Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauestrømming


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om strømming mot sau på hunden. Jeg hadde tenkt med Chanti. Men samboer er litt uenig, så jeg vet ikke helt. Han er redd for at strømming kan gjøre saken værre, at det kan skje at hunden utvikler usikkerhet mot mennesker, eller andre ting den assosierer der og da. Vi har mange sauer bare noen hundre meter bortenfor her vi bor, og når vi går forbi på veien viser hun tydelig interesse, spesiellt når de løper vekk. Da kan hun blåse seg litt opp.

Han mener at å få henne stanget av sau hadde vært bedre, for da får hun direkte assosiasjon til sauen, men jeg føler at hun kan utvikle agressjon mot sau og andre dyr, pga dette. Fryktaggressjon eller lignende. Hun ser sauen, blir redd og vil forsvare seg(utagerer, skal skremme vekk etc).

Hun viser usikkerhet mot hest og går på og bjeffer og glefser imot den, og hun er redd kyr og bjeffer voldsomt imot dem. Så hun er nok ikke 100% trygg på store dyr. Men problemet er at hun er av den typen som går på når hun er usikker, ikke bakker unna. Angrep er beste forsvar på en måte. Det er litt sånn denne type hund er også. Blir de redde, blir det gjerne utagering, ikke at de rømmer.

Så jeg vet ikke helt.. Bare droppe hele greia (noe samboer vil), og passe ekstra på henne, eller ville dere gjort en av de andre tingene? hvorfor /ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun få aversjonsdressur mot sau? Er det nødvendig? Har dere hatt problemer til nå som gjør at dere vurderer dette, eller er det bare et "tilbud"? Trenger hun det mtp bruksområde (hun er jo ingen jakthund)? Går hun mye i bånd/langline uansett? Slike ting ville jeg tenkt på i alle fall - gevinsten av dette altså. Hvis dere er fast bestemt på at hun må få aversjon mot sau, ville jeg tenkt mer på valg av metode da, og jeg synes det er vanskelig å si utifra hvordan du beskriver henne, men tror jeg ville gått for strøm hos en flink strømmer. I alle fall hvis sjansen er stor for at hun vil gjøre motstand mot en stangende sau (en metode jeg har inntrykk av at er ganske sjelden og litt "på bakrommet" for tiden??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker mye på de tingene du nevner.. Vi har jo hundene i bånd her i området hele tiden, samt de står i bånd i hagen. På turene hvor hunden får løpe, er Chanti i langbånd, og vi går da i områder hvor det ikke er sau. Så i teorien går det ganske greit slik som det er nå. MEN jeg er så utrolig redd for at de skal skje et uhell! Tenk hvis.. om Chanti slet seg eller stakk ut av døren. Jeg får helt frysninger av å tenke på at ho jager sau. :wub: Og jeg er ganske sikker på at hun er i stand til det. Føler nesten at folk (sauebønder) forventer at man sauetrener hunder som er istand til å jage. At det er vårt ansvar.. Får så vondt i meg av å lese i media når hunder dreper sau.

Men, det er vel naturlig å tenke sånn.. Ihvertfall hvis man bor så tett på sauen.. Hunder kan jo bli påkjørt også, eller ta katt. Hvis man tenker på alt som kan skje, kan man tilslutt ikke gå ut. *tenke høyt*

Så kanskje jeg ikke trenger å ta det da? :) Hvis alt går greit som det er, er det kanskje litt dumt å gamble på å gjøre en hund nervøs, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker mye på de tingene du nevner.. Vi har jo hundene i bånd her i området hele tiden, samt de står i bånd i hagen. På turene hvor hunden får løpe, er Chanti i langbånd, og vi går da i områder hvor det ikke er sau. Så i teorien går det ganske greit slik som det er nå. MEN jeg er så utrolig redd for at de skal skje et uhell! Tenk hvis.. om Chanti slet seg eller stakk ut av døren. Jeg får helt frysninger av å tenke på at ho jager sau. :wub: Og jeg er ganske sikker på at hun er i stand til det. Føler nesten at folk (sauebønder) forventer at man sauetrener hunder som er istand til å jage. At det er vårt ansvar.. Får så vondt i meg av å lese i media når hunder dreper sau.

Men, det er vel naturlig å tenke sånn.. Ihvertfall hvis man bor så tett på sauen.. Hunder kan jo bli påkjørt også, eller ta katt. Hvis man tenker på alt som kan skje, kan man tilslutt ikke gå ut. *tenke høyt*

Så kanskje jeg ikke trenger å ta det da? :) Hvis alt går greit som det er, er det kanskje litt dumt å gamble på å gjøre en hund nervøs, etc.

