Gå til innhold
Hundesonen.no

Treåring drept av hunder i Tyskland


Guest Jonna

Recommended Posts

Sterke raser i flokk er ikke noe for alle.

Et barn kan raskt utløse et jakt- og drapsinstinkt.

Men mine umiddelbare tanker er at dette ikke i utgangspunktet var stabile barnehunder.

Det stakkars barnet må ha lidd noe grufullt under angrepet, herregud, jeg klarer ikke tenke på det engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten navngir de som staffordshire bull terrier (og kamphunder).

En annen plass (jeg lukket tab'en) stod det at de veide mellom 30 og 40 kilo, så hvem vet? Again, me hates the media. Rase er vel noe av det minst relevante man kan hente ut av en sak som dette om man ønsker å lære noe av den. Det er kun én faktor av så mange, og det er bare villedende at det blir lagt så mye vekt på. Iallefall når selve raseidentifikasjonen er så lite til å stole på som det er i mange av disse bitehendelsene. Sånn som i denne. Jeg blir en liten klump av frust rett og slett.

Men det er helt på siden, det er engasjementet mitt som prater. Jeg skal ikke ta fokus vekk fra tragedien.

Fryktelig fryktelig fælt, jeg klarer ikke å la være å tenke på hvor redd den lille jenta må ha vært. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP sin artikkel sier 30-40kg..

Det er den artikkelen Aftenposten.no baserer sin artikkel på..

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/E/EU_GERMANY_DOGS_KILLING_TODDLER?SITE=KLIF&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

Forferdelig er det uansett, men at media skriver som de gjør er ikke bedre av den grunn.

Aftenposten har heller ikke rettet på artikkelen tross flere henvendelser både skriftlig og telefonisk om at artikkelen ikke baserer seg på korrekte opplysninger.

PFU er underrettet og en formell klage er sendt (og svaret fra de blir at siden jeg ikke er direkte involvert vil de ikke behandle klagen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PFU er underrettet og en formell klage er sendt

Say what? Snakk om overkill og bortkastet tid for PFU... Vanskelig å ta på alvor kjenner jeg.

Jaja. Det er heldigvis et fritt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say what? Snakk om overkill og bortkastet tid for PFU... Vanskelig å ta på alvor kjenner jeg.

Jaja. Det er heldigvis et fritt land.

Vel, den måten media bevisst er ute etter å hetse en del hunderaser er definitivt på feil side moralsk sett.

Ved å hetse disse hunderasene lager media også bryderi og vanskeligheter for lovlydige enkeltpersoner, noe vi ikke kan godta.

Det er definitivt et grunnlag for å klage inn for PFU.

Særlig når Aftenposten og deres ekle arrogante medarbeidere VET at de legger frem feilaktige opplysninger.

En av Aftenpostens medarbeidere sa rett ut til meg at det er bevisst taktikk av de å henge ut enkelte hunderaser så snart anledningen byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det må da ikke finnes en eneste gruppe hundefolk som er mer hårsår enn de med "bullehunder". Klart det er relevant hvilken rase det er, bullehunder er jo "se så ****** rølp jeg er"-raser nr1. Det må jo være den gruppen av hunder som gjennomgår mest dritt og har de største drittlivene som finnes der de må drasse på narkotikavrak, steroidevrak eller andre eiervrak - ved siden av Schäferhunder kanskje. Når hunder som generelt er aktive, smarte og oppvakte fra naturens side blir kjøpt inn på idiotgrunnlag så skjer ting som dette, og i SÅ måte er det for meg relevant hvilken rase det er.

Om noen med narkotikaproblemer skaffet seg en Golden Retriever som aldri fikk mosjon, ikke fikk ordentlig sosialisering, ikke miljøtrening og generelt ingen utfordringer som hund - så er ODDSEN for at denne hunden skulle tilte (og dertil gå til angrep) mindre. Det har i mine øyne ingen ting med aggressivitet å gjøre, men generell neglect som gjør i utgangspunktet "krevende" (trenger ikke være krevende fysisk og mentalt på nivå med bruksmalle, men krevende å få til å bli et ordentlig hundeindivid i vårt samfunn) raser til pykisk ustabile monstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagrange

Det er fint å se at fordommene lever i beste velgående.

Det møtte på aktivitetsdagen til rasegruppa for SBT opp ca 50 ekvipasjer for å gå spor..

På agilitydagen vet jeg ikke hvor mange som møtte opp, men jeg fikk inntrykk av at det var en god del der og.

Bullehundene har faktisk et ufortjent dårlig rykte, og er ikke særlig utsatt for å henge sammen narkiser, men det er du nok klar over.

