Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjennomført Mentaltest


PsychoLynx

Recommended Posts

På 2 mnd nå, har jeg vært på 2 MH-tester. Den første var en dommerutdanning, med svenske dommere (norske testledere), den andre en "vanlig" MH dag med norske dommere. Begge testene ble avholdt på samme sted.

Slik jeg har forstått det ble det nye regler fra 01.01.10 vedr MH, og at det nå er blitt de svenske reglene som gjelder her i landet også. (?) (jeg vet ikke regler hverken før eller etter 01.01 jeg, sånn konkret, men dette var vel i hovedsak det som ble nevnt idag)

Den 19. april gikk jeg selv med egen hund, hun gjorde en bra MH, men etter et skudd på siste moment, valgte testleder å gi seg der. Gry ville ikke ta opp igjen leken, og hun fikk vel kanskje 15 sekunder på seg til å gjøre dette. (Helt ok, jeg vet jo hun er skuddberørt osv, så klager ikke på den avgjørelsen).

Etterpå tuslet vi hjem med Gjennomført MH, med 5 på skudd.

Her var dommere svenske.

Idag har jeg vært tilbake på samme sted, med ny hund av samme rase. Hun gikk også en helt ok MH, men friket, på lik linje med min egen hund, ut litt på skuddene. Fører av hunden ble spurt om de ville bryte etter første skuddet, men avslo. Hunden var berørt, men ikke så skremt. Det ble da fyrt et skudd nr to, hvorpå testleder valgte å avslutte etter det.

Tilbake på "standplass" ble resultater lest opp, og hunden fikk "IKKE gjennomført MH"......

Vi tok opp temaet med tidligere gjennomførte MH'er og det ble en diskusjon på dette. Opplysningene vi fikk var at det norske regelementet som de hadde å forholde seg til, kunne tolkes på to måter. Både at alle 4 skudd måtte avfyres, og at det holdt å få kryss i alle rubrikkene på skjemaet for å få gjennomført.

De valgte derfor å lese det svenske reglementet, og der stod det tydelig at det holdt å få kryss i alle rubrikkene, selv om ikke alle skudd var avfyrt, og ergo fikk hunden vi hadde med idag, en Gjennomført MH allikevel!

Selv har jeg nå lest det gamle reglementet ang MH og kan ikke finne noe der som sier noe om dette temaet, mens i det nye reglementet, gjeldende fra 01.01.10, så står det følgende:

"Gjennomført MH

Med gjennomført MH menes at beskrivelsen er helt gjennomført, kryss i alle ruter, alternativt er

avbrutt av beskriverne.

I de tilfeller beskriverne avbryter prøven skal årsaken til dette føres i protokollen og denne signeres

av beskriverne.

I de tilfeller føreren/eieren avstår fra skudd skal det settes kryss i rute 5 (avstår fra skudd). Det er

dermed kryss i alle ruter og hunden har gjennomført MH og ”kjent mental status”.

Avbrutte prøver skal anses som gjeldende prøver."

(sakset fra NKK sine sider)

Ut fra dette tolker jeg det som at hunden får Gjennomført MH, selv med kun 1 avfyrt skudd.

Men, man kan jo også tolke det som at man får gjennomført selv om man velger å avstå fra skudd, siden rubrikk nr 5 på skjemaet under skudd sier:

"Vedvarende uro etter flere skudd. Avbryter eller tydelige flukttendenser. Avstår fra skudd"

Om eier velger å avstå fra skudd, så vil den jo fortsatt ha fulgt kravene "I de tilfeller føreren/eieren avstår fra skudd skal det settes kryss i rute 5 (avstår fra skudd). Det er dermed kryss i alle ruter og hunden har gjennomført MH og ”kjent mental status”"

MEn, det vil jo stå avkrysset i ruten "eier avstår fra skudd" sist i skjemaet, istedet for (??) i "Gjennomført MH"

En av dommerne (tror jeg det var) som var med idag skrev rapport om dette inn til NKK og det vil bli tatt opp der at reglementet kan tolkes i forskjellige retninger.

