Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det hvite schäferhunder?


Kristian_

Recommended Posts

Hvor mange trodde at jeg ikke kjente til hvit gjeterhund? Hehe. Men jeg så en annonse for et kull med hvite schäferhunder, og lurer på om det eksisterer. Hvis foreldrene er ordinære schäferhunder, men at valpene har blitt hvite.

Kan hende at de omtales som hvite schäferhunder fordi folk har dårlig kjennskap til hvit gjeterhund, men det gir ikke et spesielt godt inntrykk. Valpene kostet 6000 kr, så jeg vil jo anta at de enten er "feilvare" og/eller ureg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en useriør oppdretter, vet ikke hva sin egen rase heter engang.

Ser at de har både valp på 4 mnd til salgs og valpekull på 9 uker så kaller jeg de oppdrettere og ikke bare noen som fikk et kull.

Hadde aldri kunne kjøpt valp av noen som ikke engang visste hva slags rase de hadde :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte hører jeg at de to begrepene går over i hverandre, hvit schäerferhund og hvit gjeterhund.

Nå kjenner jeg ikke til genetikken til schäferhunden, eller for den sags skyld mangfoldet av farger, men mutasjoner kan skje den beste og albinovarianter er en relativt vanlig type mutasjon. Kjent eller ukjent fenomen for rasen, det dukker opp hos alle levende vesner, dyr, planter osv. Alboionisme kan jo komme i forskjellige former også, trenger ikke å være HELT pigmentløs, men f.eks. beholde farge på snute, øyerand osv. Det deles i ekte og uekte albinoer.

Men tilbake til poenget, jeg vet ikke om hvite schäfere er noe vanlig fenomen. Men umulig er det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dét er jeg enig i, hehe :poke:

Men igjen så bruker jo folk salgstriks. Hvit schäerferhund høres mer eksklusivt ut kanksje? Ikke vet jeg. Det biter kanskje på folk som ikke har peiling, de hører noe de har hørt om, men en "ny og mer spennende utgave" og blir dermed lokket til å kjøpe. Men hadde det vært jeg som hadde vært oppdretter, hadde jeg heller søkt kjøpere til valpene som faktisk kjente til rasen enn personer som ikke vet noe, ikke engang rasenavnet, men meg om det :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit schæfer/ hvit gjeterhund er ikke albino.

Pr dags dato er det ikke påvist klassisk albinisme hos hund. Hvit schæfer/ hvit gjeterhund har en fargemutasjon som gjør pelsen gul-krem-hvit, tilsvarende hvit puddel, hvit schnauzer, "hvit" golden retriever, etc...

Edit, oppklaring av egen kommentar:

Ja, vanlige schæfere kan få hvite avkom, ikkegodkjent farge i rasen, hvis begge foreldre er bærere av fargen (men jeg tror det forekommer megets sjelden, hvertfall i Norge?). Disse blir ikke automatisk hvite gjeterhunder. Jeg tror stamtavlen var åpen tidligere, slik at en hvit schæfer kunne vurderes og evt omregistreres til hvit gjeterhund - men jeg vet ikke om den nå er lukket. (... Noen hvit gjeterhund kjennere med fakta om rasens dannelse?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke klassisk "ekste" albino, men begrepet albionisme er jo bare en definisjon på ikke-produserende melanin (fargestoff i hud og/eller hår). Og vil ikke da en hver form for ikke-produserende melanin kunne gå under definisjonen albionisme? Er de rasene du nevner der anderledes enn f.eks hvit boxer f.eks? Det er jo ikke ukjent fenomen at helhvite dyr f.eks. blir døve - noe som er et kjent fenomen ved albionisme.

Albinosme er jo ikke én ting, det er en mutasjon som kan sette seg på mange forskjellige gener og dermed nedarves ulikt, og ikke minst ulik grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit schæfer/ hvit gjeterhund er ikke albino.

Pr dags dato er det ikke påvist klassisk albinisme hos hund. Hvit schæfer/ hvit gjeterhund har en fargemutasjon som gjør pelsen gul-krem-hvit, tilsvarende hvit puddel, hvit schnauzer, "hvit" golden retriever, etc...

Edit, oppklaring av egen kommentar:

Ja, vanlige schæfere kan få hvite avkom, ikkegodkjent farge i rasen, hvis begge foreldre er bærere av fargen (men jeg tror det forekommer megets sjelden, hvertfall i Norge?). Disse blir ikke automatisk hvite gjeterhunder. Jeg tror stamtavlen var åpen tidligere, slik at en hvit schæfer kunne vurderes og evt omregistreres til hvit gjeterhund - men jeg vet ikke om den nå er lukket. (... Noen hvit gjeterhund kjennere med fakta om rasens dannelse?)

