Gå til innhold
Hundesonen.no

Ryanair


Ingvild

Recommended Posts

Jeg sitter og ser på flybilletter til Italia i sommer, og hos Ryanair kan jeg få det ned i 50 - ja, femti - kroner for tur/retur Torp - Pisa. Er dette for godt til å være sant? Hva slags muffens og betingelser skrevet med knøttliten skrift ligger bak dette? Eller med andre ord - er det noen som har erfaring med Ryanair, og som kan bekrefte at de får deg relativt trygt fram uten å plutselig kreve den ene hundrelappen etter den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil du vite? Personlig bryr jeg meg ikke om hvor billig Ryanair er, den måten de behandler sine ansatte på er under en hver kritikk og nesten menneskerett. De har ingen sjans til å organisere seg, de som stiller seg mot selskapet sparkes. Utdanningen må betales selv, kursingen må betales selv, uniformene må betales selv.... Eneste som driver skuta fram er at det finnes et enormt marked av arbeidere som er desperate etter arbeid innen luftfarten. Nylig utdannede piloter sliter med å finne seg jobber, og Ryanair står som eneste pålen i et stadig økende vann.

Prisene ER for gode til å være sanne, rent sett bort fra at du faktisk kommer deg fram og tilbake for den prisen hvis du gjør alt etter Ryanair-regla. Du skal ikke ha baggasje med deg, du skal ikke betale med kort, du skal ikke ha 1 gram for mye håndbaggasje, du skal ikke gå på do på flyene (det må du betale for), du skal ikke skape noe merarbeid så du må skrive ut billettene selv og gjøre alt på flyplassen til punkt og prikke.... Som sagt har jeg aldri reist med dem, men jeg har hørt om det og jeg ville lest alle betingelsene nøye. Forøvrig har Ryanair dårlig policy når det kommer til askeskyene og de har fått kraftige bøter for mangel på oppfølgning, tilbakebetaling og liknende når det stod på som verst.

Du kommer deg fram, for all del, men gjerne 100 kilometer unna byen de påstår de skal fly til. Ryanair er morsom sånn, for de har jo ikke råd til å lande på de "ordentlige" flyplassene *inne* i byene. Jeg har vært borti piloter som tidligere jobbet som både kaptein og styrmann i selskapet og de er svært dyktige mennesker som dessverre har måttet gå til slike ekstreme lavmål for å kunne sette mat på bordet i familien. Det er ikke en umiddelbar trussel "per say", men det vil føre til ulykker til slutt. Det er en ulmebrann som venter på å bryte ut. En lei og sliten pilot som har flydd over lengre perioder og som ikke får mat hos arbeidsgiver er ikke noen jeg vil sitte på hos. Hvordan maintenance hos Ryanair er vet jeg heller ikke, men med tanke på hvor forjævlig de ansatte behandles så har jeg mine tvil i at de bruker store ressurser og tar sikkerheten noe særlig mer alvorlig enn hva retningslinjene tilsier.

Jeg ønsker ikke at luftfarten skal utvikle seg slik at betingelsene og jobbforholdene blir så dårlige, og ved å støtte Ryanair støtter man denne utviklingen. Det koster vanvittig mye å være et trygt og solid selskap som beholder et gjevnt over kvalitetsprodukt (f.eks SAS), og måten Ryanair har kommersialisert og ødelagt "det magiske" ved flyvning er rett og slett trist. De presser ut seriøse aktører, og jeg blir rimelig lei meg når jeg ser hvordan SAS går med underskudd kvartal etter kvartal mens Ryanair tjener på denne rovdriften. Sammenlikn det gjerne med en seriøs oppdretter som bruker penger på å helsesjekke hundene sine før de produserer kvalitetskull ca hvert andre år, mot fabrikkoppdrett uten mye omtanke og kun fokus på profitt.