Det er ikke godt å vite, og jeg tror nok at du og samboeren din er de som best kan vurdere dette, evt med hjelp fra folk i hundemiljøet som kjenner dere og hunden, og hvordan dere bor osv. Det gikk jo greit med Hera også, og hun var sikkert litt samme kaliber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, alle hunder kan jo jage sau... Det er vel heller det om de viser mye interesse for dem som avgjør om man bør strømme eller ei. Valpis er veldig skeptisk til sau, og vil helst langt vekk fra dem, så jeg tenker ikke tanken på å strømme henne engang. Gubben tror jeg nok kunne blitt fristet til å jage sau, ikke for å bite i, men for å bumpe hardt i ribbeina :) Men han lever jo i permanent båndtvang, så da er jo strømming uaktuelt på han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiens Kleiner Munsterlander er strømmet. Rett og slett fordi han brukes som jakthund, og da er det obligatorisk. Poenget mitt er at vi har nå fått veldig gode resultater etter det.

Han kan pipe litt og bli litt klengete når han ser sau, og løper stor runde rundt dem. Så han er ikke livredd dem, men viser stor respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det bare dere som kan vurdere. Jeg ville ha forsøkt å se hva det veier mest mot. Er det sjanse for at hun kommer seg ut av hagen/båndet og jager sau, så ville jeg ha vurdert det. Også kommer det an på hvor tent hunden din er på sauer. Noen småløper et lite stykke og så var det skummelt og hunden kommer tilbake til mor, eller finner bedre ting å gjøre på. Men dette er jo ting du kan se når hun evt skal strømmes. Løper hun direkte mot sauen for å ta dem, eller småjager hun de litt før hun snur? For om det siste er tilfellet, så ser ikke jeg poenget med å "tvinge" henne opp i sau bare for at hun skal få den negative erfaringen. Men det er jo en vurderingssak du må ta på egen hund. Personlig hadde jeg heller strømmet hunden min en gang på sau, enn å risikere at den plager en hel saueflokk og får en kule i pannen/krav om avliving fra bonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener at å få henne stanget av sau hadde vært bedre, for da får hun direkte assosiasjon til sauen,

Nå er jo hunder forskjellige, men mine hunder og jeg vasser jo i sau om sommeren der vi går mye på tur. Vi har hatt en del slike "nær-sauen" opplevelser, eller rettere sagt - nærkontakt av 1. grad - kampsauene på Romeriksåsen har most mine hunder flere ganger. Det har dog ikke resultert i at de er det spor redd for sauene. De viser bare en viss respekt når sauen stirrer dem i senkt, men så snart de snur rumpa til er de "konger på haugen" igjen og vil etter. Jeg har dog aldri tenkt tanken på å strømme dem - jeg holder dem heller i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

Ja sitter å klør meg litt i hodet nå.. Jeg vet ikke hvordan hun vil reagere hvis hun er løs.. Om hun ville løpt etter eller bare skremme dem litt. Ifjor stakk hun av på høsten og var borte i et par timer, og jeg tenkte med en gang på sauen som var i området. Men hun var bare inærheten av huset vårt. Og hun har heller ikke vist tegn på å prøve å stikke av i ettertid, så jeg tror ikke at hun går å tenker på sauen, for å si det sånn.

Jeg skulle strømme Hera, men ombestemte meg. Da bodde vi i byen og det var mye mindre sjangs til å møte på sau. Nå har vi sau på jordene rett over veien her, så det blir litt annerledes.

Chanti er i løpetid også, midt i værste tia. Og stømmingen er på fredag. Kanskje det er litt ugunstig.? Mulig vi blir å dra for å se på, evnt prate med testlederen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

Ja sitter å klør meg litt i hodet nå.. Jeg vet ikke hvordan hun vil reagere hvis hun er løs.. Om hun ville løpt etter eller bare skremme dem litt. Ifjor stakk hun av på høsten og var borte i et par timer, og jeg tenkte med en gang på sauen som var i området. Men hun var bare inærheten av huset vårt. Og hun har heller ikke vist tegn på å prøve å stikke av i ettertid, så jeg tror ikke at hun går å tenker på sauen, for å si det sånn.

Jeg skulle strømme Hera, men ombestemte meg. Da bodde vi i byen og det var mye mindre sjangs til å møte på sau. Nå har vi sau på jordene rett over veien her, så det blir litt annerledes.

Chanti er i løpetid også, midt i værste tia. Og stømmingen er på fredag. Kanskje det er litt ugunstig.? Mulig vi blir å dra for å se på, evnt prate med testlederen..