Så en mørk jaktgolden fks. har egentlig ikke samme farge som en "vanlig" retriever? Tenker på gen-koden. Ble litt nysgjerrig her :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke klassisk "ekste" albino, men begrepet albionisme er jo bare en definisjon på ikke-produserende melanin (fargestoff i hud og/eller hår). Og vil ikke da en hver form for ikke-produserende melanin kunne gå under definisjonen albionisme? Er de rasene du nevner der anderledes enn f.eks hvit boxer f.eks? Det er jo ikke ukjent fenomen at helhvite dyr f.eks. blir døve - noe som er et kjent fenomen ved albionisme.

Albinosme er jo ikke én ting, det er en mutasjon som kan sette seg på mange forskjellige gener og dermed nedarves ulikt, og ikke minst ulik grad.

Det finnes flere måter å bli hvit på...

Ja, albinisme er mangel på melanin, både eumelanin og pheomelanin. Klassisk albinisme skyldes ødeleggende mutasjoner i tyrosinasegenet, et at de første enzymene i melanindannelse. Albinisme forekommer i mange arter, men er per dags dato er ikke klassisk albimisme påvist i hund.

Hvit schæfer/ hvit gjeterhund, hvit puddel, "hvit" retriever, hvit schnauzer osv.. er ikke "egentlig" hvite men veldig lys gule. De har en mutasjon som gjør at de ikke kan produsere mørkt pigment (eumelanin) i hår. Isteden produserer de pheomelanin (lyst rødgult pigment), men i varierende grad.

Hvit boxer, dogo argentino, dalmatiner, hvit bull terrier etc... er hvite pga leukisme. Dette påvirker alt pigment, ikke bare det melaninbaserte, og skyldes feil i cellene som produserer pigmentet. Det typiske for hunder, er at cellene kan produsere pigment men er ikke jevnt fordelt over hele huden. Derfor kan de ha flekker med pigment, typisk på hodet, rundt øre/øyne, hvor cellene er tilstede og produserer pigment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en mørk jaktgolden fks. har egentlig ikke samme farge som en "vanlig" retriever? Tenker på gen-koden. Ble litt nysgjerrig her :rolleyes2:

Alle golden har mutasjonen som gjør at de ikke kan produsere svart pigment i håret, den kalles e, og fordi det er recessivt blir genkoden ee.

MEN, så har det seg slik - og man vet ikke hvorfor - at disse "ee hundene" varierer i utseende fra en mørk rød irsk setter, til mellomfarget toller til en "hvit" schæfer. Med andre ord finnes det andre gen(er) som styrer "styrken" på rødfargen, og de kan variere fra en golden til en annen (med typisk stor forskjell mellom jakt- og utstillingslinjer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det veldig varierende grader da, altså polygener som regulerer graden av pigmenteringen og eventuelle andre påvirkende faktorer? De mørke er jo helt klart mer pigmentert enn de lyse, men det er jo glidende overganger, er det ikke? Pheomelanin er jo rødgult fargestoff, men som kan påvirkes av andre gener også. Det er en egenskap man ser igjen hos flere pattedyrarter, noe som hos kanin kalles rødforsterkning, hos katter kalles rufisme osv. som rett og slett gjør fargen dypere, rødere og mer rustaktig. Er det noe kjent begrep for det hos hunder? Mener å ha lest at hunder har akkuratt samme fenomenet de også. Det er jo mange gener for fareegenskaper som går igjen hos de ulike pattedyrene. Skal se om jeg finner igjen en interessant artikkel om akkurat den egenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges gråschäfere, labbetusshunder, mini-lassier etc. Så det er mange som er like flinke med rasenavnene...

Jeg synes ikke det er feil å selge "gråschäfere", har man da gjort så mye annet enn å opplyse om at hundene er grå? Men burde nok annonseres kun som schäferhund, eventuelt bruks-schäferhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det veldig varierende grader da, altså polygener som regulerer graden av pigmenteringen og eventuelle andre påvirkende faktorer? De mørke er jo helt klart mer pigmentert enn de lyse, men det er jo glidende overganger, er det ikke? Pheomelanin er jo rødgult fargestoff, men som kan påvirkes av andre gener også. Det er en egenskap man ser igjen hos flere pattedyrarter, noe som hos kanin kalles rødforsterkning, hos katter kalles rufisme osv. som rett og slett gjør fargen dypere, rødere og mer rustaktig. Er det noe kjent begrep for det hos hunder? Mener å ha lest at hunder har akkuratt samme fenomenet de også. Det er jo mange gener for fareegenskaper som går igjen hos de ulike pattedyrene. Skal se om jeg finner igjen en interessant artikkel om akkurat den egenskapen.

