Gå til innhold
Hundesonen.no

protein og kharbohydrater

amstaff84

Recommended Posts

Ikke noen av de tørrfôrene som selges i massevis.

De består jo stort sett av unyttig føde som korn eller ris.. Altså en haug av karbohydrater, noe proteiner, og tilsatt fett.

Naturlig føde er nok langt bedre for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen av de tørrfôrene som selges i massevis.

De består jo stort sett av unyttig føde som korn eller ris.. Altså en haug av karbohydrater, noe proteiner, og tilsatt fett.

Naturlig føde er nok langt bedre for hunden.

Merkelig at hundene i det heletatt vokser opp når det bare blir fôra med søppel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at hundene i det heletatt vokser opp når det bare blir fôra med søppel...

Det samme kan man si om mennesker..

Og hvis man ser seg litt rundt ser man at livsstilsykdommer er ganske så vanlig både blant hunder og mennesker..

Sykdommer som var sjeldne for noen få tiår siden er i dag vanlige og begynner å kalles folkesykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye forskjellige typer sånn mat, men lurte bare hva deres forslag og erfaringer?

Min fremgangsmåte ved fôring av hund når det kommer til karbo, fett og proteiner:

Karbohydrater: minst mulig. (Aldri mer enn 5% av energiinntaket, vanligvis ikke mer enn 1-2%)

Proteiner: Rikelig med høyverdige animalske proteiner fra ferske kilder. (= rått kjøtt)

Fett: Plenty med animalsk fett for høy energi og god fettforbrenning. (= rått dyrefett) Så lenge man er veldig restriktiv på karbo, så er jeg usikker på om det er mulig å gi hunden for mye fett.

Dette er det jeg utvilsomt har hatt best erfaring med på alle mine hunder. Plusser man på masse grønnsaker så er det jammen meg den dietten jeg fungerer aller best på selv også. Men da snakker vi varmebehandlet kjøtt og fett selvsagt. :P

Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mye dritt unger får i seg for tiden, de eter jo kilosvis med grandis og super i seg mange liter med cola i uka. Dagens norske husmannskost består av mye halv- og helfabrikata, få ferske råvarer, lite variasjon og generelt elendig næringsinnhold. Norske barn vokser opp i bøtter og spann alikevel, og mange av de er friske og raske og alt mulig. Men maten er fortsatt dritt liksom.

Nå sier jeg ikke at tørrfôr nødvendigvis er dritt, men generelt mener jeg at fersk mat fra gode råvarer er det beste for de aller fleste organismer. Og det at man faktisk vokser opp uten å få en optimal diett neppe er et kvalitetsstempel på kosten i seg selv.

edit: fikset manglende quote grunnet forbigående latskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Uff, jeg blir så lei meg når jeg leser slike diskusjoner på forum. :lol: Alt det rare folk fôrer hundene sine med!

For det første må vi huske at det er ikke det samme å fôre en hund som å "fôre" et barn.. det er ikke engang det samme å fôre en hund som å fôre en katt! Hvorfor skal man basere fôringen av hundene sine på hva vi mennesker spiser?! Vi er helt annerleders bygget opp, med helt forskjellige behov! Hunder er carnivores, vi mennesker er omnivores.

Det å tro at du selv kan stå hjemme på kjøkkenet å mixe sammen et hundefôr som er bedre enn det som selges i dyrebutikker og hos veterinær vil jeg kalle både naivt og dumt. Hvordan kan folk tro at de selv skal inneha mer kunnskap enn over 60års (ja, faktisk!) forskning har klart å komme opp med?

Alle fôrene du kjøper i dyrebutikk og hos veterinær i dag er gode fôr, men man har noen er hakket over resten, de med renest animalske proteiner, mest fullverdige fôr, markedsledere, de som leder ann forskningen - som f.eks Eukanuba. En hund skal ha en riktig sammensetning av animalske proteiner, karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer.