Men hva er din opplevelse? Hvor mange skudd har din hund fått avfyrt for å få gjennomført eller IKKE gjennomført MH ?

Sett ut fra de testene vi har sett nå, så er det jo også veldig stor forskjell i hva dommere ser på som "avreagering innen normal tid" og det å gi hunden en "ny mulighet" osv også. Nesten litt sjokkerende må jeg si. Og det gjør jo dette temaet ganske så mye mer interessant :frantics:

Så, kjør diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to hunder har fått alle fire skuddene avfyrt på MH, og fått gjennomført.

Jeg får ikke heeelt tak i hva du spør om egentlig, men jeg vil tro du vil måtte vente på svar fra NKK før noen kan si noe veldig bastant i saken. Høres jo ut som om ikke engang dommerne vet hva som er rett her? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er diskusjon rundt det, og at dommerne er uenige. Jeg skal gå MH neste helg med min skuddredde hund, og hun må ha "kjent mentalstatus" for å kunne starte i bruks. Dersom jeg/testleder velger å bryte etter skudd, så vil hun allikevel ha kjent mentalstatus ifg regelverket (altså, det står jo til og med i rute 5, som du nevner). Allikevel vet jeg at det er dommere som setter "ikke gjennomført" dersom hunden ikke klarer alle skuddene.

Jeg spurte om det tidligere her inne, og noen trodde at man faktisk må vise at hunden er skuddredd for at den skal få gjennomført. Altså kan jeg ikke si at hunden min er skuddredd og avstå fra alle skuddene, og allikevel få gjennomført. Men det syns jeg er litt håpløst, så jeg går for dommere som jeg vet jeg kan avstå alle skuddene på og allikevel få gjennomført. Reglementet tolkes tydeligvis veldig forskjellig, men dersom jeg kan unngå å skremme hunden min på noe jeg vet hun vil bli pissredd for (og bli enda mer skuddredd av), så gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden de får til å avreagere, er standarisert - de har ikke mer enn 15 sekunder på seg fra du stopper og slipper båndet, til du går halvveis inntil, så er det 15 nye sekunder til eier går inntil osv. Skuddene skal komme hvert 10'ende sekund, eneste gangene det tar litt lenger tid enn det er om pistolen klikker, eller eier sliter med å få koblet hunden sin mellom lek og passivitet. Om ikke disse tidene overholdes, så gjør ikke testleder jobben sin ordentlig.

Sånn apropos det, så kan vel ikke testleder avbryte en beskrivelse, så vidt jeg veit - det er opp til beskriverene eller eieren/føreren.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg tolker reglene riktig, det kan vel nesten bare NKK svare på, men sånn JEG har forstått det, så får man IKKE gjennomført når beskriverene avbryter beskrivelsen. Når beskriverene avbryter beskrivelsen, kan man heller ikke gå en ny beskrivelse med hunden senere - jeg håper de forklarte eieren av denne hunden det? Hadde eier brutt hunden sin etter at de ba h*n om det etter første skuddet, kunne hunden gått en ny beskrivelse om 6 uker, nå så kan den ikke gå en MH senere. Jeg antar det var derfor de spurte om eieren ville bryte MH'en..

Når jeg gikk med Emma, så skøyt de 4 skudd, og hun fikk 4 på skuddet og gjennomført MH. Når jeg gikk med Nora, skøyt de 4 skudd (beskriverene var hakket forseint ute til å bryte etter 3.dje skuddet), med 5 på skuddet og gjennomført MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik som 2ne. Det står jo i reglementet at når fører/eier avstår fra skudd, så skal det settes kryss i rute 5. Men altså bør dommerne først spørre eier/fører om h*n ønsker å avstå. Når jeg gikk k-test med Tia avbrøt dommeren etter første skudd, og spurte ikke meg, selv om jeg hadde valgt det samme (men der er det jo bestått/ikke bestått, og ikke godkjent/ikke godkjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er diskusjon rundt det, og at dommerne er uenige. Jeg skal gå MH neste helg med min skuddredde hund, og hun må ha "kjent mentalstatus" for å kunne starte i bruks. Dersom jeg/testleder velger å bryte etter skudd, så vil hun allikevel ha kjent mentalstatus ifg regelverket (altså, det står jo til og med i rute 5, som du nevner). Allikevel vet jeg at det er dommere som setter "ikke gjennomført" dersom hunden ikke klarer alle skuddene.

