Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow


Elvira

Recommended Posts

Du er påmeldt? Ellers er det vet for sent tenker jeg. :ahappy:

Men valpeshow funker på samme måte som utstilling egentlig, bare litt lettere :ahappy:

Først går hannhundene, da 4-6mnds klassen så 6-9mnd

Så går tispene 4-6mnd og så 6-9mnd

Når man går i klassen får man enten rød eller blå, stort sett rød på valpeshow, og da går man videre til BTK/BHK (Beste tispe/hannhund klasse)

Der blir man plassert fra 1-4, får man 1BTK/BHK møter man den beste i motsatte kjønnet for kåring av BIR(Best i rase) og BIM (Best i motsatt kjønn)

Blir man BIR går man til gruppe plassering, hvor man da møter alle hundene i den gruppen man er :banana:

Der får man plassering 1-4BIG, ved 1BIG går man enda videre til BIS :banana:

Valpeshow er veldig gøy:) Dommer stiller ikke de helt store kravene til hunden så man får litt trening før man begynner som junior :banana: Vi har storkost oss på alle valpeshowene vi har vært på, men kjenner vi nå gleder oss til "alvoret" begynner om 1mnd :frantics: Men vi har hatt kjempegodt av lærlingen valpeshow har gitt :hyper: Så jeg anbefaler alle som ikke har mye erfaring og som ønsker og gå på utstilling og få med seg noen valpeshow :wub: God trening for eier og hund :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Først går hannhundene, da 4-6mnds klassen så 6-9mnd

Så går tispene 4-6mnd og så 6-9mnd

Når man går i klassen får man enten rød eller blå, stort sett rød på valpeshow, og da går man videre til BTK/BHK (Beste tispe/hannhund klasse)

Der blir man plassert fra 1-4, får man 1BTK/BHK møter man den beste i motsatte kjønnet for kåring av BIR(Best i rase) og BIM (Best i motsatt kjønn)

Blir man BIR går man til gruppe plassering, hvor man da møter alle hundene i den gruppen man er :frantics:

Der får man plassering 1-4BIG, ved 1BIG går man enda videre til BIS :ahappy:

Ved valpeshow så er det ikke kvalitetsbedømmelse i det heletatt. Her er bestemmelsene (som er klippet fra denne linken)

Ved valpeshow er det ikke kvalitets­bedømmelse. Det skal skrives kritikk for hver hund, men det skal ikke angis premiegrad for kvalitet. Kritikkene skrives på spesielle blanketter for slike formål. Alle hunder som deltar får deltakersløyfe, som er lilla/rosa. De hunder dommeren finner gode nok kan delta i konkurranseklasse.

I konkurranseklasse gis det sløyfer for plasseringene. Sløyfer med følgende farger kan benyttes: " 1. Rød/rosa. " 2. Blå/rosa. " 3. Gul/rosa. " 4. Grønn/rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også "ut på" at valpen går i bånd på din venstre side i sirkel. Hehe :frantics: Er utrolig kjekt så lykke til! :ahappy:

btw, siden det er valp har det ikke mye å si om de er litt spretten og glade :ahappy: pleier å være sånn :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvidet frist til påmelding til i morgen. MEN jeg får bare beskjed om at rasen ikke kan stilles til valpeshow.

Pussige greier, for om jeg melder som ureg. valp så kommer rasen opp som "stillbar".

Og irriterende nok har kontaktpersonen for utstillinga slått av telefonen! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan vært lurt å øve på:

- hunden skal trave, i venstresirkel, frem og tilbake, avogtil vil også se hunden løpe i en trekant.

- være villig til å la dommern se på tenner og kjenne på hundens kropp. La kjente personer prøve seg litt sånn at valpen blir trygg på det, feks familimedlemmer, naboer, venner, dyrlegen, folk i hundeklubben etc.

- har du hannhund skal dommeren også sjekke testikler

- stå! vanskeligere enn man tror, det foretrekkes at beina er plassert parallelt. Gå inn på noen oppdretter sider så ser du hvordan din rase stilles opp.