Proteinet er byggeklossene. De sørger for at muskler, sener, pels osv. får det de trenger for å holde seg i tipp-topp stand. Ut i fra aktivitetsnivået til hunden må man finne et fôr som har passe mengder med protein og karbohydrater. Det er ikke fettet i maten som gir hunden energi til å holde seg gående gjennom dagen, det er det karbohydratene som gjør. Ut i fra om det er brukt ris, mais, bygg eller durra bestemmer man samtidig om det er et høyenergifôr (for hunder som trenger eksplosiv kraft) eller fôr for "sofagriser". Noen holder blodsukkernivået stabilt gjennom dagene, mens andre gir et "kick" slik at hunden får ekstra mye overskudd.

Det er så mye mer jeg kunne skrevet om dette og om innholdet i tørrfôrene, men det blir så fryktelig mye å skrive.

Å gi hunden grønnsaker har absolutt ingen hensikt. Tarmen hos hunder har ikke noe godt opptak på slikt, så det passerer som regel rett gjennom og kommer ut i andre enden. Det er derfor det anbefales å bruker grønt og frukt som godbiter til hunder som enten er på slankekur eller er allergiske.

Jeg vil helt klart anbafale deg å fôre hunden(e) din(e) med et tørrfôr basert på animalske proteiner. Tørrfôr er det eneste type fôret på markedet som lar hunden din tygge slik at tenner holdes vedlike. Husk at hunden stammer fra ulven, og ulven gnager på bein mange timer hver dag, noe våre husdyr ikke gjør. Mange av hundefôrene i dag inneholder også et enzym som forebygger plakk og tannstein hos dyrene.

Et tips er å alltid lese innholdsfortegnelsen på pakkene. I henhold til norsk lov så skal det alltid være en innholdsfortegnelse på på fôr som er importert (Felleskjøpet sine fôr, som Labb, har derfor ikke dette). Og det er alltid slik at det det er mest av står først og så blir det mindre og mindre av det jo lenger ned på listen det står. Analysen er det ikke noen vits i å lese. Den forteller deg ingenting. Det står proteiner, og du tenker kanskje "Yes, da er dette et bra fôr", men det står ikke om det er animalske proteiner eller vegetabilske. Kanskje kommer proteinene i akkurat det fôret fra mais?!

Bare for å ha det klart:

Dette er ikke hokus-pokus som jeg har sittet hjemme å lest meg frem til på internett. Jeg har deltatt på mange ernæringskurs de siste årene holdt av anerkjente veterinærer der dette har vært tema nesten hver gang. Alt jeg skriver her er bevist ved forskning fra mange forskjellige institutter rundt om i verden. Og om du snakker med en veterinær som er utdannet i hvertfall de siste 10årene (for en del år siden var ikke ernæring pensum ved veterinærutdannelsen, så mange av de "gode-gamle" har ikke lært dette på skolebenken) og kanskje også videreutdannet seg innen ernæring, vil de si akkurat det samme som jeg skriver her.

Håper du ble litt klokere av dette laaaaange innlegget :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål til deg HKaroline:

1. Hvorfor består tørrfôr av mais, maismel, hvetemel, hvete, ris, vegetabilske olje o.l. hvis det har ingen hensikt i å gi hunden annet enn kjøtt?

2. Hvorfor ikke gi hunden ben å tygge på? (Du sier jo selv de er carnivorer)

3. Hvorfor har ca halvparten av hunder over 4 år periodontitt hvis tørrfôr skal effektivt rense tenner?

og ved 2 års alderen viser 80% av hunder tegn på tannkjøttsykdommer.

4. Er forskningen av fôring av hund utført av fôrprodusenter?

5. Er det noe uavhengig forskning på fôring av hund?

Veterinærer anbefaler å pusse tennene til hundene HVER dag for å forhindre tannkjøttsykdommer, hvis tørrfôr er så fantastisk som du sier, burde ikke det vært med på å forhindre dette?

