Gå til innhold
Hundesonen.no

Medie og innformasjonskunnskap


HHC

Recommended Posts

Jeg håper og krysser fingre og tær for at noen soniser kan hjelpe meg! For å gjøre historien kort - jeg fikk forberedelsesdelen til eksamen i Medie og informasjonskunnskap 2 i da, faglærer møtte ikke opp = null tips/hjelp å hente for oss 4 som møtte opp :P

Jeg har en helt grei karakter i faget, men jeg trenger liksom en liten bekreftelse på om tankene mine er noe i riktig retning eller helt på jordet. Det faglige og rent teoretiske er helt okei - det klarer jeg. Men det vi skal studere i forberedelsestiden skal jo gjerne knyttes opp mot både aktuelle og historiske hendelser og det er her jeg sliter litt..

Temaet er medier, ytringsfrihet og demokrati

- ytringsfrihet og demokrati

- medieideologier (den autoritære, diktatoriske, soialt ansvarlige og liberalistiske)

- medienes utrykksformer med vekt på planlegging av egen produksjon (HJELP??)

- medieetikk

- lover og konvensjoner som har med opphavsrett, personvern og ytringsfrihet å gjøre.

Jeg har sålangt innhentet litt flere kilder om ytringsfrihet og demokrati for å ha litt mer bredde enn det som står i boka. Tenkte også å finne eksempler på land med/uten demokrati og ytringsfrihet. På medieideologier så tenkte jeg bare å lese meg opp, samt finne noen land til hver ideologi. Utrykksformer som er tenkelige må jeg lese meg opp på. Men jeg vet ikke hvilken type produksjon vi får? Ser for meg planlegging av en plakat/reklamefilm/kortfilm etc i og med at vi har en skriftelig eksamen på 5timer. Tidligere år har det vært en tale....

Jeg er litt blank, og begynner å bli pessimistisk med tanke på morgendagen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er medielærer med dette som fagfelt, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt :P

Nå vet jeg ikke hva pensum du har, men en grei regel er å lese pensumlista og se hvilket nivå bøkene legger seg på. Ingen vits i å gå opp til en bachelore i medievitenskap på 5t (antar det er prosjektmetoden du har eller?).

En sensor ser gjerne etter at du spesifiserer de temaene du får og gjerne reflekterer teorien mot praktiske ting som f.eks:

- Ytringsfrihet og demokrati: Koble opp mot rollen media har som 4 statsmakt med et eksempel fra media ( Valla saken f. eks), koble mot medias rolle med å sikre demokratiet gjennom historien og sammenligne med andre land hvor dette ikke er tilfellet.

- Medienes uttrykksform er rett og slett hvordan et medieprodukt kommuniserer med mottakerne på forskjellige måter. Her kan du for eks dra inn kommunikasjonsmodell, tekstmodell, retorikk, sammensatt tekst, konnotasjon og denotasjon osv.

Slik det er her får elevene utdelt et medieprodukt de skal analysere, men om du må planlegge er det viktigst å tenke på "Hvordan får jeg fram budskapet mitt til mottakerne"? "Hvem er målgruppen"?

Phjuuu: Vet ikke om dette er noe hjelp i det hele tatt, men det er bare å sende en PM om det er noe spesifikt du lurer på. Så kanskje jeg kan hjelpe litt hvertfall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er medielærer med dette som fagfelt, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt :aww:

Nå vet jeg ikke hva pensum du har, men en grei regel er å lese pensumlista og se hvilket nivå bøkene legger seg på. Ingen vits i å gå opp til en bachelore i medievitenskap på 5t (antar det er prosjektmetoden du har eller?).

En sensor ser gjerne etter at du spesifiserer de temaene du får og gjerne reflekterer teorien mot praktiske ting som f.eks:

- Ytringsfrihet og demokrati: Koble opp mot rollen media har som 4 statsmakt med et eksempel fra media ( Valla saken f. eks), koble mot medias rolle med å sikre demokratiet gjennom historien og sammenligne med andre land hvor dette ikke er tilfellet.

- Medienes uttrykksform er rett og slett hvordan et medieprodukt kommuniserer med mottakerne på forskjellige måter. Her kan du for eks dra inn kommunikasjonsmodell, tekstmodell, retorikk, sammensatt tekst, konnotasjon og denotasjon osv.

Slik det er her får elevene utdelt et medieprodukt de skal analysere, men om du må planlegge er det viktigst å tenke på "Hvordan får jeg fram budskapet mitt til mottakerne"? "Hvem er målgruppen"?

Phjuuu: Vet ikke om dette er noe hjelp i det hele tatt, men det er bare å sende en PM om det er noe spesifikt du lurer på. Så kanskje jeg kan hjelpe litt hvertfall :P

Takk!

Vi har hatt Mediekommunikasjon 2 (Inger Hobæk/Siri Ødegaard) som pensun, men Mediemøter 2 (Dag Asbjørnsen m.fl) også er vanlig til samme pensum.

Du kan kanskje svare meg litt mer på dette med utrykksform; "medieutrykk" er jo radio, tv ovs - sant? Så for meg er disse utrykksformer. Men når jeg leser f.eks "Men (utrykks)formen jeg hadde valgt var en blanding av saklighet, litterære elementer og det gamle testamentets språk og utrykksform" så blir jeg forvirra! :wub:

Når det gjelder dette med planlegging av egen produksjon er det informasjonsplan, storyboard ovs de er ute etter? Eller kan man rett og slett skrive hvordan man vil gå frem så lenge man holder seg til fagutrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig pensum ja, bruker faktisk den boken i undervisning nå :aww: (stakkars elever, hehe)

Et konkret tips for å finne fram i pensum er å bruke innholdsfortegnelsen flittig og oppsummeringene. Gi temaene i oppgaven din sidetal fra boka som er viktige, så slipper du å bla deg gjennom mye unyttig før du finner det du leter etter. (Mye "mellomprat" i denne boken.

Radio, tv, avis osv er forskjellige medium og de utrykker seg på forskjellige måter, de har altså en uttrykksform som er spesiell for akkurat det mediumet.

Tror de er ute etter formsiden, innhaldssiden og uttrykkssida i medieuttrykket. Les nøye s. 236- 240 for å se forskjellen. Se for deg en informasjonsplakat f. eks om tenk over de begrepene i forhold til den. Postmodernisme, modernisme, romantikken, bollywoodfilmer er alle ulike uttrykksformer.

Kapittel 8 er viktig her, men for all del sorter ut de viktigste begrepene og heller "hopp over" det som er mest pjatt.

Anbefaler deg å ta en kikk på læreplanen for MK2, der står det ganske konkret hva som dere burde vært i gjennom.

MK2 læreplan

Står også at eleven skal kunne lage produksjonsplan for egne medieproduksjoner så er nok det de mener, men dere får vel utlevert eksamensoppgave og der må det vel være mer spesifisert hva som er forventet. Om du ikke har hatt noe praktisk mediearbeid i faget til nå, er det rart om det dukker opp på eksamen. Tør ikke si det for sikkert. Tar du eksamen som privatist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...