Bullehundene er gjennom mange generasjoner avlet nettopp for å være ålreit mot mennesker.. Målrettet avl for at de skal oppføre seg særlig fint mot barn.. Således er det særdeles oppsiktsvekkende at slike triste ting skjer.

Men nå har det jo kommet frem at det også denne gangen sannsynligvis var blandingshunder som gikk til angrep på jenta..

PS: Jeg kjenner vel et sted mellom 50 og 100 bullehundeiere godt.. Disse er alle aktive mennesker som gir hundene et rikt og godt liv.

Jeg vet også om de som ikke gir hundene et like rikt liv.. Dette er ikke narkomane og andre slasker, men gjerne barnefamilier der foreldrene ikke har tenkt seg godt nok om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, nå er det du som lever opp til fordommene. For du tar det jeg skriver personlig, og ser ikke at det som står skrevet av meg rent i prinsippet er det samme som du har skrevet. Jeg har på ingen måte påstått at bullehunder er mer utsatt for å hate mennesker enn andre hunder, ei heller benektet at de kan brukes til en rekke hundesporter. Det står svart på hvitt i det jeg har skrevet.

Jeg vet knallgodt at bullehunder er aktive og ikke minst livsglade hunder. Problemet er bare idiotene som får seg disse hundene. Det er langt fra tilfeldig at det stadig vekk er en litt breikjefta terrier som havner i media.

Og poenget mitt er bare at jeg synes det gjerne blir litt overdrevent ensidig korstog fra bulleeiere. Iallefall om du går så langt som å "plage" PFU med små saker som har lite rotfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lagrange...

Synes det er merkelig at rase ikke kan nevnes,fordi da blir det mobbing av den "ellers så søte og snille,hvis sosialisert og oppdratt riktig rasen!"

Altså sånn begynner det vel å bli hva gjelder mennesker også...??Hvis en polakk eller 5,eller en neger og 3 raner en bank så får man til tider hets for å ha med opprinnelsen og sjangsen er stor for at man blir beskyldt for rasisme!

Ordet neger er såvidt jeg vet ikke lov å si mer,fordi det ansees å være rasistisk.

Grunnen til det er jo misbruk av ordet hos enkelte.Men snart vil vel også "homo" eller homofil bli forbudt,og da må man vel si "den som liker samme kjønn" eller noe mer komplisert.

Det må da være lov å beskrive situasjonen med de opplysninger man har?

Men er ellers enig i at når media skriver feil,og skriver bullehund/pit/kamphund når hunden kanskje er noe helt annet det blir irriterende..

Men det er nå en gang slik at feks mastiff i feil hender har større sjanse for å bli en utfordring enn en lab/bordermix eller en Chinese crested osv.

Er så ikke rart raser blir forbudt når enkelte ikke forstår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som sier at rase ikke skal nevnes? Ikke jeg iallefall. Jeg sier bare at rase ikke skal nevnes før man VET at det er korrekt rase som nevnes. Stor forskjell. Om vi skal klare å bruke rase på en nyttig og kontruktiv måte i disse sakene er vi jo helt og fullstendig avhengig av å vite at vi snakker om riktig rase. Eller? Og i denne saken er det mye motstridende informasjon.

Har dere peiling på hvor mange biteulykker bullehundene får skylden for som de ikke utførte f.eks? Jeg som har fulgt med i noen år har det, det er forbausende mange. Når man finner ut hvordan raseidentifikasjonen faktisk skjer, så blir det hele enda mer hårreisende.

Og de som har studert problemstillingen rundt alvorlige hundebitt med den forskning som er tilgjengelig vet også at rase kun er én faktor av alle de som utgjør et alvorlig hundebitt, og at ved å fokusere for mye på rase så tar man vekk fokuset fra hovedvekten av den informasjonen som kan brukes for å forebygge slik at det ikke skjer igjen.

Det er poenget mitt. Om målet er å redusere antallet alvorlige hundebitt, så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste ved å fokusere for mye på rase.

Det er definitivt et grunnlag for å klage inn for PFU.

Uenig. PFU bør ikke brukes ved fillesaker og smånotiser. Det får deg og saken din til å se ut som idioti styrt av følelsesmessig harnisk.

Og det sier jeg som en som har brukt PFU selv i forbindelse med mediaoppslag om rase. Men da snakker vi om en velformulert og veldokumentert klage sendt fra raseklubb, og saken omhandlet Dagsrevyen, digert innslag, total vranglære, udokumenterte påstander, direkte skremselspropaganga uten rot i virkeligheten, og BW brukt som ekspertkilde.