Jeg spurte om det tidligere her inne, og noen trodde at man faktisk må vise at hunden er skuddredd for at den skal få gjennomført. Altså kan jeg ikke si at hunden min er skuddredd og avstå fra alle skuddene, og allikevel få gjennomført. Men det syns jeg er litt håpløst, så jeg går for dommere som jeg vet jeg kan avstå alle skuddene på og allikevel få gjennomført. Reglementet tolkes tydeligvis veldig forskjellig, men dersom jeg kan unngå å skremme hunden min på noe jeg vet hun vil bli pissredd for (og bli enda mer skuddredd av), så gjør jeg det.

Men bør ikke absolutt dette være en KLAR regel? Ikke noe som kan tolkes i den ene eller den andre retningen?

Tiden de får til å avreagere, er standarisert - de har ikke mer enn 15 sekunder på seg fra du stopper og slipper båndet, til du går halvveis inntil, så er det 15 nye sekunder til eier går inntil osv. Skuddene skal komme hvert 10'ende sekund, eneste gangene det tar litt lenger tid enn det er om pistolen klikker, eller eier sliter med å få koblet hunden sin mellom lek og passivitet. Om ikke disse tidene overholdes, så gjør ikke testleder jobben sin ordentlig.

I reglementet står det også at om hunden ikke har latt seg kalle inn og kobles innen 2 minutter, så KAN (nettopp, KAN, dette er jo VELDIG fritt til tolkning da) prøven avbrytes.... Ellers er jo de andre tidene fastsatt, det vet jeg. :ahappy:

Sånn apropos det, så kan vel ikke testleder avbryte en beskrivelse, så vidt jeg veit - det er opp til beskriverene eller eieren/føreren.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg tolker reglene riktig, det kan vel nesten bare NKK svare på, men sånn JEG har forstått det, så får man IKKE gjennomført når beskriverene avbryter beskrivelsen. Når beskriverene avbryter beskrivelsen, kan man heller ikke gå en ny beskrivelse med hunden senere - jeg håper de forklarte eieren av denne hunden det? Hadde eier brutt hunden sin etter at de ba h*n om det etter første skuddet, kunne hunden gått en ny beskrivelse om 6 uker, nå så kan den ikke gå en MH senere. Jeg antar det var derfor de spurte om eieren ville bryte MH'en..

Når jeg gikk med Emma, så skøyt de 4 skudd, og hun fikk 4 på skuddet og gjennomført MH. Når jeg gikk med Nora, skøyt de 4 skudd (beskriverene var hakket forseint ute til å bryte etter 3.dje skuddet), med 5 på skuddet og gjennomført MH.

Slik de da ble enige om idag, var at hunden fikk Gjennomført MH selv med kun 2 skudd avfyrt og at hundefører valgte å ikke bryte, mens testleder brøt.... (eller om det er beskriver, det skal jeg ikke si sikkert. Tror de ble enige om det :ahappy: )

Men nei, det ble ikke opplyst NOE om å kunne ta testen på nytt eller ikke.

Og når har egentlig beskriver avbrutt? Gjelder dette når 2 skudd er avfyrt eller ikke? Testen er jo helt tydelig fortsatt gjennomført...

