Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og bading


Pim

Recommended Posts

Min lille bissevovs vil ikke bli bløt i den nuddelige pelsen sin. Helt fra han var bitteliten gikk han i laaang ring rundt alle dammer så potene ikke skulle bli fuktige, men nå som han har blitt litt eldre kan han fint vasse - men passer nøye på at han ikke blir våt så langt opp som til under buken - selv om det å dusje i et dusjkabinett ser ut til å være en nytelse for skrotingkroppen.

Sånn blir han hvis han får vann på utilsiktede kroppsdeler:

4618356450_6d56e6e139.jpg

Jeg har litt lyst til å ha en samojed som er i stand til å kjøle seg ned med en dukkert i vann og hav når det blir sommer og ulla er altfor varm på tur, men det ser ikke ut til at han er like lysten. Hittil har jeg ikke jobba mer med saken enn å ta ham med til forskjellige utgaver av fenomenet vann (bekker, elver, små og store innsjøer, fjæra) og latt ham finne ut av ting selv; men han er mer opptatt av å drikke av, eller gneldre på vannet, enn å bade. Det er ikke første gang jeg har en hund som ikke liker å bade; jeg har til og med hatt en storpuddel (!) som syns vann var ok så lenge det ikke nådde opp til kronjuvelene :D

Er det noe jeg kan gjøre for å få ham til å like å bade? Kan andre badende hunder gi ham inspirasjonen han trenger? Skal jeg bare forsette som før og la ham finne ut av det? Er det en tapt sak? :D Det er ikke verdens undergang om han ikke vil bade, men det ville vært mer praktisk for både meg og ham hvis han kunne nedlate seg til å ta en svømmetur av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her skal jeg følge med :D Frøkna mi vasser og dykker gjerne, men hun svømmer ikke :D litt usikker på hvordan jeg skal få henne på svøm. Hun vasser opp til magen, så stopper hun...

Tror hun ville bli en smule panisk hvis jeg dro henne uti og tvang henne til å svømme?? Eller vil de finne roen når de skjønner at de kan svømme??

Mamma har selv en golden som ELSKER vann, så håper hun kan lære av han :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt! Marvin er ørlittegrann tøffere, men det er bare så vidt. Han bryr seg ikke om kronjuvelene, men det skal helst ikke være vann over skulderbladene. Da blir det for dypt! Og vi svømmer ikke for å hente noe, vi trar først den ene labben fram og tilbake i vannet, og så den andre. Dette i håp om at pinnen jeg kastet vil komme til han :D

Bade med andre hunder tror jeg vi skal gjøre også. I fjor hjalp det ikke at jeg badet og svømte fra land. Da stod han og skreik på land, så jeg måtte svømme tilbake. Fikk en del rare blikk fra andre som lurte på hva vi holdt på med der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt! Marvin er ørlittegrann tøffere, men det er bare så vidt. Han bryr seg ikke om kronjuvelene, men det skal helst ikke være vann over skulderbladene. Da blir det for dypt! Og vi svømmer ikke for å hente noe, vi trar først den ene labben fram og tilbake i vannet, og så den andre. Dette i håp om at pinnen jeg kastet vil komme til han :D

Bade med andre hunder tror jeg vi skal gjøre også. I fjor hjalp det ikke at jeg badet og svømte fra land. Da stod han og skreik på land, så jeg måtte svømme tilbake. Fikk en del rare blikk fra andre som lurte på hva vi holdt på med der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 2 sommere på å få Java til å bade. Hun ville heller ikke "slippe taket" å svømme av seg selv, men likte å vasse. Jeg tok henne med meg i bånd når jeg skulle bade selv og da trengte hun bare litt drahjelp akkurat der hun mister fotfeste. Så fikk hun mye skryt før vi snudde så hun kunne stå igjen. Altså, ikke veldig langt ut, sånn at hun skjønte at det ikke var farlig. Og jeg dro henne bare forsiktig med meg mens jeg svømte foran henne så var det ikke så skummelt liksom! Nå har hun ingen problemer med å slippe taket. Hun svømmer som bare det, så det går absolutt an :D

Kan også funke å gå ut til der h*n stopper opp (sammen med hunden), kaste en godbit like foran (noe som flyter selvfølgelig :D ), sånn at h*n må slippe taket for å nå fram og hjelpe til litt med båndet da. Da blir det jo litt ekstra motivasjon til å skulle ut og så lenge du er ved siden av/foran så får h*n litt støtte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første møte med vann for Fredrik ble ikke godt motatt, han løp uti etter ballen sinn, fikk vann opp til magen og kom seg tryggt på land igjen. Å bli våt og klissete var ikke godt! Så etter det tok jeg han med til vann så ofte vi kunne og lekte i vannkanten, ble aldri mer våt en opp under armhulene men det var kjempe gøy å leke i vannkanten.

