Gå til innhold
Hundesonen.no

Har noen registrert valper i NKK før?


wenche89

Recommended Posts

Milojenta mi er nå 7 mnd og er ennå ikke registrert i NKK. Hun er en av 12 valper så oppdretter ville få solgt alle valpene før hun skulle registrere dem. Men jeg tenkte å melde oss på en del utstillinger fra hun er 9 mnd så det begynner å haste litt.. Jeg har mast litt, men jeg lurer på om noen vet ca hvor lang tid det tar fra hun melder dem inn til hun får reg nr:)? Bare sånn at jeg vet hvor mye jeg kan mase;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milojenta mi er nå 7 mnd og er ennå ikke registrert i NKK. Hun er en av 12 valper så oppdretter ville få solgt alle valpene før hun skulle registrere dem. Men jeg tenkte å melde oss på en del utstillinger fra hun er 9 mnd så det begynner å haste litt.. Jeg har mast litt, men jeg lurer på om noen vet ca hvor lang tid det tar fra hun melder dem inn til hun får reg nr:)? Bare sånn at jeg vet hvor mye jeg kan mase;)

Dersom kullet er forhåndsregistrert har oppdretter allerede fått reg.nr. til alle valpene. Derimot tror jeg du må vente til de er fullregistrert før du kan melde på offisielle utstillinger. Jeg ville kontaktet oppdretter allerede nå, for NKK kan ha noen ukers behandlingstid på sakene de mottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kullet er forhåndsregistrert har oppdretter allerede fått reg.nr. til alle valpene. Derimot tror jeg du må vente til de er fullregistrert før du kan melde på offisielle utstillinger. Jeg ville kontaktet oppdretter allerede nå, for NKK kan ha noen ukers behandlingstid på sakene de mottar.

Hm, jeg er veldig usikker på om de er forhåndsregistrert. Det var ikke planlagt parring. Å kullet lå ikke inne på nkk eller noen andre steder enn finn.no. Kjenner jeg er en smule bekymret for registreringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregistrering gjør ikke kullet synlig på DogWeb.

Forhåndsregistrering skjer ikke før parring, altså har det ikke noe med hvorvidt parringen var planlagt eller ei å gjøre. Det er noe oppdrettere kan gjøre når valpene er født (noen venter til de har blitt et par uker for å være sikker på at alle valpene lever opp, for du får ikke tilbakebetalt registreringen for valper som dør) - denne forhåndsregistreringen gir for eksempel også forsikring i Agria, noe mange oppdrettere ser som verdifullt. Det gjør også arbeidet med å få stamtavlene raskere.

Ved forhåndsregistrering vil altså oppdretter registrere kullet hos NKK, slik at NKK gjør klart i sitt system en oversikt hvor hund Maja er mor og hund Petter er far, og de får registrert fødselsdato, antall valper og kjønnsfordeling. Når oppdretter har betalt for dette får denne tilsendt et skjema hvor hver hund har fått et registreringsnummer, og det er plass til å skrive valpenes farge, navn og eier. Når valpenes eiere er avklart, returneres utfylt skjema til NKK, og de kan punche inn siste opplysningene og sende ut stamtavlene. Siden oppdretter allerede har betalt for tjenesten, blir disse skjemaene prioritert framfor de som skal førstegangsregistrere hele kullet med en gang (altså ikke forhåndsregistrering - som også prioriteres).

Det er mye å gjøre hos NKK, og de beregner 2-4 uker på å få behandlet skjemaet med eieropplysninger og få sendt ut stamtavlene. Stamtavlene sendes oppdretter, ikke valpenes eiere.

Du kan ikke stille hunden på offisiell konkurranse før den er ferdig registrert.

Har du registreringsnummeret til din valps mor, kan du ringe NKK og høre om kullet er forhåndsregistrert. Uansett må du be oppdretter få ut fingeren, og eventuelt registrere de siste valpene med seg selv som eier - det er flere som må gjøre det når de ikke får solgt valpene med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milojenta mi er nå 7 mnd og er ennå ikke registrert i NKK. Hun er en av 12 valper så oppdretter ville få solgt alle valpene før hun skulle registrere dem.