Jeg bare klør meg i hodet jeg :frantics:

Vil jo bare nevne sånn tilslutt. Det var ingen KLAGE fra oss som gjorde at resultat ble endret, kun et enkelt spørsmål siden vi har opplevd at en hund har fått gjennomført ved å ha "ytt mindre" (et skudd mindre) enn hunden idag. Da valgte selv dommer/testleder/andre tilstedeværende å ta diskusjonen så langt at de valgte å endre resultat som følge av de opplysninger som kom frem :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men altså bør dommerne først spørre eier/fører om h*n ønsker å avstå.

Det er eieren sitt ansvar å varsle innen momentet begynner og ikke beskrivernes ansvar å spørre.

Edit3: Eller evt testleders ansvar å spørre eieren om h*n vil avstå fra skudd innen momentet begynner?

Edit:

Slik de da ble enige om idag, var at hunden fikk Gjennomført MH selv med kun 2 skudd avfyrt og at hundefører valgte å ikke bryte, mens testleder brøt.... (eller om det er beskriver, det skal jeg ikke si sikkert. Tror de ble enige om det :ahappy: )

Det er vel slik at testleder kommuniserer med beskriverne og får en evt bekreftelse på at beskriverne vil bryte.

Edit2:

Her fra reglene:

Antall skudd som avfyres skal være 2 under aktivitet (lek) og 2 under passivitet.

Om beskriver avbryter innen de 4 skuddene er avfyrt, så skal hunden få "ikke gjennomført". Sånn tolker jeg det :frantics:

Men jeg vet at det også tidligere var nok at hunden kom og gjennomførte noen få moment og fikk gjennomført :ahappy:

Edit4:

Om dere ser inne hos hunddata (skk) og søker opp hunden med regnr S55067/2006, så ser dere at fører har avstått fra skudd. Hunden har gjennomført MH og kjent mental status. Hunden kan også konkurrere i bruks (har godkjent apellklasse spor samt LP1-tittel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eieren sitt ansvar å varsle innen momentet begynner og ikke beskrivernes ansvar å spørre.

Edit3: Eller evt testleders ansvar å spørre eieren om h*n vil avstå fra skudd innen momentet begynner?

Jeg tenkte etter at det var avfyrt skudd og hunden tydelig viser redsel. Om beskriverene da sier "vi avfyrer ikke flere skudd" og hunden dermed får "ikke godkjent" (fordi det står i reglementet at "I de tilfeller føreren/eieren avstår fra skudd skal det settes kryss i rute 5 (avstår fra skudd)"), så kan jo reglementet tolkes slik at hunden ikke får avkrysning i ruten. Hadde derimot eier/fører sagt "vi avfyrer ikke flere skudd", DA kunne hunden fått kryss i rute 5. Om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg tenkte etter at det var avfyrt skudd og hunden tydelig viser redsel. Om beskriverene da sier "vi avfyrer ikke flere skudd" og hunden dermed får "ikke godkjent" (fordi det står i reglementet at "I de tilfeller føreren/eieren avstår fra skudd skal det settes kryss i rute 5 (avstår fra skudd)"), så kan jo reglementet tolkes slik at hunden ikke får avkrysning i ruten. Hadde derimot eier/fører sagt "vi avfyrer ikke flere skudd", DA kunne hunden fått kryss i rute 5. Om du skjønner hva jeg mener.

Når fører/eier avstår fra skudd skjer dette innen momentet starter. Vet at det i Sverige er en rute hvor det står "Fører Avbryter" (i sammenheng med "Beskriver Avbryter").

Edit:

Men reglementet er vel at det skal gjennomføres 4 skudd, blir ikke det gjort så skal hunden få "Ikke Gjennomført MH".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I reglementet står det også at om hunden ikke har latt seg kalle inn og kobles innen 2 minutter, så KAN (nettopp, KAN, dette er jo VELDIG fritt til tolkning da) prøven avbrytes.... Ellers er jo de andre tidene fastsatt, det vet jeg. :ahappy:

Ja, det er testleders jobb å påse at det ikke tar mer enn ca 2 minutter mellom momentene, og om det gjør det, så KAN testleder bryte testen - men det er også så vidt jeg veit eneste gangen testleder kan bryte - det er beskriverene som har ansvaret for resten, det er beskriverene som bestemmer hvorvidt en hund skal brytes eller ikke om den er veldig berørt av momentene eller ikke klarer å avreagere.