Pick your battles my friend. Om du ønsker å bli hørt.

Sorry men det må da ikke finnes en eneste gruppe hundefolk som er mer hårsår enn de med "bullehunder".

Hehe. Det kan da heller ikke finnes en gruppe hunder som er mer utsatt for urett, misbruk, vranglære og falske påstander enn bullehundene. Det er snakk om ganske alvorlige konsekvenser for disse hundene, forbud, masseavlivninger av uskyldige hunder, stigmatisering mm.

Vi er glade i hundene våre, Lagrange. Det er vi som kjenner de best, de beriker hverdagen vår, og vi vet at den virkeligheten som beskrives rundt disse rasene i stor grad er feil. Om vi ikke kjemper for de, hvem skal gjøre det da? At vi er engasjerte må da bare være positivt så lenge man klarer å kanalisere det konstruktivt?

Men jeg føler meg ikke hårsår på noen slags måte egentlig. Jeg er blitt for kynisk til det. Helt motsatt faktisk, jeg håper utrolig nok jeg har noe å bidra med.

Klart det er relevant hvilken rase det er, bullehunder er jo "se så ****** rølp jeg er"-raser nr1. Det må jo være den gruppen av hunder som gjennomgår mest dritt og har de største drittlivene som finnes der de må drasse på narkotikavrak, steroidevrak eller andre eiervrak - ved siden av Schäferhunder kanskje. Når hunder som generelt er aktive, smarte og oppvakte fra naturens side blir kjøpt inn på idiotgrunnlag så skjer ting som dette, og i SÅ måte er det for meg relevant hvilken rase det er.

Og nei, rase slik du beskriver det er ikke relevant i den grad du forteller. Individets historie, eier, tidligere erfaringer, sosialisering, levevilkår, oppfølging, anskaffelsesformål, etc etc er langt mer relevant. Visste du for eksempel at størsteparten av de hundene som utfører fatale hundebitt er omplasseringshunder som nylig har skiftet hjem? At de fleste har en tidligere historie med aggresjon? At flere bor ute atskilt fra eierne sine? At mange tisper som dreper når de biter gjerne er forlatt ute sammen med vaplekullet sitt, og det kommer fremmede på henne? Jeg kunne ha skrevet en bok (og har litt lyst!).

I denne saken beskrives f.eks hundene i flere artikler som attackdogs, jeg vil tippe at vi kan finne mye av årsaken til at det gikk galt her? At det kan være viktigere informasjon enn at det er en potensiell 40 kilos SBT (sjangsen for det er temmelig liten for øvrig)?

Rase er kun ét aspekt av svært mange. Jeg vil anbefale deg å lese boken Fatal Dog Attacks av Karen Delise om du ønsker mer nyansert kunnskap om problemstillingen. Det er veldig spennende å lære mer om. Hun har tatt for seg fatale hundebitt i USA fra 1965 til 2001, og forteller om omstendighetene rundt de spesifikke hendelsene. Det er fruktbart. Det er her vi har noe å lære! Dine feilaktige (jepp, de er i stor grad feilaktige) generaliseringer rundt rasenes eiere hjelper ikke en dritt om ønsket er å redusere disse hundebittene. De peker rett og slett fingre i helt feil retning.

Det er ikke statushundene som typisk biter. Ikke med mindre de også er blitt anskaffet for å forsvare og/eller sloss. Relevant informasjon, iallefall i min verden?

Altså sånn begynner det vel å bli hva gjelder mennesker også...??Hvis en polakk eller 5,eller en neger og 3 raner en bank så får man til tider hets for å ha med opprinnelsen og sjangsen er stor for at man blir beskyldt for rasisme!

Ordet neger er såvidt jeg vet ikke lov å si mer,fordi det ansees å være rasistisk.

Jøss. Ignorance much? :banana:

Er så ikke rart raser blir forbudt når enkelte ikke forstår dette.

Seriøst, du tror at dette er grunnen til at vi har raserforbud? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar meg for fjollete sitering Mari,du kan skrive.

Nei jeg driter i hvorfor det er forbud på enkelte raser,det har med holdninger å gjøre.

Det at folk skal si hvor søte og snille ALLE hunder er osv ,og i mange tilfeller ikke tar hensyn til egenskapene og at det ER tydelig skille mellom enkelte raser ,det provoserer meg,og det synes jeg blir "farlige eiere" av slike raser.