Alle veterinærer jeg har vært borti har mye av sin kunnskap om ernæring fra fôrprodusentene, og anbefaler sjelden noe annet enn produktene de selv selger på klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel enda litt omdiskutert hvorvidt hunder er omnivore eller carnivore, jeg leser iallefall stadig nye meninger om det. Personlig har jeg ingen mening om det, min hund er matiore :lol: (altså han spiser mat)

I forhold til labb så har de innholdsfortegnelse på lik linje med det utenlandsk produserte fôrene (iallefall de sekkene jeg kjøper), vil tro det også gjelder appetitt og troll som er andre norskproduserte fôr.

Hvordan man egentlig kan basere ett fôr på vegetabilske proteiner skjønner jeg ikke, da de fleste kornslag i all hovedsak inneholder fett og karbohydrater. Men det er en annen diskusjon.

Og til slutt HKaroline, la oss se om jeg forstod deg rett:

Tørrfôr er bedre enn kjøtt? Men proteiner er best? Altså er egentlig kjøtt best fordi det er mest naturlig? forvirret jeg, selv om innlegget egentlig var litt interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor består tørrfôr av mais, maismel, hvetemel, hvete, ris, vegetabilske olje o.l. hvis det har ingen hensikt i å gi hunden annet enn kjøtt?

2. Hvorfor ikke gi hunden ben å tygge på? (Du sier jo selv de er carnivorer)

3. Hvorfor har ca halvparten av hunder over 4 år periodontitt hvis tørrfôr skal effektivt rense tenner?

og ved 2 års alderen viser 80% av hunder tegn på tannkjøttsykdommer.

4. Er forskningen av fôring av hund utført av fôrprodusenter?

5. Er det noe uavhengig forskning på fôring av hund?

1. Karbohydrater har hensikt fordi det er det som gir hunden energi gjennom dagen. Men å lage mat til hunden hjemme, og putte oppi gulrøtter, paprika, agurk o.l har ingen hensikt.

2. Jo, selvfølgelig skal de ha ben å tygge på! Jeg har aldri sagt noe om at de ikke skal spise ben.

3. Flere ting: Gener har mye å si. Noen raser har mer tannstein enn andre. Tørrfôr i seg selv klarer ikke å holde tenner helt tannsteinfrie, men de hjelper veldig til. Så tørrfôr i kombinasjon av tygging på ben, plaque-off, tannpuss daglig mener jeg gir det beste resultatet.

4 og 5. Forskningen er i første ledd utført av tørrfôrprodusenter og deretter "gjentatt" av uavhengige institutter.

Man kan jo si at om forskningen er gjort av fôrprodusentene så kan man ikke stole på det de har å si. Men jeg vil velge å tro at de er så kyniske at om de selv bestemte resultatet så ville de "forske frem" at hunder er herbivores eller omnivores - mye billigere å produsere for dem, og mye dyrere for oss som kunder å fôre med, altså mer penger i kassen deres :lol:

Shilamon:

Så vidt jeg har forstått så har ikke Labb inholdsfortegnelse, men en innholdsliste?

Tørrfôr er bedre enn rent kjøtt fordi det er en ferdig sammensatt mengde av akkurat de riktige prosentene av proteiner, karbohydrater, mineraler osv som hundene trenger. De kan ikke leve på bare proteiner (rent kjøtt) alene. Ulven spiser ikke bare det magre kjøttet på byttet sitt. Han vil spise innholdet i magen o.l. Men om man har en hund som er supertynn fra naturen sin side (som f.eks en setter) og man i tillegg jobber han hardt så kan man gjerne gi f.eks Vom eller rent kjøtt utenom tørrfôret. Da vil han få i seg alt kroppen trenger fra tørrfôret, og så vil det rene kjøttet gi han ekstra proteiner til å bygge muskler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, forresten!

Ja, mange veterinærer har fått sponset utsyret i klinikken fra forskjellige fôrprodusenter.

Men det er noen som i tillegg har utdannet seg videre innen ernæring - uavhengig av fôrprodusentene :lol:

Det liker vi! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Men er det ikke litt rart at man må pusse tennene på bikkja hver eneste dag? i tillegg til plaque-off osv.

Og mange må innom veterinæren hver 6 mnd for tannstell.

Er ikke dette pga hva hundene spiser?