Og når har egentlig beskriver avbrutt? Gjelder dette når 2 skudd er avfyrt eller ikke? Testen er jo helt tydelig fortsatt gjennomført...

Tja.. Rein skjær logikk tilsier jo at beskriver bryter når beskrivelsen ikke er utført til fulle? Dvs at om det bare er avfyrt to skudd, så er det en avbrutt beskrivelse - MEN, at hunden har kjent mentalstatus (den er f.eks så skuddredd at de velger å ikke skyte mer enn to skudd - og egentlig så foreslo jo beskriverene at de skulle bryte etter første skuddet). Ble det forståelig? :(

Jeg bare klør meg i hodet jeg :D

Du kan jo alltids sende en mail til de dommerene det gjelder og høre med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men har hunden kjent mentalstatus og får starte i bruks selv om den fikk 'ikke gjennomført MH'? Er mentalstatus likevel kjent godt nok, eller må MH være fullstendig gjennomført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på rute 5 på skjemaet, så står det:

Vedvarende uro etter flere skudd. Avbryter eller tydelige flukttendenser. Avstår skudd

Da tolker jeg det sånn at man skal krysse av i den ruta om noen - det være seg hundefører eller beskrivere - velger å avbryte skytinga. Om hundefører velger å avstå fra skudd, skal det også krysses i denne ruta. Ergo har man vel en gjennomført MH om man kommer så langt som til skuddet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på rute 5 på skjemaet, så står det:

Vedvarende uro etter flere skudd. Avbryter eller tydelige flukttendenser. Avstår skudd

Da tolker jeg det sånn at man skal krysse av i den ruta om noen - det være seg hundefører eller beskrivere - velger å avbryte skytinga. Om hundefører velger å avstå fra skudd, skal det også krysses i denne ruta. Ergo har man vel en gjennomført MH om man kommer så langt som til skuddet uansett?

Enig med 2ne her... Må jo være samme egentlig, om fører avstår fra skudd eller om testen avbrytes etter et skudd? Og i mitt lille hodet er da testen mer gjennomført om man skyter litt enn om man avstår fra hele greia? Om eier eller beskriver avbryter bør vel også være litt det samme?

Bikkjedyret mitt fløy at skogen på et nanosekund ved første skudd han, det var liksom ikke så mye å diskutere, han fløy mer enn 5 meter for å si det sånn.. (ned til skytter faktisk..). Selv om han kom tilbake og gjennopptok leken relativt raskt (men lengre enn faststatt tid trooor jeg, det var liksom ikke tema etter den flukten), kan man vel si at hunden selv valgte å avbryte :ahappy:

MH ble gjennomført, mentalstatus kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baghera gikk MH i fjor, og han stakk etter det første skuddet. Ikke panikk liksom, bare "nei, dette gidder jeg ikke" også lunta han bort til bilen. Han hadde ingen problemer med å bli med tilbake til startplassen, og det var ingen uro da. Men vi ble ihvertfall avbrutt (av dommerene, tror jeg) etter det første skuddet, med kryss på 5, og gjennomført MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om regelverket skal bli likt som i Sverige så skal den ha bestått/gjennomført MH ved både avbrudt skudd fra dommer og fra fører.

Hentet fra SKK hundata på to hunder med 5 på skuddet, med begge situasjoenen:

Känd mental status

Ägaren avstår skott

Känd mental status (har 5 på skuddet av dommer, jeg vet denne hunden bare tok 2 skudd)

På hund som har gjennomført hele MH m/1 skudd står det:

Känd mental status

Begge hundene starter i bruks med MH som godkjent til start, hundene får kjent mental status og kan dermed starte. De har ikke vist noen aggresjon eller annen atferd som tilsier de er "farlige" hunder for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Om regelverket skal bli likt som i Sverige så skal den ha bestått/gjennomført MH ved både avbrudt skudd fra dommer og fra fører.

