Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette en hare eller en kanin?


Tapper

Recommended Posts

Min bror fant i dag en kaninunge utenfor jobben.

Dyrebeskyttelsen ville ikke ta ansvar for den, og de ba han ta vare på den og kontakte avisa for å høre om noen savner en kanin. Dette gjorde han.

Nå er saken at han begynner å tvile på om det er en kanin eller en hare (han har ikke greie på kanin). Jeg må si at jeg ikke er helt sikker jeg heller, selv om jeg tror det er kanin. Likevel geit å få andres ekspertise på dette.

656088.jpeg

656089.jpeg

Så hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barndom så lærte jeg at harer har sorte flekker på øretippen og at de skifter pels på vinteren...

Så her har jeg vertfall en av to... så om den blir hvit til vinteren så tipper jeg hare :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Lever det harer vilt i Norge? (sånn utenom den lille øya utenfor oslo)

Du tenker nok på kaninene på Gressholmen/Heggholmen. Det var tamme kaniner som ble satt ut og "mistet", som formerte seg nettopp som kaniner. De er forøvrig skutt og borte nå. Harer derimot finnes i vill tilstand omtrent i hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barndom så lærte jeg at harer har sorte flekker på øretippen og at de skifter pels på vinteren...

Så her har jeg vertfall en av to... så om den blir hvit til vinteren så tipper jeg hare :whistle:

Hahaha! :)

Hare

Sikker på at han ikke har tatt den fra mor sin nå da :s

Huff, det er kanskje nettopp det som har skjedd :lol: Men den hadde, som jeg har forstått, oppholdt seg på samme plass i hele dag før han fanget den, så hvor er haremor?

Lever det harer vilt i Norge? (sånn utenom den lille øya utenfor oslo)

Ja. I alle fall så kryr det av dem her.

Ser at alle svarene sier hare... Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Veldig morsomt at broren min har fanget en hareunge i den sto at det var en kanin som var bortkommen, men er jo trist at den nå er uten mor. Hvis den hadde en ennå, hvorfor skulle den være forlatt? Hvorfor skulle ikke den stikke av når den ble fanget? Jeg tenkte at den kanskje var skadet, men min bror sier at den ikke er det og at den kan være aktiv.

Hva skal han gjøre med den nå?? Vil den ikke bare dø hvis han slipper den fri?

Voi voi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på bilder av harer på nettet så ser du at de er ganske lik den lille krabaten din bror har fanget.

Hare

Fant dette på nettet;

"Hei! Jeg har funnet en liten hareunge i skogen, jeg tror den er ca 2-3 uker gammel. Jeg lurte på om denne er i stand til å spise selv, eller må den få noen form for melk eller lignende? Geir"

"Den er helt selvstendig, så bare slipp den ut igjen der den ble funnet. Hareunger blir svært raskt selvstendige og forlatt av sin mor, så denne bør klare seg helt flott. Roar Solheim"

Så etter det de sier kan og bør dere slippe den ut igjen i skogen! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på bilder av harer på nettet så ser du at de er ganske lik den lille krabaten din bror har fanget.

Hare

Fant dette på nettet;

"Hei! Jeg har funnet en liten hareunge i skogen, jeg tror den er ca 2-3 uker gammel. Jeg lurte på om denne er i stand til å spise selv, eller må den få noen form for melk eller lignende? Geir"

"Den er helt selvstendig, så bare slipp den ut igjen der den ble funnet. Hareunger blir svært raskt selvstendige og forlatt av sin mor, så denne bør klare seg helt flott. Roar Solheim"

Så etter det de sier kan og bør dere slippe den ut igjen i skogen! :)

Dette fant jeg da jeg googlet :lol:

Oi, tusen takk dere! Var bekymret for hva man skulle gjøre med den, om den kom til å dø hvis man slapp den løs.

Prøver å få tak i broren min. Han vet ennå ikke at redningsaksjonen hans egentlig var kidnapping... :whistle:

Vet noen forresten grunnen til at man ikke har harer som kjæledyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en hareunge. Hareunger blir forlatt av moren gamske med en gang, og overlatt til seg selv, og det er ikke helt uvanlig at man finner litt småforvirrede hareunger rundt omkring. De er ofte ikke spesielt vanskelige å fange, og hvis man for eksempel legger dem innenfor jakka der det er mørkt og varmt, blir de helt rolige (som mange andre smådyr), men det betyr selvfølgelig ikke at man skal gå rundt å gjøre det...

Har sett mye hareunger på hytta sånn omtrent på denne tiden av året tidligere...

Grunnen til at harer ikke egner seg som kjæledyr? Hmm, de blir jo ganske mye større enn en "normal" kanin, er vel også individualister (mens kaniner er til en viss grad "flokkdyr")....

Og ja, hare fins det masser av i Norge, tror faktisk de er i omtrent hele Norge også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker nok på kaninene på Gressholmen/Heggholmen. Det var tamme kaniner som ble satt ut og "mistet", som formerte seg nettopp som kaniner. De er forøvrig skutt og borte nå. Harer derimot finnes i vill tilstand omtrent i hele landet.

Det ble vel sagt for noen år siden at de ble skutt, men for 2 år siden (må det ha vært) så var det fortsatt kaniner der. Men så mange det var for en stund siden er det nok ikke. (Mulig det har blitt gjort mer siden jeg var der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Her var det mye rare svar! :whistle:

Ungen er en hareunge, og det er trist at folk tar inn dyr og blander seg når de ikke har peiling. Hva jeg vet tar haremor og sprer ungene rundt i området, så de ikke sitter sammen (større risiko at alle blir spist om de sitter på samme sted) og oppsøker dem sporadisk for å die dem, og det gjør hun bare i en kort periode etter fødsel. I motsetning til kaniner blir hareunger født med pels og åpne øyne, som marsvinunger. Man kan derfor se slike "bortkomne" hareunger på denne tiden, og det er helt naturlig at ikke mora og søsknene er sammen med den.

Jeg blir litt sjokkert over at noen ikke vet at det er harer nesten over hele Norge, dette er jo ett av de vanlige, og ofte observerte, ville dyrene i Norge! Det er harer helt fra kysten og opp til snaufjellet. Det er ikke villkaniner i Norge, bare forvillede tamkaniner, og de er ikke ønskelige i Norsk natur. Villkaniner finnes fra sydsverige og i nesten hele verden (spredt til alle kontinenter av mennesket, opprinnelig er villkaninene fra Iberiske halvøy).

Og harer er ikke større enn kaniner, harer er vanligvis rundt 2-3kg, som ville tilsvare en liten kanin. Kaniner blir opptil gode 10kg.

Jeg kan tenke meg at harer holdes ikke som kjæledyr fordi ingen har i tidligere tider tatt dem inn og hatt dem som kjæledyr. Nå er det forbudt å ha harer som kjæledyr, da de er klassifisert som ville dyr, og det begrenser det jo ganske :lol: Jeg tror det finnes hareoppdrettere, for kjøtt, men de dyrene er ikke kjæledyr, de er ville (men i fangenskap). Harer er solitære. Kaniner er kolonidyr.

Håper det går bra til slutt for den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...