Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære utgangsstilling?


nordmørsloppa

Recommended Posts

Hvordan har dere lært inn utgangsstilling?

Har hørt om kassemetoden, men har lært inn en annen øvelse med fottarget og vil derfor ikke bruke samme hjelper her. Det forvirrer hunden :flowers:

Har hørt om folk som bruker veggen og stiller seg med hunden mellom venstre fot og veggen, men ikke helt forstått hvordan det gjøres. Leste også i en blogg om noen som brukte target stick.

Det hadde vert genialt om noen hadde en trinn for trinn metode på dette...kanskje har noen her filmet treningen også?

det behøver ikke være rent klikkersk. gjerne lokking og andre hjelpemiddler. Ønsker å lære inn utgangsstilling på begge sider, sånn at vi også kan bruke det til freestyle

alle tips taes i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener med "fottarget"... kassemetoden funket ihvertfall ypperlig for oss! Odin sitter som et skudd på begge sider og fra begge retninger (forfra/bakfra).

http://hundetrening.blogspot.com/2007/07/innlring-av-utgangsstilling.html

altså, vi har brukt en kasse som et signal på å ha bakbeina på den og gå rundt med frembeina( helt motsatt av kassemetoden :flowers: ) så når jeg nå legger en gjenstand på gulvet ( kasse, bok, musematte o.l) så tilbyr hunden dette og når jeg ikke belønner da så blir hunden så forvirret , bjeffer og gjør alt mulige innlærte adferder og gir til slutt opp. Derfor tenkte jeg at vi kanskje kunne lære de tinn på annen måte, hva tror du? Kanskje jeg kan gå frem på en annen måte med denne kassemetoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i sted trente jeg utgangsstilling med helt fersk valp. Dette er bare en av tusen metoder å bruke, og jeg har brukt forskjellige metoder på mine.

Med min første hund brukte jeg nesetarget. Hun lærte utgangsstillingen hvor hun går rundt kroppen min og sitter seg på venstre side, er det denne eller direkte innsitt du ønsker?

Jeg lærte henne altså å touche og følge etter target med nesen. Jeg tok targeten rundt meg med hunden etter, og belønnet hunden når den var i riktig posisjon på min venstre side. Trente inntil en vegg slik at hun ikke stod skevt. Etterhvert som hun skjønte dette litt, så tok jeg targeten over hodet hennes så hun tilbydde sitt, og belønnet dette. Dersom hunden ikke tilbyr sitt, så kan det være greit å ha trent en del på frivillig sitt på forhånd (når hunden er på din venstre side). Deretter gikk jeg fra vegg til fortauskant, og fjernet etterhvert targeten og shapet inn resten. Litt småplukk her og der blir det jo, og det ble fort shapet vekk ved at jeg kun belønnet atferd som ligner mer og mer på det endelige sluttmålet.

Både når jeg trente langs vegg og langs fortauskant trente jeg på at hun skulle følge etter meg, og tilby sitt når jeg stoppet (også da med target). Når dette var i boks fjernet jeg fortauskanten gradvis. Jeg trente f.eks i et kryss, hvor jeg tok tre skritt langs fortauskanten, gjorde holdt og belønnet. Gjentok dette bortover før fortauskanten brått svingte til venstre, men vi bare fortsatte. Det blir alltid litt skeive holdter når man fjerner hjelpemidler, men jeg shapet inn restene der også.

Valpen jeg har nå har trent mye sitt i det siste, så hun tilbyr ikke annet. Jeg får henne til å følge etter godbiten og gir den til henne når hun er i en fin posisjon. Noen ganger gjør jeg også holdter, og med godbit over hodet tilbyr hun sitt med en gang. Men jeg er veldig redd for at hunden skal bli hjelpeavhengig, så jeg fjerner den hjelpen veldig fort. Nå har denne valpen en veldig fin posisjon og korrekte holdter medfødt ( :flowers: ), men om de blir stygge så kommer jeg til å trene litt ved fortauskant med henne. Kommer nok til å lære innsitt hos henne på den måten også. Få henne til å følge godbit eller target og få henne inn på venstre side og belønne for posisjon, før jeg krever at hun skal sitte i tillegg for å få godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at hunden ikke skal kunne lære å jobbe med hhv. forpotene og bakpotene på kassen, like godt som den jobber hhv. mot venstre og høyre?

godt poeng.... må bare finne ut hvordan jeg skal få klikk/belønnet, sette henne opp for suksse. Kanskje jeg kan ta et helt fremmed objekt å begynne med å shape frempoter på det. skal prøve nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik lærte jeg forrige hund utgangsstilling:

Lærte inn pekefingeren som nesetarget.