Så lenge en hund har deltatt, uavhengig av om den har blitt brutt av beskriver, så får den kjent mental status.

Bare se på S24696/2002, hunden kom ikke til skuddene før han ble brutt men han har kjent mental status (det er min hund og vi visste at han kom til å bryte, men vi ville få det bekreftet med en MH).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Så lenge en hund har deltatt, uavhengig av om den har blitt brutt av beskriver, så får den kjent mental status.

Bare se på S24696/2002, hunden kom ikke til skuddene før han ble brutt men han har kjent mental status (det er min hund og vi visste at han kom til å bryte, men vi ville få det bekreftet med en MH).

Men da kommer det også opp som ett vedlegg:

Beskrivaren avbryter

Du får ikke starte i bruks med det i Sverige. Men du kan avstå skuddet og fortsatt starte i bruks.

Det kommer heller ikke opp noen rute som heter gjennomført eller ikke gjennomført MH i Sverige.

Det kommer opp känd mentalstatus (selv om de avbryter så er jo det kjent at hunden feks avreagerer dårlig)

Også kommer det opp: Avsteg på avreaktion, Beksriveren avbryter, eieren avbryter, ägeren avstår skudd og Oacceptabelt beetende.

Eneste som gjør at du ikke får startet i bruks er Oaccptabelt beetende eller at du ikke har fullført fram til skuddet. Det fins ingen godkjent/ikke godkjent i Sverige. Grunnen til dette er at det er en beskrivelse og ikke en test. Det er ikke noe å "godkjenne". Svenskene er veldig opptatt av å poengtere dette.

Og om vi skal gjøre den lik svenskene (som har hatt MH i noen år og som vi nå henter den fra) så burde vi muligens gjøre som de da? :getlost:

Den enste restruksjonen som har kommet ved 5 på skuddet er at de ikke får gå Korning, men man kan søke om disp fra dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning: det var dommerne som avbrøt testen, ikke testleder :hmm:

Takk ;) Går litt i surr for meg hvem som er hvem egentlig :getlost:

Så lenge en hund har deltatt, uavhengig av om den har blitt brutt av beskriver, så får den kjent mental status.

Bare se på S24696/2002, hunden kom ikke til skuddene før han ble brutt men han har kjent mental status (det er min hund og vi visste at han kom til å bryte, men vi ville få det bekreftet med en MH).

Men KJENT MENTALSTATUS og "Gjennomført MH" er vel kanskje to forskjellige ting?

Men da kommer det også opp som ett vedlegg:

Beskrivaren avbryter

Du får ikke starte i bruks med det i Sverige. Men du kan avstå skuddet og fortsatt starte i bruks.

Det kommer heller ikke opp noen rute som heter gjennomført eller ikke gjennomført MH i Sverige.

Det kommer opp känd mentalstatus (selv om de avbryter så er jo det kjent at hunden feks avreagerer dårlig)

Også kommer det opp: Avsteg på avreaktion, Beksriveren avbryter, eieren avbryter, ägeren avstår skudd og Oacceptabelt beetende.

Eneste som gjør at du ikke får startet i bruks er Oaccptabelt beetende eller at du ikke har fullført fram til skuddet. Det fins ingen godkjent/ikke godkjent i Sverige. Grunnen til dette er at det er en beskrivelse og ikke en test. Det er ikke noe å "godkjenne". Svenskene er veldig opptatt av å poengtere dette.

Og om vi skal gjøre den lik svenskene (som har hatt MH i noen år og som vi nå henter den fra) så burde vi muligens gjøre som de da? ;)

Den enste restruksjonen som har kommet ved 5 på skuddet er at de ikke får gå Korning, men man kan søke om disp fra dette også.