Det står jo på hjemmesiden at alle er solgt, så da burde de vel være registrert også? Hvis det var det som var unnskyldningen for ikke å gjøre det tidligere, mener jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Forhåndsregistrering gjør ikke kullet synlig på DogWeb.

Jo de blir synlig hvor du går direkte inn på en av foreldrene og på kull. Men ikke i "statestikk/oversikt" siden.

Det ble iallefall syndlig slik med 2 AK kull jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de blir synlig hvor du går direkte inn på en av foreldrene og på kull. Men ikke i "statestikk/oversikt" siden.

Det ble iallefall syndlig slik med 2 AK kull jeg kjenner til.

Jeg var litt kjapp - jeg mente at valpene ikke ligger inne på DogWeb, jeg vet flere forsøker å søke opp sin hunds stamtavlenavn uten å finne den, og det er jo fordi den ikke er lagt inn. Det kommer heller ikke på oppdateringer i rasen før all informasjon er registrert. Men på statistikken til foreldrene står den, men du får ikke opp noen valper om du velger fanen for avkom, det står ikke da fem-seks valper uten navn der. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forhåndsregistrert valpene, og har nå også selvsagt sendt inn den "skikkelige" registreringen (der hvor eiere og hundenes navn er skrevet inn). Valpene ligger foreløpig ikke søkbare på dogweb, men hvis man går inn på Tulla, og klikker på "Avkom" - "kull liste" får man opp den hannhunden som er far til kullet, antall valper og kjønnsfordeling. Under "avkom liste" står det ingenting, men her vil valpenes navn og reg.nr ligge når NKK har gjort ferdig jobben sin. Hvis oppdretter ikke har forhåndsregistrert valpene, ligger det ingen info om kullet under "avkom - kull liste". Jeg vet ikke hvordan det legges ut dersom oppdretter registrerer kullet i etterkant (ikke forhåndsregistrerer), om opplysninger kommer ut stykkevis og delt (som på forhåndsreg) eller om alt kommer samtidig, men det vet sikkert Emma. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg er veldig usikker på om de er forhåndsregistrert. Det var ikke planlagt parring. Å kullet lå ikke inne på nkk eller noen andre steder enn finn.no. Kjenner jeg er en smule bekymret for registreringen..

Du skriver at det ikke var planlagt parring, veit du om parringen er godkjent i NKK? Det er vel visse kriterier for godkjenning for denne rasen og? Spør ikkje for å starte en diskusjon, eg berre lurer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det ikke var planlagt parring, veit du om parringen er godkjent i NKK? Det er vel visse kriterier for godkjenning for denne rasen og? Spør ikkje for å starte en diskusjon, eg berre lurer på dette.

Hæ? NKK setter da fint lite krav utover evt kjent HD-status hos foreldredyr? Og en raseklubb kan vel ikke nekte for at valpekull blir registrert? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det legges ut dersom oppdretter registrerer kullet i etterkant (ikke forhåndsregistrerer), om opplysninger kommer ut stykkevis og delt (som på forhåndsreg) eller om alt kommer samtidig, men det vet sikkert Emma. :whistle:

Jeg mener at det ikke ligger noe ute da, at det kommer alt eller ingenting ved en slik registrering - men ta det med en klype salt.

Uansett burde det være enkelt for trådstarter å sjekke DogWeb, om denne har tilgang til det, eventuelt ringe NKK - eller ta en telefon til oppdretter, det er i grunnen den som må registrere valpene uansett hva vi sier her.

Du skriver at det ikke var planlagt parring, veit du om parringen er godkjent i NKK? Det er vel visse kriterier for godkjenning for denne rasen og? Spør ikkje for å starte en diskusjon, eg berre lurer på dette.

