Gå til innhold
Hundesonen.no

Energitilskudd som virker?


MarieR

Recommended Posts

Jeg har lite eller null overskudd av energi, og slik har det "alltid vært". Det er i ferd med å bli et problem, ettersom jeg har både jobb, skole og hund som krever tid, oppmerksomhet og energi. Jeg skal forsøke å legge om kosthold og rutiner slik at jeg på best mulig måte opparbeider mer energi, og helst burde jeg vel vært en tur hos legen og sjekket blodverdier osv, men jeg er altså på utkikk etter ett energitilskudd folk har positive erfaringer med. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder knasker jeg rosenrot. Når jeg jobber på pensjonatet spiser jeg 4-6 stk, til vanlig holder det med 1 (av den typen jeg har fra NaturaMed). Jeg må ta den før 12 om dagen, hvis ikke får jeg ikke sove om nettene. Det fungerer best i perioder, og ikke over tid, da tror jeg man trenger mer og mer for å få samme virkning. Jeg tar de på tom mage og merker virkning etter ca 15 minutter faktisk, lurer på om jeg er lettlurt?

Ellers er jeg også interessert i det samme som deg, sliter med det samme egentlig. De dagene jeg er på jobb, kan det fort bli lite på hundene, jeg føler meg utslitt store deler av tiden egentlig. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sidekommentar - jeg merker ofte noen av vennene mine som lever helt sinnsyke liv lurer på hvorfor "de er så slappe". Et sted i vår moderne verden har det plutselig blitt unormalt å bli SLITEN - hvorfor skal det være rart når man faktisk har skole, hund og jobb? Jeg synes det bare er naturlig jeg, om man presser kroppen for langt vil man plutselig treffe en vegg. Noen i klassen min kan være på fest til 03.30 - dra hjem og stå opp 08.00 for så å dra på topptur på over 1000 moh (og da starter vi på 50-100moh altså...) i flere timer. Deretter er det skolearbeid og kanskje kveldsvakt på søndagen. Det er jo ingen mennesker som er laget for slikt. Det er naturlig at man blir sliten og trøtt - og noen ganger må man innse at døgnet bare har så mange timer. Da må man bli flinkere å prioritere seg selv, og legge en plan for hva man EGENTLIG har tid til. Men det er jo helt opp til en selv hva man vil, har man lyst å presse seg så må man jo bare det - og ta støyten når/om den en gang kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sidekommentar - jeg merker ofte noen av vennene mine som lever helt sinnsyke liv lurer på hvorfor "de er så slappe". Et sted i vår moderne verden har det plutselig blitt unormalt å bli SLITEN - hvorfor skal det være rart når man faktisk har skole, hund og jobb? Jeg synes det bare er naturlig jeg, om man presser kroppen for langt vil man plutselig treffe en vegg. Noen i klassen min kan være på fest til 03.30 - dra hjem og stå opp 08.00 for så å dra på topptur på over 1000 moh (og da starter vi på 50-100moh altså...) i flere timer. Deretter er det skolearbeid og kanskje kveldsvakt på søndagen. Det er jo ingen mennesker som er laget for slikt. Det er naturlig at man blir sliten og trøtt - og noen ganger må man innse at døgnet bare har så mange timer. Da må man bli flinkere å prioritere seg selv, og legge en plan for hva man EGENTLIG har tid til. Men det er jo helt opp til en selv hva man vil, har man lyst å presse seg så må man jo bare det - og ta støyten når/om den en gang kommer.

Ser helt klart poenget ditt, og selvsagt er det greit å bli sliten, vi er jo tross alt ikke maskiner heller. Greia er at jeg syns ikke min skolegang, jobb og hund krever så innmari mye at jeg skal være så til de grader slapp og sliten. Kan selvsagt være at kroppen er uenig med hodet her, og prøver å vise det, men jeg lever ikke ett "sinnsykt" liv. Stort roligere liv som ungdom skal man vel lete en stund for å finne tenker jeg. Jobb, hund og skole. That's it, det meste av tiden i alle fall (og det er jeg fornøyd med). :ahappy: Slik mange på min alder lever i dag, tror jeg ikke det er unormalt å bli sliten, bare ubeleilig, for de har så mye på agendaen. Jeg derimot, har ikke det. I alle fall føler jeg ikke det selv. Som sagt er ikke tid problemet, men ork/lyst til å gjøre noe når jeg har tid til overs. Jeg vet en del av det er latskap, og det skal jeg gjøre noe med, men det er ikke alt. Jeg er fysisk og psykisk sliten uten nok grunn. Men igjen, kanskje kroppen min ikke er helt enig i det.

