Gå til innhold
Hundesonen.no

Medie og innformasjonskunnskap


HHC

Recommended Posts

Jeg håper og krysser fingre og tær for at noen soniser kan hjelpe meg! For å gjøre historien kort - jeg fikk forberedelsesdelen til eksamen i Medie og informasjonskunnskap 2 i da, faglærer møtte ikke opp = null tips/hjelp å hente for oss 4 som møtte opp :P

Jeg har en helt grei karakter i faget, men jeg trenger liksom en liten bekreftelse på om tankene mine er noe i riktig retning eller helt på jordet. Det faglige og rent teoretiske er helt okei - det klarer jeg. Men det vi skal studere i forberedelsestiden skal jo gjerne knyttes opp mot både aktuelle og historiske hendelser og det er her jeg sliter litt..

Temaet er medier, ytringsfrihet og demokrati

- ytringsfrihet og demokrati

- medieideologier (den autoritære, diktatoriske, soialt ansvarlige og liberalistiske)

- medienes utrykksformer med vekt på planlegging av egen produksjon (HJELP??)

- medieetikk

- lover og konvensjoner som har med opphavsrett, personvern og ytringsfrihet å gjøre.

Jeg har sålangt innhentet litt flere kilder om ytringsfrihet og demokrati for å ha litt mer bredde enn det som står i boka. Tenkte også å finne eksempler på land med/uten demokrati og ytringsfrihet. På medieideologier så tenkte jeg bare å lese meg opp, samt finne noen land til hver ideologi. Utrykksformer som er tenkelige må jeg lese meg opp på. Men jeg vet ikke hvilken type produksjon vi får? Ser for meg planlegging av en plakat/reklamefilm/kortfilm etc i og med at vi har en skriftelig eksamen på 5timer. Tidligere år har det vært en tale....

Jeg er litt blank, og begynner å bli pessimistisk med tanke på morgendagen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er medielærer med dette som fagfelt, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt :P

Nå vet jeg ikke hva pensum du har, men en grei regel er å lese pensumlista og se hvilket nivå bøkene legger seg på. Ingen vits i å gå opp til en bachelore i medievitenskap på 5t (antar det er prosjektmetoden du har eller?).

En sensor ser gjerne etter at du spesifiserer de temaene du får og gjerne reflekterer teorien mot praktiske ting som f.eks:

- Ytringsfrihet og demokrati: Koble opp mot rollen media har som 4 statsmakt med et eksempel fra media ( Valla saken f. eks), koble mot medias rolle med å sikre demokratiet gjennom historien og sammenligne med andre land hvor dette ikke er tilfellet.

- Medienes uttrykksform er rett og slett hvordan et medieprodukt kommuniserer med mottakerne på forskjellige måter. Her kan du for eks dra inn kommunikasjonsmodell, tekstmodell, retorikk, sammensatt tekst, konnotasjon og denotasjon osv.

Slik det er her får elevene utdelt et medieprodukt de skal analysere, men om du må planlegge er det viktigst å tenke på "Hvordan får jeg fram budskapet mitt til mottakerne"? "Hvem er målgruppen"?

Phjuuu: Vet ikke om dette er noe hjelp i det hele tatt, men det er bare å sende en PM om det er noe spesifikt du lurer på. Så kanskje jeg kan hjelpe litt hvertfall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er medielærer med dette som fagfelt, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt :aww:

Nå vet jeg ikke hva pensum du har, men en grei regel er å lese pensumlista og se hvilket nivå bøkene legger seg på. Ingen vits i å gå opp til en bachelore i medievitenskap på 5t (antar det er prosjektmetoden du har eller?).

En sensor ser gjerne etter at du spesifiserer de temaene du får og gjerne reflekterer teorien mot praktiske ting som f.eks:

- Ytringsfrihet og demokrati: Koble opp mot rollen media har som 4 statsmakt med et eksempel fra media ( Valla saken f. eks), koble mot medias rolle med å sikre demokratiet gjennom historien og sammenligne med andre land hvor dette ikke er tilfellet.

- Medienes uttrykksform er rett og slett hvordan et medieprodukt kommuniserer med mottakerne på forskjellige måter. Her kan du for eks dra inn kommunikasjonsmodell, tekstmodell, retorikk, sammensatt tekst, konnotasjon og denotasjon osv.

Slik det er her får elevene utdelt et medieprodukt de skal analysere, men om du må planlegge er det viktigst å tenke på "Hvordan får jeg fram budskapet mitt til mottakerne"? "Hvem er målgruppen"?

Phjuuu: Vet ikke om dette er noe hjelp i det hele tatt, men det er bare å sende en PM om det er noe spesifikt du lurer på. Så kanskje jeg kan hjelpe litt hvertfall :P

Takk!

Vi har hatt Mediekommunikasjon 2 (Inger Hobæk/Siri Ødegaard) som pensun, men Mediemøter 2 (Dag Asbjørnsen m.fl) også er vanlig til samme pensum.

Du kan kanskje svare meg litt mer på dette med utrykksform; "medieutrykk" er jo radio, tv ovs - sant? Så for meg er disse utrykksformer. Men når jeg leser f.eks "Men (utrykks)formen jeg hadde valgt var en blanding av saklighet, litterære elementer og det gamle testamentets språk og utrykksform" så blir jeg forvirra! :wub:

Når det gjelder dette med planlegging av egen produksjon er det informasjonsplan, storyboard ovs de er ute etter? Eller kan man rett og slett skrive hvordan man vil gå frem så lenge man holder seg til fagutrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig pensum ja, bruker faktisk den boken i undervisning nå :aww: (stakkars elever, hehe)

Et konkret tips for å finne fram i pensum er å bruke innholdsfortegnelsen flittig og oppsummeringene. Gi temaene i oppgaven din sidetal fra boka som er viktige, så slipper du å bla deg gjennom mye unyttig før du finner det du leter etter. (Mye "mellomprat" i denne boken.

Radio, tv, avis osv er forskjellige medium og de utrykker seg på forskjellige måter, de har altså en uttrykksform som er spesiell for akkurat det mediumet.

Tror de er ute etter formsiden, innhaldssiden og uttrykkssida i medieuttrykket. Les nøye s. 236- 240 for å se forskjellen. Se for deg en informasjonsplakat f. eks om tenk over de begrepene i forhold til den. Postmodernisme, modernisme, romantikken, bollywoodfilmer er alle ulike uttrykksformer.

Kapittel 8 er viktig her, men for all del sorter ut de viktigste begrepene og heller "hopp over" det som er mest pjatt.

Anbefaler deg å ta en kikk på læreplanen for MK2, der står det ganske konkret hva som dere burde vært i gjennom.

MK2 læreplan

Står også at eleven skal kunne lage produksjonsplan for egne medieproduksjoner så er nok det de mener, men dere får vel utlevert eksamensoppgave og der må det vel være mer spesifisert hva som er forventet. Om du ikke har hatt noe praktisk mediearbeid i faget til nå, er det rart om det dukker opp på eksamen. Tør ikke si det for sikkert. Tar du eksamen som privatist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...