Hvis det er whippet, er vel eneste krav fra NKKs side at avlsdyrene skal være ID-merket, og eventuelt testikkelattest på far om denne ikke er utstilt. Med mindre far er død uten noen gang å ha vært hos veterinær som kan bevitne at testiklene var der, burde det være enkelt å få dette kullet registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? NKK setter da fint lite krav utover evt kjent HD-status hos foreldredyr? Og en raseklubb kan vel ikke nekte for at valpekull blir registrert? :whistle:

Så enkelt er det nok ikke, dei forskjellige rasene har jo noen kriterier for godkjenning til avl...

No er ikkje eg kjent med fagordene, men feks Dverg Pincher skal vel ha godkjent øyenlysing og så er det patella?

Schäferhund skal ha fri HD og AA skal og vere kjend og ikkje over middels trur eg det er, dei får i vertfall avlsperre på sterk grad AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke ligger noe ute da, at det kommer alt eller ingenting ved en slik registrering - men ta det med en klype salt.

Uansett burde det være enkelt for trådstarter å sjekke DogWeb, om denne har tilgang til det, eventuelt ringe NKK - eller ta en telefon til oppdretter, det er i grunnen den som må registrere valpene uansett hva vi sier her.

Hvis det er whippet, er vel eneste krav fra NKKs side at avlsdyrene skal være ID-merket, og eventuelt testikkelattest på far om denne ikke er utstilt. Med mindre far er død uten noen gang å ha vært hos veterinær som kan bevitne at testiklene var der, burde det være enkelt å få dette kullet registrert.

Ok, var nettopp derfor eg spurde for eg veit ikkje kriteriene for dei forskjellige rasene. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det nok ikke, dei forskjellige rasene har jo noen kriterier for godkjenning til avl...

No er ikkje eg kjent med fagordene, men feks Dverg Pincher skal vel ha godkjent øyenlysing og så er det patella?

Schäferhund skal ha fri HD og AA skal og vere kjend og ikkje over middels trur eg det er, dei får i vertfall avlsperre på sterk grad AA.

Ok, var nettopp derfor eg spurde for eg veit ikkje kriteriene for dei forskjellige rasene. :whistle:

Det er grande forskjell på de kravene raseklubben setter, og de kravene som NKK setter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grande forskjell på de kravene raseklubben setter, og de kravene som NKK setter :whistle:

Ok, må spørre eg då, kva skal til for å få kull godkjent i NKK, for det er vel der man må få kull godkjent for å få regpapir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det nok ikke, dei forskjellige rasene har jo noen kriterier for godkjenning til avl...

No er ikkje eg kjent med fagordene, men feks Dverg Pincher skal vel ha godkjent øyenlysing og så er det patella?

Schäferhund skal ha fri HD og AA skal og vere kjend og ikkje over middels trur eg det er, dei får i vertfall avlsperre på sterk grad AA.

NKK registrerer ikke patella, så jeg tviler på at de kan sette noen krav når det gjelder det? Det finnes heller ikke noe "offisielt skjema" for registrering av PL. Jeg lurer på om du blander med raseklubben, og hva de evt krever? :whistle: NKK har i alle fall utrolig få krav, og jeg tviler på at whippet er en rase som kommer inn under veldig mye krav sånn generelt, men det er jo bare gjetning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, må spørre eg då, kva skal til for å få kull godkjent i NKK, for det er vel der man må få kull godkjent for å få regpapir?

NKK registrerer ikke patella, så jeg tviler på at de kan sette noen krav når det gjelder det? Det finnes heller ikke noe "offisielt skjema" for registrering av PL. Jeg lurer på om du blander med raseklubben, og hva de evt krever? :whistle: NKK har i alle fall utrolig få krav, og jeg tviler på at whippet er en rase som kommer inn under veldig mye krav sånn generelt, men det er jo bare gjetning fra min side.

Det er forskjell på om et kull er godkjent etter raseklubbens avlsregler, og at det er registrert i NKK. At et kull kommer med stamtavle er i grunnen ikke et kvalitetsstempel.