Se gjerne denne videoen også; http://video.google.com/videoplay?docid=7759283901290988541#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at de nettopp har fått en bot på 3 mill Euro som de nekter betale, masse utgifter ihnt til askeproblemene osv osv. så ville jeg vært veldig skeptisk! :P

som sagt i vg:

"Det irske flyselskapet er først og fremst kjent for lave priser - ikke kundeservice."

Og jeg vet de tar avgift på mat, drikke, bagasje, håndbagasje osv. Det er også noe de er kjente for. at de har avgifter på alt. og at i mange tilfeller så kommer skatteprisen mens du bestiller elns.

Men det er ikke uvanlig at de legger ut billetter i en periode for 10-100,- for eks. google ryanair og nyheter og det dukker mye opp :rolleyes2:

Lagrange:

Fy den videoen var stygg :poke: Tenk at de kan være så uforsiktige, " aldri stol eller spør personen som sitter i 1A, den vil mest trolig dø i kræsjet " Whaat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig diskutert hvorvidt mye av dette er rykter eller ikke?

Jeg har hvertfall reist mye med Ryanair, og er fornøyd. Avgifter her og der, men jeg har veldig positive erfaringer med de, og kommer til å reise med de igjen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kortere reiser har jeg ikke noe stort behov for verken, spise, gå på do eller mase på flyvertinnene å varte meg opp på noen måte. Kan også ofre benplassen - hvis det gir meg en tusenlapp eller to ekstra i lommepenger...

Men mange er av et eller annet barnslig prinsipp hatsk mot Ryanair, men man får det man betaler for. Har fløyet med Ryan mange ganger, har alltid vært sånn nogenlunde i rute, alltid blitt hyggelig bemøtt, og har ingen problemer med å anbefale/bruke dem igjen

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at det går an å selge flybilletter til 10 kroner, uten at det går ut over noe? Jeg mener det nå egentlig sier seg selv, men for hvermannsen som ikke har innsikt i økonomien som ligger i å opprettholde et flyselskap så virker det kanskje greit - prisen står jo der, trossalt!

Trust me, jeg har fått en del bekjente innen bransjen nå. Hvorfor skulle man ha lyst å spre rykter hvis alt var legitimt? Det er en unison stemme mot Ryanair fra hele flybransjen, selv deres egne ansatte. Men hva kan man gjøre, når man trenger en jobb, kone og barn hjemme - og har 1 million i lån etter ferdig pilotutdannelse? Skal du gå og vente på drømmejobben som aldri kommer? Det blir en ond sirkel man ikke kommer ut av, for de tar seg jobb i Ryanair som nettopp gjør at andre selskaper med bedre betingelser må si opp sine ansatte og dermed ikke tar inn nye folk.

Dermed; flyr man Ryanair støtter man flybransjens "downfall". Sett rent i den ytterste konsekvens, selvsagt, men realiteter er realiteter. Man kan jo snakke om dobbeltmoral om man stemmer Arbeiderpartiet eller sosialistiske partier (og mener at arbeidere skal ha rettigheter) - men når man selv skal ut på ferie så skal det være så billig så mulig og da er det ikke så viktig hvordan andre folk har det på jobb...