Hvis det ikke er langt å dra så ville jeg kanskje tatt turen dit, pratet med testleder ja og fått høre litt meninger. Kanskje du får prøve å la Chanti løpe løs med sauer tilstede for å se hva reaksjonen hennes er? Jeg aner ikke, jeg var ikke med da Chico ble strømmet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har strømmet hund fordi den var med på tur når jeg var barne og ungdomsleder og vi var på tur midt i saueland. Skulle det skje noe som at de slapp han fri så hadde jeg i hvertfall gjort det jeg kunne for at han skulle ha respekt for sauen. Denne hunden ble strømmet da den var ca to og resten av dens liv så forbandt han støtet med sauen og holdt seg unna dem. Dette var en flatcouted retriever som gjerne ville leke med alt av dyr men sauen er da ikke så dyktig til å løpe i hans fart og hadde blitt sprengt av leken hans.

Reis gjerne og se på der dem strømmer og snakk med instruktøren. Jeg vil gjerne strømme hunden der det er mest mulig naturlige forhold. Altså i sanne tilfeller som jeg vil treffe på ute på fjellet. San som bjellesau for eks den trigger gjerne mer. San som å få sauen til å "løpe" og at det er litt større område som sauen går på når en skal strømme.

NÅr jeg strømmer vorsteh så kan jeg ikke stole san på det som jeg kunne gjøre på flaten. Men jeg strømmer så jeg har større sjanse for å stoppe henne når vi kommer til møte med sau og fordi hun skal brukes på jakt og forhåpentligvis jaktprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hvordan tispen deres er i forhold til rasen generelt, men av de jeg har snakket med og det jeg selv vet om dobber, så er det ofte ikke vits å strømme dem. De som har fått det til å funke har hatt "myke" hunder som er litt raseutypiske og fått dem strømmet på sau mens de var unge.

De fleste andre dobbere er litt slik at de enten gir de bare f.. i strømmen og prøver maaaaange ganger på jakt, eller så bryr de seg og blir fryktaggresive istedet. Pga av kombinasjonen av egenskaper hos noen av hundene i rasen så backer de ikke ut av sit. som skremmer dem, de konfronterer i stedet og prøver å få kontroll. Så du har rett i at å påføre ubehag på en slik hund kan gjøre vondt verre.

Mine hunder. særlig Maximus har veldig sterk jaktlyst, og har to ganger i sitt liv løpt rein på havet da de har kommet inn i hagen vår. Så han må jeg ALLTID ha under kontroll eller i bånd der det er dyr. Har ikke tenkt på å strømme han en gang, da han mest sans ikke kommer til å bry seg om det.

Han liker ting som ruller, men var ikke så opptatt av sykler før han ble påkjørt skikkelig av en sykkelist i Oslo i 15 mnd alder. Etter dette så jeg at han ble mye mer aktiv i jakten på sykler, mest sans fordi de lå ubehag bak i tillegg til jakten..med litt positv trening med sykler rundt seg har det gått mer over og han er lett å kalle inn så lenge han ikke har startet å jakte på noe. Men på dyr er lysten for stor, så der tar jeg ingen sjanser.

Dalmisen min har også mye jaktlyst gen, men hun klarte jeg å trene så godt på innkalling at hun kunne kalles inn til og med når andre hunder hun var løs i lag med begynte å løpe etter rein...(sukk, det var den gang man bare hadde 1 hund å trene). Så det går ann å få dem så lydig, men med noen typer hunder kan man aldri stole på, og man må ha langline og kontroll hele tiden der det er dyr.

Du kjenner hunden din best selv, men sånn gen.pleier jeg å fraråde mine valpekjøpere å strømme Dobermann.

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Marita, det er akkurat slik jeg også tenker. Chanti er rasetypisk og lar seg ikke pille på nesa så lett. Hun blokkerer ut smerte veldig lett, og jeg vil ikke si at hun er en myk hund. Det er derfor jeg føler at jeg da kan risikere å få en mer utagerende type hund eller fryktaggressiv hund hvis man skal strømme eller få henne stanget.

Det er derfor jeg er så usikker.

Chanti var også helt mongo på sykkelister og mindre kjøretøy før vi fikk henne, og fra tidligere har de da straffet henne og tatt hardt i henne. Dette har ikke hjulpet i det hele tatt, heller gjort det værre, så vi har avledet og brukt positiv forsterkning evnt mild korreks, og det har fungert veldig bra. Hun har ikke utagert mot sykkelister etter hun kom til oss. Vi har en ATV som hun klikket på i begynnelsen, men det har hun nå sluttet med etter å ha omgått mye med henne rundt ATVn.

Med min andre hund hadde jeg sikker fått bedre utbytte av strømming, men han er såpass grei å snakke til og han viser ikke like stor jaktlyst, så han vil jeg ikke strømme og gjøre redd, når han er såpass åpen og grei fra før.

Så, følelsen jeg sitter med nå, er vel at jeg ikke blir å strømme ho.

Takk for innspill allesammen! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...