2. Hvorfor er det så fy-fy å råfôre bikkja? (er det ikke mange som gjør dette, og med ett utmerket resultat?)

3. Hvorfor er karbohydrater fra vegetarisk mat bra for hunden? (men grønnsaker man har hjemme er totalt nytteløst)

Men hvete, mais o.l. som tørrfôrprodusentene putter i maten er bra.

4. Er det ikke diskutert at ulver ikke spiser innholdet i magesekken?

Quote fra Runar Næss

"At de spiser mageinnholdet hos byttedyrene sine har vært påstått ved flere anledninger, men biologer i feldt forteller at det eneste som ligger igjen ved et vanlig "kill" er noen benrester, kraniet og - mageinnholdet. MageSEKKEN er spist av, men innholdet ligger igjen som en frossen, grønn ball på vinteren. "

5. Det er noen som sier at tørrfôret er skyldig i å gi hunder tannkjøttsykdommer. På hvilken måte hjelper tørrfôret til?

Det er jo tyggemotstand, men det smuldrer jo opp, setter ikke dette seg i tennene til hunder og danner plaque?

(spytt, matrester og bakterier. )

Er det derfor man må pusse tennene til bikkja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shilamon:

Så vidt jeg har forstått så har ikke Labb inholdsfortegnelse, men en innholdsliste?

Hva er forskjellen?

Utover det, takk for ett godt svar på det andre, men jeg kjøper ikke tørrfôrets egenskaper som anti-tannsteinmiddel. Det har jeg gjennom 20 år med hund til gode å se at stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fôret med tørrfôr på 6 år jeg. Kan du fortelle meg hvorfor i alle dager jeg skal skifte tilbake når jeg ser at hundene mine har fungert aldeles ypperlig uten? Langt bedre faktisk, enn da de fikk sine tørrfôr av anerkjente merker.

Hud, pels, musklatur, energinivå, ånde, tenner og fordøyelse er i tipp topp stand her i gården.

Fett er i min mening en bedre energikilde enn karbohydrater for en hund. (For de fleste mennesker også, men det er OT) Hundedyr spiser sjelden mageinnholdet på byttedyrene sine, kun om byttedyrene er små. De karbohydratene som finnes i mageinnholdet er uansett neppe av særlig gevinst for hundedyret annet enn en fiberkilde, beroende på hvor nedbrutt det er. Karbohydrater er en svært liten del av den naturlige dietten til ville hundedyr.

Det stemmer at en hund ikke kan leve på animalske proteiner alene, noe sånt har heller ikke vært påstått såvidt jeg har sett. Men den kan fint leve aldeles utmerket på en kombinasjon av animalsk protein og animalsk fett. Jepp, det er helt sant. :getlost: Jeg har levende bevis på det. Mange faktisk.

Jeg har aldri pusset en hundetann i mitt liv, og jeg gir ikke bein så innmari ofte lengre engang. Hvordan har det seg at tennene på min 8 åring var langt bedre enn hos den gjennomsnittlige 8 år gamle tørrfôrede hund? Hans tenner så aldri en skrape hos veterinæren heller. Kan det hende at tannstein og andre tannproblemer ikke har så mye med tyggemotstand å gjøre, som med genetiske predisposisjoner og det generelle miljøet i munnen til den individuelle hunden?

Hvem er det du mener baserer hundematen på hva vi mennesker eller barn spiser? (Seriøst, hvor fikk du dette fra??)

Er du klar over hvor mye elendig ernæringsforskning som er utført i de siste 60 årene, og hvor mange myter som henger igjen på grunn av denne forskningen? Jeg ser bare på hvor mange godt befestede myter som fortsatt predikeres innen ernæringsforskning på mennesker jeg, det er rent skummelt(!), og tenker at det nok ikke er stort bedre hos hund. Kun fordi det kalles forskning betyr det ikke nødvendigvis at informasjonen er hverken bra eller riktig. Det er veldig kjekt å bruke sin kritiske sans når man leser, det gjelder også forskning.