Jo, som jeg sa er det et gen som gjør at hunden har rødgul farge i hår kontra eks. svart, og andre gen(er) som styrer "styrken" på det rødgule pigmentet. I noen raser ser man hele spekteret av farger fra mørkt til lyst, som kan tyde på at flere gener er involvert, mens i andre raser er det mer "enten/eller" (dog med variasjon i båden enten og eller;)) som rød og grå terv (ikke ee!), rød og hvit akita (for bilder, se link over). I noen raser ser den lyse kremhvite fargen ut til å følge mutasjonen for ensfarget rødgult pigment (ee) som hvit akita, kremfarget sharpei, hvit schæfer, hvit puddel, mens i andre raser har "ee hundene" behold sin rødgule farge som irsk setter, toller, (jakt)golden... Hvorfor er enn så lenge ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er feil å selge "gråschäfere", har man da gjort så mye annet enn å opplyse om at hundene er grå? Men burde nok annonseres kun som schäferhund, eventuelt bruks-schäferhund.

Man burde det ja. Men det ser du på forum også. Folk skal kjøpe seg gråschäfer, og det er kun det som teller som bruksschäfer virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hvite dvergschnauzerene kommer opprinnelig fra sorte kulle da, og er sorte schnauzere med blokkerte farge gen :rolleyes2:

Akkuratt som "hvit" golden, som kommer fra (svart) flat coated (and then some) :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde det ja. Men det ser du på forum også. Folk skal kjøpe seg gråschäfer, og det er kun det som teller som bruksschäfer virker det som.

ot og slik: Jammen Nirm, det er jo bare det som teller! Du er bra treig som ikke har fått med deg det ennå :poke: De her vakre med farger som jeg har, virker nesten ikke! Så mon tro om den hvite schæferen/hvit gjeterhund virker overhodet? Det er dette som er deilig med showhund, ingen har noen forventninger overhodet. Går det til *******, kan jeg bare si de er jo tross alt fra utstillingslinjer :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ot og slik: Jammen Nirm, det er jo bare det som teller! Du er bra treig som ikke har fått med deg det ennå :rolleyes2: De her vakre med farger som jeg har, virker nesten ikke! Så mon tro om den hvite schæferen/hvit gjeterhund virker overhodet? Det er dette som er deilig med showhund, ingen har noen forventninger overhodet. Går det til *******, kan jeg bare si de er jo tross alt fra utstillingslinjer :poke:

Ah. Det er nok jeg som er litt treig i oppfattelsen. :lol: Godt jeg kan skylde på fargen hver gang det går galt framover! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Det er nok jeg som er litt treig i oppfattelsen. :rolleyes2: Godt jeg kan skylde på fargen hver gang det går galt framover! :lol:

Fortsetter ot: Jepp, vi slipper å finne på tilfeldige unnskyldninger som tørst, sulten, slapp, sliten, vondt, syk, gobiter i ringen (:poke:) osv osv. Vi kan bare si vi har showschæfer og alle nikker medlidende på hodet og tenker sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de annonsene jeg også. Damen tar inn Schæferhunder fra Sverige som må omplasseres. Mange av dem er vannskjøtta.

Det finnes Schæfere i alle mulige farger. Flesteparten av de Hvite hun har der er nok Schæfere og ikke Hvite gjeterhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit schæfer og hvit gjeter er to forskjellige raser, men dessverre er det noe land hvor hvit schæfer kan gå i avl som hvit gjeter.

Jeg vet at i bla Sverige kan man mønstre inn Hvit Schæfer og få den omregistrert til HG, men da må den være i forhold til HG standarden. Det er for å øke avlsbasen til HG, men da må jo Schæferne være registrerte.

Disse vil da være nærmere Schæferen i standard enn de Hvite gjeterne som er avlet som Hvite i generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg vet at i bla Sverige kan man mønstre inn Hvit Schæfer og få den omregistrert til HG, men da må den være i forhold til HG standarden. Det er for å øke avlsbasen til HG, men da må jo Schæferne være registrerte.

Disse vil da være nærmere Schæferen i standard enn de Hvite gjeterne som er avlet som Hvite i generasjoner.

Jeg er klar over det, og personlig syns jeg lite om det, mest pga den mentale forskjellen det er på HG og Schæfer. Skal vel litt til for å finne en hvit schæfer som er etter HG standard både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...