Gå til innhold
Hundesonen.no

Min aller rareste opplevlse i ringen...


Hampus

Recommended Posts

På utstillinga her i går var vi 4 Dansk / Svenske gårdshunder som skulle stille.

Først gikk en juniorhanne, den fikk blått.

Så var det meg og Hampus i championklassen som fikk rødt og ck og dermed beste hannhund

Begge disse hannene så veldig forskjellige ut, og juniortispa som gikk inn som neste hund, var også av en helt annen type enn hannene.

Da begynte dommeren å stusse litt...

Han kjente jo faktisk ikke rasen, og etter hvert kom det fram at han ikke engang hadde autorisasjon for å dømme rasen. :getlost:

Ble en del oppstandelse og litt fram og tilbake mens leder av hundekluibben prøvde å finne ut hva som var skjedd, og en løsning på problemet.

Så vi endte opp med å måtte vente til alle rasene i en annen ring var bedømt, og stille på nytt gor ny dommer.

Veldig kjekt for juniorhannen som fikk rødt, ck og cert i stede for blått.

For meg ble det akkurat samme resultat.

Men det var en snål opplevelse da.

Har ikke hørt at andre har opplevd noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som ringsekretær opplevd at dommer på morgenen sier at "denne rasen er jeg ikke autorisert for", også må en få dyttet rasen inn i en annen ring. Men at dommer faktisk begynner å dømme en rase den ikke er autorisert for, det har jeg ikke sett før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som ringsekretær opplevd at dommer på morgenen sier at "denne rasen er jeg ikke autorisert for", også må en få dyttet rasen inn i en annen ring. Men at dommer faktisk begynner å dømme en rase den ikke er autorisert for, det har jeg ikke sett før...

Ja, dette har jeg også opplevd som utstiller, faktisk fikk vi hele to dommerendringer samme morgen før vi endelig fikk gå inn i ringen! Første dommer var ikke der (syk), andre dommer var ikke autorisert, mens den tredje fikk vi altså stille for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme sjanger..

For mange, mange år siden - utenlandsk allrounddommer (dvs godkjent til å dømme alle raser i FCI) sier til ringsekretæren at h*n gledet seg sååååå til å dømme de 50-60 leonbergerne som var påmeldt - for h*n hadde aldri sett noen i levende livet før...

Yeah, liksom..

Godt man ikke vet hva dommerne sier på forhånd om rasen som står i ringen, tror jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme sjanger..

For mange, mange år siden - utenlandsk allrounddommer (dvs godkjent til å dømme alle raser i FCI) sier til ringsekretæren at h*n gledet seg sååååå til å dømme de 50-60 leonbergerne som var påmeldt - for h*n hadde aldri sett noen i levende livet før....

Yeah, liksom..

Godt man ikke vet hva dommerne sier på forhånd om rasen som står i ringen, tror jeg...

Susanne

:getlost::wub::) :) :) :) :P :P

Er det mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme sjanger..

For mange, mange år siden - utenlandsk allrounddommer (dvs godkjent til å dømme alle raser i FCI) sier til ringsekretæren at h*n gledet seg sååååå til å dømme de 50-60 leonbergerne som var påmeldt - for h*n hadde aldri sett noen i levende livet før...

Yeah, liksom..

Godt man ikke vet hva dommerne sier på forhånd om rasen som står i ringen, tror jeg...

Susanne

Bogar fikk BIR for en dame en gang med en ganske OK kritikk. I gruppefinalen ble jeg stående ikke langt fra der hun satt som tilskuer. Da peker hun på hunden min og spør sidemannen "Hvilken rase er det??". :getlost: Greit å vite hva man dømmer liksom. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogar fikk BIR for en dame en gang med en ganske OK kritikk. I gruppefinalen ble jeg stående ikke langt fra der hun satt som tilskuer. Da peker hun på hunden min og spør sidemannen "Hvilken rase er det??". :getlost: Greit å vite hva man dømmer liksom. :wub:

Får en del sånne opplevelser når man stiller DSG for dommere fra "det store utland".

I gruppefinalen i fjor hadde dommeren samlet alle hundene i gr 2 for å se de før de kom i finaleringen.

Da spurte hun om Hampus som jo er DSG var en Beagle...

Og denne dommeren dømmer faktisk DSG.

Blir rimelig oppgitt da jeg.

Derfor bruker jeg minimalt med penger på slike dommere.

Reiser bare langt for å stille for Nordiske dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren jeg skrev for i helga spurte av og til sekretæren "What's next?"

Sekretæren: "Chihuahua"

Dommer: "OhNO!" *tydelig ubekvem*

Sekretær: "Is something wrong?"

Dommer: "They always bite!"

:aww:

(jada, stygt å le hvis man tenker på i hvilken retning avlen har tatt når utstillingsdommere er redde for hundene, men jeg var NØDT til å trekke på smilebåndet!)

Senere dette:

Dommer: "What's next?"

Sekretær: "Russian Toy"

Dommer: "Oh..." *ser ut som hun stålsetter seg litt*

Sekretær: *smiler* "What is wrong with them?"

Dommer: "Same as Chihuahuas...." *dommer sukker tungt og går bort til bordet hvor første hund er klar*

:P

Ingen hunder bet henne, og hun var ytterst fornøyd bare med det! :aww:

Forøvrig veldig gøy å være skriver! Jeg har aldri gjort det før, men det gav innblikk "bak kulissene", og ikke minst, dommer og sekretær var kjempefornøyd med meg etterpå! :wub: Sekretæren sa at hun ville jeg skulle være skriver for henne neste gang også! :wub: *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I samme sjanger..

For mange, mange år siden - utenlandsk allrounddommer (dvs godkjent til å dømme alle raser i FCI) sier til ringsekretæren at h*n gledet seg sååååå til å dømme de 50-60 leonbergerne som var påmeldt - for h*n hadde aldri sett noen i levende livet før...

Yeah, liksom..

Godt man ikke vet hva dommerne sier på forhånd om rasen som står i ringen, tror jeg...

Susanne

Bogar fikk BIR for en dame en gang med en ganske OK kritikk. I gruppefinalen ble jeg stående ikke langt fra der hun satt som tilskuer. Da peker hun på hunden min og spør sidemannen "Hvilken rase er det??". :getlost: Greit å vite hva man dømmer liksom. :lol:

:ahappy: :ahappy: :lol: :lol: Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...