Rosenrot skal prøves, takk for tips :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lagrange.

Jeg vet ikke om jeg har helt troen på energitilskudd... jeg tror det som skal til er et liv i ballanse mellom aktivitet og hvile og et godt kosthold + trening.

Før du begynner med kostilskudd ville jeg, som du sier, dratt til legen og tatt noen blodprøver, kanskje også av stoffskiftet? Så har du utelukket det i så fall.

I de 3 årene jeg har vært utbrent har jeg tatt amerikansk ginseng en periode. Jeg vil ikke påstå at det hjalp, men akupunktøren mente det skulle være bra. Nåja, jeg sluttet med det og var heller mer oppmerskom på kosthold, hvile og trening og nå som jeg har gjort yoga i ett års tid ser jeg STOR forskjell. Nesten så jeg vil si at yoga er et energitilskudd som virker :frantics:

Håper du finner energien! Det kan jo være mye som gjør deg energiløs, greit å se på livet som helhet :ahappy:

PS. Husk å få i deg nok væske og spise nok iløpet av en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode hvor jeg var fullstendig slapp og uten energi, og da viste det seg at mye av problemet var at jeg hadde B12 og jernmangel. Så jeg sier som de andre, kom deg til legen og ta noen blodprøver :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sidekommentar - jeg merker ofte noen av vennene mine som lever helt sinnsyke liv lurer på hvorfor "de er så slappe". Et sted i vår moderne verden har det plutselig blitt unormalt å bli SLITEN - hvorfor skal det være rart når man faktisk har skole, hund og jobb? Jeg synes det bare er naturlig jeg, om man presser kroppen for langt vil man plutselig treffe en vegg. Noen i klassen min kan være på fest til 03.30 - dra hjem og stå opp 08.00 for så å dra på topptur på over 1000 moh (og da starter vi på 50-100moh altså...) i flere timer. Deretter er det skolearbeid og kanskje kveldsvakt på søndagen. Det er jo ingen mennesker som er laget for slikt. Det er naturlig at man blir sliten og trøtt - og noen ganger må man innse at døgnet bare har så mange timer. Da må man bli flinkere å prioritere seg selv, og legge en plan for hva man EGENTLIG har tid til. Men det er jo helt opp til en selv hva man vil, har man lyst å presse seg så må man jo bare det - og ta støyten når/om den en gang kommer.

Ha ha, nå synes jeg egentlig at du har ett godt poeng, men vil bare fortelle at i min verden fungerer det motsatt :ahappy:

Tidligere jobbet jeg overtid med det meste, da jeg var "ungdom" hadde jeg skole, ridning, sykling, møter, tensing osv osv osv. Ting gikk i ett og det var sjeldent jeg sov 7 timer. Vanligvis snakket vi rundt 6 timer på natta, og plenty av energi og overskudd. Jeg skal dog innrømme at jeg ble nær utbrent som 16åring og nøt den sommeren i ro og mak, før det var tilbake til gammel rytme. Da jeg begynte på folkehøgskole etter videregående var jeg fast bestemt på å "ikke engasjere meg", da jeg var redd for en ny utbrenthet og tenkte at det var på tide med fri. Det holdt nesten, men jeg sov enda ikke så mye da jeg er oversosial og brukte hele natten med venner i stedet:p

Som student skulle jeg bli fornuftig og sove godt, men etter som årene har gått har jeg fått mindre og mindre energi. Uansett hvor mye jeg sover egentlig. Utrolig kjedelig å ha mistet "driven" min. Så som trådstarter her, søker jeg ett rare vidunderkurer for ny energi:P he he...

Tror manglende trening er en vesentlig faktor for at jeg ikke har like mye energi som før, men når man allerede er sliten er det jo vanskelig motivere seg for slikt. ond sirkel sa du? jepp :D

Men nå er sommeren her, får knaske rosenrot og se om man ikke får tid til mer trening og dermed mer energi:P

Har forresten prøvd sånn ginsengtilskudd (pappa er stor fan), men det synes jeg ikke hjalp overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...