---

Vil bare poengtere at det slettes ikke er noe generell forferdelighet å fly med Ryanair. Om du ikke er vant med noe store greier så vil det ikke oppleves anneledes enn det er å fly både SAS og Norwegian (vel, sett bort fra det evige maset om at du skal kjøpe ting og det forferdelige interiøret). Poenget er selvsagt det som ligger BAK denne ellers greie fasaden. Det handler om generelle prinsipper, litt som dyrevern, men her i menneskeversjon. Og man burde - i min mening - ikke leke med slike ting når det står om menneskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Ryanair får man det man betaler for og ikke mer. Alt som av andre flyselskaper er inkludert i prisen, blir ekstrakostnad hos Ryanair. Oversikt over ekstrakostnadene har de her Table of Fees Du må betale ekstra for å sjekke inn, ekstra for å ta med mer enn håndbaggasje, printe ut egen billett, administrasjonsgebyr osv. I tillegg så bruker de gjerne litt avsidesliggende flyplasser, så reise til og fra flyplass må du også ta med i beregningen. Bare for en helgetur hit eller dit fungerer det helt greit, dersom man bare er klar over hva man går til. Vi har brukt Ryanair ganske mye siden de er det flyselskapet som flyr nærmest til min samboers hjemsted. Vi har ikke hatt problemer med mangel på punktlighet eller forsinkelser, alt har alltid gått i rute for vår del. Eneste som har tatt lang tid er innsjekking med milelange køer på Torp, selv etter at vi har gjort mesteparten av jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd med Ryanair en gang, og kommer ikke til å gjøre det igjen. Vi skulle hjem fra Madrid da det ble problemer med flyet. Vi fikk derfor beskjed om at vi kunne få fly hjem med Ryanair 8 dager senere eller komme oss hjem på egenhånd så skulle de dekke billettene. Vi endte opp med å måtte betale 7000 kr for å fly hjem, og pengene fikk vi aldri igjen som vi ble lovet. Vi ga til slutt opp å krangle med dem.

Jeg kjenner flere som er fornøyde med Ryanair. Går ting som det skal er de greie,men den dagen det skjer noe får man ingen hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd Norge - Tyskland med Ryanair helt siden de startet opp med denne ruten (Torp - Hahn) og ikke EN eneste gang har det värt noe tull. (Det skal sies at jeg tilsammen har reist ca 10 ganger i äret, i MANGE är) denne ruten. Bagasjen kan ikke overskride 10 kg (händbagasje) og ellers kan du booke ekstra bagasje som reiser nedi flyet. Naturligvis er IKKE mat og drikke inkludert i de ekstremt lave prisene, men det kan man fä kjöpt pä flyet, om man ikke holder ut den lille flyturen uten :P

Sä. Et ekstremt billig selskap, som iallefall flyr deg dit du skal, uten noe ekstra snikksnakk, enkelt og greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair har forøvrig satt opp ekstra lange rutetider så de har mer monn å gå på og dermed kan kalle seg punktlig uten at de nødvendigvis er det.

Men for all del - om pris virkelig er så viktig for folk, om man ikke er villig til å betale noe for at flyselskapene skal være seriøse aktører så må dere gjerne fortsette å bruke penger på rovdriften til Michael O'Leary. Vent bare til den dagen det faktisk ikke går strømlinjeformet, da kommer problemene. Der hvor SAS satte opp busser slik at folk kom seg hjem fra Paris, dreit Ryanair i alle. Der hvor det en gang lå omtanke, der hvor det en gang lå et særegent "sus" over luftfarten, der hvor det en gang var spennende å fly - står det ingen ting igjen. Er det virkelig verdt at Per og Kari skal få reise til London for 1 krone, når det går ut over så mye annet?

Bare fordi man ikke ser det eller opplever det - så betyr det ikke at det ikke finnes. Som sagt er det ganske dobbeltmoralsk å støtte Ryanair om man ønsker at folk skal kunne organisere seg og ha rettigheter på jobb. Dobbeltmoralsk å fly Ryanair om man mener rettighetene til kundene skal stå i fokus. Da er man på god vei til en rimelig privatisert og kald luftfart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.avherald.com/h?article=42bf38c3&opt=0

Nok et bevis på at man får nøyaktig hva man betaler for...

"A Ryanair Boeing 737-800, registration EI-DYX performing flight FR-8384 from London Stansted,EN (UK) to Alicante,SP (Spain), was on approach to Alicante's runway 10 but went around due to weather conditions. The crew subsequently attempted an approach to runway 28 but went around again due to winds and decided to divert to Valencia (72nm north of Alicante) declaring PAN being below the final fuel reserve. While on approach to Valencia the crew declared MAYDAY and performed a safe landing on Valencia's runway 12."