NKK har en artikkel på sidene sine som heter "Ny i ringen", anbefales! :frantics:

Lykke til på valpeshow og kos dere med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal IKKE kvalitetsbedømmes valper på valpeshow i Norge (det gjøres annerledes i både Danmark og Sverige - de har hvert sitt system).

Det riktige er at du får en deltagersløyfe, som er rosa og lilla. Vinner du klassen, får du en rød sløyfe for å ha fått førsteplass. Blir du nummer to, får du en blå sløyfe for andreplass. Også videre.

Har noen fått noe annet på norske valpeshow, er det ringsekretær og/eller arrangør som ikke har peiling, og har tabbet seg ut.

Dommer KAN velge å ikke dele ut BIR til valp, men da skal den valpen være meget, meget dårlig for at det skjer. Valpeshow er uoffisielt, resultatene teller ingen verdens ting, og terskelen er derfor meget høy for å holde tilbake BIR - selv en hannhund uten tenner og testikler og som hopper rundt i ringen kan bli BIR, fordi tennene kan komme, testiklene kan komme, og ringtreningen kan bare bli bedre.

Fordi valper er unge dyr i utvikling har vi i Norge ikke ønske om å kvalitetsvurdere valpene. De får derfor ikke rødt eller blått eller gult. De får plassering i klassen, er det flere enn fire påmeldte i klassen blir de uplassert.

At noe skjer, betyr ikke at det er det samme som regelverket for hvordan noe faktisk skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi meldt oss på og satser på at det går fint. Han HATER å stå på bord, så det må vi vel øve litt på tenker jeg. :frantics:

Må de stå på bord forresten? Han mangler en testikkel, eller manglet i alle fall da vi fikk han. (satser på at den har falt ned nå..)

Ellers så er han ganske grei. (hvis du ser bort fra AD/HD tendensene, totalt fravær av innkalling når han finner det for godt og morderinnstinktet han føler for båndet) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må inrømme jeg finner det noe merkelig at ingen følger reglene som er for utstilling jeg da, hvis det er så feil at vi først har fått rød, så en rød, eller så en blå.

Så hvorfor blir ikke reglene gjort om på? ELLER at folk snakker med de som holder på med utstilling??

Jeg har nå vært på utstilling flere steder og fått den rød først på alle. Feil? Det kan godt hende, MEN jeg har fått den likevel :frantics:

Og H.I spurte jo om hva som foregikk på valpeshow :ahappy: Og det fikk hun svar på. Om utstillerne gjør feil, javell men det er nå det som foregår der :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi meldt oss på og satser på at det går fint. Han HATER å stå på bord, så det må vi vel øve litt på tenker jeg. :frantics:

Må de stå på bord forresten? Han mangler en testikkel, eller manglet i alle fall da vi fikk han. (satser på at den har falt ned nå..)

Ellers så er han ganske grei. (hvis du ser bort fra AD/HD tendensene, totalt fravær av innkalling når han finner det for godt og morderinnstinktet han føler for båndet) :ahappy:

Hvis du skal stille toller, som det står i profilen at du har, så skal ikke de på bord, så det kan du bare slappe av med :banana:

Har du forsøkt å kjenne etter selv om han har fått ned begge testiklene? På valpeshow er mange dommere veldig rundhåndede, fordi hunden enda er i utvikling. Så om det mangler en testikkel eller to, er det mange dommere som overser dette, fordi noen er tregere enn andre. Mens andre dommere vil sette deg sist i klassen. Det kommer også an på hvor gammel hunden er - er den fire måneder skal den jo enda utvikle seg noe mer enn om den har rukket å bli nesten ni måneder.

Innkalling er det ikke i utstilling, så med mindre du slipper lenka blir det neppe et problem :banana:

Lykke til, det går sikkert bra, mange valper oppfører seg som om de er på duracell når de er på valpeshow, og freser rundt ringen med stor moro. Mens mange valper også blir mye roligere enn forventet, fordi det er så mange inntrykk og opplevelser at de må roe seg for å klare å sanse alt. Slapp av og sørg for at hunden din får en trygg og positiv opplevelse, det er det viktigste :ahappy:

Må inrømme jeg finner det noe merkelig at ingen følger reglene som er for utstilling jeg da, hvis det er så feil at vi først har fått rød, så en rød, eller så en blå.

