er smart og hvile innimellom. Jo lengre turer,mere dere leker osv gjennom dagen gjør sitt til at hunden blir vanskeligere og villere på kvelden da alle intrykk skal fordøyes.

Husk at valper kun skal ha korte og rolige turer. Ville heller ikkje latt hunden løpe fritt kvar dag i parken forksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg ikkje lest absolut hele inlegget ditt siden eg sitter på telefonen. Men. Tror litt av teknikken i ditt tilfelle bare er og være brutal. stå opp luft hunden i 5 min og rett i buret igjen. (kan være lurt og dekke til toppen og noen av sidene med foreksempel eit teppe. Så ville eg totalt ignorert all form for piping, bjeffing osv siden du vet hunden ikkje må ut eller har noen andre problemer. Rett og slett bare være knall hard noen dager og la hunden pipe,bjeffe og generelt være pøbel i buret og slite seg selv ut. På denne måten lærer hunden flere ting.

#1: Mamma kommer ikkje kvar gang eg piper bjeffer og kjeder meg

#2: På natten skal en hvile i buret sitt..

#3: Du over tid gjør hunden vant med og ligge i bur (noe som også er ein fin start til være alene)

Sikkert mangen som er uenig med meg her men..

En liten ting til. Er også ein ide og ikkje la hunden løpe og herje fritt.. Valper må settes i timeout da dem ikkje har noen forutsetning for og vite at det er smart og hvile innimellom. Jo lengre turer,mere dere leker osv gjennom dagen gjør sitt til at hunden blir vanskeligere og villere på kvelden da alle intrykk skal fordøyes.

Husk at valper kun skal ha korte og rolige turer. Ville heller ikkje latt hunden løpe fritt kvar dag i parken forksempel.

Siden du ikke har lest hele så fikk du ikke med deg at naboen har allerede klaget og jeg kan ikke kjøre hard rutine før vi har flyttet om 2 uker :/ Men forrige hunder har vi vært harde og latt dem hyle fra seg, men i leiligheten vi bor i nå så har vi desverre naboer som allered har klaget.

Blir det for lenge og vente til vi har flyttet,ie 2 uker før vi går hardt mot hardt eller?

tenkte iallefall og prøve å sove i stua inatt, også skal vi herje mindre ute :> (men hun har jo så mye energi! :frantics: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at valpen raser rundt inne selv om den har vært ute er helt normalt. Noen ganger kan det komme av at valpen rett og slett har fått får mye aktivitet, og blir "varm i toppen" og ikke klarer å slappe av når den skal være i ro igjen. Men regner med at dere lar valpen holde på helt i sitt eget tempo, så dette går over. Ignorer den når den herjer inne, og blir det for ille kan kanskje en timeout i bur eller bånd hjelpe. Ikke lek med henne inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese tråden nattegalskap? Den handler om nøyaktig det samme omtrent, og har mye gode tips.

PS: Det kan være lurt å sjekke forumet for lignende tråder før man poster en ny en :frantics:

jeg har lest hele tråden og fulgt med men synes den peilet av det det handlet om, samt at min situasjon er annerledes ettersom naboene klager på bråk fra henne og jeg rett og slett ikke kan la henne hyle og skrike fra seg :>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om dere egentlig vet hva dere bør gjøre, men at dere trenger at noen skal si at det er lurt. Det er kjempelurt! :banana: Hvis det fungerte fint med avispapir om natta, så ville jeg fortsatt med det, jeg, så lenge valpen har behov for å tisse i løpet av natta. Nattetissinga varer nok ikke så altfor lenge, og valpen blir helt sikkert akkurat like stueren av å tisse på aviser om natta, som å bli tatt med helt ut - men lærer kanskje å være rolig om natta litt fortere. Alle valper og valpeeiere er ulike, og det finnes et hav av metoder - så hvorfor ikke bare velge de metodene som passer situasjonen og valpen best?

Raptuser har alle valper, og det er fryktelig søtt hvis det er noen annens valp, og enormt sliten hvis det er din egen valp, er min erfaring :ahappy: I en periode strødde jeg godbiter utover gulvet før jeg slapp valpen min inn døra etter tur; da ble han så travelt opptatt med å snuse og tygge seg gjennom godisen at han helt glemte å være gal :frantics: Etterpå var valpehjernen så sliten og rolig at han velta om og sovnet. Å være føre var er ofte lurt; hvis valpen har vært i aktivitet kan det være smart å gi den noe å jobbe litt med før den fleiner. Det kan være godbitsøk på stuegulvet, en liten bit av et griseøre, en dorull/melkekartong/pappeske/e.l. som må destrueres for å få tak i godbitene inni - eller kong med leverpostei som du sier at dere bruker. Etterhvert vil dere bli flinkere til å lese valpen og skjønne at det snart er raptus på gang, sånn at det blir lettere å preventere, og ikke bare avbryte/dempe.

Det er ingen stor sak for en valp å lære nye rutiner (de har så små hjerner og er så glemske uansett atte :banana: ), så hvis dere virkelig ta hensyn til naboene i 2 uker til, så er det vel ikke verdens undergang, det blir bare enda vanskeligere å plukke av uvanene i ettertid. Hvis dere gir henne oppmerksomhet når hun bjeffer nå, vil hun ha veldig vanskelig for å gi seg med bjeffinga når dere har flytta og hun plutselig ikke får oppmerksomheten hun mener hun har gjort seg fortjent til... :ahappy: Men det ordner seg vel med tid og stunder, det også. Valper er snodige, små dyr, men det høres egentlig ut som om dere vet hva dere bør gjøre med situasjonen :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptuser har alle valper, og det er fryktelig søtt hvis det er noen annens valp, og enormt sliten hvis det er din egen valp, er min erfaring :ahappy: I en periode strødde jeg godbiter utover gulvet før jeg slapp valpen min inn døra etter tur; da ble han så travelt opptatt med å snuse og tygge seg gjennom godisen at han helt glemte å være gal :frantics: Etterpå var valpehjernen så sliten og rolig at han velta om og sovnet. Å være føre var er ofte lurt; hvis valpen har vært i aktivitet kan det være smart å gi den noe å jobbe litt med før den fleiner. Det kan være godbitsøk på stuegulvet, en liten bit av et griseøre, en dorull/melkekartong/pappeske/e.l. som må destrueres for å få tak i godbitene inni - eller kong med leverpostei som du sier at dere bruker. Etterhvert vil dere bli flinkere til å lese valpen og skjønne at det snart er raptus på gang, sånn at det blir lettere å preventere, og ikke bare avbryte/dempe.

God ide med godbitene, jeg skal jobbe med å være litt føre var med henne. Jeg har f.ex lært meg å se når hun kommer til å bjeffe på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at vi har lukket henne inne i buret når hun har vært veldig bjeffete og masette og hun gir seg nå etter 5-10 min istedenfor 20. Sendte samboeren rundt blokka for å høre om det var veldig grusomt på utsiden men tror det kan gå bra å gjøre på natta hvis vi er i 1 etasje (alle soverom er i andre) .

Så, det ser ut til å fungere :frantics:

*glad*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...