NKK registrerer HD- og AA-avlesning - men de setter ikke krav til grad, utover at valper etter foreldredyr avlest med E vil bli gitt automatisk avlssperre. Mens for eksempel min raseklubb har krav til at avlsdyret skal være fri bak, og at halvparten av kullet det kommer fra skal være fri bak. Men om jeg vil avle på min tispe med D på hoftene fra et kull hvor alle har HD, så får jeg fremdeles registrert valpene i NKK - da NKK bare setter krav til kjent status. Og jeg kan i grunnen lage meg en finn.no-annonse hvor jeg skriver at nydelige valper etter HD-røntgede foreldre selges - mange vil tro at hunden er fri, selv om jeg ikke sier det. Det er mange luringer der ute... Jeg kunne også sagt at valpene er etter premierte foreldre, selv om begge bare har fått tredjepremie på utstilling - de har jo oppnådd premiering.

Raseklubbene har et forvaltningsansvar for rasen, derfor setter ikke NKK så mange krav til avlsdyrene - det er få regler som vil være allmenngyldige for alle raser, derfor skal raseklubbene selv avgjøre hva som er viktig å ha som restriksjoner og føringer i avlsarbeidet.

Anyway,

det NKK krever for å registrere et valpekull er at mor og far skal være registrert i NKK (om en av foreldrene er import må den altså omregistreres, og om far er bosatt i utlandet legges stamtavla hans inn i forbindelse med kullregistreringen hvis han er registrert i samarbeidende kennelklubb - for eksempel SKK), begge foreldredyr skal være ID-merket. Far skal enten være utstilt uten å få null pga testikkelmangel, eller så må det legges ved attest fra veterinær eller eksteriørdommer som bevitner at begge testiklene er til stede. Dette gjelder ikke om hannhund har registrert valper etter seg fra før av, da dette ble sjekket på det tidspunktet de valpene ble registrert. Foreldrene skal også være av samme rase, med mindre det gjelder rase hvor det er lov å parre på kryss - for eksempel st. bernhardshund korthåret og langhåret, dvergpuddel og toypuddel, også videre.

For noen av landets 300 raser er det krav til kjent HD-status, liste over hvilke det gjelder finner du her.

For st. bernhardshund er det også krav til kjent AA-status.

For irsk setter er det krav til CL-test, en egen sykdom de sliter med.

Her finner du etiske grunnregler - om tispas alder, kullintervall, oppdretters ansvar, etikk i forhold til bruk av syke avlsdyr, etc - men det er ikke noe som blir sanksjonert med en gang. Du finner også how to do it i forhold til registrering, med skjema og veiledning.

Så, om du har ei tispe med norsk stamtavle som parres med naboens hannhund med norsk stamtavle, og hannen har vært på en utstilling og fått en blå en gang, og begge er ID-merket - så vil det for de aller fleste raser være tilstrekkelig for å få kullet registrert.

Men har ikke du hatt valpekull før da, Ricco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Jeg begynner å bli bekymret her nå siden jeg snakket med NKK i dag og de sier det tar ca 1 mnd fra oppdretter registrerer til valpene er registrert. Jeg skal melde meg på til nesbyeni slutten av juli siden jeg har fått dratt med meg masse folk, å svarfristen er 1 juli. så dersom det tar 1 mnd ved registrering så begynner oppdretter å få veldig dårlig tid! Hun ville vente med registrering til alle valpene var solgt slik at eier hunne bestemme navn, men nå er alle valpene solgt og jeg begynner å bli veldig stresset. I annonsen på finn.no stod det at de skulle registreres så da regner jeg med at det var et godkjennt kull, men skal nå søke gjennom kontrakten som er hentet fra NKK om det står noe der som jeg kan bruke dersom hun ikke registrerer.

Har sendt flere purre meldinger til henne, den forrige svarte hun at hun snart skulle gjøre det, i dag har hun ikke svart. Valpene blir 9 mnd den 18.juli.