Så hvorfor blir ikke reglene gjort om på? ELLER at folk snakker med de som holder på med utstilling??

Jeg har nå vært på utstilling flere steder og fått den rød først på alle. Feil? Det kan godt hende, MEN jeg har fått den likevel :banana:

Og H.I spurte jo om hva som foregikk på valpeshow :blink: Og det fikk hun svar på. Om utstillerne gjør feil, javell men det er nå det som foregår der :hyper:

Men kjære søte snille vene deg - har jeg sagt at utstillerne gjør feil? Har jeg angrepet deg? I så fall må jeg virkelig beklage, innlegget mitt var overhode ikke myntet som kritikk på noe du (ikke) har gjort. Jeg sier at noen (ikke alle) arrangører og ringsekretærer ikke vet hvordan valpeshow skal avvikles, og at det derfor av og til blir gjort feil.

Det finnes et sett med regler for valpeshow, og de er ganske enkle å følge, men for mange arrangører er valpeshow uoffisielt og derfor uviktig, og de er derfor ikke så nøye på å sette seg inn i reglene.

Når noen lurer på hvordan noe arrangeres, er det greit at de får svar på hvordan noe skal arrangeres i forhold til reglene, slik at de kan forberede seg på hvordan det åtte av ti ganger avholdes.

Hvis noen spurte meg hva Eurovision Song Contest går ut på, så kunne jeg sagt at det handler om gærne spanjoler som stunt-stagediver feil vei for å komme på TV, for det skjedde i finalen i år - men det er jo ikke egentlig det ESC er, selv om det skjedde, er det vel?

Så for the record:

Først skal du få en sløyfe som ofte er rosa og lilla stripete - dette er en deltagersløyfe, den har ingen verdi utover at alle påmeldte skal få en sløyfe og komme hjem med et eller annet. Mange arrangører har også tilsvarende deltagerrosett. Det betyr ikke noe av premiedefinisjon, utover at alle har fått noe utdelt og et minne fra dagen.

Vinner du klassen din, skal du få en rød sløyfe.

Deretter skal du møte vinneren av den andre aldersklassen. Vinner du der, skal du få en rød sløyfe. Blir du nummer to, skal du få en blå. Kun vinnerne av de to aldersklassene skal møtes, de andre plasserte er ferdig. Er det ingen påmeldt i den andre aldersklassen, skal du få en rød sløyfe til når du vinner klassen, siden du automatisk også blir beste hannhund/tispe.

Deretter møtes beste hannhund og beste tispe for å kåre BIR og BIM - henholdsvis rød/gul og hvit/grønn sløyfe.

Kos deg med sløyfene dine, og lykke til videre i offisiell konkurranse - DER vil du bli kvalitetsvurdert, og få en førstepremie (rød sløyfe), andrepremie (blå sløyfe), tredjepremie (gul sløyfe), KIP eller null (de to siste finnes det ikke sløyfer for, og etter alle mine år som ringsekretær har enda ingen etterlyst de når de får premiegraden heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar! Ja det er tolleren vår som skal til pers, og takk og pris for at han ikke trenger å hoppe opp på noe bord. det kunne ha blitt interessant. Men det skal øves på..kjekt å slippe totaltangst hos dyrlegen..

Sarek er den peneste uansett, så kan sløyfe være sløyfe! :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinner du klassen din, skal du få en rød sløyfe.

Deretter skal du møte vinneren av den andre aldersklassen. Vinner du der, skal du få en rød sløyfe. Blir du nummer to, skal du få en blå. Kun vinnerne av de to aldersklassene skal møtes, de andre plasserte er ferdig. Er det ingen påmeldt i den andre aldersklassen, skal du få en rød sløyfe til når du vinner klassen, siden du automatisk også blir beste hannhund/tispe.

Deretter møtes beste hannhund og beste tispe for å kåre BIR og BIM - henholdsvis rød/gul og hvit/grønn sløyfe.

:ahappy:

Er vi ikke enig egentlig?? :ahappy:

Altså først rød i klassen, så rød i konk, så bir/bim, big, bis

:banana: :banana: :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP eller null (de to siste finnes det ikke sløyfer for, og etter alle mine år som ringsekretær har enda ingen etterlyst de når de får premiegraden heller).

