Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser som "ikke hører hjemme" i gruppen din?

MarieR

Recommended Posts

Har gruppen som din rase tilhører noen raser du ikke fårstår hvorfor er der? :D

spisshundgruppen(gruppe 5):

mexikansk nakenhund!! kan ikke fatte og begripe hva som er så spisshund-lignende med den! jeg mener..stille opp en rekke med hvær rase i spisshund-gruppen og du vil se at alle rasene har ett eller annet felles i utsende, bortskjett fra nakenhunden. jeg synns den burde være flyttet til selskapshunder jeg..

noen som er mer "spesialisert" på spisshunder som vet hvorfor den er der? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gruppen som din rase tilhører noen raser du ikke fårstår hvorfor er der? :P

mexikansk nakenhund!! kan ikke fatte og begripe hva som er så spisshund-lignende med den! jeg mener..stille opp en rekke med hver rase i spisshund-gruppen og du vil se at alle rasene har ett eller annet felles i utsende, bortskjett fra nakenhunden. jeg synns den burde være flyttet til selskapshunder jeg..

Jepp. :P

Skjønner tankegangen om du ser på utseendet, (hårløsheten) eller bare har sett bilde av de små tynne som ser ut som manchestere. Eller forveksles med kinesisk naken (har det også. Kan IKKE sammenlignes).

Men mexikaneren burde ikke være i selskapshund gruppen.

Den er jo egentlig i urhund-gruppen, sammen med thai ridgeback, canaan dog og peruviansk nakenhund. Men urhund gruppen er puttet innunder hovedgruppen spisshunder igjen. Mexikaneren (kan bare snakke for den store typen, siden det er det jeg har selv og er interessert i. Disse finnes jo i alt fra knøtte til boxer/dobermanntispestørrelse. Min er 27 kilo og ribbein syns enda. Han er 1,5 år) er en primitiv hund med mye opprinnelige egenskaper og instinkter. Lever fortsatt villt i mellomamerika. Det er en rase som er brukt som guard, og min ihvertfall har i tillegg mye jaktinstinkt. Vil jage/ta grevling/rev/elg osv. (bor i skogen nå ja :D). De har også naturlig reserverthet, selv om det avles bevisst på å få tilgjengelige/åpne hunder. Min er temmelig åpen mot folk (etter jeg har gitt signaler om at de er ok), men følger med og er selektiv. Men ikke på noen måte nervøs eller usikker. Men de krever svært grundig sosialisering pga at de reagerer på ukjente ting (og SMÅ nyanser i hva som er "ukjent" i forhold til vanlige hunder). De trenger å brukes fysisk og ikke minst mentalt og ikke bare være selskapshund. Ekstremt smart, sensitiv (og selvstendig) hund. Min er normalt en engel. Men da jeg hadde hatt influensa i to dager gikk han omtrent oppover veggene av stress (fikk turer av venner, men ikke trening) og begynte å vokte overdrevet (bjeffet på alt, også innbilte ting ) og grave i gulvet pga understimulering. Som en amerikansk oppdretter skrev : Xoloen er IKKE en golden retriever :P

Et typisk "vanlig"-spisshund trekk er snakkingen. Ekstremt variert spektrum av lyder. Mange av disse høres IKKE ut som en hund (men kan absolutt bjeffe som en svær hund også :roll: ) Han koseknurrer, growler, synger (med variert tonefall), har ulvehyl, og lyder som høres ut som ku og deathmetal vokal når han koser med noen han liker. :P

De er svært knyttet til eieren og trenger mye fysisk kontakt/ selskap (opprinnelig brukt også til varmeflaske for indianerstammer.)

Sjekk Xibalba kennel om du vil vite mer. :P

Obs: det finnes en Toy-variant av dem og disse er nok mer som selskapshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gruppen som din rase tilhører noen raser du ikke fårstår hvorfor er der? :D

mexikansk nakenhund!! kan ikke fatte og begripe hva som er så spisshund-lignende med den! jeg mener..stille opp en rekke med hver rase i spisshund-gruppen og du vil se at alle rasene har ett eller annet felles i utsende, bortskjett fra nakenhunden. jeg synns den burde være flyttet til selskapshunder jeg..

Gruppene er vel ikke akkurat delt opp etter utseendet da :roll: Det er vel etter bruksegenskaper og sånne ting regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi!!nå lærte jeg veldig mye!trudde det bare fantes slike knøttesmå jeg! tusen takk for infoen! da kan jeg mer fårstå at den ligger under spisshunder, men utsendemessig så burde den ikke ligge der :D men nåer det jo ike utsende gruppene er delt inn etter heller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...