Kan du vise til (god og uavhengig) forskning som tilsier at å fôre en hund på tørrfôr er langt bedre enn en balansert og gjennomtenkt diett basert på rått kjøtt og bein? Evt en kilde som viser at en slik type råfôring er skadelig?

Hva får deg til å tro at vi som velger å ikke fôre hundene våre på tørrfôr ikke har satt oss inn i generell ernæringslære? Er ikke det både litt frekt og arrogant egentlig?

Og du? Det er ikke hjernekirurgi å fôre en hund altså. De trenger ikke nøye oppmålte makro- og mikro-næringsemner tilført hvert eneste måltid for å fungere optimalt slik du får det til å virke. (Ikke vi mennesker heller heldigvis, da hadde vi vel vært en åpenbar evolusjonær blindvei for å si det sånn...) Hadde virkeligheten vært slik så hadde tørrfôrprodusentene slitt noe innmari også. Det er umulig å garantere en komplett og balansert kost, til det er det altfor mange faktorer som spiller inn. Det sagt så finnes det fullfôr av animalsk kjøtt og bein tilsatt vitaminer og mineraler, men uten karbohydrater og vegetabilske kilder av noe sort. De fleste hunder fungerer flott på det, i et helt liv til og med. Who would have thunk it?

Det er helt greit at du har kunnskap om tørrfôr, men det er åpenbart at du har svært lite kunnskap om råfôring av hund og hvilke fordeler det kan ha.

Jeg synes det er flott at din(e) hund(er) fungerer bra på tørrfôr, og jeg er oppriktig glad for at du har valgt det som er riktig for deg og dine hunder. Jeg derimot har hatt hund som ble direkte syk av tørrfôr, mens alle mine hunder har fungert utmerket uten de tørre prosesserte kulene. Jeg trenger ikke deg til å fortelle meg at jeg fôrer hunden min feil, jeg har både kunnskapen og erfaringen som tilsier noe annet.

Jeg tror og mener at det er bedre å spise en balansert diett basert på ferske, rene, ubehandlete råvarer, enn en balansert diett basert på tørre kuler som har vært igjennom gudene vet hvor mange behandlinger og prosesser. Det tipper jeg gjelder de aller fleste organismer for å være helt ærlig, for meg virker det rett og slett som sunn fornuft.

Du har gjort deg opp en annen mening, og det er helt ok. Det virker som vi begge har hunder som fungerer fint på tross av at vi har tatt forskjellige valg, ikke sant? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske utrolig at man kan påstå at en hund er carnivore, og likevel påstå at tørrfôr er det beste å fôre en hund med? Hvor ble det av logikken?? :getlost::ahappy: Sånn til opplysning; tørrfôr inneholder vanligvis rundt 50% karbohydrater (noen ganger mer), og det får man ikke fra animalske proteiner og animalsk fett i alle fall. Ergo blir heller ikke kostholdet optimalt for en "carnivore".

En annen sak er at hunder ikke klassifiseres som carnivore, men som omnivore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Men er ikke det diskutert? Hvis hunder klarer seg helt fint på animalsk protein og fett, er den ikke da en carnivore?

Mari: Du fikk sagt det jeg ville si! :getlost: (men var redd jeg ville bli halshugd)

Bikkja mi lever den også, den blir råfôra. :ahappy:

Angrer ikke ett sekund på at jeg slutta med tørrfôr, aldri vært fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Men er ikke det diskutert? Hvis hunder klarer seg helt fint på animalsk protein og fett, er den ikke da en carnivore?

Mari: Du fikk sagt det jeg ville si! :getlost: (men var redd jeg ville bli halshugd)

Bikkja mi lever den også, den blir råfôra. :ahappy:

Angrer ikke ett sekund på at jeg slutta med tørrfôr, aldri vært fornøyd med det.