Fuel koster penger. Penger er et ikke-tema hos Ryanair, uansett om det er etikk eller sikkerhet det går på. Det er egentlig sånne undøvendige ting man kutter av på først. "PAN" betyr at flyet må få førsteprioritet på radio og kommunikasjon, "MAYDAY" betyr at de må få førsteprioritet på landing og guiding rett inn - ellers ville de råket rett i bakken....

For å ta et moteksempel vil SAS alltid beregne nok fuel til å diverte (dra til en annen flyplass pga uegnede forhold på den førsttenkte flyplassen) eller nok fuel til å sirkle rundt en flyplass til forholdene blir egnet. Det koster mer penger, men sikkerhet er viktigere. På ruta til Longyearbyen medberegner SAS nok fuel til å kunne miste kabintrykket, hvilket fører til at de må snu og kjøre tilbake til fastlandet på en lavere høyde enn normalt, noe som krever mer fuel pga mer vind og mer luftmotstand. Dette koster selvfølgelig penger, for du betaler for å "fly med ekstra last" (ekstra fuel) som sikkerhetsnett. I følge Ryanair er det å fly med ekstra fuel "sløsing med penger".

Hendelser som denne nevnt hos avherald er potensielle katastrofer som forårsakes av et griskt Ryanair-selskap uten skrupler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert mye dritt å si om Ryanair men de har da fraktet meg og familiemedlemmer billig fra Torp til Edinburgh utallige ganger uten problemer. Servicen er helt grei, jeg trenger ikke mat på en flyreise som tar uten 2 timer.

100 kroner er så billig som det høres ut, helt til du velger å ta med deg innsjekkingsbagasje. Da blir prisen plutselig mangedoblet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Sola, er det bare det som skjer med DEG når du er ombord på flyet som teller? Eller burde man ta i hensyn de tingene som Lagrange nevner?

Jeg kan vel bare snakke for meg selv, eller hva?

Mitt pass har alltid blitt sjekket både ved sikkerhetskontrollen og før boarding ved gate. Hvordan de ansatte i selskapet har det er da ikke mitt ansvar, like lite som mine elever hadde ansvar for hvordan jeg hadde det på den tiden jeg jobbet for en useriøs trafikkskole, med en sjef som gjorde hverdagen min til et *******. Min undervisning var likevel bra.

Jeg kan bare konstatere at det inntrykket jeg har hatt fra mine utallige reiser med ryanair, har vært milevis bedre enn de jeg har fra reiser med Norwegian og Widerøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du kjøper fotballer eller klær fra barnearbeidere, så er det altså ikke ditt ansvar hvordan barna har det på jobb?

Anbefaler å prøve å pirke litt i overflata og se litt under den, det er verdens enkleste ting å være falsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel bare snakke for meg selv, eller hva?

Fantastisk holdning...

Så om du vet at klærne du kjøper på en butikk er laget av barnearbeidere så er ikke det ditt problem. Klærene er jo av flott kvalitet så da er jo alt i orden?

Edit: Lagrange, vi skrev nesten det samme :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får dere skjerpe dere litt. Som kunde har jeg rett til å stole på at loven blir overholdt. Dette gidder jeg ikke kommentere utover det.

Edit: Egentlig er jeg drittlei av hvordan folk på dette forumet synes det er greit å tillegge folk holdninger de absolutt ikke har, og som gjennom innlegg ikke kan tolkes dithen heller.

Edit igjen: Bare et lite punktum: Jeg synes selvfølgelig ikke det er greit å gå og kjøpe et produkt der man VET at loven blir brutt,. Men når det er sagt, Lagrange, så har du fortsatt til gode å overbevise meg når det gjelder Ryanair spesifikt. Nok snakka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som kunde er det DU som skaper etterspørsel. Du har rett til å si i fra om at du ikke liker måten selskapet benytter pengene dine, du har rett til å velge et annet selskap som behandler ansatte, medarbeidere og kunder på en bedre måte. For hos Ryanair har ikke du rett til å si i fra om slikt som ansatt, da blir du sparket. Piloter har lenge uttrykt skepsis for lave fuel-nivåer, men de vet de mister jobben om de nekter å fly.