Så da drog vi på nuffetreff hvor det skulle være vanntrening, siden det var is på vannet og jeg ikke eier en våt- eller tørrdrakt ble det ikke jeg som tok med Fredrik ut i vannet men en fremmed. Hele opplevelsen hadde nok gått litt glattere om det var jeg som var i vannet, men men. Slik fikk vi hvertfall Fredrik til å svømme: to personer i vannet, en på land (meg), et stykk gøyal leke og en håndfull med godbiter. Fredirk ble lokket ut så langt han tørde gå selv, så tok en person å holdt han under buken og på den måten drog han ut hvor han ikke kunne stå, når han begynte å plaske med beina så ble han sluppet og han fikk svømme inn til mor.

Han er enda ikke trygg på å svømme i vannet, men vi skal på vannkurs til helgen og regner med at når varmen kommer til Norge så kommer han nok til å hoppe ut i vannet uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 2 sommere på å få Java til å bade. Hun ville heller ikke "slippe taket" å svømme av seg selv, men likte å vasse. Jeg tok henne med meg i bånd når jeg skulle bade selv og da trengte hun bare litt drahjelp akkurat der hun mister fotfeste. Så fikk hun mye skryt før vi snudde så hun kunne stå igjen. Altså, ikke veldig langt ut, sånn at hun skjønte at det ikke var farlig. Og jeg dro henne bare forsiktig med meg mens jeg svømte foran henne så var det ikke så skummelt liksom! Nå har hun ingen problemer med å slippe taket. Hun svømmer som bare det, så det går absolutt an :D

Kan også funke å gå ut til der h*n stopper opp (sammen med hunden), kaste en godbit like foran (noe som flyter selvfølgelig :D ), sånn at h*n må slippe taket for å nå fram og hjelpe til litt med båndet da. Da blir det jo litt ekstra motivasjon til å skulle ut og så lenge du er ved siden av/foran så får h*n litt støtte :D

Jeg satser på å få frøbølla mi til å bade i sommer, og tipper han får dilla når han oppdager hvor gøy det er! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmhm, nå er det 19 glade grader i skyggen og adskillig flere i solsteika, så da tenker jeg vi tar en tur til skogs iført bikini og pølser. Får håpe at både pølsebitene og jeg selv flyter, slik at minien kanskje våger seg utpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hmhm, nå er det 19 glade grader i skyggen og adskillig flere i solsteika, så da tenker jeg vi tar en tur til skogs iført bikini og pølser. Får håpe at både pølsebitene og jeg selv flyter, slik at minien kanskje våger seg utpå...

Men det er fortsatt is på vannene i marka...

Vent til det blir litt varmere og svøm sammen med han. De ville og gale bader gjerne før isen er helt borte, men syns han vann på buken er ekkelt blir det nok ikke bedre av at det er iskaldt. Andre hunder som svømmer er selvfølgelig også fint for å lokke pingler ut på dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott "lærte" å svømme i fjor sommer, da var hun to år. Hun hadde vasset i to år, men syntes svømming var skummelt (spesielt fordi hun ikke helt hadde teknikken). Det løsnet på en skogstur hvor hun ble innmari varm, jeg hadde med flytende freesbee, og plutselig svømte hunden:P Ville også ventet til det var menneske-badetemperatur i vannet, mye lettere å lære de det da tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være mulig å klikkertrene seg fram til det? Rett og slett gjøre det om til noe positivt :D Da vil han kanskje etterhvert også presse sine egne grenser og legge ut på svøm. Tror det kan være god hjelp i om du også er i vannet og kan bade med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt erfaring er at lysten til å svømme kommer når hunden er mer voksen og erfaren, med mindre du har en portis eller retriever. :D

Min storpuddel likte ikke vann før han ble 3 år, men den sommeren badet han masse, dykket etter småstein og "stupte" ut i vannet. Det var som om han måtte opparbeide seg litt erfaring på at vann ikke var skummelt, men gøy. Sølve er ganske lik, han er ingen badeløve, men vasser til nød og kan hoppe fra bademadrass om det er veldig varmt vann. Han blir 3 år(allerede!) til vinteren og jeg merker godt at han er blitt mye tøffere og tryggere på vannet enn før, han har faktisk svømt av gårde på eget initativ enda vannet ennå ikke er i nærheten av badetemp mener nå jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt for vane å ha et lite badebasseng ute i hagen om sommeren når det er varmt, utelukkende til hundene. Her skal man være litt bortsjemt ja :D På den måten har de lært fra de var valp at det er gøy å leke og plaske i vannet og overgangen til å svømme har gått lettere. Særlig den ene hunden var veldig glad i å leke med gummiballen sin i bassenget. Den ville synke til bunnen og da måtte hele hodet under vann for å hente den opp igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja her svømte fra hun var tre måneder gammel. Hun lærte det på en måte jeg ikke foretrekker da, hun svømte etter ender :D (jepp, hun er fuglegal!)

Nå faller det naturlig for henne å svømme dersom vi er med vann, hun tenker seg ikke lenger om. Så får vi håpe nestemann blir likedann, herlig for både eier og hund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som elsker vannet - en kan hoppe, sprette, løpe, plaske og børne i det! Alt som er væske, er egnet til det - gjørmegrøfter, vanndammer, bekker, vann - moro!