Nei, det går visstnok på hvordan tennene er. Jeg husker dessverre ikke så mye mer. Et annet godt poeng er at hunder KAN overleve på en totalt vegetabilsk kost, og er ikke tvungne carnivorer i motsetning til katter som MÅ ha kjøtt for å overleve (de har også andre tenner forresten). Det har vel blitt diskutert ja, men jeg mener de har bestemt seg for at de er omnivore. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen for at hunder er "altetende" som vi mennesker er vel pga knusetenner. Carnivore mangler vel disse om jeg ikke husker helt feil. Om hunder kan leve av bare vegetarmat er noe som fortsatt ikke er "opp og avgjort" enda, men det er gjort en del gammel og noe ny forskning omkring aminosyren taurin i denne forbindelse. Personlig tørr ikke jeg å gamle på at hunder ikke trenger taurin via kosten, så ingen vegetarianere her i huset.

Å diskutere ernæring er spennende, men det er et tema man egentlig vet veldig lite om når det kommer til stykket. Man vet vel mye i dag om hva som er i hundeôr ol, men forholdsvis lite om opptak mm hos ulike hunder.

Jeg personlig mener hvertfall at vi har MYE igjen å finne ut før man skal kaste seg ut i noen absolutter mht om hunder SKAL ha tørrfor eller ikke. Det mye bedre kvalitet på tørrfor i dag enn for bare ti år siden, og ja, prodsenter har lagt mye arbeid i å forbedre produktene sine på flere måter.. MEN, jeg er litt skeptisk til å bare fore med tørrfor hele livet- hvilket tarmsystem er utvilket for å bare innta kuler i samme str/form? Kan dette være bra i det lange løp?

Og mengde med feks protein sier ingenting om kvaliteten på dette proteinet- og dermed ingenting om opptak/nyttegjørelse for hunden. Kjører man tester på prot.innhold på lab feks ved Kjeldal så kan det se bra ut med høyt prot.innhold i et for, men det trenger ikke bety noe som helst i forhold til hvor bra foret faktisk er å spise.

Jeg velger en litt midt i mellom løsning for mine hunder: förer med veterinærfôrene D/D laks og J/D. Disse inneholder langt mer fettsyrer enn veldig mange andre fôr. Også gir jeg med jevne mellomrom vom og hundemat, laksefile og hvalfile, samt at de spiser kråkebåller i fjæra som de vil...på sommern blir det noen fiskeøyer- de er flotte mht taurin. Ellers får de masse ulike godbiter i løpet av en uke, både pølser, fiskekaker, kylling kjøttkaker og frolic. De som liker brød og grønnsaker får smake litt av det også om det passer.

Jeg føler meg dermed sikker på at hundene får i seg nok av det meste, tarmene får variert mat og det er lettvint med tørrfôret som grunnbasis på mange måter også. Om det er rett eller ikke aner jeg ikke- men hundene er nå friske, raske og alle har svært svært blank og fin pels, samt gode mager.

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke leve på bare proteiner (rent kjøtt) alene. Ulven spiser ikke bare det magre kjøttet på byttet sitt. Han vil spise innholdet i magen o.l.

Er det noen her som har argumentert for å gi hunden rent kjøtt og ingenting annet? Vanlig fremgangsmåte ved 100% råfor er å gi ca 1/3 kjøtt og fettslintrer, 1/3 innvoller og 1/3 bein med kjøttrester på. Dette inneholder alt hunden trenger, siden den får vitaminer og mineraler ved å gnage på bein, i tillegg til at det renser tenna. At ulven spiser mageinnhold i noen særlig grad er bare en seiglivet myte, som Mari også er inne på.

Har heller ikke sett noen i denne tråden argumentere ut fra ett menneskebasert kosthold, så jeg synes vel du setter opp litt feilaktig utgangspunkt for diskusjonen.

Angående omnivore/carnivore så har jeg aldri sett noe overbevisende dokumentasjon på at hunden skal være omnivore. De fleste argumentene jeg har hørt baserer seg på det feilaktige premisset om at ulven spiser mageinnholdet hos planteetere, i tillegg til at hunden jo spiser det meste den kommer over, men dette er jo en naturlig følge av å være en åtseleter.