:ahappy: :ahappy:

Kanskje ikke det man vil ha minne ifra :banana: :banana:

"Ja her er da den brune jeg fikk" :frantics::banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal stille toller, som det står i profilen at du har, så skal ikke de på bord, så det kan du bare slappe av med :ahappy:

I laveste valpeklassen så har det hendt ved flere anledninger at tollerne har blitt satt på bord. Blant annet vår har blitt det. Det vanligste er jo selvsagt at de står på gulvet, og det er ingen sedvane at de blir satt på bord. Men det hender seg at de blir satt på bord. Ble paff selv første gangen jeg så det, og i var slett ikke forberedt på det med vår. (men det gikk da bra, ble både BIR og BIG2 med en meget klissete sukkersøt kritikk :frantics: ). Tollervalper i 4-5 mnd alderen er jo ikke så veldig store, så kan hende dommerne som jeg har sett har plassert tollerne på bord har gjort det sånn pga slitne rygger eller noe? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:banana:

Er vi ikke enig egentlig?? :banana:

Altså først rød i klassen, så rød i konk, så bir/bim, big, bis

:ahappy: :ahappy: :frantics:

Aah, men du mener når du har blitt beste i klassen din så får du rød (enten i 4-6 mnd eller 6-9 mnd) og om du da vinner mot den tispen som vant i den andre klassen så får du også en rød og så enten BIR/BIM? For det har jeg også fått ja. Men noe egen rød sløyfe i kvalitet har jeg ikke fått noen gang :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy:

Er vi ikke enig egentlig?? :wub:

Altså først rød i klassen, så rød i konk, så bir/bim, big, bis

:hmm::ahappy::)

Ok, da misforsto jeg deg litt - for du sa at du først fikk rødt, men det gjør du ikke. Først får du deltagersløyfe, også får du den røde når/hvis du vinner klassen. Men om du ikke har noen konkurranse i klassen, kommer jo den røde med en gang. Jeg forsto deg som at du får en rød med en gang, uansett hvor mange som er i klassen :banana:

:banana: :banana:

Kanskje ikke det man vil ha minne ifra :blink::hyper:

"Ja her er da den brune jeg fikk" :):wub:

Hehe, henge på veggen! :wub:

I laveste valpeklassen så har det hendt ved flere anledninger at tollerne har blitt satt på bord. Blant annet vår har blitt det. Det vanligste er jo selvsagt at de står på gulvet, og det er ingen sedvane at de blir satt på bord. Men det hender seg at de blir satt på bord. Ble paff selv første gangen jeg så det, og i var slett ikke forberedt på det med vår. (men det gikk da bra, ble både BIR og BIG2 med en meget klissete sukkersøt kritikk :frantics: ). Tollervalper i 4-5 mnd alderen er jo ikke så veldig store, så kan hende dommerne som jeg har sett har plassert tollerne på bord har gjort det sånn pga slitne rygger eller noe? :wub:

Oj, det har jeg faktisk aldri sett. Hvor små er tollervalper da? Trodde ikke de var så små...

Men nå synes jo jeg det er snålt at voksne whippeter skal på bordet, jeg, så en blir vel aldri helt klok på alt som er av praksis. Jeg kunne tenkt meg å ha berner på bordet selv, jeg, for det er lettere å se om beina står riktig når en får de opp fra bakken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det har jeg faktisk aldri sett. Hvor små er tollervalper da? Trodde ikke de var så små...

Men nå synes jo jeg det er snålt at voksne whippeter skal på bordet, jeg, så en blir vel aldri helt klok på alt som er av praksis. Jeg kunne tenkt meg å ha berner på bordet selv, jeg, for det er lettere å se om beina står riktig når en får de opp fra bakken... :frantics:

Syns ikke de er små jeg heller. Her er bilde av Decoy på bordet ca 4,5 mnd gammel (han stod bedre etterhvert altså, det ble bare ikke tatt bilde av :ahappy: ). Men det er vel lettere både å kjenne på dem, samt se kroppen skikkelig på dem om de kommer opp fra bakken som du sier.

IMG_6607-e1275843761598.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...