Kontrakt sitat: "For hunden betales kr: 12000,- inkludert i beløpet er registrering i Norsk Kennel Klub."

Da har jeg mitt på det rene i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på om et kull er godkjent etter raseklubbens avlsregler, og at det er registrert i NKK. At et kull kommer med stamtavle er i grunnen ikke et kvalitetsstempel.

NKK registrerer HD- og AA-avlesning - men de setter ikke krav til grad, utover at valper etter foreldredyr avlest med E vil bli gitt automatisk avlssperre. Mens for eksempel min raseklubb har krav til at avlsdyret skal være fri bak, og at halvparten av kullet det kommer fra skal være fri bak. Men om jeg vil avle på min tispe med D på hoftene fra et kull hvor alle har HD, så får jeg fremdeles registrert valpene i NKK - da NKK bare setter krav til kjent status. Og jeg kan i grunnen lage meg en finn.no-annonse hvor jeg skriver at nydelige valper etter HD-røntgede foreldre selges - mange vil tro at hunden er fri, selv om jeg ikke sier det. Det er mange luringer der ute... Jeg kunne også sagt at valpene er etter premierte foreldre, selv om begge bare har fått tredjepremie på utstilling - de har jo oppnådd premiering.

Raseklubbene har et forvaltningsansvar for rasen, derfor setter ikke NKK så mange krav til avlsdyrene - det er få regler som vil være allmenngyldige for alle raser, derfor skal raseklubbene selv avgjøre hva som er viktig å ha som restriksjoner og føringer i avlsarbeidet.

Anyway,

det NKK krever for å registrere et valpekull er at mor og far skal være registrert i NKK (om en av foreldrene er import må den altså omregistreres, og om far er bosatt i utlandet legges stamtavla hans inn i forbindelse med kullregistreringen hvis han er registrert i samarbeidende kennelklubb - for eksempel SKK), begge foreldredyr skal være ID-merket. Far skal enten være utstilt uten å få null pga testikkelmangel, eller så må det legges ved attest fra veterinær eller eksteriørdommer som bevitner at begge testiklene er til stede. Dette gjelder ikke om hannhund har registrert valper etter seg fra før av, da dette ble sjekket på det tidspunktet de valpene ble registrert. Foreldrene skal også være av samme rase, med mindre det gjelder rase hvor det er lov å parre på kryss - for eksempel st. bernhardshund korthåret og langhåret, dvergpuddel og toypuddel, også videre.

For noen av landets 300 raser er det krav til kjent HD-status, liste over hvilke det gjelder finner du her.

For st. bernhardshund er det også krav til kjent AA-status.

For irsk setter er det krav til CL-test, en egen sykdom de sliter med.

Her finner du etiske grunnregler - om tispas alder, kullintervall, oppdretters ansvar, etikk i forhold til bruk av syke avlsdyr, etc - men det er ikke noe som blir sanksjonert med en gang. Du finner også how to do it i forhold til registrering, med skjema og veiledning.

Så, om du har ei tispe med norsk stamtavle som parres med naboens hannhund med norsk stamtavle, og hannen har vært på en utstilling og fått en blå en gang, og begge er ID-merket - så vil det for de aller fleste raser være tilstrekkelig for å få kullet registrert.

Men har ikke du hatt valpekull før da, Ricco?

Takk for masse informasjon. Joda jeg har hatt kull før, men skal være så ærlig å seie at eg i så henseende har kommet til "dekket bord". Alt ang kulla har vore planlagt av kennelen vi samarbeidet med.

Nå har vi jo ny rase, og kanskje om ett par år er vi tilbake med avl og valper og derfor begynner eg no med arbeidet å finne ut av ting og tang i forbindelse med det.