Men å slippe seg løs for å svømme gjorde ikke dyret før hun fikk med seg en god firbeint venn i vannte som svømmer godt og motiverte X'en til å svømme ved å svømme fra henne. Vi brukte også noen vannleker vi kastet uti vannet, som de måtte kjempe om, da glemte X'en seg enda mer bort og svømte plutselig.

Hun har også vært i svømmehall for hest og hund, og hun viser jo der at hun kan svømme, og at det ikke er så aller verst moro heller. Men det virker som at det å dra opp beina og flyte bortover er ekkelt. Den banen de svømmer har en skråning de går nedover, før det blir brådypt. De fleste ville jo bare lagt på svøm, men X'en stopper når vannet når henne høyt nok, så tar hun sats og hopper utti vannet (som hun altså allerede står i) - det kan ikke beskrives, men må sees...

Poenget er at det er en liten barriere for henne, men når hun kommer i gang går det bra. Hun har fått årets første badetur, og da ble det bare plasking og hopping, så vi får avtale en svømmedate med noen som får henne i gang igjen, så hun husker at hun kan :D

Det hjelper selvfølgelig ikke at jeg har vannskrekk, og dermed sjelden går i vannet. Jeg har vært i vannet med henne en gang, og da svømte vi sammen. Men det er sjelden jeg har dagsform til å tørre å bade, og det er en såpass stor påkjenning for meg at jeg ikke kan basere meg på det for å få henne i gang, dessverre. Noen valper er jo vant til at eierne tilbringer sommeren i og ved vannet, og vennes til det elementet på den måten - men ikke dette dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina elsker vann, og hun elsker å svømme, men hun synes ikke det er så kult når det er mange andre i vannet. Tror hun blir litt utrygg av det. Jeg vasser sammen med henne, men hvis vi svømmer sammen vil hun holde litt avstand. Hvis du bader nå, synes jeg du er veldig tøff! :D Selv om det kanskje kan være enklere å lære Nansen å bade når det er litt varmere, vil jeg ikke tro det er så kaldt for han å bade nå. Dina svømte i dag, og hun har en brøkdel av den pelsen han har. Han blir vel bare såvidt våt inn til huden. Følg han uti, og gi han en liten motiverende skyv og belønn masse med godis. Kanskje han tøffer seg opp litt etterhvert hvis han må, og han ser at det ikke er farlig, men gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko svømte for første gang i dag, og det etter masse prøvende plasking som har økt i intensitet de siste ukene! Hun apporterte ting i vannet og greier, men synes ikke det var så superstas å duppe med hele kroppen, så trollbolla var rimelig raskt på vei mot stranda igjen da hun først svømte, hehe.

La Nansen tusle og plaske og kose seg med vannet, så kommer han seg nok uti etterhvert, skal du se. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut i går at selv om skyggetempen steig til 24, så var vannet iiiiiskaldt (kan ha noe med at den elva er 100 % rent smeltevann med normaltemperatur på 5-10 grader...); men jeg tror ikke en ulldott som syns det var deilig å sove ute i 20 minus fra han var 5 uker, syns det er kaldt med 5 grader på kroppen når han har blitt 5 måneder! Hihi, tallalitterasjon! :D (nei?)

Han syns i alle fall at vann er dødskult nå, da, og at det i grunnen er kjempegøy å stikke hele hodet nedi. Rare bisken :D Kanskje jeg svømmer med ham når han blir litt eldre (les: vannet er varmere), men akkurat nå skal han heller få fjome rundt selv. Brrrrr! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan låne badenymfen min til inspirasjon.. Hun klarer ikke holde seg unna noen former for vann. Inne er det vannskåla og labben oppi som gjelder, ute er det alt fra vanpytter til havet. Ekte vannhund i hvertfall :D

Men å bade med hunden selv funker ofte veldig bra. De vil ikke bli forlatt på bredden heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Java kan sikkert også lære bort noen "gode" svømmetips....!

Hadde årets første badetur i går og da gjorde hun noe jeg hadde glemt at hun gjør! :D Det er nemlig ikke alltid like kult å svømme, spes ikke hvis man begynner å bli litt sliten... Så da slipper hun kun taket med forlabbene og går med bakbeina i bakken, mens hun plasker med labbene :D Litt sånn halvhjerta svømming, og det ser utrolig dumt ut *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom et skritt videre i går, men prisen jeg måtte betale var et par kliss bløte ben :D

Gjorde som noen over her foreslo, brukte klikkern. Det fungerte veldig bra, han fikk vann til over skuldrene så det bare var hodet igjen. Men han svømte ikke, for jeg kom meg ikke lenger ut selv. Og da var det klin umulig å få han til å bevege seg det lille ekstra utover. På tom mage var han veldig interessert i godbitene, og prøvde så godt han kunne å være "flink gutt" å bade hehe

Jeg tror det kommer seg med en annen hund som svømmer, eller hvis jeg hadde badet sammen med han. (Men det blir en liten stund til jeg orker..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...