På skjemaet som ble brukt av de svenske dommerne på dommerutdanningen så er det ingen punkter etter moment 10,-skudd. Mens på det norske skjemaet vi fikk med nå, så er det en linje hvor man kan krysse av i rubrikkene:

Avreagerer: ja eller nei.

Beskriver avbryter

Eieren avbryter

Uakseptabel handling

Eieren avstår fra skudd

Gjennomført MH

Er det da sånn at dette kan tolkes som at kun EN av disse 5 rutene skal krysses av, og at det derfor er et valg mellom feks Beskriver avbryter og Gjennomført MH. Og at man da krysser i Beskriver avbryter, så betyr det automatisk at det ikke er en gjennomført MH?

Og 2ne, ja jeg forstod hva du skrev :D Men klør meg litt videre i hodet og begynner å bli sår :D Er en KJENT MENTALSTATUS og en GJENNOMFØRT MH egentlig det samme?

En hund har jo fortsatt kjent mentalstatus om den bryter etter kontakt i første moment. Biter den dommern der og flipper helt ut, så er den sannsynligvis "kjent" som gal ;) Men fortsatt KJENT mentalstatus selv om det er langt fra en gjennomført test

Men ja, vært intr å sende en mail til dommer for å høre om de har fått noe svar fra NKK på dette. Personlig mener jeg jo dette er en regel det burde være enkel å skrive så den IKKE kan mistolkes da. Ergo, det bør være lett å si om en hund får gjennomført MH ved å IKKE "overleve" alle 4 skuddene.

"Hunden får kun gjennomført MH om alle 4 skudd blir avfyrt" feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men KJENT MENTALSTATUS og "Gjennomført MH" er vel kanskje to forskjellige ting?

Det fins ingen steder å krysse av for "Gjennomført MH" på svenske skjema (med mindre de har endret det siden Talli gikk, for det skjema sitter jeg med forann meg nå)

På skjemaet som ble brukt av de svenske dommerne på dommerutdanningen så er det ingen punkter etter moment 10,-skudd. Mens på det norske skjemaet vi fikk med nå, så er det en linje hvor man kan krysse av i rubrikkene:

Avreagerer: ja eller nei.

Beskriver avbryter

Eieren avbryter

Uakseptabel handling

Eieren avstår fra skudd

Gjennomført MH

Er det da sånn at dette kan tolkes som at kun EN av disse 5 rutene skal krysses av, og at det derfor er et valg mellom feks Beskriver avbryter og Gjennomført MH. Og at man da krysser i Beskriver avbryter, så betyr det automatisk at det ikke er en gjennomført MH?

Det fins ingen begrensing på antall "ruter" å krysse av på. Denne "listen" ligger forresten ikke som momenter, men over selve protokollen der også reg nr o.l. står.

Som jeg viste til SKK hunddata så kan de krysse av på flere av rutene i sverige.

Når selve testen er avbrutt så, unntagen moment 10 skudd, så er ikke testen godkjent i sverige heller. Men man kan avstå fra skuddet og få det krysset i ruten og fortsatt kjent status. Eller dommeren kan avbryte etter 1-4 skudd og gi deg 5 på skudd.

En hund jeg vet om, hvor eieren avbrøt, står det kun:

Ägaren avbryter og ikke kjent mentalstatus.

På den Norske protokollen, på moment 10 (skudd) hva står det der?

Den svenske står jo: Berørd, rädd. Alt vil lämna plassen, forsøker fly. Alt föraren avstår skott.

Det betyr jo at å avstå skuddet er ett "godkjent" kryss i den svenske protokollen og man har gjort alle momentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

På den Norske protokollen, på moment 10 (skudd) hva står det der?

Den svenske står jo: Berørd, rädd. Alt vil lämna plassen, forsøker fly. Alt föraren avstår skott.

Det betyr jo at å avstå skuddet er ett "godkjent" kryss i den svenske protokollen og man har gjort alle momentene.