Ville også lagt forbud om folk er så naive og grønne at de maler på samme regla at "alle hunder kan være farlige"

Skjønner du ikke hva jeg prater om ? JØSS,ignorance much (mwahaha..leke innmari Mari nå) :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt off topic, men her i Skottland er bullehunder veldig overrepresentert i forhold til alle andre raser. De har ikke et spesielt dårlig rykte heller, og jeg ser fler småbarnsfamilier gå rundt med en eller annen type Staff, enn jeg ser narkomane og kriminelle med dem, liksom..Det er jo åpenbart at den typen mennesker "trenger" en muskuløs hund, men der synes jeg generaliseringen burde stoppe.

Jeg forstår veldig godt at eiere av disse rasene reagerer når de gang på gang blir utsatt for at folk bare antar at det bare ha vært en bullehund, hver gang noe forferdelig som dette skjer. Å måtte se en rase bli forbudt, en rase man selv har hatt og stolt på, kan ikke føles godt. Jeg husker hvordan jeg følte det når jeg som ikkerøyker måtte plukke opp sneipene til de som hadde røyka i skolegården på videregående...(for den som måtte forstå sammenligningen...)

Men det er vel slik media overlever, ved å generalisere, sjokkere, og skape debatt..?

Hadde vært fint hvis media kunne fått fakta riktig før de publiserte historier. Men jeg tror ikke hundrelaterte nyheter er unike på noen som helst måte i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar meg for fjollete sitering Mari,du kan skrive.

Hæh? Hva betyr den setningen?

Det er for øvrig du som driver med etnisk profilering og klarer å dra en sammenligning til bullehunder. Ikke bland meg inn i det sammensuriumet takk. Det er bare uintelligent og lite gjennomtenkt vås, og har nada med det store bildet å gjøre.

Nei jeg driter i hvorfor det er forbud på enkelte raser,det har med holdninger å gjøre.

?? Den setningen gav ingen mening.

Det at folk skal si hvor søte og snille ALLE hunder er osv ,og i mange tilfeller ikke tar hensyn til egenskapene og at det ER tydelig skille mellom enkelte raser ,det provoserer meg,og det synes jeg blir "farlige eiere" av slike raser.

Hvornårhvahvem har gjort det i denne tråden?

Ville også lagt forbud om folk er så naive og grønne at de maler på samme regla at "alle hunder kan være farlige"

Hvornårhvahvem har gjort det i denne tråden?

JØSS,ignorance much (mwahaha..leke innmari Mari nå) :banana:

Jeg synes du bare beviser uttalelsen med dette innlegget, men nok om det.

Men vet du hva? Never mind. (Note to self; never argue with an idiot and so on...) Med mindre du har lyst til å diskutere det vi faktisk prater om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilføre bullehunddebatten, annet enn at det hadde vært fint Mari om du hadde skrevet en bok om problematikken. Trur det hadde vært en viktig tilføyelse i mange (velfylte) bokhyller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilføre bullehunddebatten, annet enn at det hadde vært fint Mari om du hadde skrevet en bok om problematikken. Trur det hadde vært en viktig tilføyelse i mange (velfylte) bokhyller...

Søten. :banana: Jeg begynte å skrive en artikkel om alvorlige hundebitt en gang, og den utviklet seg fort til å bli 15 sider lang. Motivasjonen dalte litt før den rakk å utvikle seg til en bok. Jeg burde kanskje plukke opp tråden igjen bare for min egen del om ikke annet. Det er en veldig lærerik og spennende problemstilling uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søten. :banana: Jeg begynte å skrive en artikkel om alvorlige hundebitt en gang, og den utviklet seg fort til å bli 15 sider lang. Motivasjonen dalte litt før den rakk å utvikle seg til en bok. Jeg burde kanskje plukke opp tråden igjen bare for min egen del om ikke annet. Det er en veldig lærerik og spennende problemstilling uten tvil!

Det synes jeg du skal gjøre. Så blir det noe å gi ut etter hvert. Er sikker på at et eller annet forlag vil gi det ut. De aller fleste støtter seg på medias utsag om hundebitt veldig ofte (det skinner jo igjennom i debatter), og mange av oss som ikke blir direkte berørt av dette her har for lite kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og også i denne tråden blir vi gjort oppmerksom på hvor fantastisk bullehunder er mot barn, e er tilogmed avlet frem med det for øye!

Gi dere nå, ingen-absolutt ingen- hunder er født barnevennlige. Dette har i høyeste grad med sosialisering og preging å gjøre, (i tillegg til medfødte egenskaper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og også i denne tråden blir vi gjort oppmerksom på hvor fantastisk bullehunder er mot barn, e er tilogmed avlet frem med det for øye!

Gi dere nå, ingen-absolutt ingen- hunder er født barnevennlige. Dette har i høyeste grad med sosialisering og preging å gjøre, (i tillegg til medfødte egenskaper.)