Hunder kan overleve på vegetarkost, spørsmålet er hvor godt liv den har på slik kost. Tenker både på lengde på livet, hvor sunn den er, og hvor stor glede den har av å spise kaninmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har mage og tarmsystem som et rovdyr. Og fordøyelsessystemet fra magesekk og ned er ganske likt menneskers, den aller største forskjellen er lengden på tykktarmen. Rovdyr har svært kort tykktarm og det er i tykktarmen sammensatte (eller tungt fordøyelige) proteiner og karbohydrater blir fordøyd. Vegetabilske proteiner og karbohydrater i råkost ol. vil derfor skli rett gjennom tarmen. Rovdyr bruker tykktarmen primært til å fordøye brusk ol. Mennesker kan nyttiggjøre seg sammensatte karbohydrater og proteiner i større grad, men selvsagt ikke som rene planteetere kan. Men om grønnsaker og korn mm blir varmebehandlet endrer cellestrukturer seg og blir mulig å fordøye i tynntarmen og plutselig blir energiverdien høy i det som før var mest fiber og vomfyll.

Hunder er rovdyr og er ikke avhengig av karbohydrater, til det er tilfanget av fordøyelige karbohydrater ute i naturen for lav og varierende, ulver måtte vel i såfall gå i vinterdvale i vårt klima. Hunder og mennesker fikk tilgang på massevis av fordøyelige karbohydrater da mennesker lærte å varmebehandle råvarene. Både hunder og mennesker kan i viss grad tilpasse sitt næringsopptak ved at enzymer og bakterieflora i tarmer endrer seg. Men den fysiske utformingen av tarmer kan ikke endres og det er mange varianter i dyreverden! I denne artikkelen som handler om fordøyelsens mysterier er et bilde av en plansje med helt skjematisk fremstilling, så får vi være glad vi ikke har samme kosthold som en ponny!

Min konklusjon: hunder trenger ikke tørrfor men du verden så lettvint! Men det er enklere å holde hunden slank og i form med kosthold uten for mye karbohydrater. Og for oss som generelt er glad i mat er det morsom avveksling å finne på noe annet enn de evinnelige fôrkulene. :getlost:

Dette er en lenkesamling for de som vil lese (engelsk) om råforing, det finnes ulike prinsipper og teorier her også.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen for at hunder er "altetende" som vi mennesker er vel pga knusetenner. Carnivore mangler vel disse om jeg ikke husker helt feil. Om hunder kan leve av bare vegetarmat er noe som fortsatt ikke er "opp og avgjort" enda, men det er gjort en del gammel og noe ny forskning omkring aminosyren taurin i denne forbindelse. Personlig tørr ikke jeg å gamle på at hunder ikke trenger taurin via kosten, så ingen vegetarianere her i huset.

Å diskutere ernæring er spennende, men det er et tema man egentlig vet veldig lite om når det kommer til stykket. Man vet vel mye i dag om hva som er i hundeôr ol, men forholdsvis lite om opptak mm hos ulike hunder.

Jeg personlig mener hvertfall at vi har MYE igjen å finne ut før man skal kaste seg ut i noen absolutter mht om hunder SKAL ha tørrfor eller ikke. Det mye bedre kvalitet på tørrfor i dag enn for bare ti år siden, og ja, prodsenter har lagt mye arbeid i å forbedre produktene sine på flere måter.. MEN, jeg er litt skeptisk til å bare fore med tørrfor hele livet- hvilket tarmsystem er utvilket for å bare innta kuler i samme str/form? Kan dette være bra i det lange løp?

Og mengde med feks protein sier ingenting om kvaliteten på dette proteinet- og dermed ingenting om opptak/nyttegjørelse for hunden. Kjører man tester på prot.innhold på lab feks ved Kjeldal så kan det se bra ut med høyt prot.innhold i et for, men det trenger ikke bety noe som helst i forhold til hvor bra foret faktisk er å spise.