Du har muligheten til å påvirke bransjen ved å velge noen helt andre, hvorfor tror du jeg sitter her og kjører preken i mot dem? Fordi jeg vet at jo ferre som flyr Ryanair jo flere vil velge seriøse selskaper som tar sikkerhet og ansvar alvorlig.

Du får kanskje inntrykk av at Ryanair bryr seg om deg som kunde, men for dem er du ikke noe annet enn en liten "pax". Pengebærende klumper som gir penger på konto i skatteparadisene til Michael O'Leary og co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel bare snakke for meg selv, eller hva?

Mitt pass har alltid blitt sjekket både ved sikkerhetskontrollen og før boarding ved gate. Hvordan de ansatte i selskapet har det er da ikke mitt ansvar, like lite som mine elever hadde ansvar for hvordan jeg hadde det på den tiden jeg jobbet for en useriøs trafikkskole, med en sjef som gjorde hverdagen min til et *******. Min undervisning var likevel bra.

Jeg kan bare konstatere at det inntrykket jeg har hatt fra mine utallige reiser med ryanair, har vært milevis bedre enn de jeg har fra reiser med Norwegian og Widerøe.

Nei du har helt rett, men samtidig feil... Fordi i motsetning til en kjøreskole, så er det å være uforsiktig og grådig angående noe som flyr flere tusen fot i luften. Jeg hadde det ikke bra hos min første ordentlige arbeidsgiver jeg heller.. jeg ble lastet av med 18 unger alene i 2-3 timer (0-3 år!) og jeg skulle aldri være det. (det gikk fint takk og lov) Men det har så mye mere å si når det kommer til sikkerhet i lufta, det gjør mye mere alvorlig skade!

Nå får dere skjerpe dere litt. Som kunde har jeg rett til å stole på at loven blir overholdt. Dette gidder jeg ikke kommentere utover det.

Edit: Egentlig er jeg drittlei av hvordan folk på dette forumet synes det er greit å tillegge folk holdninger de absolutt ikke har, og som gjennom innlegg ikke kan tolkes dithen heller.

Du har rett til å stole på at loven blir overholdt, men internasjonale firma med foten i ett annet land en hjemlandet kan ha mye å si for reglement og overholdt lov. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som kunde er det DU som skaper etterspørsel. Du har rett til å si i fra om at du ikke liker måten selskapet benytter pengene dine, du har rett til å velge et annet selskap som behandler ansatte, medarbeidere og kunder på en bedre måte. Du har muligheten til å påvirke bransjen ved å velge noen helt andre, hvorfor tror du jeg sitter her og kjører preken i mot dem? Fordi jeg vet at jo ferre som flyr Ryanair jo flere vil velge seriøse selskaper som tar sikkerhet og ansvar alvorlig.

Du har overbevist meg, om det er noen trøst :ahappy:

En mer som aldri kommer til å fly med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som kunde er det DU som skaper etterspørsel. Du har rett til å si i fra om at du ikke liker måten selskapet benytter pengene dine, du har rett til å velge et annet selskap som behandler ansatte, medarbeidere og kunder på en bedre måte. Du har muligheten til å påvirke bransjen ved å velge noen helt andre, hvorfor tror du jeg sitter her og kjører preken i mot dem? Fordi jeg vet at jo ferre som flyr Ryanair jo flere vil velge seriøse selskaper som tar sikkerhet og ansvar alvorlig.

Du får kanskje inntrykk av at Ryanair bryr seg om deg som kunde, men for dem er du ikke noe annet enn en liten "pax". Pengebærende klumper som gir penger på konto i skatteparadisene til Michael O'Leary og co.