På den norske står det:

5: Vedvarende uro etter flere skudd. Avbryter eller tydelige flukttendenser. Avstår skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 2ne, ja jeg forstod hva du skrev :lol: Men klør meg litt videre i hodet og begynner å bli sår :lol: Er en KJENT MENTALSTATUS og en GJENNOMFØRT MH egentlig det samme?

En hund har jo fortsatt kjent mentalstatus om den bryter etter kontakt i første moment. Biter den dommern der og flipper helt ut, så er den sannsynligvis "kjent" som gal :) Men fortsatt KJENT mentalstatus selv om det er langt fra en gjennomført test

Nei, kjent mentalstatus og gjennomført MH er ikke det samme. Man har ikke kjent mentalstatus om bikkja blir brutt etter kontaktmomentet heller, det eneste man veit da er at bikkja ikke finnes sosial og har prøvd å bite testlederen :D Man veit ingenting om jaktlyst, man veit ikke hvordan de reagerer på overraskelse og skrammel, eller om den tør å løpe ut til avstandsfigurant, eller om den er skuddfast eller skuddredd.. Så nei, beskrivelsen kan ikke avbrytes når som helst og allikevel krysses av for gjennomført MH/kjent mentalstatus, det er bare på skuddet man har det alternativet - tror jeg :lol:

EDIT: Og det er kanskje der misforståelsen har oppstått? For hadde hunden røket på skrammelet eller spøkelsene, så hadde den ikke hatt kjent mentalstatus?

---

Den største forskjellen på norsk og svensk skjema er vel forøvrig at på det norske så står det "gjennomført MH" der det står "kjent mentalstatus" på den svenske? Samt at teksten er svensk på den svenske, og norsk på den norske :D Det kommer nye skjemaer nå, hvor man får krysse av for begge gangene på lilleharen, NKK må bare kvitte seg med de gamle skjemaene først (vi fikk en bunke så diger som et vondt år når vi arrangerte nå i mai *flir*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

EDIT: Og det er kanskje der misforståelsen har oppstått? For hadde hunden røket på skrammelet eller spøkelsene, så hadde den ikke hatt kjent mentalstatus?

Hvordan blir det da i forhold til svenske MH'er? Om du søker opp S24696/2002, den hunden ble brutt på momentet Dumpe/Overraskelse. Men han har likevel kjent mental status. Og til de som tror jeg outer andre sine hunder, så er dette min egen hund (som jeg har skrevet tidligere så visste vi at han hadde problemer med avreagering, men vi ville ha det bekreftet ved en MH).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hentet fra MH reglene, sverige:

19. Genomgången MH – Känd mental status

För hund född efter 2000-06-30 och som uppnått 18 månaders ålder föreligger krav på genomgången MH för deltagande i SBKs prov och tävlingar.

Såsom genomgången MH gäller för prov/tävling:

Med genomgången MH menas att beskrivningen är helt genomförd, kryss i alla rutor, alternativt har avbrutits av beskrivaren.

Såsom ”känd mental status” gäller för avel:

Från och med 2002-01-01 föreligger för hund av ras för vilken SBK har avelsansvar krav på ”känd mental status” för registrering av avkomma. Detta gäller tilltänkta avelsdjur av SBKs raser födda efter 2000-01-01.

Med känd mental status menas att beskrivningen är helt genomförd, kryss i alla rutor, eller att beskrivaren avbrutit hundens deltagande.

Beskrivaren avbryter

I de fall beskrivaren avbryter beskrivningen skall detta anges, och signeras av beskrivaren, på protokollet.

I de fall där föraren/ägaren avstår skott kommer ruta 5 att markeras (avstår skott). Samtliga rutor är därmed ifyllda och hunden har då genomgången MH och ”känd mental status”.

Avbrutna prov skall betraktas som provtillfälle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar på spørsmålet mitt også.

Om jeg har tolket svarene deres riktig så kan jeg konkurrere i bruks med Ellie så lenge vi kommer med på en MH, og jeg ikke bryter henne (?)

(Snakk om å ha tro på hunden sin, kan godt hende hun takler det kjempefint :getlost: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...