Du er skeptisk til å gi hunden din noe annet enn tørrfôr, men samtidig er du skeptisk til at tørrfôr er bra for tarmsystemet? På grunn av kulene?? :ahappy: Du er klar over at kulene må gjennom magesekken før de kommer til tarmene, og at når de har vært i magesekken er det lite form og fasong igjen på de? :getlost:

Jeg velger en litt midt i mellom løsning for mine hunder: förer med veterinærfôrene D/D laks og J/D. Disse inneholder langt mer fettsyrer enn veldig mange andre fôr. Også gir jeg med jevne mellomrom vom og hundemat, laksefile og hvalfile, samt at de spiser kråkebåller i fjæra som de vil...på sommern blir det noen fiskeøyer- de er flotte mht taurin. Ellers får de masse ulike godbiter i løpet av en uke, både pølser, fiskekaker, kylling kjøttkaker og frolic. De som liker brød og grønnsaker får smake litt av det også om det passer.

Jeg føler meg dermed sikker på at hundene får i seg nok av det meste, tarmene får variert mat og det er lettvint med tørrfôret som grunnbasis på mange måter også. Om det er rett eller ikke aner jeg ikke- men hundene er nå friske, raske og alle har svært svært blank og fin pels, samt gode mager.

mvh Marita

Det er altså bedre å la hunden spise tilfeldige kråkeboller i fjæra som en del av kostholdet, enn å lage sin egen mat basert på det som er naturlig for en hund? Ja, da har jeg hørt det også... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skeptisk til å gi hunden din noe annet enn tørrfôr, men samtidig er du skeptisk til at tørrfôr er bra for tarmsystemet? På grunn av kulene?? :ahappy: Du er klar over at kulene må gjennom magesekken før de kommer til tarmene, og at når de har vært i magesekken er det lite form og fasong igjen på de? :getlost:

Det er altså bedre å la hunden spise tilfeldige kråkeboller i fjæra som en del av kostholdet, enn å lage sin egen mat basert på det som er naturlig for en hund? Ja, da har jeg hørt det også... :ahappy:

Beklager at jeg blander meg, men nå ble jeg litt forvirret, da jeg leste innlegget til Marita med litt andre øyne enn deg tydeligvis?

Slik jeg leste det er dere jo ganske enige (hvor står det at hun er direkte imot råfôring?) men at hun bruker tørrfôr i tillegg til rått.

Selv har jeg mye positive erfaringer med å bytte hunder med forskjellige problemer over til råfôring. Hvis kroppen har nok av andre ting å stri med hjelper det å fôre så 'rent og naturlig' som mulig. I tillegg er jeg enig i det Mari m fler skriver om fett / proteiner og karbohydrater og hva som er sunnest for hundens fordøyelsessystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skeptisk til å gi hunden din noe annet enn tørrfôr, men samtidig er du skeptisk til at tørrfôr er bra for tarmsystemet? På grunn av kulene?? :D Du er klar over at kulene må gjennom magesekken før de kommer til tarmene, og at når de har vært i magesekken er det lite form og fasong igjen på de? :whistle:

Det er altså bedre å la hunden spise tilfeldige kråkeboller i fjæra som en del av kostholdet, enn å lage sin egen mat basert på det som er naturlig for en hund? Ja, da har jeg hørt det også... :lol:

Hehe, tror du må lese innlegget en gang til jeg og ser hva jeg har skrevet. Ordet BARE er en vesentlig del av en setning du bør lese en gang til.... :)

Men for å gjøre det enkelt: I utgangspunktet er jeg for å fore hunder med råforing, jeg tror ikke bare tørrfôr er så veldig bra jeg. Både pga innhold, kvalitet på fôret etter behandling, tap av næringsstoffer etter tørke og lagring, samt form (joda, vet hvordan mage-tarmsystemet er) gjør at jeg mener hunder har bedre av høykvalitetproteiner og fett- ferskvare kvalitet-akkurat som folk:)

Men..., det er veldig lettvint med tørrfôr, særlig når tilgangen på bra råfor er noe begrenset. Og når det er en del tørrfôr på markedet som jeg selv har gjort analyser av (har et hovedfag i denne retningen) så har jeg kommet til at det går ann å bruke det som basis, også tilfører jeg det jeg mener er bra i tilegg.

Kråkeboller er sunt det :D

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...