Lærte inn sitt. Stilte meg inntil en vegg og brukte fingeren til å lede henne rundt og så inn på plass hvor hun måtte sitte (ventet til hun satte seg av seg selv). Begynte vel med at hun kom inn bakfra, også økte på til at hun skulle komme inn på plass når hun stod foran meg. Jeg var helt fra begynnelsen veldig nøye på at hun ikke skulle få sitte skjevt.

Gikk rimelig raskt vekk fra veggen og over til mindre "hindringer" som feks fortauskanter. Til slutt tok jeg det helt bort.

Begynte tidlig med ryggetrening også, dvs at jeg stod inntil veggen med henne på siden og tok et lite steg tilbake så hun måtte rygge inn på plass.

Uhm.. Vet ikke om det var forståelig. Uansett, lykke til :flowers:

Edit: Ser at labbis forklarte dette på en mye bedre måte :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i sted trente jeg utgangsstilling med helt fersk valp. Dette er bare en av tusen metoder å bruke, og jeg har brukt forskjellige metoder på mine.

Med min første hund brukte jeg nesetarget. Hun lærte utgangsstillingen hvor hun går rundt kroppen min og sitter seg på venstre side, er det denne eller direkte innsitt du ønsker?

Jeg lærte henne altså å touche og følge etter target med nesen. Jeg tok targeten rundt meg med hunden etter, og belønnet hunden når den var i riktig posisjon på min venstre side. Trente inntil en vegg slik at hun ikke stod skevt. Etterhvert som hun skjønte dette litt, så tok jeg targeten over hodet hennes så hun tilbydde sitt, og belønnet dette. Dersom hunden ikke tilbyr sitt, så kan det være greit å ha trent en del på frivillig sitt på forhånd (når hunden er på din venstre side). Deretter gikk jeg fra vegg til fortauskant, og fjernet etterhvert targeten og shapet inn resten. Litt småplukk her og der blir det jo, og det ble fort shapet vekk ved at jeg kun belønnet atferd som ligner mer og mer på det endelige sluttmålet.

Både når jeg trente langs vegg og langs fortauskant trente jeg på at hun skulle følge etter meg, og tilby sitt når jeg stoppet (også da med target). Når dette var i boks fjernet jeg fortauskanten gradvis. Jeg trente f.eks i et kryss, hvor jeg tok tre skritt langs fortauskanten, gjorde holdt og belønnet. Gjentok dette bortover før fortauskanten brått svingte til venstre, men vi bare fortsatte. Det blir alltid litt skeive holdter når man fjerner hjelpemidler, men jeg shapet inn restene der også.

Valpen jeg har nå har trent mye sitt i det siste, så hun tilbyr ikke annet. Jeg får henne til å følge etter godbiten og gir den til henne når hun er i en fin posisjon. Noen ganger gjør jeg også holdter, og med godbit over hodet tilbyr hun sitt med en gang. Men jeg er veldig redd for at hunden skal bli hjelpeavhengig, så jeg fjerner den hjelpen veldig fort. Nå har denne valpen en veldig fin posisjon og korrekte holdter medfødt ( :flowers: ), men om de blir stygge så kommer jeg til å trene litt ved fortauskant med henne. Kommer nok til å lære innsitt hos henne på den måten også. Få henne til å følge godbit eller target og få henne inn på venstre side og belønne for posisjon, før jeg krever at hun skal sitte i tillegg for å få godbiten.

direkte innsitt. Tusen takk for detaljert beskrivelse! Denne fingertarget metoden din må da også fungere på direkte innsitt. dette må prøves ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik lærte jeg forrige hund utgangsstilling:

Lærte inn pekefingeren som nesetarget.

Lærte inn sitt. Stilte meg inntil en vegg og brukte fingeren til å lede henne rundt og så inn på plass hvor hun måtte sitte (ventet til hun satte seg av seg selv). Begynte vel med at hun kom inn bakfra, også økte på til at hun skulle komme inn på plass når hun stod foran meg. Jeg var helt fra begynnelsen veldig nøye på at hun ikke skulle få sitte skjevt.

Gikk rimelig raskt vekk fra veggen og over til mindre "hindringer" som feks fortauskanter. Til slutt tok jeg det helt bort.

Begynte tidlig med ryggetrening også, dvs at jeg stod inntil veggen med henne på siden og tok et lite steg tilbake så hun måtte rygge inn på plass.

Uhm.. Vet ikke om det var forståelig. Uansett, lykke til :flowers:

Edit: Ser at labbis forklarte dette på en mye bedre måte :hyper:

takk! Likte metoden til deg og labbis. skal absulutt gi det ett forsøk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...