Derfor mine spørsmål her. (og kanskje kan flere lære og av det eg spør om?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Jeg begynner å bli bekymret her nå siden jeg snakket med NKK i dag og de sier det tar ca 1 mnd fra oppdretter registrerer til valpene er registrert. Jeg skal melde meg på til nesbyeni slutten av juli siden jeg har fått dratt med meg masse folk, å svarfristen er 1 juli. så dersom det tar 1 mnd ved registrering så begynner oppdretter å få veldig dårlig tid! Hun ville vente med registrering til alle valpene var solgt slik at eier hunne bestemme navn, men nå er alle valpene solgt og jeg begynner å bli veldig stresset. I annonsen på finn.no stod det at de skulle registreres så da regner jeg med at det var et godkjennt kull, men skal nå søke gjennom kontrakten som er hentet fra NKK om det står noe der som jeg kan bruke dersom hun ikke registrerer.

Har sendt flere purre meldinger til henne, den forrige svarte hun at hun snart skulle gjøre det, i dag har hun ikke svart. Valpene blir 9 mnd den 18.juli.

Kontrakt sitat: "For hunden betales kr: 12000,- inkludert i beløpet er registrering i Norsk Kennel Klub."

Da har jeg mitt på det rene i allefall...

For å helle salt i såret, så kan registrering ta enda lengre tid på sommeren fordi det er ferieavvikling i NKK kombinert med at mange har kull på våren og sommeren - så det er mer å gjøre for færre mennesker...

Men du må bare fortsette å mase på oppdretter, for uten stamtavle får du ikke melde på og stille på utstillingen, dessverre.

Takk for masse informasjon. Joda jeg har hatt kull før, men skal være så ærlig å seie at eg i så henseende har kommet til "dekket bord". Alt ang kulla har vore planlagt av kennelen vi samarbeidet med.

Nå har vi jo ny rase, og kanskje om ett par år er vi tilbake med avl og valper og derfor begynner eg no med arbeidet å finne ut av ting og tang i forbindelse med det.

Derfor mine spørsmål her. (og kanskje kan flere lære og av det eg spør om?)

Ah, da forstår jeg - måtte sjekke om jeg blandet noen nick, for jeg mente å huske valpekulltråder fra deg. Ville ikke fôre deg med teskje om du visste dette og jeg misforsto spørsmålene dine.

Dekket bord kan være fint å ha for å lære litt, det, og å registrere valpene i NKK er i grunnen den enkleste delen av oppdretterarbeidet - det vanskelige er å kunne vurdere egen tispe objektivt og makte å forkaste henne som avlshund om hun ikke holder, finne en god hannhund som matcher hennes feil og fortrinn uten å se seg blind på titler, sjekke nøye for sykdom og levealder, forkaste hanner og lete videre...

Og deretter er det å finne rett valp til rett valpekjøper, og gi valpene best mulig utgangspunkt i valpekassa, følge opp, tåle kritikk når noen klager, kunne komme med gode råd når noen sliter, få igjen en gærn unghund som ble for mye, svelge skuffelsene når valpene ikke utvikler seg til å få det beste fra mor og far - men det verste...

Nei, å sende inn et registreringsskjema til NKK er helt klart det letteste ved å være oppdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring henne og forklar på en saklig måte at det må gjøres nå, ikke senere. Så burde du få resultater, hvis ikke kan du bare spørre hva som tar sånn tid. Det koster vel penger å etterregistrere, kanskje hun har brukt opp pengene hun fikk for valpene.. og står i en økonomisk liten krise sånn sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hunden ha fått et registreringsnummer før jeg kan MELDE den på utstilling, eller må den ha fått et nummer før selve utstillingen bare?

Merker at tonen mellom meg og oppdretter spisser seg til og jeg trenger å vite regler:)

Kan noen hjelpe meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hunden må være ferdig registrert hos NKK, med stamtavler som er sendt til oppdretter, innen man kan melde på en offisiell utstilling/lpstevne/bruks eller delta ved offisielle mentaltester/MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være ferdig registrert hos NKK, med stamtavler som er sendt til oppdretter, innen man kan melde på en offisiell utstilling/lpstevne/bruks eller delta ved offisielle mentaltester/MH.

Tusen takk:) Da har jeg et problem... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...