Nettopp, og for MEG så er ikke Ryanair noe annet enn et selskap som frakter meg dit jeg vil for en rimelig penge. Og som sagt har du fortsatt til gode å overbevise meg om at Ryanair tar sikkerhet mindre alvorlig enn andre selskaper. Jeg har for øvrig ikke muligheten til å velge noen andre, da Ryanair er det eneste selskapet som flyr dit jeg skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har helt rett, men samtidig feil... Fordi i motsetning til en kjøreskole, så er det å være uforsiktig og grådig angående noe som flyr flere tusen fot i luften. Jeg hadde det ikke bra hos min første ordentlige arbeidsgiver jeg heller.. jeg ble lastet av med 18 unger alene i 2-3 timer (0-3 år!) og jeg skulle aldri være det. (det gikk fint takk og lov) Men det har så mye mere å si når det kommer til sikkerhet i lufta, det gjør mye mere alvorlig skade!

I beg to differ. Biltrafikk kan ikke gi alvorlig skade hvis sikkerhetsregler blir utelatt, altså? Det var opp til meg selv å overholde loven i bilen, selv om sjefen påla meg helt andre rutiner (som jeg for øvrig ikke fulgte).

Du har rett til å stole på at loven blir overholdt, men internasjonale firma med foten i ett annet land en hjemlandet kan ha mye å si for reglement og overholdt lov. :ahappy:

Så du mener at alle som privatpersoner skal sette seg dypt inn i hvordan et firma drives, før man bestiller et produkt eller en tjeneste fra dem? Da tror jeg ikke jeg er den eneste synderen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beg to differ. Biltrafikk kan ikke gi alvorlig skade hvis sikkerhetsregler blir utelatt, altså? Det var opp til meg selv å overholde loven i bilen, selv om sjefen påla meg helt andre rutiner (som jeg for øvrig ikke fulgte).

Så du mener at alle som privatpersoner skal sette seg dypt inn i hvordan et firma drives, før man bestiller et produkt eller en tjeneste fra dem? Da tror jeg ikke jeg er den eneste synderen her inne.

Ja biltrafikk kan det, men du skrev at "sjefen behandlet deg dårlig". Ikke at sikkerhetsreglementet skulle utelegges... Og jeg svarte ihnt til din påstand. :lol:

Nei jeg mener ikke at privatpersoner skal sette seg dypt inn i alt, men når man får introdusert for seg at det faktisk er slik og slik. Så synes jeg at det er viktig at man sjekker det opp selv så godt man kan ihvertfall. Altså Ryanair har jo opptil flere ganger fått kraftige advarsler og dårlig omtale etter hendelser hvor de faller ut totalt, mens andre støtter opp. Sånt er skummelt og jeg sjekker ihvertfall mere opp. Jeg er med på det å fly så billig som forbanna mulig, men jeg kan fint klare å betale noen hundrelapper mere for trygghet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og jeg tenker at om jeg har lyst til å fly billigst mulig til ett sted så vil jeg velge Ryan Air. Rett og slett fordi jeg har ikke råd til å være solidarisk med alle disse stakkarane som må jobbe i den bedriften. Om valget er 300 kroner med Ryan og 3000 med SAS så velger jeg Ryan - så egoist er jeg faktisk.

Jeg innrømmer at jeg ikke drar i butikker og ser på klær for så å dra hjem å google dem for å se om det er barnearbeidere som har laget de. Sorry liksom - nei, jeg går ikke bevisst inn for å støtte det - men det er grenser for hvor mye jeg råd til å bruke på å finne ut ting.

Ikke alle driter penger og kan bruke i vilden sky uten hemninger - noen av oss har akkurat så ting går rundt, og skal vi unne oss noe ekstra så må vi faktisk gå for billigselskapene.

Nå er heldigvis ikke Ryan air kjent for barnearbeid - og ja, jeg er usympatisk nok til å sette min egen økonomi foran andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...