Ingen er født barnevennlige, men det har med medfødte egenskaper å gjøre? Joda, jeg skjønner hva du mener, men for en klønete formulering allikevel - medfødte egenskaper er svært ofte raserelaterte, for tro det eller ei, det er stort sett sånn de forskjellige rasene har oppstått, fordi man har avlet på de medfødte egenskapene man ønsker at hunden skal ha.

Jeg syns heller ikke det er rart at det dukker opp bilder av hvor fantastiske bullehunder er mot barn, når det stort sett er den visa folk synger når de snakker om aggressive hunder - samme hvilken rase, samme hva de er aggressive i mot. Puddel kverker kanin - hva om det hadde vært et barn? Polarhunder i flokk flyr på vannhund på tur - tenk om det hadde vært et barn? Purkete tispeskinn setter på plass frekk ungtispe - tenk om det hadde vært et barn? Dachs går amokk i saueflokk - tenk om det hadde vært et barn? Hannhunder barker sammen over løpetid-tispe - tenk om det hadde vært et barn? Så jo, når bildet av bullehunder stort sett er masse tenner eller munnkurv, så har jeg full forståelse for at man ønsker å sukre det mediabildet litt med bullehunder og barn i skjønn forening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe godt innlegg*

Så jo, når bildet av bullehunder stort sett er masse tenner eller munnkurv, så har jeg full forståelse for at man ønsker å sukre det mediabildet litt med bullehunder og barn i skjønn forening..

Der sa du det bedre enn jeg hadde klart, 2ne. :banana:

patricia; jeg er helt enig med deg i at det ikke gagner noen å rosemale raser, det er veldig lite fruktbart. Men man får heller ikke glemme at det er akkurat like ille å svartmale de.

Å få muligheten til å nyansere en smule ved å framheve også de positive egenskapene mange av disse rasene innehar er like viktig som å belyse de mer negative. Det gir et mer balansert og realistisk bilde. Det er ikke uten grunn at bullehundene er av de mest populære og velfungerende familiehundene på verdensbasis, og som du selv sier så har det noe med medfødte egenskaper å gjøre. Blant annet selvsagt, som du selv sier. For staffens del henger de egenskapene sammen med rasens blodige historie. Man får ta det gode med det onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bull-hunder er en sterkere rase (mentalt og fysisk) enn f.eks en labrador, og derfor mener jeg det ikke er en rase for absolutt alle.

Man må kjenne sin egen begrensning og erfaringsnivå.

Jeg vet at jeg ikke kunne hatt en slik hund, jeg er ikke mennesket for å ha en så sterk rase som det.

Det har ikke noe med diskriminering eller bad-talk om rasen å gjøre.

Slik tenkes det innenfor hesteverden også: En nybegynner bør f.eks ikke starte med en fullblods araber som sin første hest, det vil være en altfor krevende rase for noen med lite erfaring, en nordlandshest derimot er en veldig fin nybegynnerhest. Etter noen år er kanskje vedkommende erfaren nok til å ha en fullblodsaraber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg ikke kunne hatt en slik hund, jeg er ikke mennesket for å ha en så sterk rase som det.

Du har Dalmatiner. På krevende-skalaen kan de definitivt sammenlignes med Bull Terrier, Staffordshire Bull Terrier, Amstaff og de aller fleste Pit Buller altså. :whistle:

Bullehunder er ikke spesielt krevende hunder egentlig. De er faktisk ganske enkle om de oppdras relativt konsekvent og man aksepterer en viss grad av aggresjon mot samme kjønn. De tåler overraskende mange feiltrinn uten å få masse nykker, ja de er med andre ord hardauser både i kropp og hode.

Av mine fem bullehunder jeg har hatt er det kun én som har vært spesielt krevende. Han var riktignok ganske så krevende, men ikke veldig rasetypisk i så henseende. Linjetypisk kanskje, men absolutt på yttersiden der også.

Ellers har jeg jo møtt noen hundre (++?) bulledyr gjennom årene, og det er jo selvsagt mange individuelle forskjeller, i det store og det hele er de ikke veldig krevende sammenlignet med hundebestanden generelt.

Det har ikke noe med diskriminering eller bad-talk om rasen å gjøre.

Neida, og jeg tar det ikke slik heller. Men det er ikke helt representativt for den gjengse bullehund altså. :lol: Selv om de ofte framstilles slik.

De er hunder. På godt og vondt, slik som alle andre raser. Hverken verre eller bedre, men slettes ingen tikkende bomber som må temmes for å holdes i sjakk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...