Gå til innhold
Hundesonen.no

Min aller rareste opplevlse i ringen...

Hampus

Recommended Posts

På utstillinga her i går var vi 4 Dansk / Svenske gårdshunder som skulle stille.

Først gikk en juniorhanne, den fikk blått.

Så var det meg og Hampus i championklassen som fikk rødt og ck og dermed beste hannhund

Begge disse hannene så veldig forskjellige ut, og juniortispa som gikk inn som neste hund, var også av en helt annen type enn hannene.

Da begynte dommeren å stusse litt...

Han kjente jo faktisk ikke rasen, og etter hvert kom det fram at han ikke engang hadde autorisasjon for å dømme rasen. :getlost:

Ble en del oppstandelse og litt fram og tilbake mens leder av hundekluibben prøvde å finne ut hva som var skjedd, og en løsning på problemet.

Så vi endte opp med å måtte vente til alle rasene i en annen ring var bedømt, og stille på nytt gor ny dommer.

Veldig kjekt for juniorhannen som fikk rødt, ck og cert i stede for blått.

For meg ble det akkurat samme resultat.

Men det var en snål opplevelse da.

Har ikke hørt at andre har opplevd noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som ringsekretær opplevd at dommer på morgenen sier at "denne rasen er jeg ikke autorisert for", også må en få dyttet rasen inn i en annen ring. Men at dommer faktisk begynner å dømme en rase den ikke er autorisert for, det har jeg ikke sett før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som ringsekretær opplevd at dommer på morgenen sier at "denne rasen er jeg ikke autorisert for", også må en få dyttet rasen inn i en annen ring. Men at dommer faktisk begynner å dømme en rase den ikke er autorisert for, det har jeg ikke sett før...

Ja, dette har jeg også opplevd som utstiller, faktisk fikk vi hele to dommerendringer samme morgen før vi endelig fikk gå inn i ringen! Første dommer var ikke der (syk), andre dommer var ikke autorisert, mens den tredje fikk vi altså stille for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme sjanger..

For mange, mange år siden - utenlandsk allrounddommer (dvs godkjent til å dømme alle raser i FCI) sier til ringsekretæren at h*n gledet seg sååååå til å dømme de 50-60 leonbergerne som var påmeldt - for h*n hadde aldri sett noen i levende livet før...

Yeah, liksom..

Godt man ikke vet hva dommerne sier på forhånd om rasen som står i ringen, tror jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme sjanger..

For mange, mange år siden - utenlandsk allrounddommer (dvs godkjent til å dømme alle raser i FCI) sier til ringsekretæren at h*n gledet seg sååååå til å dømme de 50-60 leonbergerne som var påmeldt - for h*n hadde aldri sett noen i levende livet før....

Yeah, liksom..

Godt man ikke vet hva dommerne sier på forhånd om rasen som står i ringen, tror jeg...

Susanne

:getlost::wub::) :) :) :) :P :P

Er det mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme sjanger..

For mange, mange år siden - utenlandsk allrounddommer (dvs godkjent til å dømme alle raser i FCI) sier til ringsekretæren at h*n gledet seg sååååå til å dømme de 50-60 leonbergerne som var påmeldt - for h*n hadde aldri sett noen i levende livet før...

Yeah, liksom..

Susanne

Bogar fikk BIR for en dame en gang med en ganske OK kritikk. I gruppefinalen ble jeg stående ikke langt fra der hun satt som tilskuer. Da peker hun på hunden min og spør sidemannen "Hvilken rase er det??". :getlost: Greit å vite hva man dømmer liksom. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogar fikk BIR for en dame en gang med en ganske OK kritikk. I gruppefinalen ble jeg stående ikke langt fra der hun satt som tilskuer. Da peker hun på hunden min og spør sidemannen "Hvilken rase er det??". :getlost: Greit å vite hva man dømmer liksom. :wub:

Får en del sånne opplevelser når man stiller DSG for dommere fra "det store utland".

I gruppefinalen i fjor hadde dommeren samlet alle hundene i gr 2 for å se de før de kom i finaleringen.

Da spurte hun om Hampus som jo er DSG var en Beagle...

Og denne dommeren dømmer faktisk DSG.

Blir rimelig oppgitt da jeg.

Derfor bruker jeg minimalt med penger på slike dommere.

Reiser bare langt for å stille for Nordiske dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren jeg skrev for i helga spurte av og til sekretæren "What's next?"

Sekretæren: "Chihuahua"

Dommer: "OhNO!" *tydelig ubekvem*

Sekretær: "Is something wrong?"

Dommer: "They always bite!"

:aww:

(jada, stygt å le hvis man tenker på i hvilken retning avlen har tatt når utstillingsdommere er redde for hundene, men jeg var NØDT til å trekke på smilebåndet!)

Senere dette:

Dommer: "What's next?"

Sekretær: "Russian Toy"

Dommer: "Oh..." *ser ut som hun stålsetter seg litt*

Sekretær: *smiler* "What is wrong with them?"

Dommer: "Same as Chihuahuas...." *dommer sukker tungt og går bort til bordet hvor første hund er klar*

:P

Ingen hunder bet henne, og hun var ytterst fornøyd bare med det! :aww:

Forøvrig veldig gøy å være skriver! Jeg har aldri gjort det før, men det gav innblikk "bak kulissene", og ikke minst, dommer og sekretær var kjempefornøyd med meg etterpå! :wub: Sekretæren sa at hun ville jeg skulle være skriver for henne neste gang også! :wub: *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

I samme sjanger..

Yeah, liksom..

Susanne

Bogar fikk BIR for en dame en gang med en ganske OK kritikk. I gruppefinalen ble jeg stående ikke langt fra der hun satt som tilskuer. Da peker hun på hunden min og spør sidemannen "Hvilken rase er det??". :getlost: Greit å vite hva man dømmer liksom. :lol:

:ahappy: :ahappy: :lol: :lol: Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...