Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengde på bånd mellom to hunder i spann/sykling/snørekjøring

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

I vinter var hundene veldig flinke å løpe ved siden av hverandre når jeg snørekjørte, mens nå løper de på hver sin side/ytterkant av hanefoten og da blir selen liggende skjevt og de trekker feil.

Så jeg må bruke et bånd mellom dem som holder de mer samlet, men hvor langt skal et slikt bånd være ?

Guest Jonna
Skrevet

Jeg løper det ved å ha to seperate bånd.

Det jeg vet mange gjør er å bruke en line imellom halsbåndene til hunden for å holde de sammen, istedet for mellom selene.

Skrevet

Hei.

Var sånn line mellom halsbåndene jeg tenkte på.

Blir det ikke mye styr med to bånd om de krysser hverandre og når man stopper opp ?

Kanskje jeg skal prøve det i kveld og se hvordan det funker. Litt lettere om den ene stopper for å tisse eller noe. Hmmm tenke tenke

Guest Jonna
Skrevet

Hei.

Var sånn line mellom halsbåndene jeg tenkte på.

Blir det ikke mye styr med to bånd om de krysser hverandre og når man stopper opp ?

Kanskje jeg skal prøve det i kveld og se hvordan det funker. Litt lettere om den ene stopper for å tisse eller noe. Hmmm tenke tenke

Nei jeg syns ikke det er styr med to bånd, om de krysser hverandre så skjer det ikke så mye annet enn at de krysser hverandre egentlig.

Og ja det er mye lettere når de skal tisse o.l. For da slipper enten den som stopper blir røsket avgårde eller den andre bli bråstoppet.

Det er vel en god grunn syns jeg til å ikke feste de i halsbåndene til hverandre.

Skrevet

Nakkelina mi er 30 cm, og den bør ikke være lenger en det synes jeg, da kan de tråkke over den.

Husk bare å ha en krok eller en annen sikkerhetsordning som ryker om hundene skulle komme på hver sin side av et tre ect, bedre at båndet ryker enn at nakken gjør det...

Sånn ser min ut, det er trepinner på endene til å feste i halsbåndene, og selve lina er i elastisk. Refleksene er bein-reflekser som gjorde nytta si bedre på nakkelina...

1001101.jpg

Guest Jonna
Skrevet

JeanetteH: Hva slags bånd bruker du ?

Bare vanlige strikkliner, en av bikkjene har hard line og den andre en "myk".

Skrevet

Lengda du bruker kommer jo litt ann på størrelsen på hundene også. På "små" hunder som breton så blir nok 35cm for mye, ville brukt 25-30cm i mellom. Det er best å se på dine hunder hva som er best for de. Bruk et tau og to små kroker, også justerer du inntil du ser de løper fint i lag :aww:

Om de går veldig forskjellig, eller hvis den ene staser mer enn den andre, så ville jeg brukt to liner slik at de fikk gått i sitt eget tempo og stil :P

Skrevet

Den bør vel være så kort at de ikke får gått noe særlig på skrå? Dvs kortere enn hanefoten strekt ut til hver side, og så kort at de ikke hekter fast beina i den.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...